Vriendin wil een Deauville. Gaarne advies

K1100LTse

Ronald met 'n K
22 dec 2009
11.069
4.770
Heerlen
Mijn vriendin moet volgende week (31-07, 09.50) afrijden en is al geruime tijd aan het uitkijken naar een Honda Deauville NT650V. Er zijn inmiddels al enkele motoren waar wat meer interesse naar uitgaat.

Ik ben in zijn geheel niet bekend met de rijeigenschappen en -eigenaardigheden van dit type motor, maar wil mijn vriendin wel behulpzaam kunnen zijn bij de aanschaf van haar eerste fiets. Kan iemand mij voorzien van tips en trucs over waar ik op moet letten? Standaard inspectiepunten (lekkages, banden, chroomwerk, kabels e.d.) zijn bekend, dus het verzoek is specifiek op dit type motor gericht.

Wat is een absolute "no go" bij Deauvilles (qua geluid of gevoel)?
Wat zijn de zwakke punten?
Wat is een acceptabele kilometerstand, zonder op korte termijn grote reparaties te hoeven verwachten?
Hoe lastig (of listig) is het om een grotere ruit te plaatsen, als het überhaupt al mogelijk is?
Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende kofferdekseldieptes, buiten de laadruimte?

Buiten deze vragen zijn andere aanbevelingen en adviezen van harte welkom.

*EDIT*

Plussen:

prima woon-werk en toermotor
degelijk
allemansvriendje
no-nonsense fiets als je van plan bent veel te rijden
het blok kan flink wat kilometers aan
niet al te veel onderhoud
cardan
laat je niet snel voor verrassingen of afstraffingen staan (prettig voor beginner)
een Deauville is een prima motor voor iemand die niet te kritisch is
altijd opstappen en rijden
altijd koffers bij
comfort


Minnen:

gevoelig voor roest (chroomwerk, rottende uitlaten en achterbruggen)
beetje saai in power en uiterlijk (hoewel dat laatste smaakafhankelijk is)
trillingen in het stuur
mogelijk problemen met de benzinepomp
mist vermogen (in verhouding tot gewicht)
grotere koffers hebben een negatieve invloed op de stabiliteit
balhoofdlagers worden snel slecht
achterste klepdekselpakking is een zwak punt
 
Laatst bewerkt:
De Deauville is een prima woon-werk en toermotor. Degelijk en een allemansvriendje.
Echt zwakke punten heeft hij eigenlijk niet, of het moet het chroomwerk (met name de uitlaat en de hitteschilden) zijn. Wat hij wel is, is een beetje saai. Hij doet alles wat hij moet doen, maar er zit nergens een beetje sjeu aan, geen lekker roffeltje als je 'm doortrekt of ergens een lekker giftig schopje in de rug. Gewoon een no-nonsense fiets als je van plan bent veel te rijden, anders zou ik toch iets leukers kiezen.

Voor de Deauville zijn prima vervangingsruiten te koop. Dat gaat geen probleem opleveren.
De kilometerstand is altijd lastig. Gaat ze er jaarlijks veel kilometers op maken, dan zou ik een lagere km. stand kiezen, anders maakt het weinig uit, omdat het blok flink wat kilometers aan kan. Belangrijker is de staat van onderhoud, heeft ie een baasje gehad die hem op tijd z'n beurtjes gaf enz. Juist een Deauville is een type motor waar mensen soms te weinig aandacht aan besteden, omdat hij maar blijft rijden....
 
Wat ik ervan weet, en dat is niet zoveel, is dat een Deauville iets gevoeliger is voor roest dan de doorsnee Honda (pleonasme?) Daarnaast schijnt de motor wat trillingen in het stuur door te geven en ooit wat problemen met de benzinepomp kan hebben.

Verder blijft het een Honda natuurlijk.
 
Woon-werk zal er niet inzitten (10 minuten per fiets), maar het gaat meer om een toermotor. Toertochtjes Ardennen / Eifel, weekeindjes weg, vakanties e.d. liggen meer voor de hand. Vandaar ook dat de dikke kofferschalen mij meer aanspreken dan de dunne. Als de dikke kofferschalen echter het rijgedrag negatief beïnvloeden, worden het toch de dunne. Een vergelijkbaar iets geldt voor de ruit. Uit eigen ervaring weet ik dat regenrijden met een hoge ruit niet altijd even prettig is, vwb het zicht. Bij kou is het wel weer prettiger om een hogere ruit te hebben. Door mijn vriendins lichaamslengte is een heel hoge ruit denk ik af te raden, hoewel wat meer ruit dan standaard best in aanmerking zou kunnen komen.

Dat de Deauville misschien wat saai is, zal denk ik niet veel uitmaken. Mijn vriendin heeft het niet zo op hard of pittig rijden. Dat ik als voorrijder dan wat moet inboeten maakt mij niet veel uit.

Dat een lage(re) kilometerstand over het algemeen de voorkeur heeftt, is eigenlijk wel duidelijk. Het ging mij er meer om waar het kritieke punt ligt bij normaal onderhoud. Ligt dat bij 50? Bij 100? 150? Ik heb echt geen idee.

Trillingen in het stuur kunnen op lange ritten gaan iriteren. Ik zal hier extra op letten bij een (mogelijke) aanschaf.

Bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn ze nogal gevoelig voor door rottende uitlaten en achterbruggen. Verder bulletproof.
 
Wat zijn de andere motoren waar ze interesse in heeft?
Die zijn er niet. Na het zien van en proefzitten op een Deauville had ze alleen maar dit type motor voor ogen. Zithoogte is perfect, niet te zwaar, koffers zijn handig en z'n kuip is prettig. Iets anders in gedachte?
 
Deauville is een ideale woon-werk motor, niet al te veel onderhoud, blok is geweldig en kan makkelijk flinke kilometers aan, cardan is natuurlijk ook erg fijn. Hij is wel wat roestgevoelig zoals gezegd, zeker als je er mee de pekel ingaat. Maar daarintegen is hij, zoals JanB ook al schrijft een beetje saai. Er zit niet veel spanning in en heeft als je het mij vraagt ook niet het meest flitsende uiterlijk, het is allemaal wat oppervlakkig. Pluspunt is wel dat hij je niet snel voor verrassingen of afstraffingen zal laten staan als je eens een foutje maakt, en dat is als beginner misschien juist wel prettig. Als het echter puur om toeren, vrije tijd en vakanties gaat, zou ik zelf zoeken naar een motor met wat meer karakter en uitstraling. Als dat haar echter helemaal niks doet, dan heb je aan een Deauville een prima motor. Ik ben ook benieuwd wat ze nog als eventuele alternatieven heeft.
 
Ik heb van de doof altijd gehoord dattie eigenlijk wat vermogen mist tenopzichte wat je van het gewicht zou verwachten.
 
56 pk bij 225 kg (leeg) is inderdaad niet echt wereldschokkend, maar bij gewoon rustig toeren zal je daar op zich genoeg aan hebben. Het is met die specificaties niet zo dat je hem even lekker doortrekt om eens een stukje te knallen, want dat zit er niet in. Maar dat wil natuurlijk ook niet iedereen.

Ik rij regelmatig met een groepje, waarvan er ook eentje met een Deauville rijdt. Je merkt ook dat hij als er iets sportiever gereden wordt, of bijvoorbeeld als het iets bergachtiger wordt, hij wel wat meer moeite heeft om bij te blijven. Maar dat heb je als met meerdere mensen gaat rijden, dan moet je een beetje rekening met elkaar houden.
 
56 pk bij 225 kg (leeg) is inderdaad niet echt wereldschokkend, maar bij gewoon rustig toeren zal je daar op zich genoeg aan hebben. Het is met die specificaties niet zo dat je hem even lekker doortrekt om eens een stukje te knallen, want dat zit er niet in. Maar dat wil natuurlijk ook niet iedereen.

Ik rij regelmatig met een groepje, waarvan er ook eentje met een Deauville rijdt. Je merkt ook dat hij als er iets sportiever gereden wordt, of bijvoorbeeld als het iets bergachtiger wordt, hij wel wat meer moeite heeft om bij te blijven. Maar dat heb je als met meerdere mensen gaat rijden, dan moet je een beetje rekening met elkaar houden.

Mijn vriendin is sowieso niet iemand die wil knallen. Wel zit het erin dat er tijdens vakanties bergen en bochten gereden gaan worden. Zoals zij gisteren tijdens haar les liet weten: "Ik krijg steeds meer plezier in bochtjes rijden!" Krappe bochten, lange bochten, haarspeldbochten, rotondes, maakt allemaal niet uit. Ze heeft er lol aan. Met de lesauto erachter was het soms lastig haar in het bochtenwerk bij te houden (Zuid-Limburgse heuvelland, zij op een CB500, haar rijinstructeur en ik in een VW 1.9 TDI).

Bijvoorbeeld de Eifel, met bagage. Kom je dan veel tekort?
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin is sowieso niet iemand die wil knallen. Wel zit het erin dat er tijdens vakanties bergen en bochten gereden gaan worden. Zoals zij gisteren tijdens haar les liet weten: "Ik krijg steeds meer plezier in bochtjes rijden!" Krappe bochten, lange bochten, haarspeldbochten, rotondes, maakt allemaal niet uit. Ze heeft er lol aan. Met de lesauto erachter was het soms lastig haar in het bochtenwerk bij te houden (Zuid-Limburgse heuvelland, zij op een CB500, haar rijinstructeur en ik in een VW 1.9 TDI).

Bijvoorbeeld de Eifel, met bagage. Kom je dan veel tekort?

Bij een Deauville heb ik nou niet echt een bochtenvreter in mijn gedachten :X En ik denk dat een CB500 leuker stuurt.
 
Laatst bewerkt:
Hier uit Pommel zijn motorshopper recensie :

Qua rijgedrag is de Deauville niet echt spannend. Het is een logge tourmotor met net wat te weinig vermogen. Op de binnenwegen heb je daar niet zoveel last van, maar met een tussensprintje op de snelweg heeft hij meer moeite. Ook bij manoeuvreren in de stad merk je dat het een zware motor is, en je legt hem ook niet even snel van links naar rechts een bocht in.
 
Minder saaie vriendin zoeken, zoals reeds aanbevolen :Y



Deauville is echt enorm inspiratieloos. Je kunt er niet echt mee mis maar dat is het ook wel :+
 
Waarom vind ze het zo'n leuke motor?
Ik zou als ik haar was eens een eisenlijstje/wensenlijstje maken en vooral ook even op een rijtje zetten waar het ding voor dient. En natuurlijk ook eens goed gaan testrijden. (dus niet ff 10 minuutjes, maar zeker een uur of meer) Huur er anders eentje!

Bij een Deauville heb ik nou niet echt een bochtenvreter in mijn gedachten :X En ik denk dat een CB500 leuker stuurt.
:^
 
Laatst bewerkt:
Bij een Deauville heb ik nou niet echt een bochtenvreter in mijn gedachten :X En ik denk dat een CB500 leuker stuurt.
Misschien stuurt een CB500 leuker en beter dan een Deauville, maar de CB is in onze ogen saaier qua uiterlijk dan de Deauville. Het nadeel van een naked vindt mijn vriendin de rijwind op wat hogere snelheid (max toegestaan: 80, 100 en 120), vandaar ook dat een kuipmotor eerder in aanmerking zou komen. Comfort vóór vermogen, durf ik vrij stellig te zeggen.
 
Misschien stuurt een CB500 leuker en beter dan een Deauville, maar de CB is in onze ogen saaier qua uiterlijk dan de Deauville. Het nadeel van een naked vindt mijn vriendin de rijwind op wat hogere snelheid (max toegestaan: 80, 100 en 120), vandaar ook dat een kuipmotor eerder in aanmerking zou komen. Comfort vóór vermogen, durf ik vrij stellig te zeggen.
CBR600F niet wat?
 
Als ze nu al meer lol in bochten begint te krijgen, dan is het denk ik een kwestie van tijd voordat ze vermogen te kort gaat komen met de Deauville. Het is zonde om nu een motor te kopen, en er binnen een jaar achter te komen dat er toch wel wat minpunten aan de Deauville kleven als je hem puur voor de lol gaat gebruiken. Ik wil niet zeggen dat ze opeens wel behoefte krijgt om hard te rijden, maar het is toch wel fijn als je van bocht naar bocht een beetje gas kunt geven, of net even wat makkelijker die auto voorbij kunt. Maar ik zou zeggen, ga gewoon proefrijden! Laat haar ook eens bijvoorbeeld een Fazer of een Bandit of iets dergelijks proberen. Kun je ook geweldig mee toeren, en is in de bochten zeker een stuk leuker dan een Deauville. Dat je met die motoren meer vermogen hebt wil niet zeggen dat je dat dan ook meteen ten volle moet benutten. Voordeel van een 4-cilinder als bijvoorbeeld de Fazer of Bandit is dat je als je gewoon laag in toeren blijft prima rustig kunt rijden. Het vermogen komt pas veel hoger in de toeren opzetten, dus je wordt daar ook niet opeens door verrast, het komt geleidelijk als je echt bewust aan het gas draait.
 
Minder saaie vriendin zoeken, zoals reeds aanbevolen :Y



Deauville is echt enorm inspiratieloos. Je kunt er niet echt mee mis maar dat is het ook wel :+
Dat de motor van haar dromen misschien saai is, wil niks over haar zeggen.
 
Misschien stuurt een CB500 leuker en beter dan een Deauville, maar de CB is in onze ogen saaier qua uiterlijk dan de Deauville. Het nadeel van een naked vindt mijn vriendin de rijwind op wat hogere snelheid (max toegestaan: 80, 100 en 120), vandaar ook dat een kuipmotor eerder in aanmerking zou komen. Comfort vóór vermogen, durf ik vrij stellig te zeggen.

Heb zelf een naked (Z750) gereden. Dit is op de snelweg tot 140-150 prima te doen.
Vorig jaar circa 12K pure snelweg kilometers gemaakt.
Top uitproberen is wel vervelend. 8-)

Je zou ook gewoon eens kunnen kijken naar een er6f. Leuk kuipje, betaalbaar en rijdt zeker voor een beginner prima ;) Zou me niet blind staren op een merk/type. Gewoon lekker gaan proefrijden.
 
Dat de motor van haar dromen misschien saai is, wil niks over haar zeggen.
"Je bent wat je rijdt" - Enzo Ferrari :+


Neural correlates of culturally familiar brands of car manufacturers - ScienceDirect (bewijzen dat merken separate relaties in onze hersenen activeren)
Thinking on luxury or pragmatic brand products: Brain responses to different categories of culturally based brands - ScienceDirect (bewijzen dat deze separate relaties verwijzen naar emoties danwel redeneren, en dat onze keuzes dus geleid worden door het dominante systeem van onze hersenen)


Dus; als je een Deauville leuk vindt is er iets mis :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan