vragen van een nieuweling

pebbles

Rookie
22 mei 2008
2
0
hallo, ik ben nieuw hier op het forum en heb al wat rond gelezen, en ben daarom op het idee gekomen mn motorijbewijs te halen :)

ik ben 18 en heb al mn auto (koekblik?) bewijs en het leek me leuk om voor mn 19e verjaardag ook het andere papiertje te halen. (iets met verjaardag en verassingen :P )
en als ik dan zon fiets heb leek het me ook ontzettend handig om daarmee het openbaar vervoer te mijden als ik ga studeren, want het openbaar vervoer hier sluit niet goed aan op elkaars tijden en je bent dan zon 1,5 uur of vaak meer kwijt, en dat twee keer. dat terwijl je met een motor maar 25km hoeft af te leggen (zowel naar amsterdam als utrecht) en daar zon half uurtje over doet.

nu las ik hier wel dat er meerdere studenten op de motor rijden, maar hoeveel kan zon fiets hebben? ik heb 0,0 verstand van motoren, vandaar dat ik het vraag. stel dat ik 5 dagen in de week school heb en elke dag heen en terug rijd is dat wel even 1000km in de maand.

en dan nog een heerlijke newbvraag, bij hoeveel toeren moet je schakelen? dat doe ik bij mn lessen als ie bij de 2500 zit zoals in een auto, maar hier en daar lees ik dan dingen over 5000 en dan denk ik, doe ik iets fout? :X
 
1000 km pm... uitgaande dat je 1 op 18 haalt: 100 euro pm aan brandstof, als jij je rbw hebt wellicht 125 euro.

komen banden en overig onderhoud bij (als je het laat doen dan ben je heeel veel geld kwijt), verzekering belasting etc.

denk dat je op een bedrag zit van 200 euro pm zonder aanschaf motor. en dan moet je nog hopen dat hij niet gegapt word in die regio....

schakelen doe je vlak vlak voordat hij te weinig lucht krijgt en begint te stotteren :+
 
Neem een GS500 of een CB500, zijn leuke fietsen voor woon-werk verkeer.

Verder moet je dalijk naar je rij instructeur luisteren. Die gaat je helemaal uitleggen hoe je moet schakelen :Y
 
1000km per maand is voor je motor geen enkel probleem hoor! Uiteraard dient je motor natuurlijk wel het benodige onderhoud te krijgen (en zo af en toe een beetje benzine helaas :+ ).

Dat je in de auto eerder schakelt komt omdat die, over het algemeen, minder toeren kan draaien dan het motorblok in bijvoorbeeld een R6. Je hoeft dus niet perse iets fout te doen in de auto :) Schakelen bij 5000 toeren is trouwens nog erg vroeg als je een 4 cylinder een beetje door trekt ;)
 
Neem een GS500 of een CB500, zijn leuke fietsen voor woon-werk verkeer.

Verder moet je dalijk naar je rij instructeur luisteren. Die gaat je helemaal uitleggen hoe je moet schakelen :Y


en als je dan een dergelijke fiets neemt, dan een zo groot mogelijk, lelijk barrel.
hoe vaak die dingen in de buurt van amsterdam worden gejat ....
en een lelijke naked met flink krassen en deuken laten ze sneller staan dan bijvoorbeeld een supersport in goede staat
 
...bij hoeveel toeren moet je schakelen? dat doe ik bij mn lessen als ie bij de 2500 zit zoals in een auto, maar hier en daar lees ik dan dingen over 5000 en dan denk ik, doe ik iets fout? :X

Ligt erg aan de motor, bij een "dikke" is 2500 goed als je rustig aan het rijden bent.
Bij een kleintje kan dat weer 5000 zijn.

Op MF zal die 5000 wel dik zijn geweest. :P

Het is niet gauw fout, alleen ben je een klein blokje aan het mollen als je voortdurend te laag in de toeren zit.
 
Je merkt 't vanzelf wel als je op de motor zit. In eerste instantie snapte ik ook niet helemaal hoe te weinig toeren slechter kon zijn dan teveel toeren, totdat je dat ding onder je hoort klepperen opeens. Dan snap je 't allemaal, schakel je terug, en vlieg je naar de 5k toeren :]
 
Een redelijke regel is dat je bij normaal rijgedrag opschakeld bij ongeveer 1/3e tot 1/2e van het max toerental.
In den beginne doen zoals het is aangeleerd op de lesfiets, helpt je al een heel eind. De fiinesses van het schakelen leer je al doende ...
 
Neem een GS500 of een CB500, zijn leuke fietsen voor woon-werk verkeer.

Verder moet je dalijk naar je rij instructeur luisteren. Die gaat je helemaal uitleggen hoe je moet schakelen :Y

Zou ik eerder een Diversion 900 o.i.d. nemen. Niet diefstalgevoelig, goedkoop, kuipje om je te beschermen tegen de elementen en cardan. Met zoveel kilometers lijkt me dat laatste toch wel erg lekker hoor!
 
Als je een ov-kaart hebt is motorrijden wel duur in verhouding tot het openbaar vervoer.

je kan er prima een motor bij hebben, maar al dat extra onderhoud als je echt elke dag gaat rijden kan aardig wat kosten met zich meebrengen, en als student heb je al genoeg kosten aan je studie.

Ik heb ook een tijd tijdens mn studie op en neer gereden op de motor omdat ik even geen ov-kaart had, maar dat was 170 km op een dag, na 2 maanden kreeg ik gelukkig een ov-kaart en ben ik weer met de trein gegaan. Qua tijd maakte het niet veel uit en ik kon tenminste lekker uitslapen in de trein :P.

Als je geld genoeg hebt is het natuurlijk geen probleem :)
 
Ijzersterk argument ja, als je het geld hebt.

Bij zoveel kilometers is het onderhoudsinterval van belang. Waar bij koekblikken 20.000 tegenwoordig normaal is en 30.000 ook geen uitzondering meer is, ligt dat interval voor motoren vaak op 6000 en soms op 10.000 kilometer. BIj 1000 km/maand zou ik absoluut voor een 10000 interval gaan, tenzij je het zelf kan.
 
Laatst bewerkt:
hallo, ik heb al wat rond gelezen, en ben daarom op het idee gekomen mn motorijbewijs te halen :)
vreemde reden :? , maar toch: welkom :W
...hoeveel kan zon fiets hebben?
afhankelijk van type motor, staat van onderhoud, rijstijl, smaak en wens
met dat laatste bedoel ik: je kunt best veel kms maken met een motor die daar niet voor gemaakt is minder geschikt voor geacht wordt, als je het extra onderhoud er voor over hebt
maar kort samengevat: genoeg!
...dat wel even 1000km in de maand.
jij kunt goed rekenen! *O*

1000km/mnd is voor de één veel, voor de ander weinig
als je net zo fanatiek wordt, als menigeen op dit forum, ga jij het zelfs te weinig vinden

bedenk je dat de gemiddelde motorrijder nog geen 2000km per jaar rijdt
en dat meer dan de helft hun motor 3/4jaar binnen laat staan
de fanatieke rijders (mooi weer tochtjes, vakantie, woon-werk/school)
rijden 10-20x zoveel
en ook dat maakt niks uit: zolang jij maar plezier beleeft aan de kms die je maakt!

onderhoudsintervallen, bandenslijtage, kettingsets, remblokken
bij gemiddeld tot intensief gebruik: ongeveer 1x/jaar
...bij hoeveel toeren moet je schakelen?
ook dit is weer zeer afhankelijk van type motor, aantal cylinders, CC's, rijstijl, etc.
maar dat leer je nog wel met lessen
 
Laatst bewerkt:
Zorg dat je zat poen hebt en dan lekker gaan lessen. Heb je éénmaal je rbw dan een niet te dure betrouwbare motor kopen.

Laat je niet tegenhouden door het financiële aspect maar onderschat het vooral ook niet!
 
hee, ik ben ook student, en had in eerste instantie een motor gekocht omdat ik dacht dat het goedkoper was dan een auto. Na een tijdje gebruik je het ding toch alleen voor de fun, en ga je lekker met het ov, omdat dat niks kost.
 
Zorg dat je zat poen hebt en dan lekker gaan lessen. Heb je éénmaal je rbw dan een niet te dure betrouwbare motor kopen.

Laat je niet tegenhouden door het financiële aspect maar onderschat het vooral ook niet!



mmm om dan toch ff een idee te geven:


A rijbewijs= 1100 euro
motoroutfit=+- 300 euro via MP of nieuw +- 400 a 500 (helm, pak, handschoenen laarzen)
motor afhankelijk van wat je wil maar ff goedkoop 1250 euro (diversion of zo)

dus dan ben je snel 2700 euro kwijt voor je echt wat kunt.

dan wa verzekering--> 7 euro pm
wegenbelasting --> 6 euro pm
1 setje banden per jaar (voorzichtig rijden en een harde compound) --> 250 euro
jaarlijks onderhoud --> 250 euro

aan vaste lasten met een motor zit je dus op zo'n beetje 45 euro per maand.

en ja, dan nog een dikke 150 euro aan brandstof puur voor je forenzen, als je in weekend ook veel gaat rijden vallen de kosten hoger uit.

motorrijden is absoluut geen goedkope hobby als je het veel doet :X
 
Ik ben blij dat ik mijn motor(en) functioneel gebruik. dan wordt het gedeelte fun ineens spotgoedkoop!

Ik reken het standaard onderhoud gewoon als vast lasten voor het mobiel kunnen zijn, die ik niet maak omdat ik geen auto heb.

Beetje creatief boekhouden.

Uiteindelijk maakt het drol uit: het komt allemaal uit mijn eigen portommonnee, portomonee, protomonne, beurs (hoewel: baas betaald leuk mee a 28 centen de km voor zakelijk rijden..).
 
Mijn toerenteller gat tot de 17000 tpm. Vanaf de 15000 volgens mij in het rood. Ik schakel meestal bij de 6000/7000 door. Maar soms trek ik hem ook vol open en dan schakel ik bij de 14000/15000.
 
hallo, ik ben nieuw hier op het forum en heb al wat rond gelezen, en ben daarom op het idee gekomen mn motorijbewijs te halen :)
Welkom!
(ik reken mezelf als beginner...heb het net een half jaar)

ik ben 18 en heb al mn auto (koekblik?) bewijs en het leek me leuk om voor mn 19e verjaardag ook het andere papiertje te halen. (iets met verjaardag en verassingen :P )
en als ik dan zon fiets heb leek het me ook ontzettend handig om daarmee het openbaar vervoer te mijden als ik ga studeren, want het openbaar vervoer hier sluit niet goed aan op elkaars tijden en je bent dan zon 1,5 uur of vaak meer kwijt, en dat twee keer. dat terwijl je met een motor maar 25km hoeft af te leggen (zowel naar amsterdam als utrecht) en daar zon half uurtje over doet.
Goed plan als je het mij vraagt, ik gebruik het ook om het OV te mijden, aangezien m'n werk naast een groot NS station zit....maar m'n huis niet.

nu las ik hier wel dat er meerdere studenten op de motor rijden, maar hoeveel kan zon fiets hebben? ik heb 0,0 verstand van motoren, vandaar dat ik het vraag. stel dat ik 5 dagen in de week school heb en elke dag heen en terug rijd is dat wel even 1000km in de maand.
Mijn werk is iets van 55 km weg, dus 110 km op een dag is geen probleem, net als met de auto dus (alleen wat minder stil staan).
Doordat je er veel op rijd zal je ook vaker onderhoud moeten plegen. Denk aan banden, remmen en ketting smeren. Dat laatste kan je voorkomen met een cardan motor trouwens. (zoals mijn Honda NTV 650)
Hoe hard je banden slijten hangt van je rijstijl en banden keuze af natuurlijk.
Sportieve banden (met bijbehorende sportieve motor) slijten harder als toerbanden.

en dan nog een heerlijke newbvraag, bij hoeveel toeren moet je schakelen? dat doe ik bij mn lessen als ie bij de 2500 zit zoals in een auto, maar hier en daar lees ik dan dingen over 5000 en dan denk ik, doe ik iets fout? :X

Hangt van het type motor af, net als bij autos.
De meeste motoren kunnen daarentegen veel meer toeren maken als de gemiddelde auto, en vaak kan en hoor je ook veel later te schakelen dan.
Dat je tijdens het lessen vroeg leert schakelen heeft ook te maken met dat ze je milieu bewust willen maken.
Mijn toerenband loopt geloof ik toch 9000 toeren (dat is in het rood vanaf 8000) en ik schakel bij 5000 als ik zin heb :P

Wat ook al gezegd werd: Houd bij de aanschaf prijs van het hele zooitje wel rekening met kosten van kleding enzo. Niet op bezuinigen, dat vergeef je jezelf niet als je ooit een klapper maakt denk ik.....
 
tja, brandstof is inderdaad duur, maar ik zou het kunnen betalen als ik zuinig leef. waarschijnlijk hoef ik ook niet perse elke dag met de motor naar school, als zon rooster een beetje meezit en de tijden soms wel aansluiten dan pak ik gewoon het ov. maar ja, als ik naar studenten uit de buurt kijk dan is het verdomde handig om een motor in je schuur te hebben staan en daar lekker in een half uurtje heen te kachelen, zal toch vaker gaan gebeuren dan goede ov tijden.

wat voor motor? ik weet een suzuki GS500e te vinden uit '92 met 15000 op de teller en 25kw op het kentekenbewijs. daar zou ik best op willen zitten :P
 
hallo, ik ben nieuw hier op het forum en heb al wat rond gelezen, en ben daarom op het idee gekomen mn motorijbewijs te halen :)

ik ben 18 en heb al mn auto (koekblik?) bewijs en het leek me leuk om voor mn 19e verjaardag ook het andere papiertje te halen. (iets met verjaardag en verassingen :P )

Nja if you go to fast to soon.
Anders blijft het risico op een vaas met as op mama's schouw binnen de redelijke perken.
 
Laatst bewerkt:
...
nu las ik hier wel dat er meerdere studenten op de motor rijden, maar hoeveel kan zon fiets hebben? ik heb 0,0 verstand van motoren, vandaar dat ik het vraag. stel dat ik 5 dagen in de week school heb en elke dag heen en terug rijd is dat wel even 1000km in de maand.
...

Met mijn vorige motor (Diversion 600) heb ik in twee jaar tijd 40.000 km gereden, zonder problemen. Dus die 1000 km per week van jou zullen voor de meeste motors geen probleem zijn.

Veel succes met je rijlessen en tot spots!
 
Ijzersterk argument ja, als je het geld hebt.

Bij zoveel kilometers is het onderhoudsinterval van belang. Waar bij koekblikken 20.000 tegenwoordig normaal is en 30.000 ook geen uitzondering meer is, ligt dat interval voor motoren vaak op 6000 en soms op 10.000 kilometer. BIj 1000 km/maand zou ik absoluut voor een 10000 interval gaan, tenzij je het zelf kan.
Mijn BMW K1100RS krijgt eens in de 12.000 een kleine beurt en eens in de 24.000 een iets grotere beurt. Werkt prima, maar ja die rijdt dan ook bijna net als een auto. Saai, dat wel, maar als kilometervreter erg praktisch.
 
Ijzersterk argument ja, als je het geld hebt.

Bij zoveel kilometers is het onderhoudsinterval van belang. Waar bij koekblikken 20.000 tegenwoordig normaal is en 30.000 ook geen uitzondering meer is, ligt dat interval voor motoren vaak op 6000 en soms op 10.000 kilometer. BIj 1000 km/maand zou ik absoluut voor een 10000 interval gaan, tenzij je het zelf kan.

Die onderhoudsintervallen zijn ook een beetje kunstmatig laag gehouden heb ik eens gelezen. Dat komt omdat veel mensen niet al te veel met een motor rijden en zonder die intervallen anders veel te weinig bij een dealer zouden komen voor wat (toch wel) noodzakelijke onderhoud.

Voor die reden valt wat te zeggen natuurlijk. Het is niet bevordelijk voor de veiligheid op de weg als mensen maar eens in de twee-drie jaar maar eens wat onderhoud laten doen.


Voordeel van motorrijden op jonge leeftijd, is dat je direct start met de opbouw van no-claim, die je vervolgens in een later stadium kan meenemen naar de auto. En op die manier kost het hebben van een motor feitelijk niet al te veel geld. Llet's say 100 euro WA op jaarbasis en 60 wegenbelasting. Dat laatste altijd gelijk voor heel jaar betalen, scheelt 50%.

De verzekeringskosten pak je later direct terug met je behaalde no-claim volgens mij als je ooit besluit een auto te kopen. Die verzekeringen daar zijn niet leuk voor jongeren :(


En aangezien de premie voor een motor aanzienlijk lager is, is dat mijns inziens al een reden om gewoon zo;n ding aan te schaffen en ervan te genieten als je wilt :)


Qua kosten zou je ook kunnen kijken naar een brommertje, maar das natuurlijk minder leuk :x
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan