Vrij rijden op het circuit

silvester96

MF'er
18 feb 2016
41
5
Hallo mensen,

vroeg mij af of vrij rijden op circuits in noord NL ook mogelijk is.
Zie op internet alleen maar met instructeurs, wat nog al duur is. |(
 
zonder zal niet veel goedkoper zijn. laat die persoon eens heel veel verdienen (300 euro voor een dag) je rijd in groepen en meestal met groepen die elkaar afwisselen. dus laten we voor het gemak eens uit gaan van 20 euro p/p/p/d (15 mensen) dan blijft het nog steeds duur.
je hebt als het circuit open is marshals nodig, bewaking, mensen met medische kennis op standby en ga zo maar door.
en al die mensen kosten geld. het is dus duur om een circuit open te hebben en dat wordt omgeslagen om de mensen die er gebruik van willen maken.
 
...
je hebt als het circuit open is marshals nodig, bewaking, mensen met medische kennis op standby en ga zo maar door.
en al die mensen kosten geld. het is dus duur om een circuit open te hebben en dat wordt omgeslagen om de mensen die er gebruik van willen maken.
En dat is maar logisch ook :Y

Maar nu effe enkele vragen van mijn kant, die hier wel hoort in dit topic.

Ik heb eens een expierience day meegedaan op Zandvoort, en vond dat zo geweldig.
Dat is dan uiteraard de traagsten van alle categorieën, en nu dus mijn vragen:

Is er in het "vrij rijden" ook een categorie ideling?
En bestaat er dan zoiets als vrij rijden voor iemand die niet bij de snelleren horen?
En, wat houdt vrij rijden precies in?

Wat ik in gedachte heb, je gaat het circuit op, maar dus niet in groep, en zonder instructeur. Je rijdt dus je eigen tempo/kunnen (en geef anderen de ruimte om je voorbij te gaan indien nodig enz) ...
Dat is wat ik eronder versta, en wat ik best eens zou willen doen, en over de prijs gaan we het dan effe niet hebben, want ik ben van mening, voor wat hoort wat, en als ik het dan eens wil doen moet ik er maar wat voor over hebben ...
 
En dat is maar logisch ook :Y

Maar nu effe enkele vragen van mijn kant, die hier wel hoort in dit topic.

Ik heb eens een expierience day meegedaan op Zandvoort, en vond dat zo geweldig.
Dat is dan uiteraard de traagsten van alle categorieën, en nu dus mijn vragen:

Is er in het "vrij rijden" ook een categorie ideling?
En bestaat er dan zoiets als vrij rijden voor iemand die niet bij de snelleren horen?
En, wat houdt vrij rijden precies in?

Wat ik in gedachte heb, je gaat het circuit op, maar dus niet in groep, en zonder instructeur. Je rijdt dus je eigen tempo/kunnen (en geef anderen de ruimte om je voorbij te gaan indien nodig enz) ...
Dat is wat ik eronder versta, en wat ik best eens zou willen doen, en over de prijs gaan we het dan effe niet hebben, want ik ben van mening, voor wat hoort wat, en als ik het dan eens wil doen moet ik er maar wat voor over hebben ...

Bij veel organisaties gaat het als volgt:

Je kan een dag boeken en je kan kiezen in welke groep dat je je inschrijft, Dit is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoe snel je kan en of je al ervaring hebt op het circuit.

Vaak heb je keuze uit groepjes waar er een marshall voorrijd (dit is erg fijn als je nog niet veel ervaring hebt of nog nooit op het circuit geweest bent) maar je kan ook op een wat hoger niveau inschrijven en dan kan je alle sessies gewoon vrij rijden.

Ik ben begonnen in de langzaamste groep: daarbij reed ik toen achter een marshall en na elke sessie was er een debriefing, dat is wel erg leerzaam maar het nadeel is wel dat als je een groepje hebt met wat mindere rijders, je al snel het gevoel hebt dat je sneller kan dan de rest en dan is het wel jammer.

Tegenwoordig rijdt ik in een groep waar je volledig vrij rijd. zodra jouw groep aan de beurt is mag je de baan op en kan je gedurende de sessie lekker rijden. je hoeft dan niet achter een marshall te blijven en als je een rijder voor je in kan/wil halen mag dat gewoon.

De diversiteit van rijders is wel wat groter, zo heb je rijders die een dagje met de straatmotor daar rijden, maar ook rijders welke met een volledig geprepareerde circuitmotor komen.

Ik zelf rijd met mijn straatmotor op het circuit (helaas geen ruimte in de garage voor een extra circuitmotor), op zo'n dag heb ik er een extra set wielen onder liggen met wat meer geschikte banden om mee te racen. Ook maak ik gebruik van bandenwarmers en bijvoorbeeld regenbanden als ik een keer een dag heb waar het weer slecht is.

EDIT:

Nog even een aanvulling:

Bij veel organisaties krijg je een transponder, daarmee wordt jouw gereden tijd in de gaten gehouden en je kan/mag zo hard als dat je zelf zou willen/durven.

Belangrijk is wel dat je de vlaggen enz. goed kent zodat er zo min mogelijk kans op gevaarlijke situaties kan ontstaan, verder moet uiteraard je motor technisch in perfecte staat verkeren.
 
Laatst bewerkt:
Vanwege veiligheid is het niet verstandig om vrij te gaan rijden zonder dat je ooit wat instructie hebt gehad. Circuitrijden is compleet iets anders dan snel op straat rijden.

Voor vrij rijden in Nederland schrijf je je lekker in in "niveau 3" bij de bekende organisaties (Motorsport lifestyle, racecracks, crt, motorsportschool, trackdays4all etc). Als je daar als straatrijder tussen belandt is de kans groot dat je de rest in de weg rijdt en gevaarlijke situaties veroorzaakt en zal je worden aangesproken en hopelijk overgeplaatst worden naar een beginnersgroep. Kosten zijn vrijwel hetzelfde met of zonder instructie, dus het verschil ga je daar niet vinden.

Je kunt ook ff richting de Eifel knallen en daar je geluk beproeven op de Nurburgring, ook erg gaaf en dat is wel vrij rijden. Maar echt goedkoop is dat ook niet à 26 euro voor een rondje van ruim tien minuten (of zelfs nog minder als je daar op tempo gaat rijden).

Of je koopt een supermoto en gaat supermoto rijden op de kleinere circuits.
 
Laatst bewerkt:
als je wil gaan circuit rijden is het zeer verstandig om eerst een paar keer met een instructeur de baan op te gaan, rijden op het circuit is iets compleet anders dan rijden op de openbare weg. mocht je van mening zijn dat je goed genoeg bent voor vrij rijden kan je eventueel bij de zac (rszmotorsport) sessies vrij rijden boeken voor 30 euro per sessie.
een dag op assen rijden kost je dan max 150 aan inschrijfgeld.
 
Dank jullie wel voor de tips :t

Die ene keer op Zandvoort is ruim 3 jaar geleden, dus ik zou sowieso eerst nog eens met een marchal rijden alvorens vrij te gaan rijden :Y

Wel ging het goed die ene keer. Telkens de ronde dat ik achter de marchaller zat moesten we na elke tweetal bochten vertragen om de anderen te laten bijkomen, en dat waren allemaal supersports motoren, terwijl ik maar met een GSX F'je rijd :P

De marchaller zei het achteraf ook, ik merkte dat ik voor jou het gas er nog iets meer kon opleggen, maar de rest kwam niet mee, maar hij zei me ook dat ik in de lange rechte stukken dan weer wel heel wat tekort kom _O-
Maar gelijk had hij hoor :$
 
Wel ging het goed die ene keer. Telkens de ronde dat ik achter de marchaller zat moesten we na elke tweetal bochten vertragen om de anderen te laten bijkomen, en dat waren allemaal supersports motoren, terwijl ik maar met een GSX F'je rijd :P

De marchaller zei het achteraf ook, ik merkte dat ik voor jou het gas er nog iets meer kon opleggen, maar de rest kwam niet mee, maar hij zei me ook dat ik in de lange rechte stukken dan weer wel heel wat tekort kom _O-
Maar gelijk had hij hoor :$

jij bent echt heel talentvol.
 
Dank jullie wel voor de tips :t

Die ene keer op Zandvoort is ruim 3 jaar geleden, dus ik zou sowieso eerst nog eens met een marchal rijden alvorens vrij te gaan rijden :Y

Wel ging het goed die ene keer. Telkens de ronde dat ik achter de marchaller zat moesten we na elke tweetal bochten vertragen om de anderen te laten bijkomen, en dat waren allemaal supersports motoren, terwijl ik maar met een GSX F'je rijd :P

De marchaller zei het achteraf ook, ik merkte dat ik voor jou het gas er nog iets meer kon opleggen, maar de rest kwam niet mee, maar hij zei me ook dat ik in de lange rechte stukken dan weer wel heel wat tekort kom _O-
Maar gelijk had hij hoor :$

Misschien moet je met zoveel talent dat vrij rijden gewoon overslaan en meteen wedstrijden gaan racen, Isle of Man TT bijvoorbeeld.
 
Dank jullie wel voor de tips :t

Wel ging het goed die ene keer. Telkens de ronde dat ik achter de marchaller zat moesten we na elke tweetal bochten vertragen om de anderen te laten bijkomen

Dit was mijn ervaring ook. Maar zo zal je altijd wat snellere en minder snelle hebben. Ligt er maar net aan hoe ver je jezelf wilt pushen op je straat motor. Uiteindelijk gaat het de eerste keer om het leren van het circuit rijden, het begrijpen van rijlijnen en het leren remmen en uitaccelereren.


Volgende keer gewoon één niveau hoger inschrijven. Rijd je meestal alsnog met instructeur, en de laatste twee sessies rijd je dan vaak vrij.
 
jij bent echt heel talentvol.
Misschien moet je met zoveel talent dat vrij rijden gewoon overslaan en meteen wedstrijden gaan racen, Isle of Man TT bijvoorbeeld.
Overdrijven is ook een vak he :')

Nee, ik beschouw mijzelf absoluut niet als een "bochtenkoning", en die marschaller, ja natuurlijk, als die wilde had die mij er met de vingers in de neus gewoon uitgereden. Dat weet ik wel.

Maar wat ik bedoelde is dat het vrij goed ging. Kijk, schaamranden op mijn achterband die rijd ik er in no time vanaf, ook de "slijtschroef" onder mijn stepjes raken wel eens de grond.
(is geen probleem voor de middenbok, die komt nooit tegen de grond in een bocht).

Maar bij het uit accelereren na een bocht kwam ik natuurlijk wel weer een beetje te kort. Bij de langere rechte stukken kwam ik veel te kort.

Dat de marscaller zei dat hij voor mij best iets harder had kunnen doorgaan, daarmee bedoelde hij niet dat hij mij ging inschrijven voor de Isle of Man :')

Ach, jullie weten best wat ik bedoel ;)

Daarom was er ook die vraag, 'bestaan er in het vrij rijden ook categorieën?'
Want dat zou wel fijn zijn een keertje vrij rijden zonder rijders ertussen die je in 1 ronde 2 keer passeren :+
Indien alles dan gewoon door elkaar zit rijdt, is het vooral belangrijk de circuitregels zeer goed te kennen, betekenis van elke vlag, maar nog belangrijker, welke lijn houd ik aan als iemand me voorbij komt.

Oké, dat is altijd belangrijk om te weten, maar nog belangrijker wanneer je als "nieuweling" tussen de Rossi's terecht komt :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij wil wel heel erg snel van hem af .. _O-
Als mijn vrouw ooit besluit mij te verlaten, heeft het leven voor mij geen zin meer, en schrijf ik me in :t
Dit was mijn ervaring ook. Maar zo zal je altijd wat snellere en minder snelle hebben. Ligt er maar net aan hoe ver je jezelf wilt pushen op je straat motor. Uiteindelijk gaat het de eerste keer om het leren van het circuit rijden, het begrijpen van rijlijnen en het leren remmen en uitaccelereren.

Volgende keer gewoon één niveau hoger inschrijven. Rijd je meestal alsnog met instructeur, en de laatste twee sessies rijd je dan vaak vrij.
Daar zie ik wel wat in! :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als mijn vrouw ooit besluit mij te verlaten, heeft het leven voor mij geen zin meer, en schrijf ik me in :t


Leek mij ook wel wat (nee` niet dat doodrijden ). 8-)


Maar jij kunt toch wel op SPA Francorchamps rijden ? veel dichterbij dacht ik ..
 
Laatst bewerkt:
Maar jij kunt toch wel op SPA Francorchamps rijden ? veel dichterbij dacht ik ..
Idd. Het is ook maar toevallig dat ik op Zandvoort uitkwam. Ik was op zoek naar een mogelijkheid om eens op circuit te rijden, en de dag dat ik kon was Zandvoort mogelijk.

Verder maakt het mij niet uit op welk circuit ik rijdt.
Het is ook niet mijn bedoeling om daar een fanatieke hobby van te maken, maar zo af en toe een keertje het circuit op, ja, dat lijkt mij wel wat. Zowel voor de fun* als voor de leerzaamheid :Y

* geen flitspalen, geen tractors, geen fietsers en voetgangers, geen overstekende ballen die achtervolgd worden door kinderen ... enz enz ...
En ook geen groene gieters veronderstel ik?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zonder zal niet veel goedkoper zijn. laat die persoon eens heel veel verdienen (300 euro voor een dag) je rijd in groepen en meestal met groepen die elkaar afwisselen. dus laten we voor het gemak eens uit gaan van 20 euro p/p/p/d (15 mensen) dan blijft het nog steeds duur.
je hebt als het circuit open is marshals nodig, bewaking, mensen met medische kennis op standby en ga zo maar door.
en al die mensen kosten geld. het is dus duur om een circuit open te hebben en dat wordt omgeslagen om de mensen die er gebruik van willen maken.
Waarom kost dit in België of Frankrijk ongeveer het 1/3 tov Nederland?
 
informeer ook even bij je verzekeraar of het rijden op een circuit (ook al is het een cursus ter verbetering van je rijstijl/gedrag/reactietijd) wel verzekerd is. mijn verzekeraar dekt eventuele schades namelijk niet.
 
Vroegah kon je op Omloop van Terlamen (Circuit Zolder)wel vrij rijden voor 20,= florijnen. Zonder begeleiding en vol gas. :]
Of dat nu nog zo is betwijfel ik.
 
Laatst bewerkt:
Overdrijven is ook een vak he :')

Nee, ik beschouw mijzelf absoluut niet als een "bochtenkoning", en die marschaller, ja natuurlijk, als die wilde had die mij er met de vingers in de neus gewoon uitgereden. Dat weet ik wel.

Maar wat ik bedoelde is dat het vrij goed ging. Kijk, schaamranden op mijn achterband die rijd ik er in no time vanaf, ook de "slijtschroef" onder mijn stepjes raken wel eens de grond.
(is geen probleem voor de middenbok, die komt nooit tegen de grond in een bocht).

Maar bij het uit accelereren na een bocht kwam ik natuurlijk wel weer een beetje te kort. Bij de langere rechte stukken kwam ik veel te kort.

Dat de marscaller zei dat hij voor mij best iets harder had kunnen doorgaan, daarmee bedoelde hij niet dat hij mij ging inschrijven voor de Isle of Man :')

Ach, jullie weten best wat ik bedoel ;)

Daarom was er ook die vraag, 'bestaan er in het vrij rijden ook categorieën?'
Want dat zou wel fijn zijn een keertje vrij rijden zonder rijders ertussen die je in 1 ronde 2 keer passeren :+
Indien alles dan gewoon door elkaar zit rijdt, is het vooral belangrijk de circuitregels zeer goed te kennen, betekenis van elke vlag, maar nog belangrijker, welke lijn houd ik aan als iemand me voorbij komt.

Oké, dat is altijd belangrijk om te weten, maar nog belangrijker wanneer je als "nieuweling" tussen de Rossi's terecht komt :+

Gewoon je eigen lijn, degene die jou in wil halen moet er voor zorgen dat dat op een normale manier gedaan word.

Verder hou je soms toch wel last van wat snelheidsverschil. Bij veel organisatoren zijn er bijvoorbeeld twee groepjes voorzien van een marshall en zijn er twee groepen waar je volledig vrij rijd.
Ik rijd vaak in groep 3 (dat is in dit geval de een na snelste groep) en daar zaten er ook een paar bij die alsnog erg snel langskomen.

Dit jaar heb ik nog niet gereden ivm een operatie aan mijn rug, maar bij de volgende keer ga ik in een higer groepje rijden want de laatste keer ben ik de hele dag aan het inhalen geweest en heb ik daardoor ook niet lekker kunnen concentreren om mijn tijd wat aan te scherpen (die dag stond ik ook in bijna elke sessie bovenaan zag ik later)
 
informeer ook even bij je verzekeraar of het rijden op een circuit (ook al is het een cursus ter verbetering van je rijstijl/gedrag/reactietijd) wel verzekerd is. mijn verzekeraar dekt eventuele schades namelijk niet.
Rijden onder toezicht van een instructeur wordt hier beschouwd als rijvaardigheids training en kan je dusdanig zels ingeven voor de belastingen. Maar dan moet het wel in België gevolgd worden ook. Ik dacht dat je dat 1 keer per jaar mag doen.

Voor de verzekeraar is dat evenzo positief, en beshouwd dit als hetzelde, en niet als racen. Mijn verzekering is dus dekkend voor rijden met instructor.

Maar van zodra je over vrij rijden spreekt, is van voorgaande absoluut geen sprake meer, en kan je het dus niet meer ingeve voor de belastingen en dekt ook je verzekering niet, want, dan is het racen, of op zijn minst, rijden op niet openbare weg.

O ja, rijden op de Nordschleife (of hoe je dat ook schrijft) is een uitzondering, en wordt nooit gedekt met een standaard verzekering, ook al is dat officieel een openbare (tol)weg.
 
Vroegah kon je op Omloop van Terlamen (Circuit Zolder)wel vrij rijden voor 20,= florijnen. Zonder begeleiding en vol gas. :]
Of dat nu nog zo is betwijfel ik.



Hoezo` betalen .
Voor dat Assen gesloten werd voor het verkeer, ramden we er minimaal 1 keer per week rond ,
en de zondagen waren legendarisch ...(mede daarom gesloten , veel ongelukken O-) )
 
Laatst bewerkt:
Vroegah kon je op Omloop van Terlamen (Circuit Zolder)wel vrij rijden voor 20,= florijnen. Zonder begeleiding en vol gas. :]
Of dat nu nog zo is betwijfel ik.
Zelfs gratis *O* met de trapfiets op bepaalde dagen :+ ... na de auto's en motoren en dan tot zonsondergang
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan