Vreemd probleem bij afstellen FZR1000

15 apr 2011
117
0
Beste MF'ers,

Na de carburateurs van mijn FZR1000 te hebben schoongemaakt, heb ik het volgende probleem. Bij het rijden op de motor en het terugschakelen voor een bocht etc. valt de motor soms uit doordat het toerental te ver terugvalt.

Nu heb ik dit probleem proberen te verhelpen door het stationaire toerental aan te passen met de schroef aan de zijkant van de carburateur. Dit heeft het volgende resultaat:
-Afstellen op 1000 rpm -> gas geven -> toerental stijgt en valt terug naar onder de 800 rpm en de motor valt uit
-Afstellen op 1200 rpm -> gas geven -> toerental stijgt en valt vervolgens niet meer terug (gas blijft hangen).

Het lijkt er dus op dat er iets anders mis is met de carburateur, maar ik heb werkelijk geen idee wat.

Enige suggesties/dingen die ik kan uitproberen??
 
Klinkt als valse lucht: loop je inlaatrubbers na de carbs eens na? Eventueel met startpiloot oid op de rubbers spuiten terwijl je motor stationair draait. Als het toerental daardoor beinvloed wordt, heb je je lek gevonden.
 
Normaal is het zo dat als je een throttleblip uitvoert. Dus even heel kort een gas open gooien en meteen dicht gooien kunnen zich een aantal situaties voor doen. Met de throttleblip maak je vrijwel alleen gebruik van de pilot (idle jets)

te Rijk:
- Na de throttleblip schiet het toerental omhoog en zakt terug onder het stationair toeren( of valt uit) om vervolgens weer naar het stationair toerental terug te klimmen

Goed:
- Toerental schiet omhoog en valt weer mooi (in een redelijk) tempo terug naar het stationair toerental.

te Arm:
- Toerental schiet omhoog en blijft hangen in toeren om vervolgens weer langzaam te zakken naar het stationair toerental.


Zo heb mijn carburateurs ook afgesteld. Het is even uitvogelen maar werkt goed
 
Bedankt voor alle tips :)

Dit weekend ga ik ze even uitproberen en kijken of ik de motor goed kan afstellen.

Na de schoonmaak heb ik de carburateur weer opgebouwd met een carburateur revisieset. De carburateurs zijn echter niet gesplitst geweest.
 
ook maar even tips trachten te delen......revisieset? Compleet met ALLE rubbers, of gewoon een setje kamerdichtingen en vlotternaalden, en eventueel vlotternaald zittingen erbij? of puur alleen schoongemaakt en doorgeblazen? Niet mijn advies aangezien ze er dan toch af zijn...gelijk alle o ringen vervangen, meestal laat ik zelfs alle membramen een nachtje in een zakje weken met teflon ingespoten....moet de soepelheid in het rubber weer herstellen.

Je moet het zo zien....je motor heeft eigenlijk een vonk nodig en benzine, samen met wat lucht in de juiste verhouding krijg je een correcte verbranding, we gaan er even vanuit dat de motor voor de schoonmaak deze problemen niet had....dus nogmaals je carbs eraf...helaas, maar daar zou ik het eerst gaan lopen zoeken met daarbij eventuele lucht lekkage aan zowel de luchtfilterzijde als de cillinder zijde.....ff starten dus en zwaar inspuiten rondom alle aanzuig rubbers met bijv remreiniger of zo iets.....gaat de motor sneller lopen....dan is dat je probleem......dan je carbs....heb je daadwerkelijk ALLES voorzien van nieuwe o ringen? dus ook die kleine k.t ringetjes voor je mengschroef? vlotternaald zittingen? weet trouwens niet hoe het bij een FZR zit, maar deze worden wel vaak vergeten, als dan alles is vervangen, en je hebt de carbs echt degelijk schoongemaakt, dan kom je pas op het afstellen.....zal trouwens 9 van de 10 x voor de meeste wel goed gaan, maar ff schoonspuiten met remreiniger is toch wat minder betrouwbaar dan even laten weken in een ultrasoon badje, ik heb er 1 staan maar menig persoon niet, maar lijkt mij dat wanneer je de carbs zelf geheel demonteert en ff langs je motorzaak rijd....als je een beetje goed contact hebt met ze dan rammen ze hem er wel even in voor je en anders betaal je er een paar knaken voor....
drink je daar een bak koffie en kan je naar huis met schone carbs.
Afstellen...zie dat andere daar ook al tips over geven en dat wordt gewoon even rustig de tijd ervoor nemen......begin zelf altijd met 1.5 slag uit en werk vanaf daar omhoog......je hoort vanzelf wel dat de motor mooi rond begint te lopen.......synchroon stellen.....zeker niet de manier, maar aangezien je waarschijnlijk ook geen meters hebt....je kan een gitaarsnaar of iets duns nemen in die dikte....en dan al je vlinders daarmee gelijk zetten.....op het oog zie je ook vaak dat er al verschil in zit, lang verhaal, maar hopelijk kan je er wat mee.....en by the way...gelijk alle schroeven voor zowel de vlotterbak en de bovenkant wegflikkeren en ff kleine inbusjes scoren....scheelt je later een hoop ellende.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan