Cimber
Die hard MF'er
Hallo.
Ik ben hard bezig mijn eerste motor uit te zoeken, maar loop volledig vast op de wetgeving rond het 25kw. Vind het gewoon super lastig en ook moeilijk (en vaak op elke site verschillend) uitgelegd. Ik hoopte dat jullie mij misschien een beetje konden helpen. Weet niet zeker of deze vragen al gesteld zijn, maargoed.
Typegoedkeuring. Wat wordt hier nou precies mee bedoeld? Ik las namelijk het volgende:
Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal),
motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. Hier zijn echter wel een aantal regels
aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten;
1 Maximaal origineel motorvermogen 75kW = 102pk (was tot half 2011 max. 60kW)
2 Reductie moet op solide wijze zijn gedaan (vernauwing inlaat bij carburateur is bijv. geen probleem),
de reductie mag niet makkelijk worden weggenomen.
3 Een aanpassing aan de ontsteking (CDI) wordt niet geaccepteerd.
Dus... hieruit begrijp ik dat een motor met meer dan 75kw onmogelijk terug te voeren is? Maar aan de andere kant lees ik ook van andere mensen die hun 750cc of zelfs 1000cc hebben teruggevoerd. Kan dit dan wel gewoon?
Het zit zo. Ik heb twee motoren op het oog. Ik wil liever geen mensen die hierop kritiek leveren op het moment, ik wil gewoon weten of er mogelijkheden zijn voor deze motoren qua 1) verzekeren en 2) terugvoeren naar 25 kw. Ik raak namelijk volledig in de war van alle informatie die ik over vind.
De eerste is een Yamaha YZF 750 R uit 1995. Ik denk niet dat hier een speciaal setje van 25kw voor bestaat, dus dan zou ik hem op gas of misschien kan het motorisch laten begrenzen, dan op de rollerbank en een uitdraai en naar de verzekering? Volgens de verzekering van de KNMV is het geen probleem en wordt ik gewoon met deze motor verzekert... maar ik lees toch dat ik hem alleen kan terugvoeren met een pk van minder dan 102?! En de yamaha heeft wel wat meer pk volgens mij. Dat kan dan toch niet? Maar aan de andere kant hoor ik van andere mensen dat zij ook op een motor als deze rijden. Wie oh wie kan mijn het uitleggen? Dezelfde vraag heb ik voor een cbr 900 rr Fireblade.
Is er misschien iemand die hier wel verstand van heeft en de tijd/geduld heeft om dit aan een jonge motorrijdster uit te leggen? Ik snap het niet meer namelijk.
gr. Syshil
Ik ben hard bezig mijn eerste motor uit te zoeken, maar loop volledig vast op de wetgeving rond het 25kw. Vind het gewoon super lastig en ook moeilijk (en vaak op elke site verschillend) uitgelegd. Ik hoopte dat jullie mij misschien een beetje konden helpen. Weet niet zeker of deze vragen al gesteld zijn, maargoed.
Typegoedkeuring. Wat wordt hier nou precies mee bedoeld? Ik las namelijk het volgende:
Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal),
motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. Hier zijn echter wel een aantal regels
aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten;
1 Maximaal origineel motorvermogen 75kW = 102pk (was tot half 2011 max. 60kW)
2 Reductie moet op solide wijze zijn gedaan (vernauwing inlaat bij carburateur is bijv. geen probleem),
de reductie mag niet makkelijk worden weggenomen.
3 Een aanpassing aan de ontsteking (CDI) wordt niet geaccepteerd.
Dus... hieruit begrijp ik dat een motor met meer dan 75kw onmogelijk terug te voeren is? Maar aan de andere kant lees ik ook van andere mensen die hun 750cc of zelfs 1000cc hebben teruggevoerd. Kan dit dan wel gewoon?
Het zit zo. Ik heb twee motoren op het oog. Ik wil liever geen mensen die hierop kritiek leveren op het moment, ik wil gewoon weten of er mogelijkheden zijn voor deze motoren qua 1) verzekeren en 2) terugvoeren naar 25 kw. Ik raak namelijk volledig in de war van alle informatie die ik over vind.
De eerste is een Yamaha YZF 750 R uit 1995. Ik denk niet dat hier een speciaal setje van 25kw voor bestaat, dus dan zou ik hem op gas of misschien kan het motorisch laten begrenzen, dan op de rollerbank en een uitdraai en naar de verzekering? Volgens de verzekering van de KNMV is het geen probleem en wordt ik gewoon met deze motor verzekert... maar ik lees toch dat ik hem alleen kan terugvoeren met een pk van minder dan 102?! En de yamaha heeft wel wat meer pk volgens mij. Dat kan dan toch niet? Maar aan de andere kant hoor ik van andere mensen dat zij ook op een motor als deze rijden. Wie oh wie kan mijn het uitleggen? Dezelfde vraag heb ik voor een cbr 900 rr Fireblade.
Is er misschien iemand die hier wel verstand van heeft en de tijd/geduld heeft om dit aan een jonge motorrijdster uit te leggen? Ik snap het niet meer namelijk.
gr. Syshil