vreemd temperatuurverschil

Ton76

BillyNoMates
27 mei 2010
753
35
Facebook
Instagram
Wie weet waar de vreemde temperatuurstijging van mijn GPZ1000RX vandaan kan komen?

Ik heb laatst de oliekeerring en o-ringen van de waterpomp vervangen omdat de pomp wat olie lekte. Ik heb de radiateur gevuld met MPM -40 koelvloeistof. Het systeem lekt niet. De radiateur en het expansievat blijven keurig op niveau. Er lekt ook geen olie meer. :)
Maar na montage van de waterpomp heeft de motor dus last van plotselinge temperatuurstijgingen.

Het opwarmen van de motor gaat niet sneller dan voorheen. Op de snelweg blijft de motor keurig op temperatuur (ruim onder het midden). Als ik na de snelweg de bebouwde kom in rijdt is er ook nog niets aan de hand. Maar als ik vervolgens ergens voor een stoplicht sta en het duurt wat lang dan klimt de temperatuurmeter pas NA het optrekken plotseling vrij snel. Hij komt niet in het rode gedeelte. Ik zorg daar wel voor door de toeren laag te houden. Dat heeft duidelijk effect. Maar als er weinig afstand tussen de lichten zit dan sta ik daar dus met een motor met een temperatuur die behoorlijk richting rood wijst. Best spannend.
Waar zou dit aan kunnen liggen??

Ik rij morgen even langs de motorzaak maar alle tips zijn uiteraard welkom!
 
heb je de pomp ontlucht? met dat kleine schroefje bovenop?
slaat de fan wel aan?

de mijne vertoont deze grapjes niet... tenminste, ik zal er morgen eens op letten wat ze doet...
 
tja, als er iets mis is met het koelsysteem na een waterpomp reparatie, is het logisch dat je eerst even controleert of de waterpomp wel draait.

ontluchten gaat bijna vanzelf.
radiator volgooien, wat knijpen in de waterslangen totdat je niets meer bij kunt vullen, dop erop, overlooptankje vullen en de motor warmdraaien totdat de fan aanslaat.
 
Laatst bewerkt:
ontluchten gaat bij deze niet helemaal vanzelf...
is écht noodzakelijk...

plaatje uit het werkplaatshandboek:
Foto-34WRGVKX.jpg


er kan bij de pomp lucht blijven hangen, zoals je in het diagram kan zien. er zit niet voor niet een ontluchtingsschroef OP de pomp.

de waterpomp zelf word direct aangedreven door de oliepomp, dus die zal echt wel draaien...

noot: het is een gokje natuurlijk, maar ontluchten kan in elk geval géén kwaad.
 
Laatst bewerkt:
OK! Dank voor de snelle reacties. Ik moet de boel duidelijk beter ontluchten.
Het lijkt ook op zo'n standaard ontluchtingsprobleem. Er zit waarschijnlijk nog lucht in de waterpomp. Je ziet op de tekening duidelijk dat de pomp hoog zit. Er zit ook een m6 bout in de pomp voor de ontluchting. Ik heb hem gezien en stom dat ik daar niet aan dacht. Morgen meteen even doen!
Tja, kun je hem nog zo plat leggen, die bubbel krijg je er echt niet uit (misschien in de Wall of Death :))
 
op zijn achterlicht zetten :+


nee in het wphb stond het ook erg uitgebreidt vermeld hoe je moet ontluchten...

maar simpelweg dat schroefje loshalen dan zou ie moeten sissen, en uiteindelijk beginnen te druppen... dan ist het goed :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het wphb er net uitgebreid op nageslagen. Stom dat ik dat over het hoofd heb gezien.
Ik moet nog een beetje wennen aan de moderne techniek. Luchtgekoelde motoren met stoterstangen zijn meer mijn ding. Maar het gemak van een motor die het gewoon doet als je een knop indrukt is wel héél prettig (niet doorvertellen!! ;)).
 
Ik laat het morgen even weten.

Groeten!
 
Een andere mogelijkheid is dat je ventilator niet/niet op tijd aanslaat. Met name met de huidige temps hoort die juist bij stoplichten wat vaker aan te slaan, omdat het blok dan de rijwindkoeling mist. Dan loopt de temperatuur langzaam op, wat je mogelijk pas merkt als je gaat rijden.

Maar ik zou uiteraard eerst de zaak goed ontluchten.
 
Vanochtend de waterpomp ontlucht en het maakt een groot verschil. Hij blijft veel beter op temperatuur.
Bedankt!
 
*O*


ze worden toch wel snel warm hoor met dit weer. ik heb eergisteren de carbs gesynced, en dus al stilstaand 3000 toeren gemaakt steeds, met als resultaat dat ie behoorlijk stond te dampen...

de vacuummeters die in de warme luchtstroom van de radiatorfan lagen waren nadien bijna niet aan te raken zo warm....
Foto-7DBJLVZT.jpg


:+
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit!
Ik zou ook eens naar de carbs moeten kijken eigenlijk. Hij loopt wel netjes maar het kan beter.
Je hebt een mooie garage trouwens.
 
het is helaas niet mijn garage.... de mijne is groter :+, maar mis de speciale gereedschappen, zoals een vaccuummeterset. -O- (en het is een wat grotere zooi :+ )

de garage is van een collega/maat.

het heeft bij mij in elk geval heel wat gescheeld met hoe soepel ie liep.. veel soepeler nu...

maargoed de carbs stonden dan ook zo voordat ik ze gesteld heb:
Foto-RSBMKXU6.jpg


een beetje behoorlijk "out of sync" dussss.. :)
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat is behoorlijk.
Dat verschil merk je wel ja.
 
Ton76,
Als je toevalig ook de olie hebt vervangen van half mineraal naar vol syntetische olie bent gegaan kan dat ook de oorzaak zijn. Als ik jou klacht te heet worden aanhoor bij langzaam rijden en stoplichten.
Bij een Honda blackbirt hadden wij namelijk 3 jaar dat zelfde probleem doordat de Honda select dealer te Rijssen steeds vol syntetische olie in onze motor deed. Wij hebben daardoor vele onodige reparaties gehad van dinamo's t/m rubberslangen en ringen.
Terwijl in het motorboekje bij deze motor half mineraal voorschreef.
Maar geen garantie gehad van Honda, zij gaven niet thuis.
Zo zie je maar welke grote fouten een dealer kan maken.
Wij hebben deze motor daarna maar ingeruild voor een Yamaha R1 die veel beter is.

Gr. Frans.
 
Laatst bewerkt:
Ton76,
Als je toevalig ook de olie hebt vervangen van half mineraal naar vol syntetische olie bent gegaan kan dat ook de oorzaak zijn. Als ik jou klacht te heet worden aanhoor bij langzaam rijden en stoplichten.
Bij een Honda blackbirt hadden wij namelijk 3 jaar dat zelfde probleem doordat de Honda select dealer te Rijssen steeds vol syntetische olie in onze motor deed. Wij hebben daardoor vele onodige reparaties gehad van dinamo's t/m rubberslangen en ringen.
Terwijl in het motorboekje bij deze motor half mineraal voorschreef.
Maar geen garantie gehad van Honda, zij gaven niet thuis.
Zo zie je maar welke grote fouten een dealer kan maken.
Wij hebben deze motor daarna maar ingeruild voor een Yamaha R1 die veel beter is.

Gr. Frans.
Als ik een Blackbird had gooide ik er ook volsyntheet in.
Moderne motor, geen enkel probleem. :N
Half en volsyntheet is geen water en olie vergelijken hoor. O-)

Maar het probleem van de oldskool power Kawa is opgelost zie ik. *O* :}
 
Ik heb ook een klassieke Triumph Trident en ik ken het probleem met moderne oliën. Het is een bekend probleem in de klassiekerwereld (niet dat de Blackbird daar al thuis hoort overigens).
Het bedrijf dat het blok van mijn Trident heeft gereviseerd had hier eens een mooi verhaal over met een Laverda die op het circuit alle vol synthetische olie er steeds uit gooide tot er minerale olie in ging. Die Laverda lekte plotseling geen druppel meer.

In de Kawa zit trouwens semi synthetische Valvoline 10w40. En voor de geïnteresseerden: In de Trident gaat Motorex Legend 20w50. Ook een semi syntheet. Vraag maar niets over lekken. 8-)

De Kawa gaat weer lekker ja! Beetje jammer dat het schakelpookje vandaag afbrak. :( Schroefje erin gedraaid en hij doet het weer :]
 
Half mineraal of half syntetische hoe het ook noemen wilt, heeft een beter geleidings coëffitiënt om warmte te geleiden. Een vol syntetische heeft een beter smeer vermogen bij hitte maar een minder geleidingscoëffitiënt om warmte te geleiden. Een racesmotor rijdt niet langzaam en staat bijna niet stil, maar rijdt bijna altijd volgas met veel luchtverplaatsing door de radiateur.
Daar kwamen wij achter na vele reparaties die door eigenschap van de syntetische olie ontstonden. Bij toeval heeft na 4 jaar een andere garage tijdens een kleine beurd er half miniraal in gedaan en het hitte probleem waar wij vanaf nieuwkoop over klaagden was meteen verdwenen.
Deze garage had geen verklaring, hij antwoorde: ik heb gedaan wat Honda adviseerd bij een blackbird.
Ook weer toevalig werkt mijn nieuwe overbuurman bij een olie bedrijf, hij weet bijna alles van olieën en die vertelde mij dit verhaal over het geleidingscoëffitiënt van olie.
Dus hier blijkt ook dat dure olie niet altijd beter is.

Gr. Frans.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan