Vrij rijden op het circuit

Wat voor tijden heb jij gereden DKP? Ik kwam er achter dat mijn aftermarket valbeugels van mijn Fazer FZS 1000 de eerste onderdelen waren die de grond raakten. Niet fijn...Vooral in de wat kortere bochten verloor ik wel tijd, toch net onder de 2:30 weten te komen als ik me het goed herinner.
 
Rijden onder toezicht van een instructeur wordt hier beschouwd als rijvaardigheids training en kan je dusdanig zels ingeven voor de belastingen. Maar dan moet het wel in België gevolgd worden ook. Ik dacht dat je dat 1 keer per jaar mag doen.

Voor de verzekeraar is dat evenzo positief, en beshouwd dit als hetzelde, en niet als racen. Mijn verzekering is dus dekkend voor rijden met instructor.

Maar van zodra je over vrij rijden spreekt, is van voorgaande absoluut geen sprake meer, en kan je het dus niet meer ingeve voor de belastingen en dekt ook je verzekering niet, want, dan is het racen, of op zijn minst, rijden op niet openbare weg.

O ja, rijden op de Nordschleife (of hoe je dat ook schrijft) is een uitzondering, en wordt nooit gedekt met een standaard verzekering, ook al is dat officieel een openbare (tol)weg.

mijn verzekeraar dekt niks op het circuit. punt. zelfs niet als het een rijvaardigheidstraining is onder begeleiding op het politie-circuit van Lelystad.

B|
 
Maar wat ik bedoelde is dat het vrij goed ging. Kijk, schaamranden op mijn achterband die rijd ik er in no time vanaf, ook de "slijtschroef" onder mijn stepjes raken wel eens de grond.
(is geen probleem voor de middenbok, die komt nooit tegen de grond in een bocht).

Als je meedoet aan een beginnersles, dan leren ze je ook een goede rijhouding aan, zodat die stepjes de grond niet meer raken. ;)

Daarom was er ook die vraag, 'bestaan er in het vrij rijden ook categorieën?'
Want dat zou wel fijn zijn een keertje vrij rijden zonder rijders ertussen die je in 1 ronde 2 keer passeren :+
Indien alles dan gewoon door elkaar zit rijdt, is het vooral belangrijk de circuitregels zeer goed te kennen, betekenis van elke vlag, maar nog belangrijker, welke lijn houd ik aan als iemand me voorbij komt.

Oké, dat is altijd belangrijk om te weten, maar nog belangrijker wanneer je als "nieuweling" tussen de Rossi's terecht komt :+

Er zijn meerdere vrij rijden groepjes, die meestal op rondetijd worden ingedeeld. Dus de snellere bij de snellere, en de minder snelle ook in hun eigen groep. Binnen die minder snelle groep is er best veel verschil tussen mensen. Soms wel 20 - 30 seconden per ronde, wat echt heel veel is, en je wordt dus soms met groot snelheidsverschil ingehaald.

Het gevaar van meteen met vrij rijden meedoen (ook in de minder snelle vrij rijden groepen) is wel een beetje dat je de ideale lijn niet zo goed weet als de meer ervaren (en veel snellere) mensen. Je doet dan voor de anderen soms onverwachte dingen, waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.

Ik zou zeggen, als het je leuk lijkt, gewoon in schrijven voor een cursus en meedoen met zo'n groepje. Ik vind het onzin dat mensen balen als het groepje te langzaam is. (zolang het niet veeeel te langzaam is natuurlijk, maar dan zal de organisatie je echt wel doorschuiven naar een snellere groep) Als je net begint met op circuit rijden, is er zoveel te leren en te oefenen, en op wat lagere snelheid kun je veel beter focussen op rijhouding, ontspannen bovenarmen, kijktechniek etc etc. Allemaal dingen die je nodig hebt als je straks echt hard wil gaan rijden.
 
Wat voor tijden heb jij gereden DKP? Ik kwam er achter dat mijn aftermarket valbeugels van mijn Fazer FZS 1000 de eerste onderdelen waren die de grond raakten. Niet fijn...Vooral in de wat kortere bochten verloor ik wel tijd, toch net onder de 2:30 weten te komen als ik me het goed herinner.
Geen idee, er was in die traagste groepen met marchals geen tijd opname voorzien.
Werd bewust niet gedaan om je daar niet op te focussen bij de eerste keer.

De middenbok bij de GSX F is af-fabriek, die is daarop berekend dat die niet de grond raakt.
 
Als je meedoet aan een beginnersles, dan leren ze je ook een goede rijhouding aan, zodat die stepjes de grond niet meer raken. ;)
Dat is idd zo, en dat zou ik leuk vinden ook, want soms op een rotonde voelt het wel raar dat slijtschroefje tegen de grond ... de eerste keer dat ik dat meemaakt schrok ik er een beetje van, en wilde wat recht trekken met gevolg dat ik mijn lijn kwijt was, en op de buitenbaan zat, bijna in het gras |(
... Het gevaar van meteen met vrij rijden meedoen (ook in de minder snelle vrij rijden groepen) is wel een beetje dat je de ideale lijn niet zo goed weet als de meer ervaren (en veel snellere) mensen. Je doet dan voor de anderen soms onverwachte dingen, waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.
Daarom dat ik de rijlijnen zo belangrijk vind. Maar sowieso, voor ik eens vrij ga rijden, wil ik zeker eerst nog eens met marschaller, want die ene dag was tot nu toe de enige dag, en dus al veel te lang geleden.
... Ik vind het onzin dat mensen balen als het groepje te langzaam is. (zolang het niet veeeel te langzaam is natuurlijk, maar dan zal de organisatie je echt wel doorschuiven naar een snellere groep).
Dat dus. Ik bedoelde ook niet dat het vervelend was dat de andere trager gingen, dat hoort erbij. Zij zullen het wellicht even "vervelend" hebben gevonden in de rechte stukken :+

We waren met 6 in 1 groepje (was het max), en ze wilden de groepjes na de tweede sessie herindelen, de traagsten van alle groepen bij elkaar enz, maar 2 van mijn groepje hadden afgehaakt na de tweede sessie. De derde en laatste sessie hadden we maar met vier deelnemers gereden. De marschaller diende niet zoveel meer te wachten, en toen werd het al wat moeilijker, maar wat een fijne dag :]
 
Wees gerust, ze kan best onderscheiding maken tussen een grap en iets serieus ;)
Aziatische vrouwtjes zijn immers een stuk slimmer dan europese :+

Klopt , ze zuigen je zeker letterlijk en soms figuurlijk leeg :+

Doe mij maar een Duitse uit Beieren of een Groningse en of Friese _O- deze dames kun je tenminste nog verstaan :+ Zijn allemaal blond en 1,90 lang _O-
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

vroeg mij af of vrij rijden op circuits in noord NL ook mogelijk is.
Zie op internet alleen maar met instructeurs, wat nog al duur is. |(

Wat al geopperd is ga eerst met instructeur het circuit op.Vind jij jezelf snel vraag dan om ingedeeld te worden bij beginners SNEL.

Elke groep tot en met de ervaren rijder heeft die mogelijkheid tot aan groep 2.Met groep 3-4 rij je ook vrij dus die kan je ook boeken.Laat mij weten wanneer je gaat rijden dan kom ik ff kijken :+

Inschrijven - Trackdays 2018 op TT circuit Assen, Zandvoort, en Mettet

Niveau 1: met les: 2:45 en hoger

Niveau 1+: met les: 2:25 - 2:44

Niveau 2: met les 2:10 - 2:24 (laatste sessie vrij rijden)

Niveau 3: vrij rijden: 2:01 - 2:19 (bij genoeg animo een A en B groep op basis van rondentijden)

Niveau 4: vrij rijden: 2:00 en lager.

Privetraining niveau 3: 2:01 - 2:09

Privetraining niveau 4: 1:55 - 2:00

Ben jij een echte lefgozer en wil starten met vrij rijden dan kan dat ook })

Data - Circuitschool.nl
 
Daarom was er ook die vraag, 'bestaan er in het vrij rijden ook categorieën?'
Want dat zou wel fijn zijn een keertje vrij rijden zonder rijders ertussen die je in 1 ronde 2 keer passeren :+
Indien alles dan gewoon door elkaar zit rijdt, is het vooral belangrijk de circuitregels zeer goed te kennen, betekenis van elke vlag, maar nog belangrijker, welke lijn houd ik aan als iemand me voorbij komt.

Oké, dat is altijd belangrijk om te weten, maar nog belangrijker wanneer je als "nieuweling" tussen de Rossi's terecht komt :+
Kijk eens op inter-track.be
Bij de traagste groep krijg je de eerste 3 sessies begeleiding,en als daar grote verschillen in zitten wordt je na de eerste sessie (eventueel op eigen vraag)in een andere groep gezet.(sneller of trager)
Na de middag kun je dan 3 sessies vrij rijden.
Vooral in de beginners groep zijn er dikwijls vrij grote verschillen,doordat er rijders zijn met veel (straat)ervaring en/of talent maar ook mensen die nog niet lang rijden.
De meeste hebben toch wel meerdere dagen in de beginners groep nodig,voor ze naar een snellere groep vrij rijden kunnen overstappen.
De andere 3 groepen zijn vrij rijden volgens niveau.
 
Ik heb ooit een RMT regionale motorrijvaardiheidstraing gehad, en ook nog gesubsidieerd door de gemeente.

En eigenlijk vond ik het beter, en sloot veel meer aan voor op de openbare weg dan de VRO. Nooit verder de ambitie gehad om te gaan racen, trackday...levensgevaarlijk met die wannabee Rossi's om je heen zo op het Assen circuit... :+
 
Laatst bewerkt:
Bij Motorsport Lifestyle zijn dit jaar de prijzen voor de cursus gelijk aan het vrij rijden.

Super goede organisatie is dit. :Y

Rijden kan je overal wel, maar zij organiseren de boel ook top. Goede marshalls \ instructeurs, goede planning \ tijdschema, goede faciliteiten altijd, vrolijke en behulpzame mensen!!.

Ikzelf rij altijd met hen en heb geen ervaringen met andere organisaties. De maat van mij met wie ik altijd rij wel en nu hij een aantal dagen via andere toko's heeft gereden is hij toch van mening dat het via MSL het prettigst is.

Neuh, ik heb geen aandelen of iets. Ik ken die mensen persoonlijk helemaal niet. :)
 
Topic past beter in ZAC/OW subforum. Dat is meer gericht op circuit rijden.

Het meeste is al wel gezegd denk ik, maar veel organisaties hebben zo hun groepen indeling:

Compleet nieuw op het circuit / eens in de 2 jaar op circuit: hele dag onder begeleiding en niet inhalen.

Enige circuitervaring / komt leuk rond: halve dag met begeleiding, daarna vrij rijden, maar op verzoek rijd een instructeur mee.

Veel circuitervaring / kan echt goed zelfstandig en veilig rijden: hele dag vrij rijden, geen instructeurs.

Erg veel circuitervaring / wedstrijd rijders: zie boven maar is te snel voor die groep.



Qua in gehaald worden zoals gezegd idd belangrijk dat jij je lijn gewoon houd! De snellere rijden vind wel een plekje.
 
Wees gerust, ze kan best onderscheiding maken tussen een grap en iets serieus ;)
Aziatische vrouwtjes zijn immers een stuk slimmer dan europese :+

Jouw vrouwtje is dan wel een uitzondering aangezien ze dan uitgerekend met een Belg getrouwd is! :+
 
Ikzelf rij altijd met hen en heb geen ervaringen met andere organisaties. De maat van mij met wie ik altijd rij wel en nu hij een aantal dagen via andere toko's heeft gereden is hij toch van mening dat het via MSL het prettigst is.

Neuh, ik heb geen aandelen of iets. Ik ken die mensen persoonlijk helemaal niet. :)

Die andere zijn ook gewoon goed, ik heb net zulke goede ervaringen met Motorcircuittraining, Racecracks en Trackdays4All als met Motorsport Lifestyle.
 
Die andere zijn ook gewoon goed, ik heb net zulke goede ervaringen met Motorcircuittraining, Racecracks en Trackdays4All als met Motorsport Lifestyle.


Weleens MSH gedaan :+

Maar Motorcircuittraining bevalt dat een beetje op Assen ? Is dat meer rondjes toeren of gaat daar het gas er ook op ?
 
Ik rij al enkele jaren 1x per jaar op het circuit van Zolder met Motorsportschool Zolder, http://www.motorsportschool.be/home.aspx (Motorsportschool Zolder) .
Zij geven ook cursussen voor beginnende circuitrijders. ( volgens mij geldt dat voor bijna? alle organisaties?)

Ik geef het advies om toch eerst maar eens een cursus voor beginners te volgen.
Dat zijn circuitdagen waar je door ervaren voorrijders wegwijs gemaakt wordt met de theorie mbt circuitrijden En het rijden op het circuit.
Daarna kun je zo vaak als je wil inschrijven voor een circuitdag.

Frans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan