Vreemd geschakel

Freez

Die hard MF'er
6 sep 2004
648
3
Deinum
Vreemd geschakel,

Hallo medekettingaandrijvers, Ik heb een probleempje, waar ik een simpele oplossing voor zoek.

Ik heb recentelijk zelf de ketting van de ZX-9 gespannen en dacht dat volgens de algemene regels te hebben gedaan, echter bij de eerstvolgende rit had het geheel nogal kabaal. :?

Bij inspectie van de ketting (AFAM) viel mij op dat, zodra de schakel, waarmee de ketting als het ware is gelast op het achtertandwiel wiel valt, spant het geheel zich op. eigenlijk kan ik de conclusie trekken dat deze schakel net een fractie groter is als de rest van de ketting! Omdat de tanden van de tandwielen wel op de
juiste afstand van elkaar staan, trekt hij de voor/achterliggende schakels naar elkaar toe, met als resultaat dat de ketting zich dan spant. Je merkt het ook aan het feit dat ik dit schakeltje op het tandwiel een fractie op- en neer kan bewegen, daar waarbij ik dat bij die andere schakels niet kan.

De vraag nu, kan ik dit lasschakeltje laten vervangen door een goede, of moet ik de gehele ketting vervangen. Ketting en tandwielen zien er verder niet versleten uit.

Alvast bedankt.

Freez
 
Het lijkt erop dat je keting(sluit)schakel sneller versleten is dan je reguliere schakels.
Dit komt meestal omdat er bij het monteren onvoldoende vet en/of slecht geplaatste 'X' ringen gemonteerd zijn.
Je kunt hier gewoon een nieuwe kettingschakel tussen zetten, natuurlijk is eea afhankelijk van de verdere toestand van je ketting./tandwielen.
 
Het lijkt erop dat je keting(sluit)schakel sneller versleten is dan je reguliere schakels.
Dit komt meestal omdat er bij het monteren onvoldoende vet en/of slecht geplaatste 'X' ringen gemonteerd zijn.
:^
Je kunt hier gewoon een nieuwe kettingschakel tussen zetten, natuurlijk is eea afhankelijk van de verdere toestand van je ketting./tandwielen.

Niet alleen de schakel zal hierdoor uitgelubbert zijn, maar ook de gaten waar die in zit. Hele ketting vervangen dus.
 
:^Niet alleen de schakel zal hierdoor uitgelubbert zijn, maar ook de gaten waar die in zit. Hele ketting vervangen dus.


je zou natuurlijk ook een stukje ketting kunnen vervangen. alleen hebbie dan 2 sluitstukjes zal ik maar zeggen. en als je dat zelf wil doen, hebbie fatsoenlijk gereedschap nodig.
kans ik groot dat de rest van de ketting ook al wat versleten is, maar dat je dat nog niet in de gaten hebt. dat geluid komt echt niet van 1 schakeltje af.

in elk geval veel succes ermee.
 
Niet alleen de schakel zal hierdoor uitgelubbert zijn, maar ook de gaten waar die in zit. Hele ketting vervangen dus.

Had ik ook al aan gedacht :+
Aangezien de rest v/d ketting waarschijnlijk ook al iets geleden had, is het zeer aannemelijk dat een iets meer uitgesleten gat met een nieuwe pen, de gelijke speling zou hebben dan een iets versleten gat met een iets versleten pen zoals de rest van de ketting waarschijnlijk is.
Het resultaat blijft dan dat de kettingschakels allemaal ongeveer dezelfde speling hebben.
Als het gehele deel vervangen wordt (3 schakels) dan is de kans zeer groot dat de ketting daar juist iets korter wordt, waardoor de opvolgende schakel telkens een 'tik' krijgt als hij tijdens de de acceleratie van het tandwiel afkomt.
Om dit hele verhaal te mijden (typwerk met twee vingers) heb ik er dus gewoon maar niets bijgezet, het zou kwalitatief en praktisch niet veel meerwaarde gehad hebben.

Gr. paul.
 
Moet ik jouw gaan vertellen dat die uitgelubberde gaten de nieuwe pennen weer slopen :?
Denk je dat :? :+
We weten beide niet in welke mate eea versleten is, het zou ook mee kunnen vallen, en dan wordt deze jongen onnodig op kosten gedreven, en dat zou ik niet willen.
Pas als de ketting echt versleten is moet deze vervangen worden, maar dan niet alleen de ketting zoals je suggereerde, maar samen met de tandwielen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan