Sinds deze zomer ben ik voor het eerste na heel veel 2e hands motoren trotse eigenaar van een nieuwe Suzuki Bandit.
In het onderhoudschema viel me een paar dingen op.
Zo zouden de benzineslangen en de remslangen elke 4 jaar compleet vervangen moeten worden. Dat heb ik bij voorgaande motoren, van soms 20 jaar oud, nog nooit gedaan.
Is dat echt nodig, en zo ja, waarom?
Verder zegt iedereen dat je bij elke olieverversing het filter moet vernieuwen.
Suzuki zegt elke 6000 km olie en elke 18000 km oliefilter. Dat is dus elke 3e verversing.
Een vriend van mij met een Yamaha TDM heeft zo’n beetje hetzelfde.
Ook Yamaha zegt: de benzineslangen en de remslangen elke 4 jaar compleet vervangen
Elke 10000km olie verversen en elke 20000km oliefilter. Dus elke 2e verversing.
Je zou zeggen dat ze bij Suzuki en Yamaha toch niet gek zijn, maar met de slangen zijn ze heel erg overdreven en met oliefilters juist niet.
Moet ik me toch maar beter aan de fabrieksvoorschriften houden of niet.
Alle slangen vervangen is toch wel erg kostbaar.
Wie weet raad?
In het onderhoudschema viel me een paar dingen op.
Zo zouden de benzineslangen en de remslangen elke 4 jaar compleet vervangen moeten worden. Dat heb ik bij voorgaande motoren, van soms 20 jaar oud, nog nooit gedaan.
Is dat echt nodig, en zo ja, waarom?
Verder zegt iedereen dat je bij elke olieverversing het filter moet vernieuwen.
Suzuki zegt elke 6000 km olie en elke 18000 km oliefilter. Dat is dus elke 3e verversing.
Een vriend van mij met een Yamaha TDM heeft zo’n beetje hetzelfde.
Ook Yamaha zegt: de benzineslangen en de remslangen elke 4 jaar compleet vervangen
Elke 10000km olie verversen en elke 20000km oliefilter. Dus elke 2e verversing.
Je zou zeggen dat ze bij Suzuki en Yamaha toch niet gek zijn, maar met de slangen zijn ze heel erg overdreven en met oliefilters juist niet.
Moet ik me toch maar beter aan de fabrieksvoorschriften houden of niet.
Alle slangen vervangen is toch wel erg kostbaar.
Wie weet raad?