Vragen over training(schema's) voor betere raceprestaties

NielsBreider

MF'er
7 mrt 2008
195
0
Deventer
Wie zijn wij
Wij zijn 3 studenten die op de Hogeschool Windesheim in Zwolle de opleiding Human Movements and Sports (voorheen de CALO) studeren.

De opdracht
Dit topic openen wij omdat we voor het vak Trainingsleer een opdracht hebben gekregen.
Omdat wij alle 3 geboeid zijn door auto/motorsport/racen hebben wij er voor gekozen te gaan kijken naar motorracen.

De opdracht voor dit vak is dat wij moeten kijken naar trainingsschema's van bepaalde sporters en voor deze sporter/sporters ook een eigen trainingsschema moeten ontwikkelen.

Vragen
Aangezien dit het forum is waar veel mensen bijeenkomen die de racen hebben wij een aantal vragen:

Wie traint er hier met een speciaal trainingsschema?
Waaruit bestaat het trainingsschema?
Is er behoefte aan een goed onderbouwd trainingsschema?

Alvast bedankt voor de medewerking :),

Niels, Patrick, Tom
 
Eind van deze maand gaan we naar VdV en ben nu dus hard aan het trainen:

- 1 a 2 keer per week Fitness
- 1 keer per week hardlopen ( duurloop en / of interval )
- 1 keer per week tennissen

*Fitness (schema door Health center gemaakt toegespitst op het racen )
- 10 min roeien
- Leg press per been 2X20 herhalingen ( gewicht naar keuze, zelf 40 kg. )
- Vertical row, wijde greep 2X20 herhalingen ( bovenrug + biceps )
- 10 min Synchro Exite ( zo'n langlauf geval, eliptische beweging )
- Easy power station, brede greep ( optrekken met contra gewicht ) 2X20 herh.
- Dumbell schouderdrukken 2x20 herh. 8 kg. ( schouders en triceps )
- 10 min interval hardlopen max 10 km/u
- Rotary torso ( schuinebuik en rug spieren ) 2X20 herh. per kant 15 kg.
- Buikspieren 2x25 herhalingen.
- Lowerback selection onderugspier (niet die bruine ster :X ) 2x20 herh. 35 kg.
- Halter polsbuiging ( onderarm binnen en buitenkant ) per kant 2x20 herh. met 10 kg.
plus stang dus 40 keer totaal.
- Biceps 2x20 herh. per arm met 9 kg. ( met dumbells )
- Cable Jungle ( triceps ) 2X20 herh. met 20 kg.
- We sluiten af op de step machine 7 min. 45 SPM ( Goed voor de kuiten )

Schema is in 1,5 uur af te werken en is een redelijke totall body work out met de nadruk op armen, rug, benen, buik en daarnaast een stukje conditie.

Hardlopen doe ik tussen de 50 en 60 min. op de weg of in het bos al dan niet interval. Voornamelijk voor de conditie en gewichtsreductie, wat dit jaar wederom niet gaat lukken. Maar zolang het pak niet begint te glimmen vind ik het prima... :Y

Tennissen is puur voor de fun maar ook goed voor het reactie vermogen, korte sprint en het biertje in de kantine... _O-

Hopelijk hebben jullie er iets aan. De tekst heb ik van mijn schema overgenomen van daar die rare namen. Bij vragen, onduidelijkheden of aanvullingen: twan@trajanus.com
 
Wie zijn wij
Wij zijn 3 studenten die op de Hogeschool Windesheim in Zwolle de opleiding Human Movements and Sports (voorheen de CALO) studeren.

De opdracht
Dit topic openen wij omdat we voor het vak Trainingsleer een opdracht hebben gekregen.
Omdat wij alle 3 geboeid zijn door auto/motorsport/racen hebben wij er voor gekozen te gaan kijken naar motorracen.

De opdracht voor dit vak is dat wij moeten kijken naar trainingsschema's van bepaalde sporters en voor deze sporter/sporters ook een eigen trainingsschema moeten ontwikkelen.

Vragen
Aangezien dit het forum is waar veel mensen bijeenkomen die de racen hebben wij een aantal vragen:

Wie traint er hier met een speciaal trainingsschema?
Waaruit bestaat het trainingsschema?
Is er behoefte aan een goed onderbouwd trainingsschema?

Alvast bedankt voor de medewerking :),

Niels, Patrick, Tom

Hoi Mannen,
Leuk project als je wilt kan ik je mijn schema mailen 3X per week 2a3 uur fitnes.
Laat het maar weten.

Grtjs Hagasan(hans)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Niels,

Stuur mij even een mailje als je wilt.

Mail is verstuurd!

Nou daar heb je geen schema voor nodig :+

Nee ik bedoel dat iedereen wel wilt meelezen hoe of wat zo'n schema tot stand komt :? Of is dat allemaal te persoonlijk? :+

Wij zullen algemene bevindingen en aanbevelingen ook gewoon in dit topic posten. Er zal alleen geen persoonlijke informatie in komen te staan.

Eind van deze maand gaan we naar VdV en ben nu dus hard aan het trainen:

- 1 a 2 keer per week Fitness
- 1 keer per week hardlopen ( duurloop en / of interval )
- 1 keer per week tennissen

*Fitness (schema door Health center gemaakt toegespitst op het racen )
- 10 min roeien
- Leg press per been 2X20 herhalingen ( gewicht naar keuze, zelf 40 kg. )
- Vertical row, wijde greep 2X20 herhalingen ( bovenrug + biceps )
- 10 min Synchro Exite ( zo'n langlauf geval, eliptische beweging )
- Easy power station, brede greep ( optrekken met contra gewicht ) 2X20 herh.
- Dumbell schouderdrukken 2x20 herh. 8 kg. ( schouders en triceps )
- 10 min interval hardlopen max 10 km/u
- Rotary torso ( schuinebuik en rug spieren ) 2X20 herh. per kant 15 kg.
- Buikspieren 2x25 herhalingen.
- Lowerback selection onderugspier (niet die bruine ster :X ) 2x20 herh. 35 kg.
- Halter polsbuiging ( onderarm binnen en buitenkant ) per kant 2x20 herh. met 10 kg.
plus stang dus 40 keer totaal.
- Biceps 2x20 herh. per arm met 9 kg. ( met dumbells )
- Cable Jungle ( triceps ) 2X20 herh. met 20 kg.
- We sluiten af op de step machine 7 min. 45 SPM ( Goed voor de kuiten )

Schema is in 1,5 uur af te werken en is een redelijke totall body work out met de nadruk op armen, rug, benen, buik en daarnaast een stukje conditie.

Hardlopen doe ik tussen de 50 en 60 min. op de weg of in het bos al dan niet interval. Voornamelijk voor de conditie en gewichtsreductie, wat dit jaar wederom niet gaat lukken. Maar zolang het pak niet begint te glimmen vind ik het prima... :Y

Tennissen is puur voor de fun maar ook goed voor het reactie vermogen, korte sprint en het biertje in de kantine... _O-

Hopelijk hebben jullie er iets aan. De tekst heb ik van mijn schema overgenomen van daar die rare namen. Bij vragen, onduidelijkheden of aanvullingen: twan@trajanus.com

Bedankt voor het schema! Hier hebben wij wat aan. Binnenkort gaan wij ook in de les weer bezig met het uitwerken van schema's. Hopelijk kunnen wij wat bevindingen (en misschien wat opmerkingen) posten.

Hoi Mannen,
Leuk project als je wilt kan ik je mijn schema mailen 3X per week 2a3 uur fitnes.
Laat het maar weten.

Grtjs Hagasan(hans)

Graag Hans, wij zijn inderdaad opzoek naar trainingsschema’s, zodat wij een zo goed mogelijke indruk krijgen van wat er nu vooral getraind wordt. Wij gaan dan kijken waar de verbeterpunten en andere mogelijkheden liggen. Graag dus. :)

Vrijdag hebben wij weer les en dan zullen wij met onze leraar naar de schema’s gaan kijken. Hopelijk krijgen wij dan nuttige feedback over de schema's.

In ieder geval iedereen al ontzettend bedankt voor de nuttige reacties! :Y
 
Mail is verstuurd!Wij zullen algemene bevindingen en aanbevelingen ook gewoon in dit topic posten. Er zal alleen geen persoonlijke informatie in komen te staan.Bedankt voor het schema! Hier hebben wij wat aan. Binnenkort gaan wij ook in de les weer bezig met het uitwerken van schema's. Hopelijk kunnen wij wat bevindingen (en misschien wat opmerkingen) posten.Graag Hans, wij zijn inderdaad opzoek naar trainingsschema’s, zodat wij een zo goed mogelijke indruk krijgen van wat er nu vooral getraind wordt. Wij gaan dan kijken waar de verbeterpunten en andere mogelijkheden liggen. Graag dus. :)

Vrijdag hebben wij weer les en dan zullen wij met onze leraar naar de schema’s gaan kijken. Hopelijk krijgen wij dan nuttige feedback over de schema's.

In ieder geval iedereen al ontzettend bedankt voor de nuttige reacties! :Y

Dit adres; niels.breider@gmail.com ?
 
Als je een algeheel algemeen redelijk tot goede conditie hebt hoef je mijns inziens niet extra te trainen. Ik train zelf in de sportschool drie keer per week. Volg een rippetoe schema. Maar voor het circuitrijden doe ik verder niks.. niet nodig.
 
Mijn training bestaat uit 2x per week een uur spinning en 1x per week een uur Bodypump.
Doel is conditie goed houden (helpt bij mij erg goed voor de concentratie tijdens een race) en het trainen van alle spiergroepen op duurinspanning.
 
ik volg 7x in de week het goerk reib knird schema...werkt prima... :+


ga eerst maar is leren rijden op die doezend :X
 
Laatst bewerkt:
Als je een algeheel algemeen redelijk tot goede conditie hebt hoef je mijns inziens niet extra te trainen. Ik train zelf in de sportschool drie keer per week. Volg een rippetoe schema. Maar voor het circuitrijden doe ik verder niks.. niet nodig.

Drie keer per week trainen in de sportschool is toch al ruim boven gemiddeld trainen;) Dan houdt je je conditie toch ook goed op pijl.
 
het enigste dat ik train zijn mijn linker arm spieren om mijnen donkere leffe op regelmatige tijdstippen naar mijne mond te krijgen _O- :W
 
2 x per week lopen, waarvan 1x duurloop en 1 x intervaltraining (1 uur per keer)
2 x per week zwemmen (banen + diverse oefeningen)
1 x per week fitness

als er nog tijd over is op de MB.
 
2x per week fitness
2x per week hardlopen
3x per week buikspieren.
Tennis in de zomermaanden.

En elke dag motorrijden (ja ook afgelopen 3 dagen in de sneeuw,brrrr)
 
Terug
Bovenaan Onderaan