Vreemde delen in motorolie ( aluminium ? )

Formshift

MF veteraan
16 mei 2012
1.227
439
Sliedrecht
Hallo,

bij het verwisselen van mijn olie vond ik vandaag wat stukjes die niet in de olie thuis horen. Het lijkt qua gewicht op aluminium, en blijft ook niet aan een magneet hangen... Iemand een idee waar dit van kan zijn of op kan wijzen ?

Honda CBF 600 uit 2004
KM stand 90.000

Alvast bedankt,

Vincent

IMG_0064.jpg
 
De meeste onderdelen in je motorblok zijn van staal.
De koppelingskorf en zuigers zijn van aluminium. Maar daar lijkt het niet van te zijn.
Als ik een gokje mag doen: rommel die in je blok gevallen is. Wellicht heeft het blok ooit open gelegen in een werkplaats.
 
Sinds de laatste oliewissel is hij niet meer open geweest, de keer ervoor is hij open geweest voor onder andere vervangen van de nokkenas-ketting en stellen van de kleppen, maar ook toen heb ik de olie door een filter gehaald om te controleren...
 
dat soort grote onderdelen kan best ergens in het blok blijven hangen tijdens een oliewissel. het hoeft er dus niet de eerste keer uit te komen. maar als je verder geen vreemde dingen merkt of hoort aan het blok zou ik me niet al te druk maken. als het onderdelen uit je blok zijn is het toch al kapot en als het er in is gevallen tijdens werkzaamheden is het er nu uit. en je kan wel het hele blok uit elkaar gaan trekken om te kijken of er ergens schade is maar wat schiet je er mee op? je gaat dan een hoop tijd en wat geld investeren voor iet wat je waarschijnlijk toch niet op kan lossen. het ziet er niet uit alsof je het terug kan plaatsen en de extra kosten boven inspectie zullen niet veel hoger uit pakken mocht het blok echt op zijn einde lopen.
 
Hij loopt prima en zonder problemen inderdaad, hij 'rinkelt' in koude toestand wel meer dan vroeger, maar ik heb begrepen dat dat vaker gebeurt bij zulke kilometerstanden...

Het is voor mij meer een stukje ongerustheid door niet heel veel verstand van techniek te hebben, en geen geld hebben voor een andere motor, dus hoop dat deze voorlopig nog probleemloos blijft draaien, en ben dus iemand die elk klein dingetje waarschijnlijk over-analiseert. :$
 
als je het geld niet hebt voor een andere motor heb je waarschijnlijk ook het geld niet om dit kundig te laten onderzoeken. dan blijven er dus weinig keuzes over. dan wordt het afwachten hoe lang het blok het nog vol gaat houden. en al had je het geld wel die motor is niet veel meer waard dus persoonlijk zou ik het zonde vinden om zoveel geld uit te geven om aan een oude motor met veel kilometers een onderzoek te doen of het einde nabij is. dat lijkt me vooraf een duidelijk antwoordt waar die kosten niet voor nodig zijn.
 
Ik heb inmiddels 2 maal het blok leeg laten lopen en opnieuw gevuld met olie, een stuk ( 80 km ) gereden, en achteraf de olie door een hele fijne zeef gehaald, maar beide keren zat er niks in de olie... Het lijkt dus een eenmalig dingetje ?! Zal morgen eens kijken of ik het filter open kan maken en bekijken of daar nog iets te zien is.
 
Iemand een idee waar dit van kan zijn of op kan wijzen ?

Problemen :+


Voor mij echt niet herkenbaar waar dit spul ooit deel van uitgemaakt heeft.

Het type motor, bouwjaar en km stand bekijkend zou ik denken: Als hij goed loopt, dan loopt ie goed.

Natuurlijk is het raar dat zoiets tevoorschijn komt en als het ergens uit het blok komt dan zou dat problemen moeten geven. Maar hij draait goed ?!
Een motor met een behoorlijke waarde zou ik dan open maken en kijken waar er wat aan de hand is en of verder rijden kwaad kan. Of als je liefhebberij in sleutelen hebt natuurlijk.
Maar de pakkingen die je nodig gaat hebben overstijgen al zo'n beetje de dagwaarde van de motor, dan zou ik lekker blijven rijden tot hij echt aangeeft dat hij ermee op gaat houden. Tegen die tijd is er voor een fatsoenlijke prijs wel ergens een ruilblok te vinden.
 
full


Ik heb in 2008 dit uit een VF blok gevist. Een gedeelte van een shimmy, een onverklaarbaar brokje aluminium en een o-ringetje. En slierten pakkinglak.

Niet dat het voor de rest wat toevoegd waar je wat aan hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou erg zenuwachtig worden als ik dat in mijn blok vond !

Succes :De keer ervoor is hij open geweest voor onder andere vervangen van de nokkenas-ketting en stellen van de kleppen.

Hij loopt prima en zonder problemen inderdaad, hij 'rinkelt' in koude toestand wel meer dan vroeger, maar ik heb begrepen dat dat vaker gebeurt bij zulke kilometerstanden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan