Vriendin wil een Deauville. Gaarne advies

58 pk op 250 kilo, dat is nog steeds 240 pk per 1000 kilo. Wacht even, dat is eigenlijk best wel rap! Oh wacht, het is een motor. Nee dan is het te weinig, veeeeeels te weinig. Minimaal 80pk.


_O-


Ter vergelijking: 2012 Porsche 911 Carrera met 350 pk en 1355kg = 258 pk per 1000 kilo.

Lijkt me duidelijk :P
 
Ter vergelijking: 2012 Porsche 911 Carrera met 350 pk en 1355kg = 258 pk per 1000 kilo.

Lijkt me duidelijk :P

traag hok in vergelijking met een motor. Keer in zo'n ding gereden, maar was niet vooruit te schoppen. Achja, ik zal wel verwend zijn door bijna 100 pk op 100 kg apparaten.

het ergste is dat een NT650V de sexappeal van een dode muis heeft en als dat de smaak van je vrouw is :X
 
58 pk op 250 kilo, dat is nog steeds 240 pk per 1000 kilo. Wacht even, dat is eigenlijk best wel rap! Oh wacht, het is een motor. Nee dan is het te weinig, veeeeeels te weinig. Minimaal 80pk.


_O-


Ter vergelijking: 2012 Porsche 911 Carrera met 350 pk en 1355kg = 258 pk per 1000 kilo.

Lijkt me duidelijk :P


Jup, dus ze moet een porsche kopen????
 
Als het uiterlijk van de motor er niet zo toe doet en wat minder vermogen geen probleem is,
zou je misschien ook een Honda pacific coast kunnen overwegen.
Net zo gebruiksvriendelijk, hardstikke goedkoop.
Erg betrouwbaar en helemaal niet sportief (eigenlijk net een Deauville )
En hoewel veel mensen hem lelijk vinden kun je er bijna zeker van zijn dat de Pacific Coast over een aantal jaren een echte collectors item gaat worden.
De Mona lisa onder de motoren zeg maar....
De gemiddelde forum-gebruiker zal dit inderdaad een lelijk ding vinden, maar een potentiële interesse is gewekt. Wachten tot het pasje er is, en een proefrit maken.

@topic starter

door de bewoording van de titel van dit topic komt denk ik onbedoeld bij veel mensen er in gedachten het woordje 'help, ' voor te staan. Alsof je het zelf ook vreselijke (saaie, lelijke, etc) fietsen zou vinden.

dit verklaart misschien waarom er nogal veel mensen reageren die niets met deauvilles hebben ;)
Nee, zo heb ik het helemaal niet bedoeld. Zoals je ook in de OP kunt lezen, vraag ik puur en alleen additionele info over de Deauville. Geen advies om haar op andere gedachten te brengen.

Ik vind dat saaie nog wel mee vallen, ik heb wel eens op de Deauville van een vriendin gereden die ook vond dat hij wat power te kort komt. Maar je moet hem flink doortrekken in de toeren en dan komt hij toch nog aardig van zijn plaats. In dat opzicht is hij eigenlijk niet anders dan mijn Transalp, maar daar ligt ook hetzelfde (onverwoestbare) blok in.

En het is voor een toermotor wel één van de meest complete motoren die je voor die prijs kunt krijgen. Waar je vooral op moet letten is uiterlijke staat, en inderdaad goed kijken naar de uitlaat en de achterbrug. Het blok zelf kun je je eigenlijk geen buil aan vallen. En als de motor in uiterlijk goede staat is, is de kans zeer groot dat hij motorisch ook goed onderhouden is.
Dank je wel voor deze info! Na al die negatieve berichten over het vermogen begon er toch wat twijfel te ontstaan. Die twijfel is nu grotendeels weggenomen. Niet alleen hierdoor, maar ook door de berichten van (ex-)eigenaars van Deauvilles.

Ik rij nu 6 jaar op een deau en het is een prima zeer betrouwbare motor.
Het is een allemansvriend. Iedereen kan erop rijden. Trekt mooi op en als je wilt kun je
flink doortrekken. Het is beslist niet zo dat je vermogen tekort komt om auto's eruit te trekken wat wel eens wordt gezegd. Dat is echt onzin!

De deauville is onderhoudsarm. Elk jaar een beurtje en hij zal altijd trouw starten.
Ik ga ermee op vakantie meestal iets meer dan een week. De brede kofferdeksels gaan er dan niet op. Er is voldoende ruimte met de smalle. (motorhotel verblijf)

Koop geen deauville voor het jaar 2002. Vanaf 2002 is het CBR systeem gekomen is er een verbetering geweest op de motor dat duidelijk merkbaar is.
De NTV700 zou ik nu geven als advies vanwege de ABS.

De deauville is makkelijk als het gaat om accesoires. De dynamo geeft ruim voldoende voor een paar extra's. Ik heb erop: Portofoon, GPS Navigatie, Elektrisch aansluiting motorpak.
Alles tegelijk aan.. geen probleem. (die van mij is uit 2002)
Dit is één van die berichten.

Volgens mij rijdt ze al lang op een Deauville terwijl wij hier nog lopen te miepen of de doov uberhaupt een motor is.
Nee hoor. In de OP staat duidelijk dat ze aanstaande dinsdag om 09.50u examen heeft. Pas vanaf het moment dat het pasje in huis is, kunnen er proefritten gemaakt worden. Zonder proefritten geen aankoop, dus rondrijden op een Deauville doet ze zeer zeker (nog) niet.


Buiten de voorgaande quotes en reacties: Ze begint pas! Ze wil geen kanon, maar een motor die binnen haar smaak valt, een die in haar ogen leuk uitziet, een waar ze zonder problemen wat bagage op mee kan nemen en een die haar niet afstraft als ze per ongeluk wat teveel gas geeft. Groot voordeel ook is de cardanas. De Div 600 was eventueel een optie, als die een cardan gehad had. Wat ik niet begrijp, zijn de berichten dat de Deauviile saai is en het altijd doet. Wees blij dat er motoren bestaan die het gewoon altijd doen! Ik moet er niet aan denken dat ik haar in de nabije toekomst ergens op een bergpas (of waar dan ook) kwijtraak "omdat de motor het niet doet". Lekker spannend zeg: "Ik moet straks werken, maar vertrek alvast 3 uur te vroeg, omdat de motor het misschien niet doet." Voor ons hoeft dit niet. Dan maar liever een "saaie motor die het altijd doet".

Dinsdag komt steeds dichter bij....
 
gewoon kopen, zo'n deauville is gewoon een goede fiets om mee te beginnen, niet al te zwaar, en als hij het altijd doet geweldig. Je bent vast bekent met de honda spanningsregelaars, deze willen nog wel eens kapot gaan (maar dat geld ook voor andere merken).
 
Wat is het punt eigenlijk? Het is haar eerste motor, hij hoeft toch niet haar hele leven te blijven?

Ik ben zelf vorig jaar begonnen op een überbrave Yamaha Diversion 600. Inderdaad met hetzelfde doel als zij; toeren met eega.
Een Diversion is 216 kg met 61 pk, zij het dat dit een 4cillinder is. Ik had een exemplaar uit 2001 met ruim 100000 op de teller.
Was wat log in de bochten maar hij heeft me nooit laten schrikken. En zat heerlijk; al meteen ritten gemaakt van 6+ uren op de motor zonder centje pijn.
Eén ding viel me toch tegen; ik had gelest op een motor met ABS en de div had dit niet. Ik merkte dat ik toch wat angstig was om stevig door te remmen. Dat zou mogelijk ook voor je vriendin kunnen spelen.

Nu na exact een jaar (en 12000 km) was ik op de div uitgekeken en ben dit voorjaar overgestapt op een (nog steeds zeer vriendelijke) Honda CBF600SA. Maar net even wat meer pit (76 pk). Da's fijn bij inhaalmanoevres en ook in de bergen.
En daarnaast leg je hem veel gemakkelijker om in de bochten.
We zijn nu een week op vakantie geweest naar Thüringen en het was fantastisch! Ook hier kan ik uren op zitten, het ruitje is verstelbaar en het zadel kan op 3 hoogten gezet. Bagage gaat probleemloos mee in een tassenset. (ik wil niet altijd koffers mee of een kofferrek).
Daarbij komt, dat ik nu beter weet wat ik wil en wat bewuster heb gekozen voor een 4-cillinder.

Overigens heb ik geen enkel probleem met een ketting; cardan verliest toch weer wat vermogen en kettingvetten is met een middenbok echt een eitje dat binnen een minuut gepiept is. (en ik ervaar het als nagenieten na een lange rit)

Ik schrijf dit omdat je vriendin eerst gewoon moet beginnen en zelf moet ontdekken wat ze wil, en wat niet. Ik zou zeggen; ga gewoon voor die deauville (of de div) en ze komt er vanzelf achter of het een blijvertje is, of dat ze na verloop van tijd iets anders wil.
 
Laatst bewerkt:
Wat is het punt eigenlijk? Het is haar eerste motor, hij hoeft toch niet haar hele leven te blijven?

Ik ben zelf vorig jaar begonnen op een überbrave Yamaha Diversion 600. Inderdaad met hetzelfde doel als zij; toeren met eega.
Een Diversion is 216 kg met 61 pk, zij het dat dit een 4cillinder is. Ik had een exemplaar uit 2001 met ruim 100000 op de teller.
Was wat log in de bochten maar hij heeft me nooit laten schrikken. En zat heerlijk; al meteen ritten gemaakt van 6+ uren op de motor zonder centje pijn.
Eén ding viel me toch tegen; ik had gelest op een motor met ABS en de div had dit niet. Ik merkte dat ik toch wat angstig was om stevig door te remmen. Dat zou mogelijk ook voor je vriendin kunnen spelen.

Nu na exact een jaar (en 12000 km) was ik op de div uitgekeken en ben dit voorjaar overgestapt op een (nog steeds zeer vriendelijke) Honda CBF600SA. Maar net even wat meer pit (76 pk). Da's fijn bij inhaalmanoevres en ook in de bergen.
En daarnaast leg je hem veel gemakkelijker om in de bochten.
We zijn nu een week op vakantie geweest naar Thüringen en het was fantastisch! Ook hier kan ik uren op zitten, het ruitje is verstelbaar en het zadel kan op 3 hoogten gezet. Bagage gaat probleemloos mee in een tassenset. (ik wil niet altijd koffers mee of een kofferrek).
Daarbij komt, dat ik nu beter weet wat ik wil en wat bewuster heb gekozen voor een 4-cillinder.

Overigens heb ik geen enkel probleem met een ketting; cardan verliest toch weer wat vermogen en kettingvetten is met een middenbok echt een eitje dat binnen een minuut gepiept is. (en ik ervaar het als nagenieten na een lange rit)

Ik schrijf dit omdat je vriendin eerst gewoon moet beginnen en zelf moet ontdekken wat ze wil, en wat niet. Ik zou zeggen; ga gewoon voor die deauville (of de div) en ze komt er vanzelf achter of het een blijvertje is, of dat ze na verloop van tijd iets anders wil.
Dank je wel voor deze reactie. Eindelijk iemand die het begrijpt. Het is haar eerste fiets, waar ze na het halen van haar rijbewijs op kan leren rijden (iedereen weet dat je pas leert rijden na het halen van je pasje). Ik heb ook helemaal niet gevraagd naar een (mogelijk gebrek aan) vermogen, maar wilde alleen de kritische punten weten van de Deauville in het algemeen. Zou het vermogen van de Deauville tegenvallen, komen we daar (zoals eerder gezegd) bij het proefrijden wel achter. Dat ik uiteindelijk de pro's en contra's toch in de OP heb meegenomen, is eigenlijk alleen maar om het mijzelf en mijn vriendin wat makkelijker te maken voor het geval er misschien (!) andere motoren zijn die in aanmerking komen.
 
Ze is beter af met een V-strom 650. ;) Een Deaville is niet bepaald handelbaar bij parkeren.
 
Mwoh, het heeft niet zo veel met gebrek aan begrip te maken, maar eerder met enthousiasme. Mensen willen nu eenmaal dat je vriendin beleeft wat ze zelf ook beleven op hun motor.
Dat ze je dan wat alternatieven aangeven kan toch geen kwaad?

Ik zou in ieder geval je vriendin, naast de Deauville, op een of twee andere motoren laten rijden, met name motoren die wat lichter te hanteren zijn. Dan kan ze zelf beslissen wat ze prettiger vindt rijden. Wordt het dan toch de Deauville, dan is er niks mis mee.
 
Lekker laten kopen.

En kan je er echt niet mee leven vriendin de bons geven.

O ja ik vind die keuze niet zo slecht, dus stuur haar gerust door als zij dat ziet zitten.
 
Ik ben ook wel benieuwd hoe oud de vriendin in kwestie is. 19? 35? Maakt denk ik ook een hoop uit voor de te verwachten ervaring. Ik ben 32 en rijd zelf al bijna een half jaar, op een Honda NTV 650 uit '94, en ik ben ook verre van duivel. Ik wil gewoon een motor voor woonwerk die het altijd doet, ook in de regen, en de occasional langere trip. Eentje die me niet verrast, die nog eens een stootje kan hebben, en die verder goed betaalbaar is. Boeien dat het bakbeest er niet spectaculair en vonkend uitziet, daar heb ik dat ding niet voor en maakt 'm alleen maar jatgevoeliger en duurder bij schade. En in dit specifieke geval HEBBEN ze al een relatie dus voor het sex-appeal hoeft 't blijkbaar ook niet (blijkbaar sowieso al goed genoeg zonder motorrijbewijs, ergo, kan alleen maar beter worden onafhankelijk van modelkeuze ;) ). Ik sta op het simpele standpunt dat ik altijd nog op zoek kan naar een andere, en dat ik nu met die ouwe NTV ook al iedereen eruit trek die niet op een nog veel snellere motor rijdt vind ik allang spannend genoeg. En van de ene kant naar de andere gooien? Ik weeg 120 kilo en heb een NTV met 'te weinig pit' (volgens sommigen hier dan) maar met een beetje souplesse in het meebewegen-met-de-motor lukt dat ook heel prima volgens mij.

Tegen de tijd dat ik de NTV saai ga vinden kan ik weer helemaal opnieuw beginnen met het "ervaren" bij een krachtigere motor. Maar dat moment is nog niet gekomen en ik heb toch in die vijf maanden nu al ruim 10.000 km gemaakt. Ik ben nog nooit brak van die machine afgekomen, ook niet na uren aaneengesloten rijden, en heb toch een conditie van likmevestje, dus dat wil qua confort ook al wat zeggen. En dat is een NTV 650, dus nog lang geen deauville.

Ik persoonlijk vind verder die Deauville prachtig qua uiterlijk ook. Ik snap niet wat men er zo saai aan vindt. Die grote dikke BMW toermotoren vind ik trouwens ook allemaal prachtig. Die kruisraketten allemaal, ziet er hardstikke snel uit en alles maar het valt me toch altijd op dat hoe ervarener de motorrijder, hoe minder ze op dat soort bolides zitten. Toeval?
 
Honda D 650 is een leuke motor. Heeft wel een probleem dat hij gevoelig is op de carburateurs. Hij loopt dan niet soepel rond en heeft dan verminderd vermogen. Is lastig om dit goed te krijgen. De D 700 heeft hier minder last van. Dus proef rijden en goed opletten op soepel werkende motor, anders eerst aflaten stellen en dan een proefrit om te zien of het dan wel goed is. Afstellen wil namelijk vaak niet gelijk goed gaan! Succes
 
Ik persoonlijk vind verder die Deauville prachtig qua uiterlijk ook. Ik snap niet wat men er zo saai aan vindt.

Over het uiterlijk kun je twisten. Ik vind er weinig "sjeu" aan zitten en wel heel veel plastic, maar daar ligt het probleem niet, als er al een probleem is.

Als er over "saai" wordt gesproken, dan gaat het over het karakter van de fiets. Zonder meteen een "crotch rocket" of een dikke Harley als ideaal te stellen, is het gewoon lékker als je in bepaalde omstandigheden wat vermogen over hebt, een schopje onder de kont, een roffeltje hier of daar. Ook wat minder gewicht is dan prettig. Daarnaast: als je eenmaal beginner af bent, is het ook prettig als de motor nog een beetje met je gestegen rijvermogen kan meegroeien. Dat wil niet zeggen dat je 200pk moet hebben of 140 Nm koppel.
De dikke BMW's waar jij het over hebt, hebben dat extraatje wel, de Dullsville niet.

Heel eenvoudig: wil je een praktische en goedkoop van A naar B rijdende motor, dan is de Deauville een rationele keus. Ik ken mensen die er al jaren naar volle tevredenheid op rijden. Die willen precies dat.
Wil je af en toe dat je motor ook een glimlach op je gezicht tovert, dan zou ik iets anders nemen. Dat hoeft zeker geen pk monster oid. te zijn, gewoon nét ff meer motor. Is de Deauville dan vreselijk fout? Dat bepaal je zelf. Ik vind van niet. Ik zou 'm zelf nooit kopen, dat dan weer niet.
 
Laatst bewerkt:
NIet zo focussen op een cardan.....

Ketting + OSCO is bijna net zo handig.

Dan heb je veel meer keus in motoren.
 
Giesteren is mijn vriendin geslaagd voor haar rijbewijs. Meteen pasfoto's laten maken en het pasje aangevraagd bij de gemeente. Misschien is het pasje vrijdag al in huis.

Na het aanvragen zijn we bij diverse motorzaken binnen geweest om te oriënteren. Meeste modellen vindt zij niks aan, en dan met name de nakeds en de wat sprotiever ogende modellen. Het liefste wil ze toch een volle kuip en bij het model behorende koffers, dus geen stuurschermpje en "aftermarket stiegermateriaal" met bijvoorbeeld Givi's. Qua model kwamen we toch vrij rap weer uit op de Deauville, hoewel de R850R ook nog tot de mogelijkheden behoort. Hierbij komt zij bij beide modellen fatsoenlijk met de voeten op (let wel: "op", en niet alleen maar "aan") de grond (i.t.t. bv de K75RT) en kon ze 'm goed handelen (i.t.t. bv de Pacific Coast).

Zo gauw het pasje binnen is, gaan we bij de eerste de beste motorzaak naar binnen om proefritten te gaan maken. Zou een van beide modellen bevallen, gaan we serieus op zoek naar een aankoop.
 
Giesteren is mijn vriendin geslaagd voor haar rijbewijs. Meteen pasfoto's laten maken en het pasje aangevraagd bij de gemeente. Misschien is het pasje vrijdag al in huis.

Na het aanvragen zijn we bij diverse motorzaken binnen geweest om te oriënteren. Meeste modellen vindt zij niks aan, en dan met name de nakeds en de wat sprotiever ogende modellen. Het liefste wil ze toch een volle kuip en bij het model behorende koffers, dus geen stuurschermpje en "aftermarket stiegermateriaal" met bijvoorbeeld Givi's. Qua model kwamen we toch vrij rap weer uit op de Deauville, hoewel de R850R ook nog tot de mogelijkheden behoort. Hierbij komt zij bij beide modellen fatsoenlijk met de voeten op (let wel: "op", en niet alleen maar "aan") de grond (i.t.t. bv de K75RT) en kon ze 'm goed handelen (i.t.t. bv de Pacific Coast).

Zo gauw het pasje binnen is, gaan we bij de eerste de beste motorzaak naar binnen om proefritten te gaan maken. Zou een van beide modellen bevallen, gaan we serieus op zoek naar een aankoop.
*O* *O*
 
Giesteren is mijn vriendin geslaagd voor haar rijbewijs. Meteen pasfoto's laten maken en het pasje aangevraagd bij de gemeente. Misschien is het pasje vrijdag al in huis.

Na het aanvragen zijn we bij diverse motorzaken binnen geweest om te oriënteren. Meeste modellen vindt zij niks aan, en dan met name de nakeds en de wat sprotiever ogende modellen. Het liefste wil ze toch een volle kuip en bij het model behorende koffers, dus geen stuurschermpje en "aftermarket stiegermateriaal" met bijvoorbeeld Givi's. Qua model kwamen we toch vrij rap weer uit op de Deauville, hoewel de R850R ook nog tot de mogelijkheden behoort. Hierbij komt zij bij beide modellen fatsoenlijk met de voeten op (let wel: "op", en niet alleen maar "aan") de grond (i.t.t. bv de K75RT) en kon ze 'm goed handelen (i.t.t. bv de Pacific Coast).

Zo gauw het pasje binnen is, gaan we bij de eerste de beste motorzaak naar binnen om proefritten te gaan maken. Zou een van beide modellen bevallen, gaan we serieus op zoek naar een aankoop.

Leuk! *O* En trek je ajb niets aan van dat gezever hier. Haar motor, haar keuze. En so what als ze er na een tijdje op uitgekeken is. Dat had ik ook met mijn Diversion, maar ik heb 't eerste jaar wel zorgeloos en makkelijk gereden (op een greppel hier en daar na). Daarna lekker op zoek gegaan naar wat anders, dat kan namelijk ;) :P

Straks lekker samen rijden!
 
Proficiat met het behalen van het A rijbewijs. ( vriendin dan he ). Deauville is echt wel een betrouwbare bike hoor. Trek je niks aan van die negatievo's ...
Gewoon proefrijden en genieten.Ieder heeft toch zij eigen voorkeur maar om te starten is een Deauville een mooi begin.Mijn ega heeft er ook eentje gehad en never een probleem. Starten en rijden. :] :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan