Vreemd geluid & onregelmatig stationair lopen

Joyrider-80

Die hard MF'er
17 jul 2007
371
11
Rotterdam
Hallo iedereen,

mijn xj600 ('86) maakt een nogal vreemd geluid bij het stationair lopen. Hij loopt eigenlijk heel mooi constant, maar af en toe hoor ik een tik/klap/kloink en dan zakt 't toerental ineens 100/200 toeren. Dan duikt de naald echt naar beneden om vervolgens weer gewoon verder te lopen. Soms ook meerdere keren achter elkaar en dan kan die zelfs afslaan. Het klinkt alsof er iets een tandje overslaat of vastloopt ofzoiets.

gecheckt:
- vonkt goed
- carbs zijn schoon en gesynct

De nokkenaskettingspanner was kapot, die heb ik gemaakt (grotere draad in laten zetten en opnieuw gespannen). Ik heb wel ff rondgereden voordat ik die kettingspanner had gemaakt en toe ratelde de nokkenasketting wel natuurlijk, maar na het spannen is dat helemaal verdwenen. Zou die ketting/tandwielen kapot zijn?
't klinkt echt heel ***

m.v.g.

Eelco
 
Hallo iedereen,

mijn xj600 ('86) maakt een nogal vreemd geluid bij het stationair lopen. Hij loopt eigenlijk heel mooi constant, maar af en toe hoor ik een tik/klap/kloink en dan zakt 't toerental ineens 100/200 toeren.
Zou het wellicht een backfire kunnen zijn? Mijn VTR deed dat standaard zo nu en dan.
 
Hoi, bedankt voor je reactie, ik zal nog eens goed luisteren maar volgens mij komt het geluid echt uit m'n blok en klinkt het als een soort metalen tik.
Tja, ik moet zeggen dat ik zeker geen techneut ben hoor, maar het verschijnsel dat ik ken als een backfire lijkt er erg op (met name omdat het toerental dan ineens inzakt). Dat was een behoorlijk harde metaalachtige tik die inderdaad bij het blok vandaan leek te komen -er wordt geloof ik wat bezine teruggehoest zogezegd, dus in werkelijkheid komt het vermoedelijk uit het luchtfilter oid. Ik kon dat zelfs in de gashendel voelen. Ik had het ook wel eens tijdens het rijden bij een wat laag toerental, en ik dacht eerst dat er iets serieus mis was, maar het hoorde een beetje bij dat model motor. In jouw geval zal het wel niet zo normaal zijn lijkt me.
 
Ik heb af en toe hetzelfde probleem bij mijn Kawasaki ER-5 uit 2002.
Ik vond het een beetje moeilijk te omschrijven maar het klinkt precies hetzelfde zoals jij zegt.
Het gebeurd niet zo vaak, maar als het gebeurt dan is het met lauwe of koude motor. ALs ik ong meer als 50km gereden heb ofzo gebeurd het me nooit?

Ik dacht altijd aan de distributie die een tand verslaat, zo klinkt het, maar dan zal de mtoor daarna erg beroerd lopen, of na een paar keer zelfs de kleppen de zuiger raken.

Een backfire zou kunnen, dat verklaard dan ook waarom het toerental zakt, maar dat klinkt meer als een soort doffe klap of plof, onder je zadel of tank waar de luchtfilterbox zit zou ik denken :? .
 
Terug
Bovenaan Onderaan