Vreemde ratel bij Yamaha Fazer 600 uit 2000

Gwenn88

Rookie
17 dec 2016
14
0
Amsterdam
Mijn Yamaha Fazer uit 2000 heeft een vreemde ratel/rammel.

Als ik de motor start en mijn lampenschakelaar op uit heb staan hoor ik een ratel.
Wanneer ik mijn lampen aanzet, gaat dit weg.
Dit is ook zo als ik mijn lampen uit heb en de voorrem gebruik.

Het geluid is vooral aan de bovenkant van het motorblok.

Hier is een filmpje met het geluid en ongeveer de plek waar ik het het hardste hoor.

Hoor graag van jullie of dit erg is en wat het probleem kan zijn!
 
Vandaag een lekker zonnetje, niet gaan rijden vanwege het geratel.

Wel een mooie dag om de motor schoon te maken en nog maar een keer goed geluisterd.
Zie het plaatje waar het geluid het hardste is, dit is waar het vliegwiel zit? (Weinig technische kennis)

En hoe gevaarlijk is het om hier wel nog mee door te rijden?[afbeelding]

Er is niks gevaarlijks aan gewoon ermee :N blijven doorrijden wat kan jou het schelen de motor stopt vanzelf :]

Lees nog eens 100 x wat janbros en Zot geschreven hebben !! :t Achter dat deksel zit je.......... ja een vliegwiel.
 
Laatst bewerkt:
En hoe gevaarlijk is het om hier wel nog mee door te rijden?

achter dat deksel zit het vliegwiel.

in het begin van het loskomen komt de ratel enkel van het vliegwiel dat rammelt op de as. bij een hoog genoeg toerental (lees vanaf +/- de helft meer van stationnair) is de middelpuntvliedende kracht al groot genoeg om het vliegwiel "vast" te houden en stopt het gerammel.

in geen geval nog mee rijden :
alleen al het "kletteren" van het vliegwiel op de as kan al volstaan om 1 van beide "uit vorm" te slijten waardoor ze nooit meer perfect op mekaar passen.
op een moment zit het vliegwiel zo los dat de magneten de stator kunnen raken en er vanalles kapot kan vliegen.

deksel eraf, bout vast zetten en je kan weer rijden.
 
Laatst bewerkt:
Lezen is ook moeilijk....:
Mijn Yamaha Fazer uit 2000 heeft een vreemde ratel/rammel.

Als ik de motor start en mijn lampenschakelaar op uit heb staan hoor ik een ratel.
  1. Wanneer ik mijn lampen aanzet, gaat dit weg.
  2. Dit is ook zo als ik mijn lampen uit heb en de voorrem gebruik.

Het geluid is vooral aan de bovenkant van het motorblok.

Hier is een filmpje met het geluid en ongeveer de plek waar ik het het hardste hoor.

Hoor graag van jullie of dit erg is en wat het probleem kan zijn!
 
achter dat deksel zit het vliegwiel.

in het begin van het loskomen komt de ratel enkel van het vliegwiel dat rammelt op de as. bij een hoog genoeg toerental (lees vanaf +/- de helft meer van stationnair) is de middelpuntvliedende kracht al groot genoeg om het vliegwiel "vast" te houden en stopt het gerammel.

in geen geval nog mee rijden :
alleen al het "kletteren" van het vliegwiel op de as kan al volstaan om 1 van beide "uit vorm" te slijten waardoor ze nooit meer perfect op mekaar passen.
op een moment zit het vliegwiel zo los dat de magneten de stator kunnen raken en er vanalles kapot kan vliegen.

deksel eraf, bout vast zetten en je kan weer rijden.

Mensen, bedankt! Het is verholpen *O*

Toch zelf even achter het deksel gekeken (eerste keer) en daar voelde ik aan het ronde ding met al die blokjes. Hier zat een hele lichte zijdewaartse speling op. De boutjes zaten alleen erg vast, dus twijfelde of dat het probleem was. Maar toch de bouten helemaal losgedraaid om te kijken wat eronder zat. Zag niets vreemds, geen oneffenheden, toen maar weer helemaal vast draaien. Extra strak en toen was de speling weg. Deksel er weer op en geen geratel meer na starten!

:] :}

Helemaal blij. Nogmaals bedankt voor de reacties en de hulp. :t


Laatste vraagje: Stel het komt na een tijdje weer terug, kan het dan zijn dat het vliegwiel versleten is?
 
Mensen, bedankt! Het is verholpen *O*

Toch zelf even achter het deksel gekeken (eerste keer) en daar voelde ik aan het ronde ding met al die blokjes. Hier zat een hele lichte zijdewaartse speling op. De boutjes zaten alleen erg vast, dus twijfelde of dat het probleem was. Maar toch de bouten helemaal losgedraaid om te kijken wat eronder zat. Zag niets vreemds, geen oneffenheden, toen maar weer helemaal vast draaien. Extra strak en toen was de speling weg. Deksel er weer op en geen geratel meer na starten!

:] :}

Helemaal blij. Nogmaals bedankt voor de reacties en de hulp. :t


Laatste vraagje: Stel het komt na een tijdje weer terug, kan het dan zijn dat het vliegwiel versleten is?

Ik snap je hier niet helemaal ?

Snap het wel als je geschreven had dat het ronde ding met al die blokjes los zat en dat jij die ene bout opnieuw vastgezet hebt.

Of zat het deksel waarachter het ronde ding met al die blokjes zit los ? Dan had je eigenlijk een olie lek moeten hebben?
 
Ik snap je hier niet helemaal ?

Snap het wel als je geschreven had dat het ronde ding met al die blokjes los zat en dat jij die ene bout opnieuw vastgezet hebt.

Of zat het deksel waarachter het ronde ding met al die blokjes zit los ? Dan had je eigenlijk een olie lek moeten hebben?

Zie foto. Het middelste ronde gedeelte met al die blokjes eraan en de bruine 'draadjes'.
Daar zat speling op.
full
 
Zie foto. Het middelste ronde gedeelte met al die blokjes eraan en de bruine 'draadjes'.
Daar zat speling op. [afbeelding]



Dat is dus de stator.

Die 3x boutjes had je eigenlijk ook vast moeten zetten met loctite 243 borging ,dan komen ze nooit meer vanzelf los.

Heb je ook een beetje speciale zwarte seal-kit gesmeerd over het rubbertje en ook een nieuwe pakking ervoor gebruikt ? Te krijgen bij de Suzuki dealer of automaterialen shop.

jjnaw1mx0lpfa.jpg
 
Dat is dus de stator.

Die 3x boutjes had je eigenlijk ook vast moeten zetten met loctite 243 borging ,dan komen ze nooit meer vanzelf los.

Heb je ook een beetje speciale zwarte seal-kit gesmeerd over het rubbertje en ook een nieuwe pakking ervoor gebruikt ? Te krijgen bij de Suzuki dealer of automaterialen shop.

[afbeelding]

De stator, ok. Weer wat geleerd.

Loctite ga ik dan binnenkort aanschaffen.

Seal-kit en pakking ook niet gedaan, moet ik de zwarte seal-kit alleen bij het rubbertje doen en dan een nieuwe pakking kopen om het deksel goed af te sluiten?
 
De stator, ok. Weer wat geleerd.

Loctite ga ik dan binnenkort aanschaffen.

Seal-kit en pakking ook niet gedaan, moet ik de zwarte seal-kit alleen bij het rubbertje doen en dan een nieuwe pakking kopen om het deksel goed af te sluiten?


TIP;
Koop het allerliefste een originele pakking die gaan door de hitte van je motorblok beter afdichten.

Maak de vlakken waar de pakking op komt te zitten heel goed schoon tot je het blank aluminium ziet.Niet krassen dan krijg je lekkages.

Die zwarte kit-seal ja om te beginnen enkel voor het rubbertje gebruiken dan vul je enkel die gleuf waarmee het in het deksel past.

Zit dat rubbertje al los in je deksel dan eruit halen.Alle resten kit goed verwijderen en het rubbertje 3/4 opnieuw in kitten eerst het ronde gedeeltje dat in het deksel gaat.

Dan smeer je de voorzijde gleuf rubbertje vol en smeer je een beetje kit dun uit tot c.a 1 cm over het deksel.

Haal ook die 2 paspennen uit je deksel halen en duw ze dan eerst in je blok.Dan smeer je heel dun wat kit links op je blok en ook rechts zie bijlage en plaats dan daar de pakking op die blijft dan meteen goed zitten/plakken.

Daarna plaats je het deksel voorzichtig terug let wel goed op je vingers het magnetisme }) en bereid alles goed voor ( kit gereedschapen etc) zodat de kit niet al te lang uithardt.De boutjes vna het deksel kruislings vastdraaien en pas daarna steeds vaster en later op moment c.a 10-11 NM.Laat de kit goed drogen voordat je met de motor gaat rijden.

rwfwd26bn28gn.jpg


jjqxlusbrlrow.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mensen, bedankt! Het is verholpen *O*

Toch zelf even achter het deksel gekeken (eerste keer) en daar voelde ik aan het ronde ding met al die blokjes. Hier zat een hele lichte zijdewaartse speling op. De boutjes zaten alleen erg vast, dus twijfelde of dat het probleem was. Maar toch de bouten helemaal losgedraaid om te kijken wat eronder zat. Zag niets vreemds, geen oneffenheden, toen maar weer helemaal vast draaien. Extra strak en toen was de speling weg. Deksel er weer op en geen geratel meer na starten!

:] :}

Helemaal blij. Nogmaals bedankt voor de reacties en de hulp. :t


Laatste vraagje: Stel het komt na een tijdje weer terug, kan het dan zijn dat het vliegwiel versleten is?

Dan hebben Zot en Janbros een snelle adequate diagnose gesteld :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan