Vragen over typegoedkeuring, 25kw, en meer..

Cimber

Die hard MF'er
3 jan 2013
430
0
Facebook
Hallo.
Ik ben hard bezig mijn eerste motor uit te zoeken, maar loop volledig vast op de wetgeving rond het 25kw. Vind het gewoon super lastig en ook moeilijk (en vaak op elke site verschillend) uitgelegd. Ik hoopte dat jullie mij misschien een beetje konden helpen. Weet niet zeker of deze vragen al gesteld zijn, maargoed.

Typegoedkeuring. Wat wordt hier nou precies mee bedoeld? Ik las namelijk het volgende:

Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal),
motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. Hier zijn echter wel een aantal regels
aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten;

1 Maximaal origineel motorvermogen 75kW = 102pk (was tot half 2011 max. 60kW)
2 Reductie moet op solide wijze zijn gedaan (vernauwing inlaat bij carburateur is bijv. geen probleem),
de reductie mag niet makkelijk worden weggenomen.
3 Een aanpassing aan de ontsteking (CDI) wordt niet geaccepteerd.


Dus... hieruit begrijp ik dat een motor met meer dan 75kw onmogelijk terug te voeren is? Maar aan de andere kant lees ik ook van andere mensen die hun 750cc of zelfs 1000cc hebben teruggevoerd. Kan dit dan wel gewoon?

Het zit zo. Ik heb twee motoren op het oog. Ik wil liever geen mensen die hierop kritiek leveren op het moment, ik wil gewoon weten of er mogelijkheden zijn voor deze motoren qua 1) verzekeren en 2) terugvoeren naar 25 kw. Ik raak namelijk volledig in de war van alle informatie die ik over vind.

De eerste is een Yamaha YZF 750 R uit 1995. Ik denk niet dat hier een speciaal setje van 25kw voor bestaat, dus dan zou ik hem op gas of misschien kan het motorisch laten begrenzen, dan op de rollerbank en een uitdraai en naar de verzekering? Volgens de verzekering van de KNMV is het geen probleem en wordt ik gewoon met deze motor verzekert... maar ik lees toch dat ik hem alleen kan terugvoeren met een pk van minder dan 102?! En de yamaha heeft wel wat meer pk volgens mij. Dat kan dan toch niet? Maar aan de andere kant hoor ik van andere mensen dat zij ook op een motor als deze rijden. Wie oh wie kan mijn het uitleggen? Dezelfde vraag heb ik voor een cbr 900 rr Fireblade.

Is er misschien iemand die hier wel verstand van heeft en de tijd/geduld heeft om dit aan een jonge motorrijdster uit te leggen? Ik snap het niet meer namelijk.

gr. Syshil
 
Als ik het goed heb hebben de door jouw genoemde fietsen respectievelijk 125 en 130 pk. Dat is ongeveer 90 en 95 kw en dat strookt dan met regel 1 van geciteerde bericht van de RDW. Vermogen staat deels (natuurlijk niet helemaal) los van je vermogen. Een fiets van 900CC kan best "terugzetbaar" zijn naar 25kw, want er zijn er die onder de 102 pk blijven. Of dit verstandig is is een tweede...een vuistregel is volgens mij tot om en nabij de 600cc.

Wat ik gedaan heb; koop een nederlandse (dus geleverd in NL) fiets met tweede typegoedkeuring, laat er een setje van de importeur inzetten door een motorzaak en binnen vier weken heb je je 25kw kentekenbewijs :)
Een uitdraai blijkt niet volledig rechtsgeldig bij een ongeval, en kan je misschien wel een hoop ellende veroorzaken. Desondanks ken ik er genoeg die met uitdraai rijden....

PS. even een snel berichtje...heb niet al te veel tijd. hoop dat dit iets duidelijkheid brengt! pin me niet overal te hard op vast, trouwens :P
 
Laatst bewerkt:
Hallo Syshil,

De twee motoren die jij hier noemt hebben standaard geen tweede typegoedkeuring om terug gezet te worden naar 25kw.

Zoals ik in je bericht kan lezen heb je de regels voor de IKS keuring al opgezocht, klasse! Dit doet niet iedereen..

Wat je nog rest te doen is het vermogen van deze twee motoren opzoeken. Hebben ze meer als 75kw, dan kunnen ze niet via de IKS keuring terug worden gebracht naar 25 kw en is er dus geen mogelijkheid om deze motoren op papier naar 25kw te brengen.

In de praktijk is er echter een andere mogelijkheid. Die geef je ook zelf al aan. Laten afvoeren door middel van gashendel begrenzing of door een 25kw set in de carbs, al betwijfel ik of die er is voor deze motoren.

Als je de motor hebt laten begrenzen en op de rollerbank hebt laten zetten krijg je een vermogens uitdraai waarmee je naar de verzekering kan gaan en m kan verzekeren als 25kw motor. Deze uitdraai dien je vanaf dan altijd bij je te hebben bij je motorpapieren.

Dit is wel een grijs gebied. Er zijn zaken bekend dat iemand een boete kreeg voor het rijden met een onjuist rijbewijs, maar ook zaken waarbij die boete met succes is aangevochten (met hulp van de knmv, jou verzekeraar, zelfs!)

Ik rijd zelf ook met een uitdraai rond en moet nog 10 maanden 25kw. Heb er het afgelopen jaar geen problemen mee gehad.

Wat wel handig is is om je verzekeraar het zwart op wit te laten zetten in een brief.

Hoop dat je er wat aan hebt en als je vragen hebt dan lees ik ze hier vanzelf :)
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik in je bericht kan lezen heb je de regels voor de IKS keuring al opgezocht, klasse! Dit doet niet iedereen..

Die hele quote komt van mijn site af.
Syshil, je had me ook gewoon een berichtje kunnen sturen hoor, als het onduidelijk was. Daarvoor heb ik die site ook in het leven geroepen. Nu kom ik 'm toevallig tegen zonder bronvermelding. :)

Zoals hierboven als ik aangegeven kan je de motoren boven de 75kW wel knijpen op een eigen methode en dan via een testbankuitdraai verzekeren bij een verzekeraar die dit geen probleem vinden (o.a. KMNV en ik meen Bikerpolis vinden dit geen probleem). Zoals gezegd kan een agent je wel een boete geven, omdat je eigenlijk rijd op een motor waar jij qua kentekenpapieren nog niet op mag rijden. Wil je dus echt op deze motoren gaan rijden, zorg dat je het echt goed zwart op wit hebt qua verzekering, anders ga je nat.

Reden dat ik dit niet op de site noem is dat ik dan wel elke motor er op kan zetten, immers kan je zelfs een Goldwing op 25kW zetten (via uitdraai). Ik behandel alleen de motoren die origineel al het jusite vermogen hebben, een 2e typegoedkeuring hebben of via IKS als lichte motor op kenteken kunnen. Enkel de officieel weg. :]
 
Laatst bewerkt:
Die hele quote komt van mijn site af.
Syshil, je had me ook gewoon een berichtje kunnen sturen hoor, als het onduidelijk was. Daarvoor heb ik die site ook in het leven geroepen. Nu kom ik 'm toevallig tegen zonder bronvermelding. :)


Zoals hierboven als ik aangegeven kan je de motoren boven de 75kW wel knijpen op een eigen methode en dan via een testbankuitdraai verzekeren bij een verzekeraar die dit geen probleem vinden (o.a. KMNV en ik meen Bikerpolis vinden dit geen probleem). Zoals gezegd kan een agent je wel een boete geven, omdat je eigenlijk rijd op een motor waar jij qua kentekenpapieren nog niet op mag rijden. Wil je dus echt op deze motoren gaan rijden, zorg dat je het echt goed zwart op wit hebt qua verzekering, anders ga je nat.

Reden dat ik dit niet op de site noem is dat ik dan wel elke motor er op kan zetten, immers kan je zelfs een Goldwing op 25kW zetten (via uitdraai). Ik behandel alleen de motoren die origineel al het jusite vermogen hebben, een 2e typegoedkeuring hebben of via IKS als lichte motor op kenteken kunnen. Enkel de officieel weg. :]

Maar toch heeft ze het even opgezocht :+

ook ik heb veel aan je site gehad toen ik informatie ging zoeken voor m'n eerste motor, dank daarvoor! :}
 
Laatst bewerkt:
Maar toch heeft ze het even opgezocht :+

ook ik heb veel aan je site gehad toen ik informatie ging zoeken voor m'n eerste motor, dank daarvoor! :}

Dat is waar. :)

Graag gedaan, moet binnenkort nog wel flink wat veranderen ivm het 11kW & 35kW verhaal.
Er komen dus wat meer motoren op de lijst.
En eens keer een de hele boel op de schop, maar ben ook nog bezig met een ander project wat veel tijd kost. Belangrijkste is de info, niet de looks, al is dat mijn eigen mening. :+
Wel grappig om te zien dat de bezoekers in januari per dag aardig toenemen vergeleken met normaal dagelijks verkeer ivm de nieuwe regelingen.
 
hallo mensen,
Alvast super bedankt voor de informatie. Ik ken zelf ook heel veel mensen die op uitdraai rijden en er zelf nooit problemen mee hadden. Dat gaat hopelijk voor mij ook het geval zijn.
haha, Monomuis, ja, je site is echt superhandig! Sorry dat ik het niet heb gelinkt ofzo... Opzicht vind ik je site handig, maar ik vind dit alles nog steeds erg ingewikkeld.

Ik ga zaterdag voor bovenstaande motoren kijken, dus ben benieuwd.
Nog een vraagje. Jullie zeggen allemaal dat het zwart op wit moet staan bij de verzekering. Nu heb ik bij de KNMV eens uitgezocht wat ik zou gaan betalen. Nu staat de motor (Yamaha YZF 750 R) hier op het lijstje niet als 25 kw bij. Ik kan mijn verzekering dus niet online afsluiten he?
En dat zwart op wit... moet ik dan langsgaan bij de KNMV of iets dergelijks? Rond de tafel gaan zitten? Sorry, met mijn 19 jaar heb ik nog niet zelf erg veel verzekeringen afgesloten, en zeker niet zulke ingewikkelde als deze...
 
Het gaat niet om een link neerzetten, want de mensen weten de site echt wel te vinden, staat bovenaan in Google, maar meer om bronvermelding over waar je iets hebt gelezen, zodat anderen dit ook later nog eens terug kunnen zoeken als ze dit topic tegen komen.
Ik ben bijv. benieuwd naar de andere sites die je hebt bezocht, waar het 'verschillend' werd uitgelegd.
Ik zag trouwens je mailtje later dan ik die reactie neer had gezet, sorry. :)

Bij KNMV met zwart op wit vraag je gewoon of ze je een brief kunnen sturen waarin zij er mee akkoord gaan en bekend zijn met dat jij rijd op een YZF750R welke is geknepen op eigen methode en dat je een uitdraai van vermogen hebt om te bewijzen dat de motor 25kW is.
Als ze moeilijk gaan doen met uitkeren, kan jij met dat papiertje wapperen.

Maar waarom wil je persé die YZF750R, terwijl er best wel veel 25kW motoren zijn?
Ohja, als je nu al je rijbewijs hebt mag je vanaf 19 januari ook op 35kW motoren rijden (mits vol vermogen niet meer dan 70kW en de motor met 35kW niet meer dan 0,2kW per kilo heeft).
Dus wie weet zijn er genoeg andere leuke motoren te vinden. Maar waarschijnlijk heb je er vast wel een speciale reden voor. :]
 
HOOOOOO, Monomuis, Ik mag vanaf 19 januari WAT?!
Dat wist ik nog niet... ik dacht dat ik gewoon via de oude wet 2 jaar lang 25kw moest blijven rijden, en dat het dan automatisch naar vol zou worden omgezet?

Hahah, reden is dat ik het gewoon een heeeeeel mooie motor vind. Die 900 fireblade vind ik ook mooi, maar vraag me nog steeds sterk af of dat ook handig is... die yzf is dan nog wel iets minder... En een vriend van mij rijd ook op een 750 cc die geknepen is.

Dankjewel voor je informatie. Ik ga dat dan zoiezo even regelen met de KNMV enzo. Maar leg nog eens uit? Hoe zit dat dan met dat 35kw??? daar had ik nog niet van gehoord...
 
Lees dit topic maar eens door: 11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

En kijk anders even op mijn site. Rijbewijs 2013.
Zitten wel wat haken en ogen aan, maar als je nu al je lichte rijbewijs hebt mag je straks 35kW rijden en dan gewoon zodra je zwaar mag rijden, je zware rijbewijs zonder examen (zoals het nu eigenlijk ook is, maar dan met 25kW).

Je houd dus van de wat oudere sportmotoren, geinig. :)
Ze zijn idd niet lelijk, maar ogen al wel weer wat gedateerder tegenwoordig. Maargoed, ze zijn ook wat zwaarder, wat niet ten goede komt vergeleken met lichtere fietsen.
 
Ah, danku, ik ga even lezen, want dat klinkt allemaal weer heeeeel interessant :D.

Haha, nouja, eigenlijk ben ik helemaal verliefd op sportmotoren van nu. Maar als student heb ik zoveel geld natuurlijk niet en dus wordt het een iets oudere... maar ik ben echt gek op dit soort motoren. Ik wilde eigenlijk een honda cbrtje, 600cc ofzo. Maar hiervan kan ik er geen vinden die ook een beetje in de buurt is jammer genoeg... Maar alles wat erop lijkt vind ik mooi.
 
Hey Monomuis... betekent dit ook dat ik de motor die ik kies, als deze begrenst wordt op de rollerbank met uitdraai... kan ik deze dan gewoon laten begrenzen naar 35 kw? inplaats van 25kw? Of begrijp ik het dan weer verkeerd?
 
De motor mag niet meer dan 0,2kW per kilo hebben én niet meer origineel hebben dan 70kW.
En dan mag dit DENK ik wel, maar hiervoor moet je toch echt even de KNMV bellen.
Ik heb me verder niet verdiept in deze onofficiele manier van knijpen.

Even een voorbeeldje wat zou mogen;

Een Ducati Monster 800, weegt 179kg en heeft +/- 55kW origineel vermogen.
Deze kan je knijpen naar 35kW. Dan kom je uit op 0,19kw/kg.
Deze motor heeft geen 2e typegoedkeuring, maar kan vanwege dat deze minder dan 75kW is wel in aanmerking komen voor de IKS (individueel keuring speciaal), wat wil zeggen dat een Ducati 800 wel als 35kW op het kenteken kan worden gezet.

Alhoewel, over dit laatste maak ik een eigen vraag... even uitzoeken of RDW ook de IKS goed wil keuren voor naar 35kW/A2.

Maar een YZF750 of CBR900 kan niet naar 35kW vanwege dat deze meer dan 70kW origineel vermogen hebben. Ik ga ondertussen op onderzoek uit naar IKS en naar 35kW ipv 25kW. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan