Vreemd onderhoudschema Suzuki Bandit

PietjeBel

Rookie
3 jul 2008
25
0
Sinds deze zomer ben ik voor het eerste na heel veel 2e hands motoren trotse eigenaar van een nieuwe Suzuki Bandit.
In het onderhoudschema viel me een paar dingen op.
Zo zouden de benzineslangen en de remslangen elke 4 jaar compleet vervangen moeten worden. Dat heb ik bij voorgaande motoren, van soms 20 jaar oud, nog nooit gedaan.
Is dat echt nodig, en zo ja, waarom?
Verder zegt iedereen dat je bij elke olieverversing het filter moet vernieuwen.
Suzuki zegt elke 6000 km olie en elke 18000 km oliefilter. Dat is dus elke 3e verversing.
Een vriend van mij met een Yamaha TDM heeft zo’n beetje hetzelfde.
Ook Yamaha zegt: de benzineslangen en de remslangen elke 4 jaar compleet vervangen
Elke 10000km olie verversen en elke 20000km oliefilter. Dus elke 2e verversing.
Je zou zeggen dat ze bij Suzuki en Yamaha toch niet gek zijn, maar met de slangen zijn ze heel erg overdreven en met oliefilters juist niet.
Moet ik me toch maar beter aan de fabrieksvoorschriften houden of niet.
Alle slangen vervangen is toch wel erg kostbaar.

Wie weet raad?
 
Moet ik me toch maar beter aan de fabrieksvoorschriften houden of niet.
Alle slangen vervangen is toch wel erg kostbaar.

Wie weet raad?

Ach, benzine is nogal vlambaar. Benzine op een heet blok en a flaming Bandito :) Man, wat kosten een paar benzineleidinkjes nou? Ik doe bij mijn Soes om de 10K een oliewissel met een nieuw filter. Filter kost net als een benzineleiding bijna niets en die halve liter olie extra zal je ook niet failliet maken.
 
alle benzineslangen vervangen lijkt mij niet zo kostbaar.
remslagen kosten wat meer.
ik geloof ook niet dat het zo vaak gedaan wordt.
maar misschien heeft de korte vervangingstermijn iets te maken met
produktaansprakelijkheid.
 
alle benzineslangen vervangen lijkt mij niet zo kostbaar.
remslagen kosten wat meer.
ik geloof ook niet dat het zo vaak gedaan wordt.
maar misschien heeft de korte vervangingstermijn iets te maken met
produktaansprakelijkheid.

Ik heb het net opgezocht. Één benzineslang van de pomp naar de injectie: €30 :) Ik vervang die slangen om de twee jaar, better safe then sorry. De kosten van het vervangen van de slangen van mijn motor is nog geen €10, keuze is dan snel gemaakt O-)
 
wat is daar zo raar aan. Oliefilter HOEFT niet vervangen te worden, maar alleen op de door suzuki aangegeven tijden. Meeste mensen vervangen hem tegelijk met olie wissel, omdat het toch maar 9 euro is ofzo.
Slangen vervangen geeft elke fabrikant 4 jaar op als het goed is. dat heeft alleen met de aansprakelijk heid te maken zoals hierboven al vermeld is. Na verloop van tijd worden de leidingen bros, en kunnen ze gaan lekken, maar meestal gebeurt dit niet.
 
Ik heb het net opgezocht. Één benzineslang van de pomp naar de injectie: €30 :) Ik vervang die slangen om de twee jaar, better safe then sorry. De kosten van het vervangen van de slangen van mijn motor is nog geen €10, keuze is dan snel gemaakt O-)



oke, dat is toch al wat meer dan ik dacht (had injectiefietsen er even niet bij gerekend).
maar toch denk ik dat je een van de weinige bent met die slangen.
natuurlijk moet een ieder dat voor zichzelf weten of dat nodig is. :)
 
Niet iedereen zegt dat je bij elke oliewissel ook het filter moet doen.

Ik doe het per 2.

Die slangen moeten wel regelmatig bijgehouden worden. Ook de rubberen remleidingen ed. De fabriek zit natuurlijk heel erg aan de safe-kant, maar dat er eens wat mee moet gebeuren is duidelijk.

Helaas doet niet iedereen het.
 
Weet je wat het is met die remslangen, iedereen laat ze te lang zitten omdat je niet echt ziet dattie slechter wordt en je merkt het ook niet echt want dat gaat heel geleidelijk. En dan lees je weer zo'n verhaal hier over iemand die zijn 10 jaar oude rubberen remslangen vervangen heeft voor rvs-exemplaren "jeeee man wat een verschil, veel directer remgedrag" en meer van zulks. Wat men vergeet erbij te zeggen is dat als je die oude rubberen slangen vervangen had voor rubberen nieuwe.... dat het verschil dan zowat even groot is.

Rubberen slangen verslijten. Vier jaar is wat kort maar echt, ze verslijten. Ze worden zachter en gaan uitdijen wanneer er druk oip komt. Daardoor voelt je rem dan zo zompig.
 
nu ik er wat langer over nadenk (ben niet zo snel) denk ik dat dat wel met meer dingen gebeurt.
zoals de remolie of de vorkolie.
deze worden ook lang niet altijd volgens schema vervangen.
 
reken inderdaad maar op 4-5 jaar voor de remleidingen, die zijn niet zo goed.
na een 600 en nu een 1200 bandit is dat gewoon mijn ervaring. Wordt allemaal erg slap, zo slap zelfs na ongeveer 25-30 dKm dat je de hendel bijna tegen het handvat aan kunt knijpen. RVS leidingen heeft het voordeel dat je toch wat directer kunt remmen (=niet sponzig aanvoelen).

benzineleiding zou wel langer mee moeten kunnen denk ik maar zal je financieel de kop niet kosten.
 
Ik heb bij een nieuwe Bandit wel eens de remslangen vervangen door stalen.
Er was qua drukpunt vrijwel geen verschil merkbaar.
Het stond wel mooier. :)
Wellicht is dat verschil er wel als je oude slangen door stalen vervangt.
 
Rubberen slangen verslijten. Vier jaar is wat kort maar echt, ze verslijten. Ze worden zachter en gaan uitdijen wanneer er druk oip komt. Daardoor voelt je rem dan zo zompig.

Het verhaal over de remleidingen heb je idd gelijk. Het maakt niets/nada/noppes uit of je nieuwe standaard remleidingen hebt, of de rvs'jes. Ze remmen allebeide even goed en je voelt het verschil alleen tussen je oren. Het enige verschil wat er is, is dat de originele exemplaren stervens duur zijn en de rvs'jes. Als ik origineel spul alles nieuw aanschaf dan ben ik alleen al bij de voorremmen 170 Euro kwijt. Daar heb je met een beetje geluk twee complete setjes rvs voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan