Vrij (wild) Kamperen

'Mam, ik zit nu ergens onder een middelgrote stad in Noorwegen, en dan heb je een banaanvormig meer daar zit ik bij dat groepje bomen'

Je weet toch altijd wel in welke dorp je bent. En dat laten weten is ook maar een tip, dat jij dat niet wil doen moet jij weten :)

Ik doe het altijd, je weet nooit wat er kan gebeuren en dan weet tenminste iemand waar je uithangt. Altijd makkelijker voor eventuele hulp dan "hij zit ergens in Noorwegen" ;)
 
wat ik altijd deed (als ik aan de wandel was) als ik wist hoelang ik ongeveer in onbewoond gebied was, even bij de plaatselijke politie(kroegbaas of campingeigenaar kan ook maar minder vertrouwen in) langs en even aangeven waneer je verwachte op de plaaats van bestemming te zijn en evt je geplande route.
bij aankomst even netjes afmelden (dat je het weer overleefd hebt) zij noteren dat in een soort logboek en houden dus in de gaten dat je je wel afmeld, zo niet dan volgt er een zoekaktie(altijd een goed gevoel als je iets kapot hebt en het is nog 3 dagen lopen naar de bewoonde wereld)
eea. beetje of topic mischien aangezien jij alleen maar wilde gaan wild kamperen en mischien een stukje lopen.
ik heb veel als "einzelganger" gedaan en niet alles was altijd even veilig achteraf
 
Matje van thermarest, beste matjes maar wel gevoelig. Laat ze niet in de zon liggen, pis er niet overheen, voorzichtig met zonnebrand en sowieso wel elke 3 weken schoonmaken want anders laat de bovenlaag los en krijg je een soort gigantische zelfopblazende ballon. Je krijgt wel een nieuwe, maar blij wordt je er niet van.
Ik heb ook zo'n matje, ben er zeer tevreden mee, levenslange garantie. Na een jaar of 8 had m'n (ondertussen ex-)vriendin hem gesloopt door hem keihard opgeblazen in de zon te leggen en er op te gaan zitten, inderdaad een "blaar" die steeds dikker werd. Binnen garantie gewoon vervangen door een nieuwe. In het zwembad liggen e.d. ging altijd prima, perfect matje, kan zeer veel hebben, met 2 kanttekeningen:
-bewaar hem niet opgerold maar opgeblazen (zonder stop er in)
-leg hem nooit hard in de felle zon, haal dan de stop er uit

Ik heb trouwens ooit iemand gezien op vakantie die een vol matje ging oprollen en daar zeer lang mee bezig was... Zo moet het wel:
-stop er uit
-dubbel vouwen
-nog een keer dubbel vouwen
-knieen er op
-nog een keer dubbel vouwen
-knieen er op
-stop er in
-uitvouwen
-oprollen
-laatste stukje: stop er uit
-knieen er op
-stop er in
-in de hoes
Grofweg 1 minuut.

En voor je slaapzak: nooit oprollen, gewoon in de compressiehoes proppen! Gaat veel makkelijker dan rollen, zowel d'r in als d'r uit.
En voor als je naar Noorwegen gaat: zorg dat je slaapzak bij -4 ook nog lekker ligt :)
 
Jullie hebben ook wel een punt hoor, maar ik ben bijv. 8 maanden op stap geweest en dan ga je niet elke dag sms'en.

Wel zorg ik er altijd voor dat ik een gsm bij me heb, ben ook vaak alleen op stap en idd als je je voet breekt en niet weg kan, dan zit je. (letterlijk) Op zich, als je je gsm alleen al aan hebt gehad weten ze al waar je ongeveer bent (geweest).

Wat ook een goede is, is een het SAS handboek meenemen, een survivalgids. Niet enkel voor bovenstaand, maar alles wat erin staat is handig met kamperen. Van eetbare planten tot het herkennen van regenwolken.
 
Binnen garantie gewoon vervangen door een nieuwe.
Garantie is levenslang :)

Zelfs een keer een nieuwe opgestuurd gekregen naar een postkantoor in een klein plaatsje, alwaar we de oude afgaven. Dus op voorhand kregen we al een nieuwe, echt perfecte service van thermarest!

En koop zo'n dinges waardoor je er een stoeltje van kan maken, kleiner wordt het niet:
litecl.jpg


Zo moet het wel:
-stop er uit
-dubbel vouwen
-nog een keer dubbel vouwen
-knieen er op
-nog een keer dubbel vouwen
-knieen er op
-stop er in
-uitvouwen
-oprollen
-laatste stukje: stop er uit
-knieen er op
-stop er in
-in de hoes
Grofweg 1 minuut.
Ik snap hem misschien niet helemaal, maar gewoon stop eraf, in de lengte dubbelvouwen en oprollen, stop erop. :P
 
Nou, die stop er weer in is omdat je dan het laatste beetje lucht naar het uiteinde perst. Door er vervolgens op te gaan zitten, behoud je de lucht daar. Vervolgens stop eruit (draaien in mijn geval) en helemaal oprollen. Dicht draaien en in de hoes. Hier wordt je vanzelf handig in en gaat dan razendsnel.


btw: heb ook wel wat wild gekampeerd (soms gedwongen) en het heeft zeker zijn charmes. Maar een kleine boerencamping waar je tenminste even kan douchen (en afwassen) is toch wel heel lekker.
 
Laatst bewerkt:
btw: heb ook wel wat wild gekampeerd (soms gedwongen) en het heeft zeker zijn charmes. Maar een kleine boerencamping waar je tenminste even kan douchen (en afwassen) is toch wel heel lekker.
Een mooi plekje aan een stromend beekje en een meer waar je kan zwemmen wint :)
 
Ik ben laatst naar Marokko gereden, heen en terug alleen maar gewildkampeerd.

Ga op tijd van de weg af en zoek een plekje uit het zicht zodat je niet per ongeluk gezien kan worden(dus ook geen kampvuur e.d.)

Ik ging altijd wat later van de weg af, meestal als het begon te schemeren. Dan zijn de meeste boeren al van het land weg en is de spits al over. Je zal dan ook minder snel mensen in het buitengebied zien. Ik heb bijna overal een klein kampvuurtje gemaakt. Naar de paar mensen die wel langskwamen en die mij zagen zwaaide ik even en kreeg elke keer weer een vriendelijk glimlach terug. Inderdaad van te voren mijn inkopen gedaan.
 
mijn korte ervaring.
na sluitings tijd van de receptie de camping oprijden. en ervoor weer weg. 23:30-2:30

ergens op een parkeerplaats tussen de trailers in willen staan in griekenland. dat ging hem alleen niet worden met 5 zwerfhonden om me heen. ( ook al had ik daar wel een stukje vlees voor het avondeten van kunnen scoren.

na een paar uur tank leeg dus maar achter een tankstation uit het zicht geslapen.
alleen iets teveel muggen dus weer verkast.

nu was me tank echt leeg en moest ik maar bij een ander tankstation wachten tot hij open ging. dus heb ik gewoon me vouwstoeltje uitgeklapt en ben tussen de pompen in gaan zitten pitten.

en s'avonds ween pitten op een parking achter een tankstation weer op me stoeltje.
 
Wildkamperen is goed te doen. Zoals er al diverse hebben toegelicht, zoek een locatie net voor de schemer. Zorg dat je alles redelijk kunt vinden in het donker, bagage en eventueel tent en zo. In de zomer maanden zou je zo op een matje kunnen liggen zonder tent. Ik heb al vaak zat wildgekampeerd met de backpack en tent. In de bergen kan dat zo wie zo overal. Maakt niet uit of dat wel of niet in Scandinavië is. Met de motor gaat dat ook wel maar zorg dat je wat landinwaarts rijdt, direct naast de weg zou ik niet doen. Vooral in het minder drukke zuid Europa zijn er altijd locaties te vinden waar je kunt wildkamperen.

Vorig jaar in de Pyreneeën heb ik 3 weken wildgekampeerd (met backpack), de steenbokken en marmotten liepen zo langs de tent. Vele malen mooier dan op een drukke camping. Ik waste me gewoon in meertjes en riviertjes en kocht in de berghutten eten, soms ook in een dorp als dat op de route lag. Dit jaar ga ik op de motor naar oost Turkije, plan is om daar (deels) ook te gaan wildkamperen, ha er zijn zo wie zo weinig campings in die regio :)

Lekker joh dat pionieren, voor mij geen eenheidsworst !
 
Ik heb de OP geupdate! Ik hoop dat meer mensen er wat aan hebben, ik zeker wel! Eerst zat ik te spelen met de gedachte, maar nu loop ik er al helemaal warm voor. Zag er eerst ook een beetje tegenop alleen weg te gaan, maar lijkt me ook wel een soort van rust geven (ervaringen)?

Bedankt voor de tips allemaal! En keep them coming. ;)
 
Even een fotootje uit de oude doos (in Australie, alwaar ik geen tent had):
img_2007.jpg

Wakker worden van kangaroes om je heen...
 
Even een fotootje uit de oude doos (in Australie, alwaar ik geen tent had):
[http://vakantie.milieuwetenschap.nl/Australia/pics/week6/img_2007.jpg (afbeelding)]
Wakker worden van kangaroes om je heen...

Haha! Naast een parkeerplaats op de stoep, en dan met kangaroe's? Komen er dan snachts geen beesten om je heen gekropen? (schorpioenen oid?)
 
Ja dat van de camping is helemaal waar. En het gaat mij ook niet om het geld, dat lukt me wel, ik werk veel en ben thuiswonend. Het kriebelt bij mij gewoon om dingen te doen die weinig mensen om me heen doen. Beetje avontuur-achtig. :)

Het is dus gewoon voor de ervaring van het wild-kamperen. En daar horen wat mij betreft de ongemakjes bij. :Y


Wat jij wil kun je heel goed in Frankrijk: Alpen Provence Pyreneeen enz ...
Wild kamperen mag er niet, MAAR das kwestie van definitie.
Kamperen: grof geschut tent en met veel lawaai en afval de boel om zeep helpen
Bivak: bij valavond tentje, zzzz, smorgens vroeg terug weg = No impact camping.

In Fr kun je op je gemak bivakeren (wat dacht je dan bergtrekkers en lange afstandswandelaars en fietsers doen?).
Zolang je niet op prive terrein staat, niet in het zicht van bewoners en passanten, en het bescheiden en veilig houdt. Geen kampvuur (brandgevaar, en de politie lacht er niet mee). Als er in de directe omgeving een camping is, moet je ook niet wild kamperen.
Wie tevoet gaat, kampeert echt overal, zeker in de bergen !

Vele valleien in de bergen langs de kleinere weggetjes die dan doodlopen aan het eind van de vallei, hebben zelfs geprepareerde wild bivak plaatsen. ttz een soort manier om mensen onbewust op die plaats te laten kamperen ipv zomaar ergens in een natuurpark.
Makkelijk te herkennen aan de openbare vuilnisbak langs de weg ;) . En die plaatsen zijn veelal voorzien om wel een kampvuur te maken. Die plekken zijn ook veilig, ttz, er komen geen crimineeltjes bij nachte je tentharingen stelen ...

Een bivak kan je overal wel een beetje, zolang je gezond verstand gebruikt, niets beschadigd of afval achterlaat, niemand stoort en het veilig houdt.

Zelfs in Belgie :Y
 
Laatst bewerkt:
pas dat SAS handboek FF doorgekeken.
wat een overbodige onzin staat daarin.
zonde van je geld , kun je niks mee op een motorvakantie.
 
Wat een onzin, dus als die gast (jij?) van je icoon midden in de woestijn pech krijgt heeft hij niks aan een survivalboek?

Tuurlijk, in de meeste situaties (en landen) heb je geen survivalboek nodig nee, net zoals je EHBO set, maar om dat nou als overbodige onzin te bestempelen gaat ook wat ver.
 
pas dat SAS handboek FF doorgekeken.
wat een overbodige onzin staat daarin.
zonde van je geld , kun je niks mee op een motorvakantie.


Het is dan niet voor niets een SURVIVAL handboek. Oftewel, vooral toepasbaar in situaties waarin je echt moet overleven. Op een motorvakantie ben je niet aan het overleven, maar vakantie aan het houden. Je hoeft dus geen vallen te zetten voor eten, je hoeft geen hut te bouwen van alleen maar natuurlijke materialen, je hoeft geen 86 manieren te weten om vuur te maken.

Je kan er echter wel dingen uit gebruiken, zoals wolken herkenning zodat je niet onverwacht in een regenbui terecht komt. Of eventuele eetbare planten / vruchten. EHBO met geimproviceerde middelen uit de natuur.
 
mijn kampeerdevies is om zoveel mogelijk onbruikbare dingen thuis te laten.
is wel es moeilijk , je bent al gauw geneigd om teveel mee te nemen.
buiten de gewone kampeerspullen kun je m.i beter onderweg benodigdheden/boodschappen kopen.
als je met de moto onderweg bent tussen de middag goed gevarieerd eten , dan hoef je s,avonds op kamp niet zoveel werk van je eten te maken.
elke morgen voor vertrek een fles water in de Camelbak en een ontbijtje maken.
 
Ben me even aan het focussen op Zweden. (Nog aan het uitzoeken of het qua temperatuur en lichturen kan.) Maar weet iemand hoe het zit met beesten daar? En dan heb ik het over gevaarlijke beesten? :p
 
Ben me even aan het focussen op Zweden. (Nog aan het uitzoeken of het qua temperatuur en lichturen kan.) Maar weet iemand hoe het zit met beesten daar? En dan heb ik het over gevaarlijke beesten? :p

Naast paardevliegen die ferm kunnen steken en de klassieke muggen, moet je vooral opletten voor overstekende elanden. Als je er een ziet langs de kant van de weg of in de rand van het bos: vertragen tot zonodig stapvoets. Ze hebben de onbedwingbare neiging om een spelletje 'chicken' te spelen met het verkeer, en tegen een motorrijder wint de eland altijd. Idem met rendieren.
Verder geen vervelende beesten. De kans dat je een beer of wolf ziet is nul,nul.
 
Naast paardevliegen die ferm kunnen steken en de klassieke muggen, moet je vooral opletten voor overstekende elanden. Als je er een ziet langs de kant van de weg of in de rand van het bos: vertragen tot zonodig stapvoets. Ze hebben de onbedwingbare neiging om een spelletje 'chicken' te spelen met het verkeer, en tegen een motorrijder wint de eland altijd. Idem met rendieren.
Verder geen vervelende beesten. De kans dat je een beer of wolf ziet is nul,nul.

Ook als je een paar dagen wat verder van de weg af gaat (bos oid), zonder motor?
 
Ook als je een paar dagen wat verder van de weg af gaat (bos oid), zonder motor?

Beren en wolven (die paar die er zijn) ga je echt niet zien in het wild. Die zijn banger van jou dan jij van hen.
Als je gaat trekken ben je zelf voor jezelf het grootste gevaar: vallen & been breken, er komt niemand langs, gsm geen bereik, en daar lig je dan. Laat ff weten aan iemand (vb op camping of garage waar je motor die paar dagen blijft staan, of zoiets ... ) wat je gaat doen en wanneer je plant om terug te zijn.
 
Ik heb ook jaren wild gekampeerd, zowel in NL als in het buitenland. Het kan echt overal, wat bijvoorbeeld prima plaatsjes zijn waar niemand komt in binnen klaverbladen, tussen de bosjes. Wel soms wat lawaaiig, maar privacy verzekerd.

Wat bijna niemand weet trouwens, is dat motorrijders overal in Luxemburg vrij mogen kamperen, zo lang je maar minstens 40 km van de grens af zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan