`vreemd start ritueel suz gs 500

slidePaT

Die hard MF'er
11 mei 2003
317
0
Delfzijl
ik heb een probleem met starten van mn gs 500.

als hij langer als drie dagen stil heeft gestaan, dan wil hij niet meer starten.
de accu trekt het dan niet meer. (de lampen e.d. kunnen nog wel gewoon aan)

als ik hem dat aanloop, dan spring hij na twee drie slagen gewoon vlot aan. dan laat ik hem even aan, en al ik hem dan weer uit doe en gelijk weer start doet hij het wel weer.

ik heb de zoekfunctie al wel geraadpleegt, want je eerste reactie is natuurlijk 'weer zoeen!' , maar ik kon niks vinden met dezelfde symtonen, vandaar een nieuw topic

waar zit het probleem, is mn accu gewoon stuk of is er anders iets??

gr S
 
ik zeg: Je accu.
Omdat: je zelf al aangeeft dat je startmotor gewoon niet hard genoeg rondgaat. Duw je hem aan dan help je de startmotor, en blijft er meer stroom over voor de vonken.
Laat je hem vervolgens even lekker warm draaien dan is het niet zo vreemd dat ie dan wel aanslaat, aangezien een warme motor in de meeste gevallen eerder aanslaat dan als ie een koude start moet maken.
Het lijkt mij duidelijk :)
 
een slechte accu kan de stroom nog een paar uur vasthouden en daarna stilletjes minder worden

Wat ook kan is dat je een lekstroom hebt die je accu leeg trekt. Heb hem niet per ongeluk op parkeer licht staan. Lekstroom kun je gemakkelijk controleren door een multimeter tussen een accupool en de bijbehorende klem te houden en dan de ampere meten. aAls het goed is moet je dan 0,0 mA meten
 
Als een motor goed warm is blijft ie van binnen ook nog wel een tijdje warm hoor. Daarbij kan de accu in de tijd dat ie draait opgeladen worden, dit even vasthouden maar in bv een dag weer verliezen.
Ik zeg: Heel simpel, als je nog twijfelt of het je accu is, probeer hem dan is aan te slingeren met koude motor en behulp van bv de auto-accu. Dan weet je zeker of het aan je accu ligt.
 
Meestal pak je daarvoor de min-pool. Dit is de pool die je altijd als eerste los moet maken bij het verwijderen van je accu.


Controleer eerst de accu spanning voor je hem gaat starten na die aantal dagen. Meet hem ook tijdens het rondstarten. En meet hem ook eens als je hem hebt uitgezet. Je accu spanning moet in rust zo rond de 12 Volt zitten. Tijdens het rondstarten niet onder de 9 Volt gaan. En als je motor loopt moet je accu spanning rond de 14 Volt zitten. Geef je gemeten waardes eens door.
 
Laatst bewerkt:
joo, ik zal eens kijken of ik er ff tijd voor kan maken, moet ook nog een nette multimeter regelen.

dus is het zo als hij veel van die waardes afwijkt, de accu kapot is, of dat er dan een lekstroom is?

bedankt voor de reacties
 
Heeft niks met warmte te maken. Je bobines moeten een bepaalde stroomsterkte hebben om te kunnen starten. In jouw geval is als je accu af is die basisstroomsterkte er niet. Als hij een keer gelopen heeft laadt hij weer bij enis er voor een kort moment genoeg stroom voorhanden voor je bobines.
Als je hem aanloopt wek je gewoon meer stroom op wat samen met dat beetje van je accu genoeg is om vlot te starten. Waarschijnlijk is dit het probleem.
Eerstvolgende koude start even over starten via een auto. Waarschijnlijk start hij dan goed.
 
goed, ik heb dus ff gemeten, de volgende waarden:

contact af : V = 0 A = 0 ->geen lekstroom

als hij niet meer start

contact aan: V = 11.97

bij starten: V gaat naar 5.36 en minder

als hij loopt

contact aan: V = 14 V
 
Ik weet niet of je in de winter doorrijd, doe je dat niet, haal je accu er dan uit of hang 'm aan een druppellader, anders kan je rond het voorjaar opnieuw een nieuwe accu kopen. Met dit soort weer zijn slechte accu's zo leeg.
 
Als het een "klassieke" accu is, check dan VLOEISTOFNIVEAU.

In 1 uur is een blok niet volledig afgekoeld en heeft bovendien nog wat olie zitten op de voor makkelijk starten kritische plekken; alle beetjes helpen. Mijn brommobiel-dieseltje start zelfs bij vorst nog tot na ongeveer 3 uren zonder voorgloeien (maar daar zit dan ook een kunststof motorkap over).
 
Terug
Bovenaan Onderaan