Vreemde aantekening op kentekenbewijs

Gerard

MF veteraan
9 jul 2010
2.852
2
Groningen/Tynaarlo/Assen (TT)
Beste MF leden,

Er loopt op het MF een meningsverschil over het bouwjaar van een R1

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/283532/Te-Koop-Yamaha-R1-bj-2002-150-PK-4500-1.html

Pakte mijn eigen kenteken er even bij hoe het nu precies in elkaar zit. De Suzuki GSX-R 750 is ingevoerd vanuit duitsland op 21 mei 2004 en is van 97, maar toen ik op de achterkant keek stond er bij bijzonderheden:

Het betreft een zware motorfiets
Basis TGK: EEGK-09999
:?

Weet iemand waarom deze (vreemde) aantekening er op staat, en waar staat die code voor.
 
Beste MF leden,

Er loopt op het MF een meningsverschil over het bouwjaar van een R1

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/283532/Te-Koop-Yamaha-R1-bj-2002-150-PK-4500-1.html

Pakte mijn eigen kenteken er even bij hoe het nu precies in elkaar zit. De Suzuki GSX-R 750 is ingevoerd vanuit duitsland op 21 mei 2004 en is van 97, maar toen ik op de achterkant keek stond er bij bijzonderheden:

Het betreft een zware motorfiets
Basis TGK: EEGK-09999
:?

Weet iemand waarom deze (vreemde) aantekening er op staat, en waar staat die code voor.


Heeft te maken met je emissie, heel verhaal bij rdw:
Artikel 2.3.9

Aanwezigheid emissiebestrijdingssysteemRegeling Permanente Eisen, Permanente eisen keuringsplichtige voertuigen, Motor, Emissie

1. Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en/of een lambdasonde.2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Deze eis geldt niet voor personenauto's, in gebruik genomen vóór 1 januari 1994 die zijn voorzien van een LPG-installatie en waarvan het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet de toevoeging U9 of E2 bij de typeaanduiding vermeldt.

3. Bedrijfsauto's met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die zijn voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en die in gebruik zijn genomen na 31 december 1997, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.

4. Bedrijfsauto's met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg en met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1994 doch vóór 1 januari 1998, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde indien deze van fabriekswege zijn gemonteerd.

5. De beoordeling van het bepaalde in het eerste tot en met vierde lid vindt plaats door visuele controle terwijl het voertuig zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

Toelichting.

Indien op het kentekenbewijs bij ‘bijzonderheden’ één van de volgende teksten is vermeld: ‘basis TGK: EEGK-9999’, of Basis EEGK-9999, ‘basis TGK: VERH-9999’ of Basis VERH-9999 dan wel ‘Voertuig niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem’, en het voertuig is niet voorzien van een katalysator en/of lambdasonde kan er vanuit worden gegaan dat dit van fabriekswege het geval is.

Bron: RDW
 
Dit heeft naar mijn idee niets met het emissiewaarden o.i.d.

De motor is ingevoerd op basis van de gegevens die op het buitenlandse kenteken stonden.
Er is hier dus geen gebruik gemaakt van de NL typegoedkeuring (TGK).
Hierbij wordt de code EEGK-9999 gebruikt. volgens mij betekent het iets als "Eenmalig Europese Goedkeuring" o.i.d. .
Bij speciale vrachtwagens wordt dit ook weleens gebruikt.

Ook een buitenlandse motor moet ook gewoon voldoen aan de europese richtlijnen voor emissienormen.
 
Dit heeft naar mijn idee niets met het emissiewaarden o.i.d.

De motor is ingevoerd op basis van de gegevens die op het buitenlandse kenteken stonden.
Er is hier dus geen gebruik gemaakt van de NL typegoedkeuring (TGK).
Hierbij wordt de code EEGK-9999 gebruikt. volgens mij betekent het iets als "Eenmalig Europese Goedkeuring" o.i.d. .
Bij speciale vrachtwagens wordt dit ook weleens gebruikt.

Ook een buitenlandse motor moet ook gewoon voldoen aan de europese richtlijnen voor emissienormen.
dus de RDW heeft geen gelijk :?

het heeft ook niets te maken met je emissie waarden,maar wel met je emissiebestrijdings systeem :)
 
Laatst bewerkt:
Beste MF leden,

Om maar geen nieuw topic te openen ondekte ik nog iets vreemds. Op het kenteken staat bij vermogen 72 Kw en dat is omgerekend ongeveer 98 PK Terwijl de fabrieksopave 95 kw is, en dat is ongeveer 130 PK is :?

Kan me vergissen maar hebben ze mij een afgeknepen Gixxer in de maag gesplitst?

:(
 
Laatst bewerkt:
Beste MF leden,

Om maar geen nieuw topic te openen ondekte ik nog iets vreemds. Op het kenteken staat bij vermogen 72 Kw en dat is omgerekend ongeveer 98 PK Terwijl de fabrieksopave 95 kw is, en dat is ongeveer 130 PK is :?

Kan me vergissen maar hebben ze mij een afgeknepen Gixxer in de maag gesplitst?

:(

IDD, Dan is het een import motor.

In veel buitenlandse landen hebben ze een 100 pk regeling om de verzekering een beetje betaalbaar te houden.
 
Ok, en kan ik de koop ongedaan krijgen want hier is mij niets over verteld. Wist wel van een 100 PK limiet in Frankrijk en Duitsland, maar dacht dat die al was afgeschaft.

Kan hij weer terug gebracht worden naar zijn oorspronkelijke vermogen en zo ja, hoe gaat dat.
 
Ok, en kan ik de koop ongedaan krijgen want hier is mij niets over verteld. Wist wel van een 100 PK limiet in Frankrijk en Duitsland, maar dacht dat die al was afgeschaft.

Kan hij weer terug gebracht worden naar zijn oorspronkelijke vermogen en zo ja, hoe gaat dat.

kan ook puur een administratief verhaaltje zijn, zo ook in BelgiË > toelating op kenteken 100PK ( od was het KW) terwijl de motor gewoon vol vermogen heeft. eerst testen op een testbank en daarna kun je altijd nog aankloppen bij de verkopende partij.
 
kan ook puur een administratief verhaaltje zijn, zo ook in BelgiË > toelating op kenteken 100PK ( od was het KW) terwijl de motor gewoon vol vermogen heeft. eerst testen op een testbank en daarna kun je altijd nog aankloppen bij de verkopende partij.


Moet wel kloppen met wat op het kentekenbewijs staat, anders KAN de verzekering wel een moelijk gaan doen bij een grote schade.
 
Ok, en kan ik de koop ongedaan krijgen want hier is mij niets over verteld. Wist wel van een 100 PK limiet in Frankrijk en Duitsland, maar dacht dat die al was afgeschaft.

Kan hij weer terug gebracht worden naar zijn oorspronkelijke vermogen en zo ja, hoe gaat dat.


Een optie is :

Uitvoeren naar het buitenland, Daar opzetten naar vol vermogen en weer je eigen melden bij de rdw voor een import keuring.

Rechtstreeks keuren bij de rdw lukt volgens mij niet of tegen niet reele prijzen.
 
kan ook puur een administratief verhaaltje zijn, zo ook in BelgiË > toelating op kenteken 100PK ( od was het KW) terwijl de motor gewoon vol vermogen heeft. eerst testen op een testbank en daarna kun je altijd nog aankloppen bij de verkopende partij.

Heb even een belletje gedaan naar het RDW. Een vriendelijke dame vertelde mij dat het inderdaad om een ingevoerde motor gaat, maar ook dat de gegevens die op het 'oude' kentekenbewijs staan klakkeloos worden overgenomen :? Ook staat er als gewicht opgegeven 195 kilo :?

Maar zou je dat nu echt merken, die 30 PK minder, als dat het geval zou zijn? Hij is gewoon gruwelijk snel, zowel in optrekken als bij bijna vol open op de snelweg.
 
Heb even een belletje gedaan naar het RDW. Een vriendelijke dame vertelde mij dat het inderdaad om een ingevoerde motor gaat, maar ook dat de gegevens die op het 'oude' kentekenbewijs staan klakkeloos worden overgenomen :? Ook staat er als gewicht opgegeven 195 kilo :?

Maar zou je dat nu echt merken, die 30 PK minder, als dat het geval zou zijn? Hij is gewoon gruwelijk snel, zowel in optrekken als bij bijna vol open op de snelweg.
ik heb ook een sradje uit duitsland.
96 aw pk's en begrenst op de gasschuiven (heb een carb fiets)

nu begrenzing er weer uit en 116 pk (nog wat weinig maar goed)

en die 30 pk ga je zeeekkkerrr merken ;)
 
ik heb ook een sradje uit duitsland.
96 aw pk's en begrenst op de gasschuiven (heb een carb fiets)

nu begrenzing er weer uit en 116 pk (nog wat weinig maar goed)

en die 30 pk ga je zeeekkkerrr merken ;)

Deze heeft ook nog cab's :)

Nou, leuke dingen om weer naar uit te kijken :N

Heb de dealer een mail gestuurd en ik hou jullie op de hoogte :/
 
kan ook puur een administratief verhaaltje zijn, zo ook in BelgiË > toelating op kenteken 100PK ( od was het KW) terwijl de motor gewoon vol vermogen heeft. eerst testen op een testbank en daarna kun je altijd nog aankloppen bij de verkopende partij.
Heb ik ook. 72kw op het roze documentje. Wordt redelijk vaak gedaan in Belgie vanwege belasting op basis van "fiscale pk's"
 
Heb even een belletje gedaan naar het RDW. Een vriendelijke dame vertelde mij dat het inderdaad om een ingevoerde motor gaat, maar ook dat de gegevens die op het 'oude' kentekenbewijs staan klakkeloos worden overgenomen :? Ook staat er als gewicht opgegeven 195 kilo :?

Als je de motor zonder de code EEGK-9999 op het kenteken had willen zetten, dan moet je of een COC(certificate of comformity) hebben of een vriendelijke keurmeester die de betreffende typegoedkeuring erbij zoekt.
Dat is de enige manier om te voorkomen dat de gegevens klakkeloos overgenomen worden vanaf het oude kenteken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan