Vreemd geluid in de 6de versnelling

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Vanavond ritje gemaakt, op een gegeven moment schakel ik "per ongeluk" bij zo'n 100 KM per uur naar 6.

Op dit moment hoor ik een vreemd geluid. Net of er iets schuurde of siste (moeilijk te beschrijven)
Na het terugschakelen naar 5 was het geluid weg, ook wanneer ik in z'n 5 hetzelfde toerental rijdt heb ik er geen last van.

Iemand een idee :?
 
Misschien hing de versnellingsbak in "false neutral". Tussen 5 en 6 in dus.

Bij lage toeren (100 in 6e) klinkt het niet zo verschrikkelijk.

Is denk ik niet het geval.
Van het weekend nog eens op gelet. Het geluid is standaard aanwezig wanneer je in de 6de versnelling schakelt.
 
Heb nog niet veel reacties gehad en het geluid is er nog steeds. Misschien was de omschrijving niet duidelijk genoeg, dus hierbij de 2de poging ;)

Het volgende is dus het geval

Wanneer ik in de 6de versnelling rijdt hoor ik een "schurend" geluid (is de beste omschrijving die ik kan bedenken).

Het geluid treedt op binnen het hele toerenbereik. Ook is het geen kwestie van "False Neutral" zoals Raging aangaf.

Op dit moment mijd ik de 6de maar vooral op de snelweg is dit nogal lastig.

Er heeft me nog niemand kunnen helpen en bij de dealer hebben ze pas over een week tijd om er uberhaupt naar te kijken (laat staan fixen).

Khoop dat jullie me helpen kunnen.
 
Het feit dat ie het doet in het hele toerenbereik kan drie dingen betekenen; de lager van je tandwieldrager wordt in deze versnelling verkeerd belast (onwaarschijnlijk, maar zou kunnen). Je bakwiel schaart langs een van je schakelvorken (deze blijft er tegenaan hangen, terwijl ie normaal net iets er vanaf zit). Dit is waarschijnlijker. Schakelwals kan de oorzaak zijn, al slijt deze zelden. Of het tandwiel van je zesde versnelling is niet helemaal 100% (een borgringetje is afgebroken en je tandwiel zit niet goed op zijn plaats.

Hiervoor hoeft je blok in eerst instantie niet helemaal open, maar oliepan en zijdeksel moeten wel even los. Ok je schakelwals zou eventueel los moeten om de schakelvork te bekijken. Is een van de schakelvorken kapot of beschadigd, dan moet alles los en gaat je hele blok open, anders kan je niet bij de schakelvorken. Tenminste dat is bij een Kawa het geval, wellicht is het bij een Honda net even anders. Als je een apart versnellingshuis hebt dan is het eenvoudiger dan dat je blok uit twee helften bestaat en je alleen zo bij je tandwielen kan komen.....cylinders en alles moeten dan los.

Lijkt me een behoorlijke klus. Houdt rekening met zeker 2 werkdagen a 350 Euro per dag = minimaal 700 Euro, zonder het materiaal. Zelf klussen met een goed werkplaatshandboek is vele malen goedkoper. Zo moeilijk is het nu ook weer niet, als je maar weet wat je moet doen en in welke volgorde. Een boek van Peeters (vertaling van Haynes) kost 50 Euro en hier heb je VEEL aan. Kost je vervolgens een paar avonden; je leert er erg veel van. Hulp is overal verkrijgbaar (MG Parts Berlicum wil je altijd wel helpen tegen een redelijk tarief en zo weet ik nog wel een paar adressen met specialisaties).

Kijk, electronica, daar moet je van afblijven, maar de techniek van een versnellingsbak blijft in grote lijnen hetzelfde, of dat nu van een moderne fiets is of van een ouder model. Daar kan je zelf veel aan doen en begrijpen.

Suc6 en als je hulp nodig hebt, laat het me weten.
 
Vanavond ritje gemaakt, op een gegeven moment schakel ik "per ongeluk" bij zo'n 100 KM per uur naar 6.

Op dit moment hoor ik een vreemd geluid. Net of er iets schuurde of siste (moeilijk te beschrijven)
Na het terugschakelen naar 5 was het geluid weg, ook wanneer ik in z'n 5 hetzelfde toerental rijdt heb ik er geen last van.

Iemand een idee :?

Er kwam een spattende en spuitende walvis voorbij zwemmen? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan