vreemd probleem Brembo-rempomp

michiel34a

MF veteraan
10 feb 2006
8.713
0
Ik heb een afgelopen weekend iets heel vreemds gehad met mijn rempomp. Ik had nieuwe banden laten monteren (zelf met de velg heen gegaan) en toen ik de velgen opnieuw had gemonteerd had ik even later geen rem meer, begrijp me niet verkeerd de rem was echt weg, dus de hendel was helemaal los en werd niet meer terug geduwd waardoor je de druk dus niet meer kon opbouwen als je probeerde met de remhendel de rem op te pompen. m.a.w. pomp werkte gewoon helemaal niet meer terwijl er genoeg olie in zat en niks was weggelekt.

Nu heb ik de rem in een keer ingedrukt toen ik de motor van de bok hield omdat ik vergeten was dat ik de rem nog niet weer rustig had opgepomp. Hoe dan ook, na 5minuten begon ik aan de clipon te schroeven en plopte de rem in een keer terug. Toen was alles weer goed.

Even later wou ik de remolie verversen en toen gebeurde het me weer... precies hetzelfde verhaal. Ook toen na een paar minuten was de rem in eens weer terug.

Nu heb ik er wel weer mee gereden op het circuit omdat ik het wel vertrouw als de druk er op staat en dat ging ook helemaal goed. Toch vraag ik mij af of er iemand een verklaring voor heeft en of ik mij toch zorgen moet maken.
 
Ik denk dat de zuiger helemaal onderin klem loopt waarschijnlijk door vuil of oxide,bij normaal remmen komt die zuiger nooit onderin.wel lastig met ontluchten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de zuiger helemaal onderin klem loopt waarschijnlijk door vuil of oxide,bij normaal remmen komt die zuiger nooit onderin.wel lastig met ontluchten.

maar dan zou de remhendel toch wel gewoon terug moeten vallen? deze kon ik nu dus gewoon indrukken tot het handvat, loslaten en dan bleef die gewoon staan.

ik bedenkt me ineens, ik heb ooit een crash gehad waarbij de remhendel is afgebroken. zou dit effect kunnen hebben op de rempomp? ik heb zelf ook zitten denken aan het veertje in de pomp.
 
maar verder dus geen reacties/ideeen?

ik blijf het vreemd vinden en vraag me af of iemand me het kan uitleggen aangezien ik er zelf niets van snap en afvraag of het gevaarlijk is. heb zelf het idee dat er geen probleem is of kan zijn als de leidingdruk is opgebouwd.

het gaat trouwens om een brembo PS16 pomp
 
Gevaarlijk lijkt het me wel.

Het blijven immers je remmen, welke goed dienen te functioneren.
Het zou wel kunnen dat je zuiger in de pomp blijft hangen, terwijl je met de hand genoeg "trekt" om hem er als het ware doorheen te helpen...

Ikzelf had ooit ook een rempomp die niet lekker functioneerde, en op het oog was er niks aan te zien(voor mij als leek).
Desondanks een nieuw setje geplaatst, en dit was de oplossing.

Proberen waard iig(storingen zoeken door dingen uit te sluiten).
Bovendien weet je dan dat je zuiger iig perfect is.
 
tja, probleem is dat het dus maar 2x is gebeurd en dat ik het niet zomaar weer kan oproepen.

ik heb zelf het idee dat het niet aan de remmen kan liggen maar dat het bij de pomp moet liggen immers, als er vloeistof in het reservoir zit en de leiding niet lek is moet je de druk toch kunnen oppompen en dat was dus even tijdelijk niet het geval.

misschien goed moment om over te stappen op radiaal! })
 
Terug
Bovenaan Onderaan