Vrijdagmiddag accu stompzinnigheid

Shuden Ride

MF veteraan
5 jul 2012
1.822
3
Zutphen & Brussel
Ik wilde even een rondje rijden maar uiteraard was mijn accu leeg.
Druppellader duurde me te lang dus heb ik hem overgebokt van me auto.
Nu lees ik dat je een motor nooit met een auto accu moet starten.

Tot overmaat van ramp komen de startkabels tegen elkaar aan en maak ik kortsluiting op mijn auto.

Ik heb de verlichting gecontroleerd en alles functioneerd nog. Ook in de auto doet alles het nog en zowel motor als auto start nog gewoon.

Ik heb de accu van de motor en auto doorgemeten en geven beide ongeveer 12.30 volt af. Tijdens het draaien komt er een volt of 13.70 op. Dus ik neem aan dat de spanningsregelaar ook nog functioneerd.

Heb ik geluk gehad of zijn er nog zaken die ik controleren moet? Ik had eigenlijk wel een paar kapotte zekeringen verwacht vanwege de kortsluiting.

Pffff echt dom dit weer maar ik vraag me wel af of ik nu iets kapot kan hebben gemaakt.

|( |( |(
 
heb het zelf nog nooit hoeven doen maar hoor het vaker, met auto de motor starten. Lijkt me niet zo veel kwaad kunnen, als je er maar geen gewoonte van maakt.
En als de boel het nog doet dan zijn je zekeringen nog okee, heb je geluk gehad en mag je blijven rijden :)
 
Het schijnt zo te zijn dat een auto accu een hogere amperage heeft waardoor de motor accu kapot kan gaan.

Maar goed, als de motor accu nu overleden is dan is dat wel t minste probleem. Hoop maar dat er voor de rest geen schade aan zowel auto als motor is door de kortsluiting.
 
Het schijnt zo te zijn dat een auto accu een hogere amperage heeft waardoor de motor accu kapot kan gaan.
Maar goed, als de motor accu nu overleden is dan is dat wel t minste probleem. Hoop maar dat er voor de rest geen schade aan zowel auto als motor is door de kortsluiting.

Valt meestal wel mee.
Het is wel een aanrader de automotor niet te laten lopen, dat scheelt weer aan belasting voor de motor-electronica.
 
Als je de startkabels tegen elkaar hebt gehouden gaat het hoogstens vonken op je kabelklemmen. Niets aan de hand, je elektronica gaat niet stuk. Dat een autoaccu meer kan (Ah) leveren als een motoraccu is niet van belang, zijn beide 12 V en leveren beide nooit meer stroom als gevraagd word. Weet niet waar je gelezen hebt dat je een motor nooit mag starten met een autaccu, is onzin.
 
Als je de startkabels tegen elkaar hebt gehouden gaat het hoogstens vonken op je kabelklemmen. Niets aan de hand, je elektronica gaat niet stuk. Dat een autoaccu meer kan (Ah) leveren als een motoraccu is niet van belang, zijn beide 12 V en leveren beide nooit meer stroom als gevraagd word. Weet niet waar je gelezen hebt dat je een motor nooit mag starten met een autaccu, is onzin.
Gaat alleen bij het aansluiten van een reeds draaiende hulpauto.
Maar een lege motoraccu zou ook een optatertje kunnen krijgen als de stroom loopt.

full
 
Laatst bewerkt:
Mmm. Ik heb dus wel mijn auto laten draaien en toen de motor gestart. Overigens ook 1 op 1 verbonden ipv een massa punt op de motor te pakken.

Dat de accu niet meer amepere vraagt dan nodig is dat klopt inderdaad. Had ik niet meer bij stil gestaan. Als je googelt op motor starten met startkabels dan kom je diverse dingen tegen waarin gezegd wordt dat de motor niet gestart mag worden met een autoaccu.
Maar goed, hij zal de stroom leveren die gevraagd wordt en niet zijn volledige capaciteit geven.

De startkabels waren hevig aan t vonken inderdaad toen ze tegen elkaar kwamen.
 
Laatst bewerkt:
Het schijnt zo te zijn dat een auto accu een hogere amperage heeft waardoor de motor accu kapot kan gaan.

Maar goed, als de motor accu nu overleden is dan is dat wel t minste probleem. Hoop maar dat er voor de rest geen schade aan zowel auto als motor is door de kortsluiting.


als je de auto niet start en eerst altijd als laatste de [-] aansluit, [en na het starten als eerste erafhaalt] is er geen probleem.

een autoaccu geeft niets geen Ampére af maar een apparaat/gebruiker vraagt dat aan de autoaccu. :)

het enige waarvoor je moet zorgen als je hem via autoaccu/zware accu start is startkabels met tenminste 35Ampére die ze aan kunnen.


let wel dat er meer manieren zijn die gebruikt worden, maar volgens mij is dit wel een goede, althans voor mij werkt het altijd. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me laten vertellen dat het draaiende blok van de auto een hogere laadstroom genereert en dat (soms) een motor dat niet goed verteert.



niet laten draaien die motor en daarna startkabels aansluiten! ;)

altijd eerst de accu desgewenst ff opladen van het hulpvoertuig, daarna motor afzetten en dan pas startkabels aansluiten. :]
 
Laatst bewerkt:
Valt meestal wel mee.
Het is wel een aanrader de automotor niet te laten lopen, dat scheelt weer aan belasting voor de motor-electronica.


inderdaad, ;) vooral het laadcircuit van de auto vind de motoraccu minder.... :') -O-


een motoraccu laad gemiddeld met 2/4 Amperé,

een autoaccu zit veel en veel hoger.
 
Laatst bewerkt:
Oke, duidelijk verhaal.
Denken jullie nu dat ik wat kapot heb gemaakt door de kortsluiting, het direct verbinden van de accu ipv massa punt en het stationair laten draaien van de auto?


neejoh, een accu kan wel wat hebben.

als alles het doet en er was maar ff een vonk is er niets aan de hand.
op de sloop testen ze zo of een accu nog beetje leven in zich heeft, gewoon de [+] en [-] ff kortsluiten voor verkoop :Y
 
neejoh, een accu kan wel wat hebben.

als alles het doet en er was maar ff een vonk is er niets aan de hand.
op de sloop testen ze zo of een accu nog beetje leven in zich heeft, gewoon de [+] en [-] ff kortsluiten voor verkoop :Y

Mijn collega zijn auto wilde 2 jaar geleden niet meer starten. Mijn diesel erbij, sluit ie mijn startkabels verkeerd om aan. Hele klem erafgefikt.
Voor de rest was er niets aan de hand. Oeps even andersom aansluiten en starten maar. Hij had een opel Corso benzine.

Volgens mij had zijn garage het 1 of andere kunststof clipje met + erop, op de verkeerde pool gedrukt.
 
Nou gelukkig maar dat er dan niks aan de hand is. Is ook wel een beetje mijn eigen schuld doordat ik de startkabels aan elkaar getyrewrapt heb zodat ik ze als setje compleet hou. Het nare gevolg is wel dat je ze dus niet 1 voor 1 kunt afkoppelen en weg kan leggen.
 
Door de meteoriet die vrijdag boven het Russische Oeral-gebied explodeerde, zijn ongeveer 950 mensen gewond geraakt. De schrik onder de bevolking is groot.

:+
 
Ik heb vandaag ook stroom uit de auto afgetapt :W

Was zo handig om het parkeerlicht aan te laten staan, goffedomme :( Zat nog 5.4 V op :')


Ook gewoon aangesloten, auto verder niet aan gehad. Aansluiten, starten, kabeltjes los en rijden. Bij terugkomst stond ie op 8.2 V dus het zal wel goed zijn. Slaat ook nergens op trouwens. 12 V is 12 V. Enige wat je dus niet moet doen is in serie schakelen, wat een maat van mij ooit gedaan heeft _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan