Vragen rondom herkeuring WOK-Status

Rubenz750

Rookie
11 mei 2020
15
3
Beste luitjes van Motorforum,

Helaas heb ik gister een WOK-Status ontvangen voor het ontbreken van de DB-Killer in mijn einddemper
Dit is een Euro 3 gekeurde einddemper indien je gebruik maakt van de DB-Killer. Nu vroeg ik mij af of mijn uitlaat door de herkeuring kom indien ik mijn DB-Killer opnieuw installeer of is er de kans dat deze alsnog wordt afgewezen ondanks dat deze is E gekeurd? Ik heb al even door het wettenoverzicht gebladerd op wetten.overheid.nl maar kon het zo 1,2,3 niet duidelijk vinden!

Naast de uitlaat heb ik ook verstelbare rem en koppelingshendels en bar end mirrors zullen deze worden goedgekeurd of moeten de originele er op?

Hoor het graag als jullie meer weten!

Groet,

Ruben
 
Als de juiste killer er weer inzit is de uitlaat weer goedgekeurd mits die inderdaad het E keur heeft maar volgens jouw verhaal is dat zo. Mbt de spiegels, er moet links en rechts een spiegel gemonteerd zijn, that’s it. Wat de hendels betreft, daar geldt volgens mij ook geen speciale regeling voor.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zat de DB-killer vast? Gepopt of gelast? Is de rest van je uitlaat standaard?

De DB killer zit met een schroefje vast die je er met een inbus in kan draaien, ik bood het aan bij de agent maar hij moest er niks van weten het is en zal een wok blijven. de rest van mijn uitlaat is standaard het is enkel een slip-on
 
Ik heb "verhalen gehoord' dat makkelijk demonteerbare db-killers niet zijn toegestaan, dus "boutje-moertje vast" niet goed is. Maar daar heb ik geen bevestiging van.

Een WOK is ernstig, dus ik zou geen risico op nogmaals afkeur nemen. Nu mag je niet op je motor rijden en je kunt hem niet voor een fatsoenlijke prijs verkopen, dus ik zou hem zo origineel mogelijk aanbieden, want kans is groot dat ze de rest ook nakijken. Kun je aan een originele demper komen? Is nog beter.

Keuren ze op dit moment wel trouwens?
 
Ik verwacht dat ze een geluidmeting gaan doen.
Spiegels moeten een minimaal oppervlak hebben.
Alle verlichting werkend en met E keur.
Banden in goede staat met genoeg profiel.
Kettingset goed
Wielbasis nog kloppend
Wordt volledige keuring.
Als ze weer gaan keuren voor particulieren
 
Ik heb "verhalen gehoord' dat makkelijk demonteerbare db-killers niet zijn toegestaan, dus "boutje-moertje vast" niet goed is. Maar daar heb ik geen bevestiging van.

Een WOK is ernstig, dus ik zou geen risico op nogmaals afkeur nemen. Nu mag je niet op je motor rijden en je kunt hem niet voor een fatsoenlijke prijs verkopen, dus ik zou hem zo origineel mogelijk aanbieden, want kans is groot dat ze de rest ook nakijken. Kun je aan een originele demper komen? Is nog beter.

Keuren ze op dit moment wel trouwens?

Ik hoop dat ze keuren, Ik heb verder nog geen bevestiging of brief ontvangen hierover. Ik heb nog een originele demper liggen in een garage dus voor de zekerheid zou ik deze er op kunnen schroeven. Enige wat ik niet gemakkelijk kan vervangen zijn de rem en koppelingshendels.

Hopen dat dit geintje niet te lang duurt want het is wel extra zuur in deze corona tijd met het feit dat het RDW niet volledig open is.
 
Ik hoop dat ze keuren, Ik heb verder nog geen bevestiging of brief ontvangen hierover. Ik heb nog een originele demper liggen in een garage dus voor de zekerheid zou ik deze er op kunnen schroeven. Enige wat ik niet gemakkelijk kan vervangen zijn de rem en koppelingshendels.

Hopen dat dit geintje niet te lang duurt want het is wel extra zuur in deze corona tijd met het feit dat het RDW niet volledig open is.


Originele uitlaat terug zetten is het meest verstandige.

Remhendels e.d. zijn geen probleem, als ze fatsoenlijk werken.
 
Wet en regelgeving is nogal afhankelijk van bouwjaar (eerste toelating). Die info mis ik in de OP

Niet als het erom gaat dat hij de killer uit de demper heeft verwijderd.

Dat is van belang voor de daadwerkelijke geluidsmeting, maar rijden zonder killer daar ben je altijd het haasje mee.
 
Ik hoop dat ze keuren, Ik heb verder nog geen bevestiging of brief ontvangen hierover. Ik heb nog een originele demper liggen in een garage dus voor de zekerheid zou ik deze er op kunnen schroeven. Enige wat ik niet gemakkelijk kan vervangen zijn de rem en koppelingshendels.

Hopen dat dit geintje niet te lang duurt want het is wel extra zuur in deze corona tijd met het feit dat het RDW niet volledig open is.

Keuring moet je zelf afspraak voor maken.
 
Wet en regelgeving is nogal afhankelijk van bouwjaar (eerste toelating). Die info mis ik in de OP
Klopt, maar dan moet je wel een echt oude motor hebben.

Gezien z'n nickname ga ik uit van een Kawa Z750 (oke, aanname ! ) en dan moet ie gewoon alles in orde hebben, met raw en 2 spiegels

Het is een Z750 uit 2008, voor het eerst in Nederland toegelaten in 2013
 
Voor zover ik kan zien, kun je voor de motor een afspraak maken bij elk RDW station.
Dat betekent dan automatisch geen geluidsmeting. Dat kan rdw alleen in Lelystad, bij mijn weten (correct me if I am wrong..)

Op de site van rdw is het niet heel duidelijk, maar volgens mij is dit het juiste stuk: Na schade aan uw voertuig weer de weg op | RDW
 
De wokmelding was vanwege een uitlaat met mogelijk teveel geluid dus zou mij niet verbazen als hij naar Lelystad mag.
Als ik ts was zou ik contact opnemen met de rdw zelf
 
De wokmelding was vanwege een uitlaat met mogelijk teveel geluid dus zou mij niet verbazen als hij naar Lelystad mag.
Als ik ts was zou ik contact opnemen met de rdw zelf
Dat laatste is altijd goed.
Er zou een brief vanuit rdw naar ts moeten komen.
Wellicht staat daar nog wat meer in.

Keuring Lelystad is echter ook beduidend duurder :X
 
Voor zover ik kan zien, kun je voor de motor een afspraak maken bij elk RDW station.
Dat betekent dan automatisch geen geluidsmeting. Dat kan rdw alleen in Lelystad, bij mijn weten (correct me if I am wrong..)

Op de site van rdw is het niet heel duidelijk, maar volgens mij is dit het juiste stuk: Na schade aan uw voertuig weer de weg op | RDW
Ik heb ooit mijn eerste motor opgebouwd van een schade motor met WOK. Ben in Arnhem geweest, en daar kreeg hij ook netjes een geluidsmeting.
 
Gelukkig heb je geen 420 EUR boete gekregen voor onnodig lawaai maken.
 
Wel een stevige straf, wok en een boete.
Of zijn ze tegenwoordig strenger geworden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan