Vreemd olie probleem

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
In mijn Radian heb ik Castrol halfsytheet 10W40 gebruikt.
Nu is gebleken dat hij ongeveer 0,6l/1000km verbruikt.

Is dit een normaal verbruikscijfer voor een blok dar er 61.000km op heeft zitten?

Ik denk dat je, bij een dergelijk verbruik, oliewalm uit de uitlaat moet zien komen, zeker bij accelereren. Dat is niet het geval.
Ook lijkt het me dat de bougies enigszins vettig moeten zijn en dat de uitlaat aan de binnenzijde ook enigszins vettig moet zijn.
Dat is geen van beide het geval. Uitlaat is wel zwart van binnen. maar dat is droge roet.
Motor starten met plastic zakje om de demperuiteinden levert alleen een paar druppels condens op en geen vettige meuk.

Ik vraag me af waar de verbruikte olie dan blijft, als je niet ziet dat hij olie verstookt.
Lekken doet het blok niet, alleen ietsie zweten bij het kleppendeksel.
Dat is denk ik ook geen verklaring voor het olievrbruik.

Kan het zijn dat de olie, omdat het halfsyntheet is) te dun is en daardoor "verdwijnt'?
Of is er een andere verklaring voor het olieverbruik.

Is het misschien beter een minerale olie in een blok met 61.000 te gebruiken?
 
Ik ben i.v.m. olie verbruik over gegaan tot een koprevisie, hoop werk - kost veel geld en daar kan je een hele hoop liters olie voor kopen. Daarbij komt kijken dat een verbruik tot 1 liter op 1000 km over het algemeen als acceptabel wordt geacht. Er schijnt trouwens een goedje te zijn die je aan je olie kan toevoegen voor dat je het gaat verversen waaardoor de klepseals weer soepeler worden en weer beter hun werk gaan doen en daardoor je olie verbruik ook daalt.

Maar mijn advies gewoon lekker :] en af en toe er wat olie bij, had ik ook achteraf moeten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan