Vreemd probleem CB750, start niet

CJB

MF'er
20 mei 2009
93
0
Afgelopen zondag wilde ik wat onderhoud plegen aan mijn cb750f1 ('77).
Kennelijk is toen (met een losse ketting) de nokkenas versprongen ten opzichte van de krukas. NOT GOOD

Blok uitgebouwd, timing weer goed gezet, kleppen gesteld. Alles weer terug gebouwd.
Maar nu start hij dus niet meer. Hij doet helemaal niks!

De bougies vonken wel, hij krijgt benzine, maar er vond geen enkele ontsteking plaats. Geen plofje! Ook lijkt de start motor een hoger geluid te maken dan eerst.
Hij heeft een elektronische ontsteking van René van Maanen, dus condensatoren kunnen het niet zijn. De bougies zijn nieuw.

Heeft iemand suggesties? Want ik ben een beetje hopeloos inmiddels.
 

bananeman1001

MF veteraan
2 feb 2008
11.355
24
het is mogelijk dat de kleppen krom zijn.
er was vast een veel te ruime klepspeling.
het hogere geluid van de startmotor geeft dat ook al aan.
er is nu te weinig compressie en daardoor draait de startmotor sneller.
dus eerst de compressie meten.
 

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
14.853
988
58
Enkhuizen
als je eerst een tijdje hebt proberen te starten,ben ik bang dat bananeman gelijk heeft.
als de nokkenas timing niet klopt is nl de kans groot dat de zuigers de kleppen raken
 

CJB

MF'er
20 mei 2009
93
0
Nou daar ben ik dan mooi klaar mee, wordt een duur geintje. Net even comprssietest op cilinder4 gedaan. Maar denk dat ik wat verkeerd doe. Of compressie is wel heel laag (0,5) 
 

CJB

MF'er
20 mei 2009
93
0
Niet gedaan, even beu voor vanavond! 

Was van plan van de winter kleppen opnieuw in te slijpen en overwoog big bore kit. Gaat blijkbaar nu al eerder gebeuren 
 

CJB

MF'er
20 mei 2009
93
0
Ben maar meteen bezig met lijstje te maken wat ik nodig heb voor ' top-end' revisie.

Aanvullen maar:
- kleppen (8stuks)
- klepseals (veren herbruik ik)
- kop vlakken
- set zuiger / schraap veren
- secundaire ketting + spanner
- pakkingset

Zoals gezegd was ik mij aan het orienteren op een 836cc big bore kit.
Wat moet je daarvoor aanpassen in je carberateurs? Enkel nieuwe sproeiers? (groter)
 
Laatst bewerkt:

bananeman1001

MF veteraan
2 feb 2008
11.355
24
de onderste helften van de lagerblokken zitten toch tegen de cilinderkop vastgebout, dus niet vlakken.
en het is een luchtgekoelde motor, dus de noodzaak om te vlakken is niet zo heel erg aanwezig.
 

Sideswipe

MF veteraan
17 jun 2011
1.825
37
Gliese 581d
de onderste helften van de lagerblokken zitten toch tegen de cilinderkop vastgebout, dus niet vlakken.
en het is een luchtgekoelde motor, dus de noodzaak om te vlakken is niet zo heel erg aanwezig.

Oh.. Waarom bij een luchtkoeler niet? Ivm de minder constande temperaturen. (dus de vraag is meer voor mijn technische intressse)
 

bananeman1001

MF veteraan
2 feb 2008
11.355
24
waterkoeling is lastiger af te dichten dan luchtkoeling.
zweten (olie) van de koppakking gebeurt toch wel bij deze fietsen, zoals bij veel motoren uit die tijd.
 

CJB

MF'er
20 mei 2009
93
0
Hmmmm, interessant.

Dit wist ik nog niet, ik dacht eigenlijk altijd: kop los=kop vlakken.
Maargoed, scheelt weer in de kosten.

Wat denkt u van het lijstje?
Het lijkt mij onnodig stoters te vervangen (uiteraard na visuele inspectie).

Moeten nieuwe kleppen trouwens ook ingeslepen worden?

CJ
 
Laatst bewerkt:

bananeman1001

MF veteraan
2 feb 2008
11.355
24
als je de kleppen gaat vervangen, moet je ze altijd opnieuw inslijpen.
als kleppen inslijpen geen goed resultaat geeft, moet je de klepgeleiders vervangen en de klepzitting laten frezen.

de zuigers en cilinders moet je eerst (laten)opmeten en dan pas beslissen of je alleen de zuigerveren vervangt.

de kleptuimelaars hoef je niet te vervangen.

nokkenasketting en spanner lijkt mij ook wel handig om te vervangen, gezien het verspringen van de ketting.