Vreemd probleem CB750, start niet

CJB

MF'er
20 mei 2009
93
0
Afgelopen zondag wilde ik wat onderhoud plegen aan mijn cb750f1 ('77).
Kennelijk is toen (met een losse ketting) de nokkenas versprongen ten opzichte van de krukas. NOT GOOD

Blok uitgebouwd, timing weer goed gezet, kleppen gesteld. Alles weer terug gebouwd.
Maar nu start hij dus niet meer. Hij doet helemaal niks!

De bougies vonken wel, hij krijgt benzine, maar er vond geen enkele ontsteking plaats. Geen plofje! Ook lijkt de start motor een hoger geluid te maken dan eerst.
Hij heeft een elektronische ontsteking van René van Maanen, dus condensatoren kunnen het niet zijn. De bougies zijn nieuw.

Heeft iemand suggesties? Want ik ben een beetje hopeloos inmiddels.
 
het is mogelijk dat de kleppen krom zijn.
er was vast een veel te ruime klepspeling.
het hogere geluid van de startmotor geeft dat ook al aan.
er is nu te weinig compressie en daardoor draait de startmotor sneller.
dus eerst de compressie meten.
 
Nou daar ben ik dan mooi klaar mee, wordt een duur geintje. Net even comprssietest op cilinder4 gedaan. Maar denk dat ik wat verkeerd doe. Of compressie is wel heel laag (0,5) 
 
Niet gedaan, even beu voor vanavond! 

Was van plan van de winter kleppen opnieuw in te slijpen en overwoog big bore kit. Gaat blijkbaar nu al eerder gebeuren 
 
Ben maar meteen bezig met lijstje te maken wat ik nodig heb voor ' top-end' revisie.

Aanvullen maar:
- kleppen (8stuks)
- klepseals (veren herbruik ik)
- kop vlakken
- set zuiger / schraap veren
- secundaire ketting + spanner
- pakkingset

Zoals gezegd was ik mij aan het orienteren op een 836cc big bore kit.
Wat moet je daarvoor aanpassen in je carberateurs? Enkel nieuwe sproeiers? (groter)
 
Laatst bewerkt:
de onderste helften van de lagerblokken zitten toch tegen de cilinderkop vastgebout, dus niet vlakken.
en het is een luchtgekoelde motor, dus de noodzaak om te vlakken is niet zo heel erg aanwezig.
 
Hmmmm, interessant.

Dit wist ik nog niet, ik dacht eigenlijk altijd: kop los=kop vlakken.
Maargoed, scheelt weer in de kosten.

Wat denkt u van het lijstje?
Het lijkt mij onnodig stoters te vervangen (uiteraard na visuele inspectie).

Moeten nieuwe kleppen trouwens ook ingeslepen worden?

CJ
 
Laatst bewerkt:
als je de kleppen gaat vervangen, moet je ze altijd opnieuw inslijpen.
als kleppen inslijpen geen goed resultaat geeft, moet je de klepgeleiders vervangen en de klepzitting laten frezen.

de zuigers en cilinders moet je eerst (laten)opmeten en dan pas beslissen of je alleen de zuigerveren vervangt.

de kleptuimelaars hoef je niet te vervangen.

nokkenasketting en spanner lijkt mij ook wel handig om te vervangen, gezien het verspringen van de ketting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan