Vreemd onderdeel

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
2.027
307
Velserbroek
Bij het aan de praat proberen te krijgen van mijn Kawa Z250 kwam ik een onderdeel tegen wat niet aangesloten zat. Ik heb geen idee wat het is en waar het aangesloten moet.

Weet iemand wat voor onderdeel dit is?
Afb087.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is een onstekingsbobine!

Die rode draad loopt normaal naar een bougie, op het andere contact eraan komt normaal gezien je onstekingsignaal toe, beide massas hangen aan elkaar aan het frame ervan.

Ik zou toch eens vlug je overige bobines en kabels checken, spare bobines staan er namenlijk nooit op ;) .
 
het hele electrische systeem van dit ding is door de vorige eigenaar bij elkaar geprutst. zo zit er onder m'n benzinetank een kasje met de opdruk 'ignition unit'. ik zit er heftig aan te denken om alle bedrading er af te scheuren en gewoon een nieuwe boom te kopen, maar ik vraag me af of je hem daarmee wel aan de praat krijgt
 
Het kan grof overkomen maarre.... heb je uberhaupt wel verstand van motoren? Anders zou ik de kabelboom toch maar door een ander laten doen :X
Enne, "ignition unit" betekent ontstekingsunit... Deze zorgt er dus voor dat je bobine (dat wat je nu vast hebt) z'n signaal krijgt om vonken te "maken".
 
het hele electrische systeem van dit ding is door de vorige eigenaar bij elkaar geprutst. zo zit er onder m'n benzinetank een kasje met de opdruk 'ignition unit'. ik zit er heftig aan te denken om alle bedrading er af te scheuren en gewoon een nieuwe boom te kopen, maar ik vraag me af of je hem daarmee wel aan de praat krijgt

Euhm... ignition unit is de CDI: Capacitor Discharge Ignition (CDI). Die zou ik niet wegslopen, want dan doet die het helemaal niet meer. Weet je zeker dat je boel niet aan het verpunken ben?
 
nee dat weet ik niet helemaal zeker :P

De Ignition Unit zit er nog gewoon op, ik heb er nog niets vanaf gesloopt. Het onderdeel dat bovenaan op de foto staat zat helemaal niet aangesloten, en een bobine zit aan de linkerkant van het frame (en zit wel aangesloten).

Maar op het moment loopt ie niet, en kan ik er ook niet achter komen waarom niet
 
nee dat weet ik niet helemaal zeker :P

De Ignition Unit zit er nog gewoon op, ik heb er nog niets vanaf gesloopt. Het onderdeel dat bovenaan op de foto staat zat helemaal niet aangesloten, en een bobine zit aan de linkerkant van het frame (en zit wel aangesloten).

Maar op het moment loopt ie niet, en kan ik er ook niet achter komen waarom niet

Wel handig om te weten wat die niet doet. Zit er uberhaubt nergens prik op, draait de startmotor wel rond, krijgt die wel peut, vonkt(en) de bougie(s) wel, is de batterij nog in goede staat, etc, etc.
 
De startmotor draait niet, de verlichting doet het op het neutraal-lampje na ook niet. Accu is doorgemeten en (volgens mij) in orde. Aanlopen werkt ook niet.

Het is mijn vermoeden dat er ergens een kabel doorgerot is. Dat wordt fijn een avondje doormeten
 
zonder electrisch schema ben je in dit soort gevallen nergens, de bobine is een vrij essentieel deel van de onsteking.
Ik raad je aan heb je geen idee wat je doet er vanaf te blijven en naar iemand te gaan die er wel verstand van heeft.
Anders ben je misschien straks meer geld kwijt aan het vervangen van de delen die je in je zoek tocht kapot maakt dan dat je kwijt was aan de hulp van iemand met verstand van zaken.

maar anyway suc6!!!!
 
Die bobine is volgens mij niet de juiste, vond em al vreemd van model !

Dus toch een vreemd onderdeel !


http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/kawasaki-motorcycle-kz250-kz250d1-us-1980/o/m3943
 
Laatst bewerkt:
het is wel een bobine maar uit een scooter of zoiets , op je kawa z250 zit als het goed is een min/massa draad , een plus van je CDI draad en een dikke bougiekabel met daaraan een bougie dop . In je WPH boek staan alle gegevens .
 
Sorry maar als je niet weet wat je daar in je hand hebt, is je kennis wel heel erg beperkt van auto/motortechniek......
Is een bobine, die heb je in allerlei maten en vormen, maar dit is zo'n beetje de oer bobine qua vorm
 
qua auto en motortechniek ben ik niet geheel onbekend
maar tot nu toe heb ik (gelukkig) nog niet met een electrisch systeem hoeven knoeien
want als ik ergens een hekel aan heb, is het daarmee knoeien
 
Die bobine is volgens mij niet de juiste, vond em al vreemd van model !

Dus toch een vreemd onderdeel !


http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/kawasaki-motorcycle-kz250-kz250d1-us-1980/o/m3943

Zoek eens op ignition coil... het is vrijwel identiek, daarbij, het hoeft geen originele te zijn.
Maar als je startmotor als niet wil starten en je batterij is goed. (Hoofd)zekering, startrelais, spanningsregelaar (weet niet of elke motor dit heeft) zou ik zeker eerst nakijken dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan