Vreemd probleem

bobberking

Rookie
31 mrt 2013
2
0
Beste mede MF'ers,

Ik zit met een raar probleem met m'n Intruder. Na een tijd stil gestaan te hebben tijdens de winterstop is m'n accu kapot gegaan doordat hij niet aan de druppellader heeft gelegen.
Na er een nieuwe accu in gezet te hebben ging hij wel op contact en het licht en dergelijke doet het ook. Bij het indrukken van de startknop gebeurt er echter niets. Toen heb ik even de zijkap eraf gehaald en gekeken of het aan het startrelais lag. Ik heb er even een schroevendraaier op gezet en toen ging de startmotor gewoon rond, startmotor is het dus niet.

Daarna heb ik de startknop/killswitch even open gehaald en dit zag er normaal uit en na doormeten zat hier ook geen probleem in. Er zit geen jiffy "beveiliging" op mijn intruder dus de enige die overbleef was de koppeling sensor op het stuur. Ik haalde die los en daar kwam een hoop rotzooi uit, veel corrosie. Nadat ik dit eruit gehaald had wilde ik hem even gaan doormeten. Op de een of andere manier kwam de sensor tegen de koppelingshendel. Wat er toen gebeurde was nogal apart. Toen de sensor de hendel raakte ging de startmotor opeens rond.

Dit is best wel raar natuurlijk, na even gekeken te hebben wat er nou aan de hand was, kwam ik achter het volgende. Normaal gaat het voorlicht aan als ik hem op contact zet. Als ik een beetje aan de draden onder het zadel zat, ging het voorlicht uit en kon ik de startmotor activeren door de sensor contact te laten maken. Zodra het voorlicht weer aan staat lukt dit niet, dan maakt het dus niet uit of de sensor contact maakt met de hendel.

Na even zoeken en proberen kwam ik er uit dat als ik de rood omcircelde stekker(zie afbeelding) los haal, de koplamp het niet meer doet en ik dus de startmotor kan activeren door de sensor tegen de hendel aan te houden. Deze stekker(zwart-witte kabel) gaat aan de ene kant naar de min-pool van de accu en de andere zijde gaat de kabelboom in.

Ik heb gekeken of er ergens een kabelbreukje zit die het frame raakt of iets dergelijks, maar heb tot dusver niks kunnen vinden. Heeft iemand een idee waar ik dit probleem in zou moeten gaan vinden?

Alvast hartelijk bedankt!

full
 
electrisch schema er bij pakken en elimineren.
het start circuit vrij eenvoudig, kent alleen een hoop onderbrekingen, en dat maakt het wel weer makkelijk te meten tot welk punt er spanning of geleiding is.
alle stekkerverbindingen en schakelaars in het start circuit schoonmaken, en meten maar.

tip van de vakman: gebruik niet meer van die smerige plak tape als op de foto.katoentape is geschikter voor de kabelboom.
 
electrisch schema er bij pakken en elimineren.
het start circuit vrij eenvoudig, kent alleen een hoop onderbrekingen, en dat maakt het wel weer makkelijk te meten tot welk punt er spanning of geleiding is.
alle stekkerverbindingen en schakelaars in het start circuit schoonmaken, en meten maar.

tip van de vakman: gebruik niet meer van die smerige plak tape als op de foto.katoentape is geschikter voor de kabelboom.


die plaktape zit er bij de meeste merken af fabriek al omheen.
 
electrisch schema er bij pakken en elimineren.
het start circuit vrij eenvoudig, kent alleen een hoop onderbrekingen, en dat maakt het wel weer makkelijk te meten tot welk punt er spanning of geleiding is.
alle stekkerverbindingen en schakelaars in het start circuit schoonmaken, en meten maar.

tip van de vakman: gebruik niet meer van die smerige plak tape als op de foto.katoentape is geschikter voor de kabelboom.

ik zie nergens tape maar dat ligt vast aan mij...

waarom is die (welke dan?) tape dan niet goed?
 
Beste mede MF'ers,

Ik zit met een raar probleem met m'n Intruder. Na een tijd stil gestaan te hebben tijdens de winterstop is m'n accu kapot gegaan doordat hij niet aan de druppellader heeft gelegen.
Na er een nieuwe accu in gezet te hebben ging hij wel op contact en het licht en dergelijke doet het ook. Bij het indrukken van de startknop gebeurt er echter niets. Toen heb ik even de zijkap eraf gehaald en gekeken of het aan het startrelais lag. Ik heb er even een schroevendraaier op gezet en toen ging de startmotor gewoon rond, startmotor is het dus niet.

Daarna heb ik de startknop/killswitch even open gehaald en dit zag er normaal uit en na doormeten zat hier ook geen probleem in. Er zit geen jiffy "beveiliging" op mijn intruder dus de enige die overbleef was de koppeling sensor op het stuur. Ik haalde die los en daar kwam een hoop rotzooi uit, veel corrosie. Nadat ik dit eruit gehaald had wilde ik hem even gaan doormeten. Op de een of andere manier kwam de sensor tegen de koppelingshendel. Wat er toen gebeurde was nogal apart. Toen de sensor de hendel raakte ging de startmotor opeens rond.

Dit is best wel raar natuurlijk, na even gekeken te hebben wat er nou aan de hand was, kwam ik achter het volgende. Normaal gaat het voorlicht aan als ik hem op contact zet. Als ik een beetje aan de draden onder het zadel zat, ging het voorlicht uit en kon ik de startmotor activeren door de sensor contact te laten maken. Zodra het voorlicht weer aan staat lukt dit niet, dan maakt het dus niet uit of de sensor contact maakt met de hendel.

Na even zoeken en proberen kwam ik er uit dat als ik de rood omcircelde stekker(zie afbeelding) los haal, de koplamp het niet meer doet en ik dus de startmotor kan activeren door de sensor tegen de hendel aan te houden. Deze stekker(zwart-witte kabel) gaat aan de ene kant naar de min-pool van de accu en de andere zijde gaat de kabelboom in.

Ik heb gekeken of er ergens een kabelbreukje zit die het frame raakt of iets dergelijks, maar heb tot dusver niks kunnen vinden. Heeft iemand een idee waar ik dit probleem in zou moeten gaan vinden?

Alvast hartelijk bedankt!

[afbeelding]

Zou een foute massa kunnen zijn, een draad welke massa maakt en dat niet hoort te doen, kijk eens goed naar de lampen en hun bevestigingen.
 
Dank voor de antwoorden, de noodstop is het in ieder geval niet helaas haha. Ik ben er nu achter waardoor hij contact maakt als ik die witte stekker los heb. Dan maakt hij contact via de stalen huls om m'n kopp. kabel op de koplamp. Zou dit betekenen dat de massa ergens verkeerd zit?

Ik denk dat het een kabelbreukje is, even wachten op m'n multimeter en dan beginnen aan het doormeten.
 
Dank voor de antwoorden, de noodstop is het in ieder geval niet helaas haha. Ik ben er nu achter waardoor hij contact maakt als ik die witte stekker los heb. Dan maakt hij contact via de stalen huls om m'n kopp. kabel op de koplamp. Zou dit betekenen dat de massa ergens verkeerd zit?
Ik denk dat het een kabelbreukje is, even wachten op m'n multimeter en dan beginnen aan het doormeten.


Dat schreef ik toch :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan