Vreemde verkeersregels

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.154
2.896
Erps-Kwerps
Omdat ik zelf vorige week een aanrijding heb veroorzaakt door het niet kennen van een vreemde, en in mijn ogen ook een absurde, verkeersregel wil ik daar graag eens een topic over beginnen.
Ik ben op korte tijd met twee verkeersregels/situaties geconfronteerd die op zijn minst vreemd te noemen zijn. Sterker nog, ik durf ze onlogisch te noemen. Dat doet echter niets af aan de rechtsgeldigheid daarvan en daarom wil ik ze hier toch even voorleggen om te voorkomen dat andere mensen er ook "the hard way" achter moeten komen.

De eerste betreft de voorrang van fietsers bij een fietsoversteekplaats aangegeven door het volgende bord:

F50.gif


Zelfs als de fietser hier haaientanden heeft en jij je als bestuurder op een voorrangsweg bevind (lijkt mij een erg duidelijke situatie dus) heeft de fietser voorrang op het moment dat hij zich op de oversteekplaats zelf bevind. Dat wil zeggen tussen de belijning.
Gevolg is dat een hele hoop fietsers gewoon kneiterhard de weg oversteken op zo'n plaats en in geval van aanrijding de auto eigenlijk per definitie altijd in fout is aangezien een aanrijding zich voor zal doen op de oversteekplaats zelf. Opletten dus!

Tweede geval is een doorgetrokken fietspad.
Als je een gelijkwaardige kruising nadert en er komt een fietser van links, moet hij voorrang verlenen aan alle bestuurders die van rechts komen.
Erg duidelijk dus.
Die regel gaat echter niet meer op als de fietser zich op een doorgetrokken fietspad bevindt.
Hierbij de kruising waar ik de fout in ben gegaan:

https://www.google.be/maps/@50.8940...4!1sKm8bYeJI4Ua-hJZh5t5q4w!2e0!7i13312!8i6656

Een beetje rondvragen bij mensen uit mijn directe omgeving leerde mij dus dat eigenlijk niemand van deze regels op de hoogte was, vandaar dat ik ze met jullie wil delen. Natuurlijk heb ik het hier wel over de situatie in België.

Kennen jullie nog van die vreemde situaties?
 
Apart zeg, had er geen idee van.

Kan wel begrijpen dat je verzekeringstechnisch voor de kosten opdraait als automobilist
 
De fiets-suggestie-strook die je in je tweede item noemt, geeft in Nederland volgens mij geen voorrang aan fietsers. Ik zal de vraag zaterdag ook voorstellen aan mijn instructeur, aangezien ik binnenkort theorie examen mag doen :P
 
TS is Vlaming?

In Holland is dit een fiets suggestie strook.
Want je mag er met de auto ook overheen rijden.
Een fietspad heeft een rond blauw bord.
Met daarop een fiets afgebeeld.

Misschien dat de regels in BE en Nl Afwijken?
 
TS is Vlaming?

In Holland is dit een fiets suggestie strook.
Want je mag er met de auto ook overheen rijden.
Een fietspad heeft een rond blauw bord.
Met daarop een fiets afgebeeld.

Misschien dat de regels in BE en NL Afwijken?

Waarschijnlijk, want in Nederland kun je in deze situatie gewoon doorrijden als je van rechts komt, mits de fietser voorrang verleent....
 
Als de fietser haaietanden heeft en zich al op de rijweg bevindt, dan ben je (in BE) verplicht om deze voorrang te verlenen.
Mocht dit niet het geval zijn (jij al over het "fietspad" en hij nog achter de haaietanden, dan is de fietser verplicht te stoppen, of voorrang te verlenen.
Bij het kruispunt dat je hebt getoond (op Gmaps) heeft de fietser wel voorrang, aangezien het fietspad jouw rijbaan kruist (neem aan dat je bij het bordje met de driehoek en de kruis stond). Hier moet je wel voorrang verlenen aan rechts en aan fietsers.
Het is altijd oppassen in BE met die verkeersregels, snap er zelf ook niet al te veel van :')
 
Het getoonde bord, bij het eerste voorbeeld bestaat niet in Nederland. Deze komt in Nederland alleen voor met een voetganger. Zijnde verkeersbord "L02". De waarde van dit bord is puur informatief, en geeft op zich geen recht op voorrang.

@CDA441: In Nederland zou ook verkeersbord "J08" geen voorrang regelen. Je hoeft hier geen voorrang te verlenen, maar je wordt gewaarschuwd voor een "gevaarlijke" kruizing.
 
Als de fietser haaietanden heeft en zich al op de rijweg bevindt, dan ben je (in BE) verplicht om deze voorrang te verlenen.
Mocht dit niet het geval zijn (jij al over het "fietspad" en hij nog achter de haaietanden, dan is de fietser verplicht te stoppen, of voorrang te verlenen.
Bij het kruispunt dat je hebt getoond (op Gmaps) heeft de fietser wel voorrang, aangezien het fietspad jouw rijbaan kruist (neem aan dat je bij het bordje met de driehoek en de kruis stond). Hier moet je wel voorrang verlenen aan rechts en aan fietsers.
Het is altijd oppassen in BE met die verkeersregels, snap er zelf ook niet al te veel van :')

Een regel waar weinig mensen van op de hoogte zijn. Ook het rode driehoekige bod met wit vlak en kruis is verwarrend in dit geval aangezien je word geattendeerd op een gevaarlijke (gelijkwaardige) kruising.
 
Sinds wanneer houden fietsers zich aan verkeersregels?
Met name de jeugd heeft wel wat beters te doen, die hebben het véééél te druk met Facebook, Whatsapp etc.
 
TS is Vlaming?

In Holland is dit een fiets suggestie strook.
Want je mag er met de auto ook overheen rijden.
Een fietspad heeft een rond blauw bord.
Met daarop een fiets afgebeeld.

Je haalt een aantal dingen door elkaar, de fietsstrook, de suggestiestrook en het fietspad.

Het fietspad ligt los van de weg en is aangegeven door middel van het ronde blauwe bord.

De fietsstrook is een apart gemarkeerde strook langs de weg, voorzien van de afbeelding van een fiets op het wegdek, en die fiets moet minimaal na elke zijstraat herhaald worden. De fietsstrook heeft een aparte status, zo mag je niet stilstaan of parkeren op een fietsstrook.

De suggestiestrook heeft geen enkele status, is gewoon een stippellijn langs de kant van de weg. Bedoeld om de suggestie te wekken dat de weg smaller is om zo het verkeer onbewust hun snelheid te laten verlagen. Je mag er op rijden, stilstaan, parkeren, etc.

Misschien dat de regels in BE en Nl Afwijken?

Dat doen ze inderdaad. Anders dan in België regelt een fietsstrook of suggestiestrook in Nederland geen voorrang.
 
en dan heb je in NL ook nog een rode strook asfalt zonder afbeelding van een fiets.

en wat dat is?

gewoon: een strook rood asfalt. dus geen fietspad, of iets met afwijkende regels....
 
Laatst bewerkt:
en dan heb je in NL ook nog een rode strook asfalt zonder afbeelding van een fiets.

en wat dat is?

gewoon: een strook rood asfalt. dus geen fietspad, of iets met afwijkende regels....

En dan heb je ook nog het gedrocht "Fietsstraat". Een straat waar volgens de verhalen eromheen de auto "te gast" is en ook fietsers niet mag inhalen. Dat laatste is echter in geen enkele wet te vinden en er zijn ook geen borden voor om dat af te dwingen. Daar krijg je dus de situatie van automobilisten die gewoon rechtmatig willen inhalen en gefrustreerde fietsers die dat willen voorkomen omdat zij denken dat het niet mag.
 
In Odijk hebben ze ooit wat borden neergeplempt om de stroom fietsers richting de scholen wat veiliger te laten rijden.
Toen ik een snorscooter kocht en mij ging verdiepen waar ik wel en niet mag rijden heb ik de borden op het fietspad eens bekeken.
Het rechthoekige bord geeft aan, onverplicht fietspad en daar mag je dus met een scooter niet op rijden met een ingeschakelde hulpmotor.
Het blauwe ronde bord geeft aan fietspad war je weer wel met een snorfiets mag rijden, maar het onderbord "dus niet brommen" spreekt dit tegen.
Na contact met de gemeente hierover blijkt de situatie achterhaald te zijn omdat de weg ernaast een 30 km zone is geworden en je daar dus ook mag rijden.
Het wijzigen van de borden kan alleen via een raadsbesluit, (zo werd mij verteld) en is een langdurige procedure dus wordt daar vanaf gezien.

Een paar plaatjes ter verduidelijking:

https://picasaweb.google.com/100448...authkey=Gv1sRgCIS59K-c1peCwQE&feat=directlink
 
Laatst bewerkt:
Idd, zie linkje en zoek (ctrl+f) op "FIETSSUGGESTIESTROOK".

TS had dus gewoon voorrang op de plaats van die google maps link, of in ieder geval, volgens de rijprof.
 
Nu ik nog een vierde keer kijk, kan ik me indenken dat dit een vrijliggend / doorlopend fietspad is (zoals dat in België zou heten. Zeker gezien de verhoging ten opzichte van de rijbaan verder in de straat.

In Nederland wordt deze combinatie niet gevonden, aangezien een kruizend fietspad met een blokmarkering wordt weergegeven. Een fietser heeft bij blokmarkering niet per sé voorrang. Dit moet dan geregeld worden met haaientanden.

De markering lijkt op een zgn kanalisatiestreep. Ook hier geldt in Nederland geen voorrang. Een kanalisatiestreep wordt ook gebruikt in Nederland bij een voetgangersoversteekplaats, waarbij de voetganger géén voorrang heeft.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de situatie, hoe langer ik er naar kijk, onduidelijker vindt.
 
Als je het als belg niet logisch vindt dat de fietser daar voorrang heeft, zou je best nog eens je examen opnieuw doen. (En misschien eerst je rijbewijs afgeven)
 
Wordt een beetje zinloze discussie zo. Voor Belgen is dit blijkbaar duidelijk, voor Nederlanders is dit niet van toepassing.


Om in te gaan op het gevraagde in de OP, vind ik zelf in de huidige tijd de verkeersregels omtrent militaire colonnes nogal archaisch. Ik snap dat in oorlogstijd dit belangrijk kan zijn, maar ik snap echt niet waarom een militaire colonne een aparte status moet hebben. Enige verschil met normale trucks is in mijn ogen de kleur...
 
Een militaire colonne heeft een andere functie dan een gewone vrachtwagen, of een colonne gewone vrachtwagens. Ook word je dat met de paplepel ingegoten bij elke verkeersles en kent eigenlijk iedere Nederlander, en volgens mij ook wel de meeste buitenlanders. Het zal in het buitenland niet veel anders zijn.
 
Sprekend over colonnes...
Vroeger had een rouwstoet voorrang, de hele stoet mocht door ook al werd het licht rood. De hele stoet bleef toen ook aaneengesloten.

Dat is een tijd geleden veranderd en in een beetje verkeersdrukte tegenwoordig valt zo'n stoet al gauw in stukken uiteen. Ik vind het geen verbetering, eigenlijk onbegrijpelijk dat ze dit veranderd hebben.

Het zal wel ouderwets zijn maar is het nu echt teveel gevraagd om even geduld te hebben tot de hele stoet gepasseerd is ? Gewoon een beetje respect voor mensen die in rouw zijn. Daarna kan iedereen weer verder met zijn haastige leven.

Ik herinner me bijvoorbeeld de rouwstoet bij de begrafenis van mijn vader, hoe de mensen uit het dorp stilhielden en respectvol wachtten tot de hele stoet voorbij was.
Die ene keer na een mensenleven, een paar minuten van je tijd, het maakt veel verschil. De enkele keer dat ik tegenwoordig een rouwstoet zie wil ik dat ook doen maar dan houd ik tegen de regels in het verkeer op en dat vind ik eigenlijk een beetje raar.
 
Ik heb de laatste jaren helaas een aantal begrafenissen meegemaakt en iedere keer viel me op dat de mensen een begrafenisstoet meestal ongemoeid laten passeren. Ze moeten het wel in de gaten hebben want er zijn nog altijd mensen die in zo'n stoet meerijden zonder dat ze hun lichten aan hebben.
Ook het feit dat er tegenwoordig meer mensen met hun licht aan rijden maakt het onderscheid niet gemakkelijker. Respect is er alleszins nog wel.
 
Sprekend over colonnes...
Vroeger had een rouwstoet voorrang, de hele stoet mocht door ook al werd het licht rood. De hele stoet bleef toen ook aaneengesloten.

Dat is een tijd geleden veranderd en in een beetje verkeersdrukte tegenwoordig valt zo'n stoet al gauw in stukken uiteen. Ik vind het geen verbetering, eigenlijk onbegrijpelijk dat ze dit veranderd hebben.

Het zal wel ouderwets zijn maar is het nu echt teveel gevraagd om even geduld te hebben tot de hele stoet gepasseerd is ? Gewoon een beetje respect voor mensen die in rouw zijn. Daarna kan iedereen weer verder met zijn haastige leven.

Ik herinner me bijvoorbeeld de rouwstoet bij de begrafenis van mijn vader, hoe de mensen uit het dorp stilhielden en respectvol wachtten tot de hele stoet voorbij was.
Die ene keer na een mensenleven, een paar minuten van je tijd, het maakt veel verschil. De enkele keer dat ik tegenwoordig een rouwstoet zie wil ik dat ook doen maar dan houd ik tegen de regels in het verkeer op en dat vind ik eigenlijk een beetje raar.
:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan