"vreten" van de band

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
13.095
4.518
Dit is het resultaat van een avondje rijden op een industrieterrein. Zie dit soort patronen liever niet in m´n bandje. Begint nu ook aardig te glijden.
Wie weet raad?
Achterveer + demper is standaard:
ingaande demping op 2 klikken na volledig dicht
uitgaande demping op 2 klikken na volledig open
Bandenspanning 2.0-2.2 bar.




full
 
Laatst bewerkt:
Je schokdemper slaat helemaal door. Dit betekent concreet dat je band als schokbreker fungeert. Bind er maar eens een tire wrap omheen. Je zult zien dat hij helemaal aan is.

OK, zal dat eens proberen.´t zou kunnen. Ben zelf nogal zwaar 100kg. Dus het veertje krijgt wel wat te verwerken.
Het is trouwens iets van de laatste weken nu ik de genzen van het "hoe hard kan ik uitaccelereren" aan het verkennen ben.
 
Dit is het resultaat van een avondje rijden op een industrieterrein. Zie dit soort patronen liever niet in m´n bandje. Begint nu ook aardig te glijden.
Wie weet raad?
Achterveer + demper is standaard:
ingaande demping op 2 klikken na volledig dicht
uitgaande demping op 2 klikken na volledig open
Bandenspanning 2.0-2.2 bar.




(Afbeelding)

Moet je normaal een bocht door gaan :P

Kan u nog herinneren van de zomer dat u met u vrouw/vriendin aan het fietsen was en bij het 25kW groepje aan het kijken was :) ?

Die rode zx-6r had dit patroon toen ook op ze band (pilot sport) Komt gewoon door de bocht + de snelheid ;) In de winter heb je namelijk hier geen last van :z

Deze:
bscap001.jpg
 
Dat vreten op +-2cm van band zie je wel meer. Dit valt nog erg mee. Komt omdat je band te hard moet werken. Los de ingaande demping maar een stukje.
Zeker omdat je nog zegt dat hij gaat glijden is het teveel aan ingaande demping.
Ontstaat bij het ingaan van een bocht en heeft niks met acceleratie bv te maken.
Ingaande demping werkt trouwens enkel in het eerste gedeelte van de bocht ;)

Acceleratie slijtage krijg je iets meer naar het midden toe en manifesteert zich als golfjes. Als je die golfjes meer naar de rand toe krijgt dan mag je stilletjes aan je borst gaan nat maken en je aan een crash gaan verw8. Kan er over meespreken ;)
 
Laatst bewerkt:
Ontstaat bij het ingaan van een bocht en heeft niks met acceleratie bv te maken.

Goed verhaal maar bovenstaande betwijfel ik. Temeer omdat ik de laatste weken bewust oefen op harder uitacceleren en niet op harder insturen.
Maar goed, ik zal de ingaande demping wat "verzachten".
 
Ik geef je de suggestie, je doet ermee wat je wil ;) . Maar als je zegt dat het echt uitvreten is is het ingaande demping en geen acceleratie.
Lijkt op wat een testpiloot (bekend ital. merk en ex-EK rijder) mij verteld heeft. Trouwens heeft in BE motorblad een 2 pag artikel met foto's geschreven waar hij allerlei bandenslijtages onder de loep neemt en de oorzaken bespreekt.
Wat jij beschrijft lijkt er erg op. Op foto is het natuurlijk moeilijk te zien. Kan dus best mis zijn. Als het gewoon golfjes zijn zonder dat er echt een uitgevreten band op +-2cm ontstaat is het acceleratie.
 
Laatst bewerkt:
Ik geef je de suggestie, je doet ermee wat je wil ;) . Maar als je zegt dat het echt uitvreten is is het ingaande demping en geen acceleratie.
Heb dit van iemand die als testpiloot voor bekend ital. merk gefungeert heeft en EK rijder is geweest en doet vering afstellingen.
Trouwens heeft in BE motorblad een 2 pag artikel met foto's geschreven waar hij allerlei bandenslijtages onder de loep neemt en de oorzaken bespreekt.

Hier op MF heb ik ook eens een topic gezien waarin diverse slijtagepatronen te zien waren incl. oorzaken en verbeterpunten. Kan het alleen niet meer terugvinden. (krijg je met >1000 bandentopics........)
 
Dat is het artikel ;) Maar zoals ik zei als er stukjes uit te band komen dus niet gewoon golfjes is het volgens mij ingaande demping.
Als je band versleten is zie jet heel goed dat hij echt uitgevreten is op 2cm van de rand. Dus je kan ook w8 en dan kijken of dit geval is :9
 
Dat is het artikel ;) Maar zoals ik zei als er stukjes uit te band komen dus niet gewoon golfjes is het volgens mij ingaande demping.
Als je band versleten is zie jet heel goed dat hij echt uitgevreten is op 2cm van de rand. Dus je kan ook w8 en dan kijken of dit geval is :9

Je kan zien dat er links al bijna geen profielgroeven meer in staan. Hij is ver op. Zal maar eens een nieuwe opleggen.
 
Moet je normaal een bocht door gaan :P

Kan u nog herinneren van de zomer dat u met u vrouw/vriendin aan het fietsen was en bij het 25kW groepje aan het kijken was :) ?

Die rode zx-6r had dit patroon toen ook op ze band (pilot sport) Komt gewoon door de bocht + de snelheid ;) In de winter heb je namelijk hier geen last van :z

Deze:
(Afbeelding)
´
Yep, U is bekend. Trouwens dit patroon heb ik opgelopen aan de andere kant van de snelweg. De bocht waar jij hier doorgaat is een lange doordraaier, aan de andere kant zijn het allemaal korte "hard insturen" bochtjes.
 
Voila 8-)


http://users.pandora.be/woke/Banden/Bandenslijtage%20-%20p1.jpg ((Afbeelding))
http://users.pandora.be/woke/Banden/Bandenslijtage%20-%20p2.jpg ((Afbeelding))

Dat is ´m. Die zocht ik. Bedankt.
Heb dus een combinatie van 3 en 10. Raar bij 3 wordt geadviseerd in een stuggere veer te investeren, terwijl voor 10 minder ingaande demping nodig is.
Ik zal de bandenspanning iets hoger zetten en de ingaande demping 2-3 klikken terugdraaien.
Als ik de fiets hou gooi ik er volgend jaar misschien een WP veer op. Dat zal ook wel wat helpen toch?


 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan