Vreemd stuurgedrag

MotoRon

Die hard MF'er
23 jun 2003
291
0
Barendrecht
Vandaag had ik het volgende probleem. (mijn motor is een Suzuki GS500)
Na een ritje van +/- 20KM op de snelweg reed ik de bebouwdekom in en had ik het gevoel alsof ik een lekke voorband had.
Nadat ik in de bebouwdekom weer enkele km geredenhad was het weer weg.
Op de terugweg weer, snelweg hogesnelheid - geen last - daarna stukje file dus lage snelheid weer dat gevoel.

Het vreemde is dat als ik alleen in de bebouwdekom blijf rijden ik er geen last van heb, pas als ik een stuk snelweg heb gereden heb ik er last van.

Hebben jullie enig idee wat dit kan veroorzaken.
Mijn balhoofd lagers zijn goed, geen zwaar punt geen speling.
Ook wiellager speling heb ik niet.
De lagers van m'n achterbrug vertonen ook geen speling.

Zou het misschien aan m'n voorband kunnen liggen, en zo ja hoe kom je daar achter zonder eerst een nieuwe te monteren.
Of zou het aan de uitlijning van het achterwiel t.o.v. het voorwiel kunnen liggen (maar waarom dan alleen na een stuk snelweg???).

Alvast bedankt :}
 
Zou misschien de vorkolie kunnen zijn. Bij oude olie wordt de demping snel slechter.
Het lijkt er op dat de demping slechter wordt als de olie warm is geworden na een langere rit. Dat past wel binnen het beeld dat jij geeft.
 
2004 19:00 schreef Ronnie-runner het volgende:[/b]
Vandaag had ik het volgende probleem. (mijn motor is een Suzuki GS500)
Na een ritje van +/- 20KM op de snelweg reed ik de bOp woensdag 21 januari ebouwdekom in en had ik het gevoel alsof ik een lekke voorband had.
Nadat ik in de bebouwdekom weer enkele km geredenhad was het weer weg.
Op de terugweg weer, snelweg hogesnelheid - geen last - daarna stukje file dus lage snelheid weer dat gevoel.

Het shimmi-en van de voorwiel ophanging heeft vaak te maken met het niet in orde zijn van de demping (olie en/of olie keringen) voorzichtigheid is in deze sterk aan te raden.
 
hij rijd op een GS 500 he.... hoge snelheidis nou niet bepaald een optie op zon ding.... en ik kan het weten :)

Wat is er mis met een GS500 dan.... 190 haalt hij wel en dat vind ik toch wel hard zat op een GS500.
Maar met hogesnelheid bedoel ik het verschil tussen beboudekom en snelweg aan te geven.

Mischien moet ik toch maar is m'n vorkolie verversen, dat is ook niet het duurste om is mee te beginnen.

En m'n bandenspanning controleer ik elke week (voor 2,3Bar achter 2,5 Bar)
 
Laatst bewerkt:
Misschien loopt je voorrem aan en wordt die warm als je hard hebt gereden en remt die dan misschien wat meer als je weer de bebouwde kom in rijdt :?
Na een tijdje langzaam rijden misschien weer wat afgekoeld en daarna lekke bandgevoel weg? Even voorzichtig je schijf voelen als je niet met je voorrem tot stilstand bent gekomen en je weet het. (Pas op evt. hete schijf!)
 
Probleem opgelost.
Schokdempers voor waren te soepel, waardoor de voorband een vreemd slijtage patroon heeft.
Dit slijtagebeeld van de voorband in combinatie met de slappe voorpoten veroozaakte het probleem. De demping van de voorpoten voelt ne een stuk harder aan, is echt een wereld van verschil.

Bedankt voor de reacties.
 
Probleem opgelost.
Schokdempers voor waren te soepel, waardoor de voorband een vreemd slijtage patroon heeft.
Dit slijtagebeeld van de voorband in combinatie met de slappe voorpoten veroozaakte het probleem. De demping van de voorpoten voelt ne een stuk harder aan, is echt een wereld van verschil.

Bedankt voor de reacties.

Ben een beetje nieuwsgierig, hoe heb je het probleem opgelost?
Nieuwe veren er in.
Dikkere olie.
Nieuwe olie.
Kunststof busjes zodat je veren onder iets meer spanning staan.

We horen het wel.
 
Ben een beetje nieuwsgierig, hoe heb je het probleem opgelost?
Nieuwe veren er in.
Dikkere olie.
Nieuwe olie.
Kunststof busjes zodat je veren onder iets meer spanning staan.

We horen het wel.

Ik heb de voorpoten gedemonteerd en de olie vervangen. En standaard zit er sae 10w olie in, maar ik heb sae 15w gebruikt. Hij is nu echt een stuk stugger, voorheen wilden de voorpoten nog wel is doorslaan met een flinke kuil, en dan had ik de preloaders op maximaal staan.

Dat met die kunstof bussen om de veerspanning te verhogen werkt volgens mij ook niet zo fijn, want dan wordt de veerspanning wel hoger maar de veerweg wordt daardoor korter, dus zit je nog snel op het eind. Er zijn wel andere veren te krijgen voor de GS, dat zijn progressieve veren en zijn ook langer als de standaard veren, dat werkt wel. Maar dat is een wat duurdere oplossing.
 
Ik heb de voorpoten gedemonteerd en de olie vervangen. En standaard zit er sae 10w olie in, maar ik heb sae 15w gebruikt. Hij is nu echt een stuk stugger, voorheen wilden de voorpoten nog wel is doorslaan met een flinke kuil, en dan had ik de preloaders op maximaal staan.

OK, Oma, even zwijgen...

ik ondervind dezelfde symptonen als Ronnie in deze topic beschreven heeft. Dus ik vermoed dat het de vorkolie is die vervangen moet worden. Ik rij met een Ducati Monster, 41mm Showa UPSD vorken, olie is minstens 3 jaar oud.

Nu, hoe makkelijk of moeilijk is het om zelf de vorkolie te vervangen? Ik heb een garage en wat standaard handgereedschap (zoals ratelsleutels, inbussleutels, schroevendraaiers,... GEEN lasergeleide uitbalanceerapparatuur of hoogtechnolische gereedschappen of luchtdruk-boormachines of zo)

Kan ik dit zelf doen, de vorkolie vervangen?? Of is dit een job voor Vorkolieman (ta-da!)? Of de dealer (ka-tsjing!)?

Edit: OK, na wat zoeken wat meer info gevonden. Dit lijkt me toch niet het type activiteit dat ik zelf in mijn garage ga doen, aangezien ik het alleen moet doen en de garage niet zó goed verlicht / voorzien is... Liever naar de dealer er mee... B|

hier kan dus een slotje op...

slot.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan