Vreetspoor voorband... vering probleem?

Waarom denken mensen nou altijd dat je een bestaande veer harder kunt maken... :?
Je veer heeft een bepaalde veerconstante, die je niet kan veranderen.
Het enige wat je met demping en veervoorspanning doet is respectievelijk de veersnelheid van in/uitveren en de rijhoogte aanpassen.
Je veer wordt alleen maar harder als je een zwaardere veer monteert!!!

Waar schrijf ik over een veer die ik harder maak?
 
@ henkvdw: Kun je aangeven wat het effect is van het zwaarder maken van de ingaande demping op het vreetspoor? Is dit alleen rijhoogte of spelen er meerdere factoren mee?
 
Allen,

Tijdens mijn laatste circuit/OW cup dagen ontstaat er steeds een vreetspoor op de rechterkant van mijn voorband.

Achtergrond van het probleem:
Het laatste jaar heb ik mijn rondetijden op Assen aan kunnen scherpen tot 1:47.
Met de snellere rondetijden is dit probleem ontstaan. Aan de vering is niets gewijzigd.
Mijn idee is dat met de zwaardere belasting de vering niet alle krachten op kan vangen en dat daardoor de band te zwaar belast wordt.

Op dit moment rijd ik met een Ohlins 30MM cartridge in mijn voorvork met een 90kg veer erin. 5mm doorsteek, 140mm olieniveau, 10 clicks compressie en 12 clicks rebound.

Achter rijd ik met een Ohlins TTX 36 met een 90kg veer, 12mm voorspanning, shocklengte van 293+3, 10 clicks compressie, en 10 clicks rebound.

De banden die ik gebruik zijn metzeler racetec slick K2 of Pirelli superbike SC2's.
Spanning is 2,1 tot 2,2 warm. (net van de baan gemeten)

Last but not least.... het gaat op een Yamaha R6 2009 (RJ15) en ik weeg 74kg schoon aan de haak zonder motorkleding.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit specifieke probleem?
Wat hielp bij jullie om dit probleem op te lossen?

Alle suggesties zijn welkom!


Plaatje van het probleem:


[afbeelding]

Vreetspoor is een gevolg van een geometrie probleem en niet een demping probleem (tywrap zit één centimeter boven de onderkant),
zie foto's link
Race Track Motorcycle Tyre Wear Guide - Types and Causes

Je heb teveel druk op de voorkant als je de bocht instuurt.
Kan je oplossen d.m.v. de voorkant hoger te maken, iets minder doorsteek of iets meer(beginnen met één slag) preload geven .
 
Laatst bewerkt:
Denk erom, die cm speling zegt helemaal niets! Wil je de maximale veerweg weten, haal dan de veer uit je poot en schuif hem vervolgens helemaal in. Je zult zien dat ruimte overblijft (gelijk even markeren met een centerpunt ;) )
 
Als je meer ingaande demping geeft dan zal hij langzamer inveren. Hierdoor zal hij met snel inveren (bij het remmen) iets minder doorschieten. Volgens diverse goede veerspecialisten zal hij tijdens het remmen of in een lange bochten even diep zitten. Of je moet van helemaal geen demping naar veel ingaande demping gaan. dan zal het wel iets helpen. In dat geval denk ik zoals Henk schrijft dat het wel ietsje pietsie rijhoogte kan opleveren maar zal niet veel zijn.
Als je te weinig ingaand erop hebt is het altijd goed om die juist af te stellen. Heb je data erop? kan je de inveersnelheid zien :) Meer preload of minder doorsteek kan ook helpen.
had je al meer preload gegeven zoals ik vorige week schreef? Je hebt eerst de bandenspanning naar 2,3 gebracht wat alweer een klein stapje is.

Of achtershock iets korter maken als je je voorvork niet minder doorsteek kan geven.
Ik zou 2 mm doen om verschil te merken. Maar kijk eerst je negatieve veerweg na. Meeste staat hierboven al beschreven :)
 
2mm minder achtershock lengte is wel erg veel hoor. een halve slag (0.5mm) zou ik mee beginnen. een shock lengte van 291+3 is veelte kort, met 5mm doorsteek aan de voorkant, voor een r6
 
Zoals ik lees stuurt de motor goed en slaat de vork niet door. Meer olie of zwaardere veren zijn dus niet nodig.

Geometrie kan je veranderen, maar waarom zou je? Ik zou eerst meer ingaande demping geven en kijken of dit voldoende is. Een 30mm Ohlins cartridge is nog steeds road en track en staat deze met 10 kliks uit waarschijnlijk gewoon in de basis afstelling.
 
Als je meer ingaande demping geeft dan zal hij langzamer inveren. Hierdoor zal hij met snel inveren (bij het remmen) iets minder doorschieten. Volgens diverse goede veerspecialisten zal hij tijdens het remmen of in een lange bochten even diep zitten. Of je moet van helemaal geen demping naar veel ingaande demping gaan. dan zal het wel iets helpen. In dat geval denk ik zoals Henk schrijft dat het wel ietsje pietsie rijhoogte kan opleveren maar zal niet veel zijn.
Als je te weinig ingaand erop hebt is het altijd goed om die juist af te stellen. Heb je data erop? kan je de inveersnelheid zien :) Meer preload of minder doorsteek kan ook helpen.
had je al meer preload gegeven zoals ik vorige week schreef? Je hebt eerst de bandenspanning naar 2,3 gebracht wat alweer een klein stapje is.

Of achtershock iets korter maken als je je voorvork niet minder doorsteek kan geven.
Ik zou 2 mm doen om verschil te merken. Maar kijk eerst je negatieve veerweg na. Meeste staat hierboven al beschreven :)


Eens met bovenstaande. Met een doorsteek van 5mm en een shocklengte van 293+3mm zorgt dat de motor redelijk op zijn neus staat. Maak je shock gerust 2mm korter. Je bent niet aan het fijn afstellen dus je moet niet met kleine stapjes werken. Let goed op of de motor nog goed af wil draaien anders moet je een stukje terug gaan.
 
Laatst bewerkt:
@ ice&frost: Wat henk volgens mij bedoeld is dat het verhogen van de ingaande demping de rijhoogte aan de voorkant beinvloedt. Dit komt dan omdat de vork verder uit zijn veren blijft omdat de ingaande beweging langzamer verloopt. Wat tot gevolg heeft dat de dynamische rijhoogte hoger wordt.

Volgende vraag is dan wel:
Waarom moet ik dit doen met de ingaande demping en niet met de veervoorspanning?

Natuurlijk ga ik proberen de ingaande demping te verhogen, maar ik wil graag weten waarom. (is geen eigenwijsheid, meer nieuwschierigheid ;-))

Met je demping bepaal je de snelheid van de slag die je maakt.
De theorie daarbij is:
Rem je 50 meter met 15 bar remdruk en 10 clicks ingaande demping open, dan zal je sneller door de slag bewegen, dan dat je met 5 clicks ingaande demping open door je slag beweegt. Echter de eindpositie zal in principe altijd dezelfde zijn, omdat je veer altijd dezelfde slag maakt onder dezelfde (veer)druk. Met demping bepaal je alleen hoeveel die slag wordt afgeremd/gedempt.

Waar schrijf ik over een veer die ik harder maak?

In de zin die ik dikgedrukt heb gequote...

Zoals ik lees stuurt de motor goed en slaat de vork niet door. Meer olie of zwaardere veren zijn dus niet nodig.

Geometrie kan je veranderen, maar waarom zou je? Ik zou eerst meer ingaande demping geven en kijken of dit voldoende is. Een 30mm Ohlins cartridge is nog steeds road en track en staat deze met 10 kliks uit waarschijnlijk gewoon in de basis afstelling.

Insturen kan wel goed gaan, aangezien ie behoorlijk op z'n kop staat.
Maar zijn lijn houden in de bocht zal wat meer moeite kosten en waarschijnlijk kan de rest een stuk eerder op z'n gas.

Als je (statische) veervoorspanning en ingaande demping aan de voorkant goed staan zou ik de doorsteek ongedaan maken, voordat ik met de achterkant zou beginnen...
Scheelt je ook grondspeling ;)
 
Eens met bovenstaande. Met een doorsteek van 5mm en een shocklengte van 293+3mm zorgt dat de motor redelijk op zijn neus staat. Maak je shock gerust 2mm korter. Je bent niet aan het fijn afstellen dus je moet niet met kleine stapjes werken. Let goed op of de motor nog goed af wil draaien anders moet je een stukje terug gaan.

Waarom dan je shock korter, meer preload of minder doorsteek is minder werk
en makkelijker terug te stellen als het te veel is, en idd bij 1,5 a 2 cm onder de tywrap
zit je veiliger, er zijn vorken waar het bij één cm al op de bodem zit.
 
Ik heb dit soortgelijk probleem met mijn R1 ook gehad een beetje op Assen maar extreem op Zandvoort.
Met dit bandje op de foto heb ik net onder de 2 min op Zandvoort gereden voorband druk warm 2.2bar.
Door 3 kliks uitgaande demping uit te draaien, dus uitgaande demping veert sneller uit, is het probleem opgelost zonder verder iets aan de vering te veranderen.

Kan het zo zijn dat als je de uitgaande demping te langzaam hebt staan dat je motor dan meer op zijn kop gaat staan omdat hij niet tijd genoeg krijgt om uit te veren zodat je een geometrie slijtage patroon krijgt?


2r2vjv6.jpg
 
Laatst bewerkt:
@huubker1, was jouw voorvork dan niet heeeeel erg langzaam in de rebound? of is de achterkant erg hard afgeveerd?
de band lijkt de symptomen van te weinig gewicht te hebben (breed vreetspoor), maar je geeft aan dat het wegging nadat je de rebound voor losser gezet hebt. ik zou dan denken dat de motor erg snel wheeliet waardoor je de voorkant te snel van de grond aftrekt bij het uitaccelereren.
 
2mm minder achtershock lengte is wel erg veel hoor. een halve slag (0.5mm) zou ik mee beginnen. een shock lengte van 291+3 is veelte kort, met 5mm doorsteek aan de voorkant, voor een r6
Ik schrijf het niet helemaal duidelijk denk maar Ik bedoel 2mm op de voorvork doorsteek. Op de shock zou ik eerder 1 mm doen. Niet al te kleine stappen zodat het verschil goed voelbaar is zodat je weet of je de goede richting uit gaat. Je kan daarna altijd weer terug ;)
 
~
@huubker1, was jouw voorvork dan niet heeeeel erg langzaam in de rebound? of is de achterkant erg hard afgeveerd?

Nee niet echt heel langzaam ik had nog advies gevraagd aan 2 bandenboeren die er toen aanwezig waren maar konden niet echt iets afwijkends voelen.
Ik stel mijn basis setting van mijn voorvork nu zo af dat als ik de voorvork krachtig indruk (met voorrem) meteen weer laat uitveren (zonder tegenwerken met je eigen gewicht) een klein hupje maakt en dan meteen stabiliseert. Dat deed ie toen niet hij kwam wel soepel omhoog maar had niet dat kleine hupje.

Veer achter is 100 Nm met een R1 van 2004 dat is vrij normaal misschien had ik toen ook een 95 Nm kunnen proberen.
 
@huubker1, was jouw voorvork dan niet heeeeel erg langzaam in de rebound? of is de achterkant erg hard afgeveerd?
de band lijkt de symptomen van te weinig gewicht te hebben (breed vreetspoor), maar je geeft aan dat het wegging nadat je de rebound voor losser gezet hebt. ik zou dan denken dat de motor erg snel wheeliet waardoor je de voorkant te snel van de grond aftrekt bij het uitaccelereren.
Ziet er wel zo uit ja :)
 
Met je demping bepaal je de snelheid van de slag die je maakt.
De theorie daarbij is:
Rem je 50 meter met 15 bar remdruk en 10 clicks ingaande demping open, dan zal je sneller door de slag bewegen, dan dat je met 5 clicks ingaande demping open door je slag beweegt. Echter de eindpositie zal in principe altijd dezelfde zijn, omdat je veer altijd dezelfde slag maakt onder dezelfde (veer)druk. Met demping bepaal je alleen hoeveel die slag wordt afgeremd/gedempt.
Klopt maar met weinig ingaand veert hij te snel in en kan hij iets doorschieten op moment dat de vork op zijn diepste punt komt. zal maar een fractie zijn en van korte duur en is niet zo belangrijk ;)
 
Laatst bewerkt:
@allen, thanks voor jullie input!

Bovenstaandde reactie's heb ik allemaal meegenomen in mijn overweging.

Donderdag is er een dag op Zolder waar ik wil gaan rijden. In Zolder had ik (in mindere mate) ook last had van het vreetspoor. Uit vrijwel alle reacties blijkt dat er teveel gewicht op mijn voorband komt. Die mening deel ik. Daarom wil ik met enkele stappen dit proberen op te lossen. Ik ben van plan om de volgende stappen te volgen om mijn probleem op te lossen:

1.) 1e sessie vertrekken met 2.3 bar voor en ongewijzigde vering settings (geen ronderrecord proberen te vestigen ;-))

2.) 2e sessie ingaande demping 5 kliks dicht zetten naar 5 uit (kom van 10 af).

3.) Evalueren hoe motor aanvoelt en kijken naar mijn voorband of deze wijziging het gewenste resultaat oplevert.

4.) Bij een verbetering kan ik het bij deze wijziging laten. Als blijkt dat dit niet voldoende is dan 3e sessie voorspanning verhogen met 3 mm (3 omwentelingen) dit is om de rijhoogte te vergroten (ik kan de achterkant niet verlagen omdat ik dan niet weg kom met de grondspeling).

Als dit helpt heb ik mijn probleem opgelost. Ik kan de setting waar ik nu mee eindig gebruiken om volgend jaar mee te starten.

Als jullie nog ideeen hebben over hoe ik het nog efficienter aan kan pakken hoor ik dat graag.

Groeten,
Willem :W
 
Laatst bewerkt:
@allen, thanks voor jullie input!

Bovenstaandde reactie's heb ik allemaal meegenomen in mijn overweging.

Donderdag is er een dag op Zolder waar ik wil gaan rijden. In Zolder had ik (in mindere mate) ook last had van het vreetspoor. Uit vrijwel alle reacties blijkt dat er teveel gewicht op mijn voorband komt. Die mening deel ik. Daarom wil ik met enkele stappen dit proberen op te lossen. Ik ben van plan om de volgende stappen te volgen om mijn probleem op te lossen:

1.) 1e sessie vertrekken met 2.3 bar voor en ongewijzigde vering settings (geen ronderrecord proberen te vestigen ;-))

2.) 2e sessie ingaande demping 5 kliks dicht zetten naar 5 uit (kom van 10 af).

3.) Evalueren hoe motor aanvoelt en kijken naar mijn voorband of deze wijziging het gewenste resultaat oplevert.

4.) Bij een verbetering kan ik het bij deze wijziging laten. Als blijkt dat dit niet voldoende is dan 3e sessie voorspanning verhogen met 3 mm (3 omwentelingen) dit is om de rijhoogte te vergroten (ik kan de achterkant niet verlagen omdat ik dan niet weg kom met de grondspeling).

Als dit helpt heb ik mijn probleem opgelost. Ik kan de setting waar ik nu mee eindig gebruiken om volgend jaar mee te starten.

Als jullie nog ideeen hebben over hoe ik het nog efficienter aan kan pakken hoor ik dat graag.

Groeten,
Willem :W

Dat ziet er goed uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan