vragen warmloper cr125r 1988

bjorncr125

MF'er
16 mei 2009
162
0
Empe
hallo
ik heb met mijn motor een warmloper gehad doordat de motor te heet werd.
Hij stopte er in een keer mee voor de bocht, ik kreeg hem toen niet meer aan.
Later toen ik bij de auto stond is die toch nog aangeslagen maar liep de erg slecht.
Toen ik de bougie eruit haalde kwam ik erachter dat er een stukje ijzer in de bougie zat.
Thuis dus de cilinder eraf gehaald, de zuiger was dus niet goed meer maar ook het plastic kapje wat tegen de cilinder zit was helemaal weggesmolten.

dsc00436z.jpg


mijn eerste vraag is dus hoe kan het dat mijn motor zo warm is geworden?
de vorige eigenaar van deze motor had er een vastloper mee gehad en hij vertelde ook dat het plastic kapje van de powervalve was weggesmolten.

dsc00437w.jpg


zou het met de powervalve te maken kunnen hebben, hoe kan ik zien of die kapot is(ik heb gehoord dat het ATAC systeem bij dit bouwjaar snel kapot gaat)?

Hoe kan ik checken of het koelsysteem het nog goed doet?
er zat nog wel genoeg kvs in dat had ik ook voor dit gebeurde ververst.

mijn motor is getuned, er staat BRS in de cilinder en in de zuiger zitten 2 kleine gaatjes die er denk ik origineel niet in horen. ik weet niet of dit er wat mee te maken heeft?

ik moet wel zeggen dat de motor het wel zwaar te verduren heeft gehad, een hele mulle lange baan waar ik heel lang in hoge toeren reed. Normaal rij ik altijd een op een klein hard baantje bij mij in de buurt ben ook nog maar een beginner.

alvast heel erg bedankt
gr Björn
 
is carburateur afstelling.
op een lang recht zwaar stuk wordt flink gas gegeven en bij de bocht als je het gas dichtdraait loopt de zuiger vast.
komt omdat de zuiger heel erg heet wordt op dat zware stuk, maar er is op dat moment nog smering, je houd het gas immers open.
als je nu voor de bocht het gas dicht doet, is er geen of te weinig smering en toch nog een zeer hete zuiger, en dan loopt de boel vast.
het kan helpen om de carb zo af te stellen dat de motor stationair blijft lopen.
dan kan het gas niet helemaal dicht en blijft er op zo'n moment toch nog wat smering.
of je laat het gas niet helemaal dicht vallen aan het einde van zo,n zwaar stuk, dus tussengas geven zeg maar.
als dat niet helpt moet je de carburateur wat rijker zetten als je ergens gaat rijden met zo,n zwaar stuk erin.
 
Laatst bewerkt:
oke bedankt
ik zal hem weer in elkaar bouwen en dan stationair laten lopen, dat deed hij idd niet en misschien een wat grotere sproeier erin, hoeveel groter moet ik dan aan denken?
 
dat is een kwestie van uitproberen.
bij een 2takt kun je het vermogen beinvloeden door de carburateur zo arm mogelijk te zetten, met als keerzijde dat de motor heter wordt maar ook eerder vastloopt.
zet je hem te rijk loopt de motor niet lekker.

ik zou 1 a 2 maatjes groter proberen.
 
Laatst bewerkt:
ook even je bougie kleur bekijken.
die hoort licht bruin te zijn. issie wit dan staat hij te arm, is hij zwart dan staat hij te rijk
 
kan iemand mij trouwens nog vertellen hoe je kan zien of de powervalve kapot is?

edit: ik ben vandaag bij motorzaak geweest en de powervalve was dus idd kapot.
iemand nog tips hoe ik het best een nieuwe zuiger kan inrijden?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan