Vrij (wild) Kamperen

Yahonduci

God van dienst
29 mei 2010
42.276
1
Hallo MF'ers!

Ik zit te spelen met het idee na mijn afstuderen alleen op vakantie te gaan op de motor. Het lijkt mij leuk om dan "gewoon" vrij te kamperen. Dat wil dus zeggen geen camping, ik zie een mooi leeg plekje in de bosjes en zet mn tentje op. :)

Mijn vraag is in welke (liefst europese) landen/regio's dit mag. Dit kon ik niet echt vinden in de zoekfunctie, en op het interpret heb ik ook moeite uitsluitsel te vinden. -O-

Kan iemand me dit vertellen? Alvast bedankt! :Y

(Verdere tips ook welkom trouwens, nog nooit wild gekampeerd.)



Verzamelde regels en tips.


Regels:
[*]België: toestemming voor wildkamperen hangt af van plaatselijke verordeningen;
[*]Italië: toestemming is nodig van de plaatselijke politie;
[*]Turkije, IJsland, Liechtenstein: op privégrond alleen met toestemming eigenaar, elders toegestaan;
[*]Spanje: op privéterrein alleen met toestemming eigenaar, elders alleen in gebieden aangewezen door de natuurbeheersorganisatie Icona (onderdeel van het Spaanse ministerie van LNV, www.mapya.es);
[*]Noorwegen: toegestaan waar geen hekken staan;
[*]Zweden: toegestaan, behalve in landbouwgebieden;
[*]Estland, Letland, Litouwen, Wit-Rusland: toegestaan op het platteland, met uitzondering van nationale parken;
[*]In frankrijk mag je wild kamperen, maar voor een nacht, tussen 19u en 7u, niet in nationale parken en op 1u wandelafstand van grote wegen.

[*] Volledige regels Europa hier. (bron: ANWB)
[*] Regels Zweden hier.

Tips:
[*]Voormalig oostbloklanden zijn risicovol.
[*]Vooraf je vooraden halen, NIET vermelden dat je wild kampeerd(ivm politie of eventuele indringers).
[*]Ga op tijd van de weg af en zoek een plekje uit het zicht zodat je niet per ongeluk gezien kan worden(dus ook geen kampvuur e.d.)
-Je kunt ook wat later van de weg af, bijvoorbeeld als het begint te schemeren. Dan zijn de meeste boeren al van het land weg en is de spits al over. Je zal dan ook minder snel mensen in het buitengebied zien.
[*]Zorg ook dat je je kampeer plekje naderhand even fatsoenlijk achterlaat.
[*]Meeste boeren vinden het niet heel erg als je op hun land kampeerd maar vraag het wel eerstt even aan hunvoordeel is dat je vaak dan gebruik kan maken van de voorzieningen van de boerderij(hooiberg,stromend water ed.)
[*]Blijf wel altijd alert op je omgeving jij bent (vooral in het voormalig oostblok) wel een "rijke" alleen reizende tourist.
[*]Wildkamperen is wel fijn, maar in veel landen kan je voor enkele euro's op een veiligere echte camping liggen, met sanitair. Of bij mensen thuis bellen en daar je tent opslaan. Dan heb je uiteraard niet de vrijheid die wild kamperen leuk maakt.
[*]Even rondkijken voor instabiele bomen, takken die al afgebroken zijn en wachten op het laatste duwtje, of loszittend gesteente.
[*]Zet je motor niet vlak naast je tent, dadelijk valt 'ie op je. Neem ook een plankje mee voor onder de standaard.
[*]Zet je tent niet in de buurt van of op een wildspoor.
[*]Kijken even hoe het met de afwatering zit, zit je vlak naast een riviertje heb je kans dat het riviertje 's nachts breder wordt.
[*]Laat je niet gek maken, zeker de eerste keren, lichtjes lijken opeens te bewegen, takken in de wind zijn walkietalkies, etc.
[*]Zorg dat iemand thuis weet waar je zit dmv bijvoorbeeld een SMS. (wellicht dat je nav. GPS-coordinaten kan geven)
[*]Met diesel kan je je ketting schoonmaken, gewoon bij de pomp in zo'n wasbox doen.
[*]Ga niet in een kommetje staan, wat 's nachts juist een stroom richting de rivier kan worden. Dan spoelt eerst alles in je voortent weg en dan pas wordt je wakker.
[*]Tentopening richting de wind, of het laagste gedeelte v/d tent.
[*]Tent met 2 openingen is handig.
-In de zomermaanden zou je zo op een matje kunnen liggen zonder tent.
[*]Lakenhoes voor in je slaapzak, slaapzak wordt minder vies en als het warm is kan je daar in slapen.
[*]Als je weet hoelang je ongeveer in onbewoond gebied ben, even bij de plaatselijke politie(kroegbaas of campingeigenaar kan ook maar minder vertrouwen in) langs en even aangeven waneer je verwachte op de plaats van bestemming te zijn en evt je geplande route. Bij aankomst even netjes afmelden (dat je het weer overleefd hebt) zij noteren dat in een soort logboek en houden dus in de gaten dat je je wel afmeld, zo niet dan volgt er een zoekaktie.
[*]Zorg dat je een gsm bij je hebt, als je alleen op stap bent. Als je je voet breekt en niet weg kan, dan zit je. (letterlijk) Op zich, als je je gsm alleen al aan hebt gehad weten ze al waar je ongeveer bent (geweest).
[*]En voor je slaapzak: nooit oprollen, gewoon in de compressiehoes proppen! Gaat veel makkelijker dan rollen, zowel d'r in als d'r uit.
[*]En voor als je naar Noorwegen gaat: zorg dat je slaapzak bij -4 ook nog lekker ligt. (mummiemodel).
[*]Zorg dat je alles redelijk kunt vinden in het donker, bagage en eventueel tent en zo.
[*]Wassen kun je gewoon in meertjes en riviertjes.

Benodigd:
[*]Zorg voor een benzinebrander (of 2), zo hoef je geen andere brandstof mee te nemen. Je hebt ook een pannenset nodig, er zijn kleine sets te krijgen die in elkaar te stapelen zijn.
[*]Matje van thermarest, beste matjes maar wel gevoelig. Laat ze niet in de zon liggen, en laat ze niet nat worden. Regelmatig schoonmaken.
-Bewaar hem niet opgerold maar opgeblazen (zonder stop er in)
-Leg hem nooit hard in de felle zon, haal dan de stop er uit.
-En koop zo'n frame waardoor je er een stoeltje van kan maken.
-Als je een bikkel bent koop je de korte versie en vul je de rest op (vanaf de knie) met kleding. Sowieso als het koud is gewoon al je kleding neergooien. Karton en alu-folie onder je mat helpt ook goed.
[*]SAS handboek meenemen, een survivalgids. Niet enkel voor bovenstaand, maar alles wat erin staat is handig met kamperen. Van eetbare planten tot het herkennen van regenwolken.
[*]In de berghutten kun je eten kopen, soms ook in een dorp als dat op de route ligt.




Heb je nog wat toe te voegen, post het en ik voeg het toe! (Bijv. materiaal dat je nodig hebt oid). Dank voor de reacties tot nu toe! :}
 
Laatst bewerkt:
Vrij kamperen is in Europa doorgaans alleen toegestaan op privéterrein na toestemming van de eigenaar. Elders is het meestal verboden.

Uitzonderingen zijn de volgende landen (gegevens afkomstig van ANWB):

* België: toestemming voor wildkamperen hangt af van plaatselijke verordeningen;
* Italië: toestemming is nodig van de plaatselijke politie;
* Turkije, IJsland, Liechtenstein: op privégrond alleen met toestemming eigenaar, elders toegestaan;
* Spanje: op privéterrein alleen met toestemming eigenaar, elders alleen in gebieden aangewezen door de natuurbeheersorganisatie Icona (onderdeel van het Spaanse ministerie van LNV, www.mapya.es);
* Noorwegen: toegestaan waar geen hekken staan;
* Zweden: toegestaan, behalve in landbouwgebieden;
* Estland, Letland, Litouwen, Wit-Rusland: toegestaan op het platteland, met uitzondering van nationale parken;


ANWB.nl
 
volgens mij is het in de meeste europeesche landen verboden om wild te Kamperen :Z
in de meeste scandinavische landen mag het volgens mij wel. :Y
maar laat dat je niet weerhouden.
in de meeste voormalige oostbloklanden is het nog al "risicovol"
als je al wild Kampeerd: vooraf je vooraden halen, NIET vermelden dat je wild kampeerd(je wilt tenslotte niet midden in de nacht wakker gemaakt worden door de politie :Z of een paar dronken dorpelingen/mensen die je motor willen lenen).
ga op tijd van de weg af en zoek een plekje uit het zicht zodat je niet per ongeluk gezien kan worden(dus ook geen kampvuur e.d.)
zorg ook dat je je kampeer plekje naderhand even fatsoenlijk achterlaat.
kleine tip meeste boeren vinden het niet heel erg als je op hun land kampeerd maar vraag het wel eerstt even aan hun,(ze kunnen het meestal niet waarderen als je het stiekum doet en het is niet leuk om in de stromende regen om 3 uur s'nachts je boeltje op te moeten breken met een boze boer naast je in de landrover :? )voordeel is dat je vaak dan gebruik kan maken van de voorzieningen van de boerderij(hooiberg,stromend water ed.)en ik ben regelmatig uitgenodigd voor een avondeten/ontbijtje :} (scheelt ook weer in het vakantie budget).
zonder je bang te willen maken, blijf wel altijd allert op je omgeving jij bent (vooral in het voormalig oostblok) wel een "rijke" alleen reizende tourist.

veel plezier op je vakantie
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties en tips, erg nuttig! Heb even het documentje van de ANWB doorgelezen, staat wel dat je in scandinavie niet mag wildkameren als je gemotoriseerd bent of met meerdere personen. :s Dat gemotoriseerd zou wel een probleem zijn, zullen ze daar moeilijk over doen?

Die film ga ik btw maar eens kijken, humor. :')
 
Dat gemotoriseerd zou wel een probleem zijn, zullen ze daar moeilijk over doen?

Die film ga ik btw maar eens kijken, humor. :')

als je je dat serieus afvraagd zou ik op de camping gaan staan.

het leuke aan wild kamperen is namelijk dat je ergens gaat staan waar je in principe niet staan mag O-) dus als ze je vinden zullen ze denk ik wel moeilijk doen ja _O-
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties en tips, erg nuttig! Heb even het documentje van de ANWB doorgelezen, staat wel dat je in scandinavie niet mag wildkameren als je gemotoriseerd bent of met meerdere personen. :s Dat gemotoriseerd zou wel een probleem zijn, zullen ze daar moeilijk over doen?
In Noorwegen heb ik het ook wel gedaan (met een groepje), gewoon in een National Park. Het idee daarvan is dat je een meerdaagse hike doet, rugzak mee, en dan halverwege je tent opzetten. Langs de weg lijkt me sowieso minder leuk.
 
Bedankt voor de reacties en tips, erg nuttig! Heb even het documentje van de ANWB doorgelezen, staat wel dat je in scandinavie niet mag wildkameren als je gemotoriseerd bent of met meerdere personen. :s Dat gemotoriseerd zou wel een probleem zijn, zullen ze daar moeilijk over doen?

Lijkt me onzin..

maand geleden nog in noorwegen en zweden geweest.
In principe mag je daar gewoon wild kamperen ( mits niet aan de openbare weg en niet te dicht bij een woonhuis: ik meen 100 meter ). Gemotoriseerd of niet maakt niet uit.. Wel moet je natuurlijk met je motorvoertuig op de plek kunnen komen waar je je tent neer wilt zetten en dat kan wel eens wat ingewikkelder zijn.
Meerdere personen is ook onzin !

In Noorwegen en Zweden kent men het allemansrecht:

U mag:

* Wandelen, fietsen, paard rijden en skieën op terreinen die niet gebruikt worden voor akkerbouw en niet beschadigd worden door uw bezoek. U mag hierbij geen schade toebrengen aan bomen, gewassen en omheiningen.
Privé grond in directe omgeving van een woning mag u niet zonder toestemming betreden.
* Wandelen, fietsen, paard rijden en skieën op particuliere wegen. Motorvoertuigen zijn ook toegestaan tenzij de eigenaar van de wegen dit verboden heeft.
Wilde bloemen (met uitzondering van wettelijk beschermde plantensoorten), bessen, paddestoelen, noten en alle eetbare vruchten plukken op grond die niet in gebruik is als landbouwgrond, tuin of plantage.
* Water nemen van bronnen, rivieren en meren.
* Uw tent opzetten voor een verblijf van maximaal 24 uur. Voor een langer verblijf dient u toestemming te vragen aan de landeigenaar.
* Vuur maken, mits u geen schade veroorzaakt. Er zijn echter beperkingen gedurende periodes van droogte met een verhoogde kans op bosbranden. U mag gevallen takken en twijgjes gebruiken als brandhout.
* Uw hond los laten lopen zolang u die volledig onder controle heeft. Eventuele uitzonderingen op bovenstaande zijn vastgelegd in plaatselijke reglementen.

Het is verboden om:

* Schade toe te brengen aan het land en/of het te vervuilen.
* Met een motorvoertuig over het terrein rijden.
Ook het rijden met een motorvoertuig over particuliere wegen is niet toegestaan als de eigenaar van de weg dit verboden heeft.
* Takken te breken, bladeren plukken van levende bomen en struiken.
* Wettelijk beschermde plantensoorten te plukken.
* Vuur maken indien er kans op schade voor de natuur bestaat.
* Vrij te vissen. Om te mogen vissen heeft u een vergunning nodig, meestal is deze te koop bij de VVV. Uitzondering op deze regel zijn: kustwateren en de 5 grootste meren van Zweden (Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren en Storsjön), hier mag u wel zonder vergunning vissen.

In natuurreservaten, nationale parken en andere beschermde natuurgebieden gelden vaak beperkingen ten aanzien van het Allemansrecht.

bron: http://www.zwedenweb.com/content/allemansrecht.php
 
In Noorwegen heb ik het ook wel gedaan (met een groepje), gewoon in een National Park. Het idee daarvan is dat je een meerdaagse hike doet, rugzak mee, en dan halverwege je tent opzetten. Langs de weg lijkt me sowieso minder leuk.

Jij ging gewoon lopend dus? Ben in principe open wat opties betreft, ben zelf best sportief dus qua conditie is zoiets ook goed te doen. ;) Wellicht is een combinatie van motor/hiken te regelen. (Motor ergens veilig stallen -> paar dagen het bos in en weer terug).

Op zich leuke insteek lijkt me, en goed te combineren! Thx voor de inspiratie, ga eens kijken hoe dat te doen is. :)
 
(Misschien dom) vraagje tussendoor; hoe zit het met het gehalte mensen dat een beetje engels (of anders duits) kan spreken in noorwegen/zweden?
 
(Misschien dom) vraagje tussendoor; hoe zit het met het gehalte mensen dat een beetje engels (of anders duits) kan spreken in noorwegen/zweden?

90 tot 95 % van de mensen spreekt gewoon goed engels..
Kan wel zijn dat dit op het platteland wat minder is, maar in principe red je je daar prima mee.. Mensen zijn ook behulpzaam, dus dat is sowieso geen probleem.
Die enkele keer dat men toch geen engels spreekt red je je ook wel met handen en voeten ;)
 
Wildkamperen is wel fijn, maar in veel landen kan je voor enkele euro's op een veiligere echte camping liggen, met sanitair. Of bij mensen thuis bellen en daar je tent opslaan.
 
Wildkamperen is wel fijn, maar in veel landen kan je voor enkele euro's op een veiligere echte camping liggen, met sanitair. Of bij mensen thuis bellen en daar je tent opslaan.

Ja dat van de camping is helemaal waar. En het gaat mij ook niet om het geld, dat lukt me wel, ik werk veel en ben thuiswonend. Het kriebelt bij mij gewoon om dingen te doen die weinig mensen om me heen doen. Beetje avontuur-achtig. :)

Het is dus gewoon voor de ervaring van het wild-kamperen. En daar horen wat mij betreft de ongemakjes bij. :Y
 
Ja dat van de camping is helemaal waar. En het gaat mij ook niet om het geld, dat lukt me wel, ik werk veel en ben thuiswonend. Het kriebelt bij mij gewoon om dingen te doen die weinig mensen om me heen doen. Beetje avontuur-achtig. :)

Het is dus gewoon voor de ervaring van het wild-kamperen. En daar horen wat mij betreft de ongemakjes bij. :Y

Das erg gezellig dan :Y
 
Gewoon tentje opzetten. Ik heb in diverse landen al wild gekampeerd, bijvoorbeeld in Spanje midden in een woonwijk waar 1 kavel nog niet bebouwd was, of in Zwitserland 3 minuten naast het vliegveld. Ik heb nog nooit klachten gehad, gewoon zorgen dat niemand je ziet, dan kúnnen er ook geen klachten komen.

In Australië ook diverse keren onder een glijbaan op een speelveldje de tent opgezet, al voor het donker terwijl er nog zat mensen voorbij lopen, maar gewoon vriendelijk gedag zeggen, niemand die het erg vindt. :)

Tips... even rondkijken voor instabiele bomen, takken die al afgebroken zijn en wachten op het laatste duwtje, of loszittend gesteente.

Zet je motor niet vlak naast je tent, dadelijk valt 'ie op je.

Zet je tent niet in de buurt van of op een wildspoor.

Kijken even hoe het met de afwatering zit, zit je vlak naast een riviertje heb je kans dat het riviertje 's nachts breder wordt.

En laat je niet gek maken, zeker de eerste keren, lichtjes lijken opeens te bewegen, takken in de wind zijn walkietalkies, etc. :P
 
Hahaha, ja dat lijkt me wel freaky, zeker alleen. Maar niet bang aangelegen. Lijkt me wel spannend! Bedankt voor je (zeer bruikbare!) tips! :)

Edit - Zal btw de regels en tips ff verzamelen in de OP, kan me voorstellen dat meerdere mensen dit ooit gaan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Zo, heb het even verzameld, hoop dat iemand er een keer wat aan heeft.

Verdere tips welkom, ook over uitrusting die je nodig hebt waar je niet direct aan denkt wellicht? :)
 
Ik heb alleen ervaring met wildkamperen in Noorwegen en Zweden, en daar is het zeer goed te doen. Belangrijk is dat je in eerste plaats geen rotzooi maakt/achterlaat. Ook niets gaan vernielen, dus geen heel kampement opbouwen. Ik heb mensen serieus kleinere bomen zien ombuigen t.b.v. hangmatten ed. Dat zal je natuurlijk niet in dank afgenomen worden!

Veel mensen onderschatten de benodigde spullen voor een goede nachtrust, terwijl je juist daarvoor kampeert. Denk daarbij bijvoorbeeld aan ondermatjes o.i.d. In de echte natuur vind je niet snel een rechte ondergrond, en vaak liggen er stenen/takken/etc. Deze kun je grotendeels weghalen, maar vaak zitten er ook net onder de oppervlakte stenen.

Ook de kou is niet te onderschatten. In Noorwegen en Zweden kan het ook in de zomer ijzig koud zijn 's nachts. Ik heb dit de eerste keer onderschat, en dat was geen pretje. Ook in de zomer kom je met één normale slaapzak niet toe. Dus óf extra dekens, óf een echt goede slaapzak. Dus geen Bristol/Aldi-zomerslaapzakje.
 
Misschien ook wel handig en veilig in deze moderne tijd dat je iemand een sms stuurt waar je precies zit (als je dat weet) zodat iemand toch weet waar je ergens uithangt... Doe ik ook altijd als ik alleen op reis ben.
 
In Frankrijk mag je trouwens wél wildkamperen, maar alleen voor één nacht, en tussen 19u en 7u.
Ook niet in de nationale parken en je moet ook altijd op 1 uur wandelafstand zitten van de grote wegen
 
In Frankrijk mag je trouwens wél wildkamperen, maar alleen voor één nacht, en tussen 19u en 7u.
Ook niet in de nationale parken en je moet ook altijd op 1 uur wandelafstand zitten van de grote wegen

Heb ik idd ook gelezen in 1 van mn linkjes :Y Komt er dus op neer dat je 3 km van een weg moet kampen denk ik. Veel sneller zal je niet lopen dan 3 km/u. Zet het er zo bij als ik thuis ben. :) Dank u.
 
Ik heb alleen ervaring met wildkamperen in Noorwegen en Zweden, en daar is het zeer goed te doen. Belangrijk is dat je in eerste plaats geen rotzooi maakt/achterlaat. Ook niets gaan vernielen, dus geen heel kampement opbouwen. Ik heb mensen serieus kleinere bomen zien ombuigen t.b.v. hangmatten ed. Dat zal je natuurlijk niet in dank afgenomen worden!
Ligt eraan he, als je in Canada (of idd Noorwegen) in die gigantisch uitgestrekte natuur zit mag je heus wel een boompje ombuigen. Als je hier op de veluwe bent niet, daar is het te druk voor.

Misschien ook wel handig en veilig in deze moderne tijd dat je iemand een sms stuurt waar je precies zit (als je dat weet) zodat iemand toch weet waar je ergens uithangt... Doe ik ook altijd als ik alleen op reis ben.
'Mam, ik zit nu ergens onder een middelgrote stad in Noorwegen, en dan heb je een banaanvormig meer daar zit ik bij dat groepje bomen'

Nee sorry, leuk idee als het je 1e keer is, maar beetje overdreven en onpraktisch.

Nog meer tips...

Koop een benzinebrander, of 2, paar pannetjes (tefal setje met 2e handvat is erg handig) en je kan een fatsoenlijke maaltijd bereiden overal.

Met diesel kan je je ketting schoonmaken, gewoon bij de pomp in zo'n wasbox doen. (ook voor de trapfiets in mijn geval).

Matje van thermarest, beste matjes maar wel gevoelig. Laat ze niet in de zon liggen, pis er niet overheen, voorzichtig met zonnebrand en sowieso wel elke 3 weken schoonmaken want anders laat de bovenlaag los en krijg je een soort gigantische zelfopblazende ballon. Je krijgt wel een nieuwe, maar blij wordt je er niet van.

Als je een bikkel bent zoals ik (ahum) koop je de korte versie en vul je de rest op (vanaf de knie) met kleding. Sowieso als het koud is gewoon al je kleding neergooien. Karton en alu-folie onder je mat helpt ook goed.

Met afwatering bedoel ik ook dat je niet in een kommetje moet gaan staan, wat 's nachts juist een stroom richting de rivier kan worden. Dan spoelt eerst alles in je voortent weg en dan pas wordt je wakker.

Tentopening richting de wind, of het laagste gedeelte v/d tent.

Koop een tent met 2 openingen.

Lakenhoes voor in je slaapzak, slaapzak wordt minder vies en als het warm is kan je daar in slapen.

---

De tip dat je niet moet wildkamperen maar naar een camping moet gaan vind ik trouwens wel erg slecht ;) Het gaat toch om tips om juist te wildkamperen?
 
Heb ik idd ook gelezen in 1 van mn linkjes :Y Komt er dus op neer dat je 3 km van een weg moet kampen denk ik. Veel sneller zal je niet lopen dan 3 km/u. Zet het er zo bij als ik thuis ben. :) Dank u.
Nou als je meer dan 5 min moet lopen van een weg, dan betekend dat dus dat er ook echt geen politie (of wie dan ook) voorbij komt, die zitten daar echt niet op controleren ofzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan