Vreemde startproblemen BMW K100RT 1985

Steve69

MF'er
25 jul 2020
75
23
Goedeavond,
Normale start situatie:
- motor neutraal
- contact aan
- verlichting gaat aan ( Amerikaans model)
- zijstand in of uitgeklapt geen probleem met starten, standaard klapt in bij inknijpen koppeling
- starten en lopen.

Probleem met starten
- motor neutraal
- contact aan
- verlichting blijft uit
Controle lampen zijn aan
- starten, En enkel de benzinepomp is hoorbaar.

Oplossing:
- motor in de eerste versnelling zetten.
- motor heen en weer bewegen, zonder gebruik maken van koppling hendel
- motor terug in neutraal
- verlichting is weer aan
- starten en lopen.

Wat zou er aan de hand zijn?
Bvd voor de reacties
Mvg Steve
 
Super bedankt voor de reacties.
1. De startmotor is niet hoorbaar
2. De verlichting brand niet bij contact aan, mijn inziens oorzaak dynamo nvt, aangezien deze pas zijn werkt doet als de motor draaid

De oplossing zit hem in het volgende:
Even de versnelling in zijn 1 zetten, en de motor heen en weer bewegen.
Welk onderdeel krijgt dan een " tik" waardoor de motor weer spanning krijgt op de startmotor en verlichting?
 
Jouw startmotor is kapot.
Bij een k100 schakelt je verlichting via een relais dat massa maakt via de + van de startmotor.
Wanneer je normaal start krijgt dat relais van beide kanten + en dus gaan je lampen uit.

Aangezien jouw lampen niet branden maakt jouw startmotor dus geen contact en heeft je verlichtingrelais geen massa.
Door de motor achteruit te bewegen met ingeschakelde versnelling draaid je startmotor en maakt hij weer contact.

Mogelijk zijn enkel koolborstels voldoende. Afhankelijk van de staat van je anker.
 
Jouw startmotor is kapot.
Bij een k100 schakelt je verlichting via een relais dat massa maakt via de + van de startmotor.
Wanneer je normaal start krijgt dat relais van beide kanten + en dus gaan je lampen uit.

Aangezien jouw lampen niet branden maakt jouw startmotor dus geen contact en heeft je verlichtingrelais geen massa.
Door de motor achteruit te bewegen met ingeschakelde versnelling draaid je startmotor en maakt hij weer contact.

Mogelijk zijn enkel koolborstels voldoende. Afhankelijk van de staat van je anker.
Hoi,
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
2 vragen ben geen monteur, dus vooraf excuses als de vragen dom overkomen 😀
1. Als een juist werkende startmotor, een startopdracht krijgt, dan pas komt er toch een tandwiel naar buiten en brengt het vliegwiel in beweging.
In geval van mijn probleem, raakt het tandwiel van de startmotor het vliegwiel nog niet, waardoor heen en weer bewegen in de eerste versnelling, geen invloed heeft op de startmotor.

2. De verlichting brand niet, zonder te starten bij contact aan.
De verlichting hoort te branden zonder te starten bij contact aan.
Klopt jou theorie nog steeds mbt de verlichting relais? Aangezien de startmotor niet draait
 
Jouw startmotor is kapot.
Bij een k100 schakelt je verlichting via een relais dat massa maakt via de + van de startmotor.
Wanneer je normaal start krijgt dat relais van beide kanten + en dus gaan je lampen uit.

Aangezien jouw lampen niet branden maakt jouw startmotor dus geen contact en heeft je verlichtingrelais geen massa.
Door de motor achteruit te bewegen met ingeschakelde versnelling draaid je startmotor en maakt hij weer contact.

Mogelijk zijn enkel koolborstels voldoende. Afhankelijk van de staat van je anker.
Zo leer ik weer over mn eigen motor

Hoi,
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
2 vragen ben geen monteur, dus vooraf excuses als de vragen dom overkomen 😀
1. Als een juist werkende startmotor, een startopdracht krijgt, dan pas komt er toch een tandwiel naar buiten en brengt het vliegwiel in beweging.
In geval van mijn probleem, raakt het tandwiel van de startmotor het vliegwiel nog niet, waardoor heen en weer bewegen in de eerste versnelling, geen invloed heeft op de startmotor.

2. De verlichting brand niet, zonder te starten bij contact aan.
De verlichting hoort te branden zonder te starten bij contact aan.
Klopt jou theorie nog steeds mbt de verlichting relais? Aangezien de startmotor niet draait
Komt geen speciaal tandwiel naar buiten zo ver ik weet. Theorie van geen lampen gaat nog steeds op ja.
 
De startmotor is met een vrijloop dus altijd verbonden.
Bij auto's is het meestal zoals jij zegt, met een tandwiel wat naar buiten gaat.

Juist dat de lampen niet aan zijn bij het op contact zetten terwijl dit wel zou moeten is voor mij de indicatie dat het in de startmotor zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan