Vrije slag Brembo RCS19 op tokico klauwen

RoyalClub

Vaak ben je te ban
Crew
12 mei 2008
38.729
7.754
Hoi :W,

Ik heb een gsxr600 uit 2001 met een Brembo rcs19, HEL staalomvlochten remleidingen, en de originele Tokico remklauwen(axiaal 4zuigers).

Toen ik de motor net een paar dagen had heb ik de rem eens goed uitgeprobeerd op een lange rechte (lege) weg en toen viel mij op dat de boel wel erg trilde, en er ook een zekere tegendruk te voelen was in de hendel. Geconcludeerd dat een van de schijven krom was en deze vervangen voor een setje braking wave disks icm EBC HH remblokken.

Vanaf het moment dat de braking schijven er op gekomen zijn is er echter een verandering in vrije slag ontstaan, en ik kom er nog niet echt achter waar dit 'm in zit.. :(

Ik merk bij t in knijpen van de rempomp dat deze eerst een vrije slag van 2~3cm heeft, voor dat deze daadwerkelijk begint te remmen.

De remmerij werkt opzich nog goed, kan er hard mee remmen, maar ben ietwat argwanend met echt hard door remmen vanwege het ontstane probleem.

Ik heb ter vergelijking bij een maat van me zijn gsxr k8 gevoeld, die grijpt eigenlijk direct aan, ik gok dat de vrije slag daar 0.5~1cm is. Deze k8 heeft een gebruikte rcs19 met melvin staalomvlochten remleidingen en brembo M4 monoblock remklauwen.

Ook heb ik voor de vergelijking even gevoeld bij een k7 gsxr 750 met originele rempomp, en ook die heeft een veel directer aangrijp punt.. :/

Ik heb de remvloeistof eens gespoeld met verse motul remvloeistof, meerdere malen ontlucht.



Vandaag heb ik de klauwen gedemonteerd en de (titanium?) cupjes schoongemaakt en alles terug gemonteerd met een likje ATE vet waar nodig.

Heb er weer verse motul remvloeistof doorheen getrokken met zon vacuum ding op perslucht, en daarna nog een paar keer handmatig ontlucht (beetje tikken en doen op de klauwen om evt laatste bellen los te krijgen) Daarna een tyrippie om de hendel gedaan en een paar uur laten staan.

Na dit alles voelde de vrije slag een stuk korter aan, nog steeds niet zo kort als bij de OEM k7 750 of de k8 600 met brembo rempomp en klauwen, maar wel een stuk acceptabeler.

Op t moment dat ik me omgekleed had om naar huis te rijden de vrije slag alweer ruimer geworden en voelde die aan zoals voor ik begon... '(

Na wat zoekwerk ben ik het volgende tegen gekomen wat ik nog wil uitvoeren; MasterTommy in "Sponzig? Brembo RCS19 rempomp"

Ik heb naast bovenstaande van MasterTommy ook ergens JanB zien posten over rotte wiellagers, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk..

Tl;dr:

Vrije slag remhendel is groter geworden na montage nieuwe schijven en blokken, blijft zo na schoonmaken remklauwen en diverse ontlucht pogingen.

Wie o wie heeft een idee wat t zou kunnen zijn..
 
Remcyl vervangen , kan flink helpen ,

ik zou ook kijken of je klauwen wel vrije slag hebben zijlings,
de glijbussen willen wel vastgaan zitten en/of stroef lopen .
Als je nieuwe schijven iets meer naar buiten staan, dan moet je
nu eerst alle speling eruit drukken ,als je begrijpt wat ik bedoel .
Als ze vastziiten/stroef lopen , dan druk ie zich weer terug.
Te zien aan zeer losse blokjes als je je rem niet ingeknepen is .
blokjes moeten losjes tegen schijf aanliggen en niet meer speling
hebben dan dat

Je hebt toch wel nieuwe blokjes gemonteerd ????????
Want de oude zijn ingesleten op de oude schijven
 
Laatst bewerkt:
als het goed is zit in het reservoir een membraan, daar in zit een miniscuul gaatje om te voorkomen dat het systeem vacuum trekt.
als dit gaatje verstopt zit zou de ontstane vacuum de remvloeistof weer terug het potje intrekken met als gevolg dat de remblokken in ruststand wat teveel van de schijven af komt te staan.

tis zomaar een ingeving.
 
Heb er ook mee geworsteld, meermaals ontlucht, remklauw omhoog/omlaag/schuin.... Blokjes helemaal terug, 5.1 erin......tie-wraps om de handle......Na een paar uur toch weer vrije slag/sponzig. Nu OK, zat lucht in de slang tussen pomp en reservoir.....
Vreemd genpeg met de koppeling nooit problemen gehad.
 
Heb er ook mee geworsteld, meermaals ontlucht, remklauw omhoog/omlaag/schuin.... Blokjes helemaal terug, 5.1 erin......tie-wraps om de handle......Na een paar uur toch weer vrije slag/sponzig. Nu OK, zat lucht in de slang tussen pomp en reservoir.....
Vreemd genpeg met de koppeling nooit problemen gehad.

En dat pompte je elke keer je systeem in en uit dan oid? Want alles 'boven' je pomp heeft toch weinig met je remdruk te doen dacht ik?? :?

als het goed is zit in het reservoir een membraan, daar in zit een miniscuul gaatje om te voorkomen dat het systeem vacuum trekt.
als dit gaatje verstopt zit zou de ontstane vacuum de remvloeistof weer terug het potje intrekken met als gevolg dat de remblokken in ruststand wat teveel van de schijven af komt te staan.

tis zomaar een ingeving.

Dit heb ik nog niet bekeken, maar zoals hier onder aangegeven sleept de boel zelfs nog dus dan lijkt tever van de schijven af mij onwaarschijnlijk, maar ik ga er naar kijken!! Bedankt voor je reply

Remcyl vervangen , kan flink helpen ,

ik zou ook kijken of je klauwen wel vrije slag hebben zijlings,
de glijbussen willen wel vastgaan zitten en/of stroef lopen .
Als je nieuwe schijven iets meer naar buiten staan, dan moet je
nu eerst alle speling eruit drukken ,als je begrijpt wat ik bedoel .
Als ze vastziiten/stroef lopen , dan druk ie zich weer terug.
Te zien aan zeer losse blokjes als je je rem niet ingeknepen is .
blokjes moeten losjes tegen schijf aanliggen en niet meer speling
hebben dan dat

Je hebt toch wel nieuwe blokjes gemonteerd ????????
Want de oude zijn ingesleten op de oude schijven

Die rempomp is nog geen half jaar oud, en effe een rcs19 vervangen is een duur geintje :+

Bedankt voor je input iig, maar alles wat je beschrijft is van toepassing op zwevende klauwen, mijne zijn gewoon vast! :)

Blokken heb ik nieuwe voor gemonteerd, en de boel sleept nog een heeeeel klein beetje van de nieuwigheid, zeker geen blokken die los van de schijven liggen dus!
 
als het goed is zit in het reservoir een membraan, daar in zit een miniscuul gaatje om te voorkomen dat het systeem vacuum trekt.
als dit gaatje verstopt zit zou de ontstane vacuum de remvloeistof weer terug het potje intrekken met als gevolg dat de remblokken in ruststand wat teveel van de schijven af komt te staan.

tis zomaar een ingeving.
Er zit geen gaatje in dat membraan.
Er zit ergens een opening in het deksel zodat er lucht tussen het deksel en het membraan kan komen waardoor het membraan dan naar beneden kan.
als er een gaatje in het membraan zelf zou zitten hadden ze het beter weg kunnen laten.
 
heb je niet de speling van de hendel afgedraait door de hendel te dicht naar het stuur te zetten?
Als de plunjer in de pomp niet helemaal terug kan zuigt hij geen nieuwe vloeistof aan en word de speling steeds groter als de remblokken slijten.
 
Ik heb de hendel gisteren in alle mogelijke standen gezet maar dat mocht niet baten, ik zal het echter nog eens proberen door te ontluchten met de hendel op een grote handen stand en dan kijken of t helpt :+
 
Heb er weer verse motul remvloeistof doorheen getrokken met zon vacuum ding op perslucht, en daarna nog een paar keer handmatig ontlucht (beetje tikken en doen op de klauwen om evt laatste bellen los te krijgen)

Als je er nieuwe remvloeistof in zuigt en je zorgt dat je remvloeistof reservoir gevuld blijft.

Hoef je niet bang te zijn dat er nog lucht in je remsysteem zit en hoef je dus niet extra handmatig te ontluchten.
 
Gok toch op lucht.
Probeer het eens op de oude manier, nippel los - pompen - nippel vast. Handrem met een touwtje inknijpen en een nachtje laten staan.

Tenslotte de banjo op de rempomp een slagje los en pompen. In de banjo kan namelijk ook nog een heel klein luchtbelletje zitten.
Idem voor het T-stuk bij je balhoofd (van 1 naar 2 leidingen) als je deze mocht hebben.
 
Bij mij zit er in die radiale pompen meestal nog wat lucht , heb dat met verschillende mee gemaakt
Er zitten bij mij ook ontluchtings nippels op,de pomp
Doe eerst altijd gewoon de klauwen ontluchten en dan heb ik ook dat gevoel op het handel dat jij beschrijft
Als ik dan daarna de pomp ontlucht is het handel wel hard
 
Bij mij zit er in die radiale pompen meestal nog wat lucht , heb dat met verschillende mee gemaakt
Er zitten bij mij ook ontluchtings nippels op,de pomp
Doe eerst altijd gewoon de klauwen ontluchten en dan heb ik ook dat gevoel op het handel dat jij beschrijft
Als ik dan daarna de pomp ontlucht is het handel wel hard

Heb zowel pomp als klauwen meerdere malen ontlucht, gevoel blijft er. Ga er vanmiddag weer mee verder, bedankt voor je reactie :)

Gok toch op lucht.
Probeer het eens op de oude manier, nippel los - pompen - nippel vast. Handrem met een touwtje inknijpen en een nachtje laten staan.

Tenslotte de banjo op de rempomp een slagje los en pompen. In de banjo kan namelijk ook nog een heel klein luchtbelletje zitten.
Idem voor het T-stuk bij je balhoofd (van 1 naar 2 leidingen) als je deze mocht hebben.

de banjo zit onder op mn pomp, dus alle lucht zou naar boven moeten komen en dat zou ik dan wel moeten zien in de ontluchtingsnippel op de pomp zelf.. :) evengoed bedankt voor je input :)

Als je er nieuwe remvloeistof in zuigt en je zorgt dat je remvloeistof reservoir gevuld blijft.

Hoef je niet bang te zijn dat er nog lucht in je remsysteem zit en hoef je dus niet extra handmatig te ontluchten.

Haha ja, jij denkt dat ik van gisteren ben en t potje leeg trek? :+ Potje is altijd gevuld gebleven maar mijn ervaring is dat ondanks het onder druk vloeistof er doorheen trekken er altijd lucht achter blijft wat met een keertje handmatig ontluchten mee komt zetten.
 
Gok toch op lucht.
Probeer het eens op de oude manier, nippel los - pompen - nippel vast. Handrem met een touwtje inknijpen en een nachtje laten staan.

Tenslotte de banjo op de rempomp een slagje los en pompen. In de banjo kan namelijk ook nog een heel klein luchtbelletje zitten.
Idem voor het T-stuk bij je balhoofd (van 1 naar 2 leidingen) als je deze mocht hebben.

Eerst pompen, hendel inknijpen,nippel los,nippel vast en daarna hendel loslaten.
 
Je kan ook de remzuigers helemaal terug duwen in de klauw(als je er zeker van bent dat ze schoon zijn)
Je drukt dan de vloeistof samen met de luchtbellen naar het reservoir.
Zorg er voor dat het reservoir niet overloopt.
 
MasterTommy is langs geweest en heeft zijn magie uitgeoefend op mn remmerij.

De vrije slag op 19x18 lijkt nog t zelfde als na de nacht met tyrippie er omheen, maar voelt wel een stuk minder sponzig aan..

Met andere woorden: tokicos dumpen en nissins of brembo er op. :+
 
Gok toch op lucht.
Probeer het eens op de oude manier, nippel los - pompen - nippel vast. Handrem met een touwtje inknijpen en een nachtje laten staan.

Tenslotte de banjo op de rempomp een slagje los en pompen. In de banjo kan namelijk ook nog een heel klein luchtbelletje zitten.
Idem voor het T-stuk bij je balhoofd (van 1 naar 2 leidingen) als je deze mocht hebben.

vertel mij wat...

2dehands beringer rempomp gescoord.
Geplaatst icm nieuwe stalen remleidingen, en ineens de remklauwen gereviseerd...

GEEN druk te krijgen na het vullen, hoewel ik alles langs beneden had gevuld met de spuit.

tot... ik de banjo op de rempomp losdraaide en fffrrtttppttpptttt hoorde, en men remmen ineens hard werden...

ik kreeg het al koud en warm dat het of de pomp/ of de gereviseerde remklauwen zouden zijn...
 
Inmiddels is de druk die mastertommy wist te verkrijgen weer verdwenen is de vrije slag als voorheen, vanmiddag ga ik proberen tijd te maken om de banjo bouten eens een slag te lossen, zien of dat helpt
 
Op een gegeven moment zijn de mogelijkheden op :')
Is het niet zo dat je je stoort aan iets wat met je huidige setup niet te bereiken is?
Zolang je hendel nog ruim voldoende van het handvat af blijft en het zaakje goed remt,kun je veilig blijven rijden :]

Ik heb makkelijk lullen,de mijne remt te hard _O- ,nissin monoblocks,stalen remleidingen en nissin pomp met aangepaste hendel
 
Ik heb een paar dagen geleden mijn remblokken vervangen
Had de klauw effe er af gehaald ( dus ook leiding er af )
Leiding er weer op geschroefd , klauw op zijn plek
Zag ik het peil in het bakje zakken , had de nippel nog open , daar liep dus de vloeistof uit
Nog wat dot5 bij gevuld , nippel vast gedraaid en rem was kei hard
Nog nooit mee gemaakt maar was wel erg gemakkelijk ontluchten
 
Ik heb een paar dagen geleden mijn remblokken vervangen
Had de klauw effe er af gehaald ( dus ook leiding er af )
Leiding er weer op geschroefd , klauw op zijn plek
Zag ik het peil in het bakje zakken , had de nippel nog open , daar liep dus de vloeistof uit
Nog wat dot5 bij gevuld , nippel vast gedraaid en rem was kei hard
Nog nooit mee gemaakt maar was wel erg gemakkelijk ontluchten


die optie heb ik ook al een paar keer voorgesteld in diverse ontluchtings topics,
gaat bij mij ook vaak prima zelf met auto's.

dat heet ; met behulp van zwaartekracht. ;)
 
Op een gegeven moment zijn de mogelijkheden op :')
Is het niet zo dat je je stoort aan iets wat met je huidige setup niet te bereiken is?
Zolang je hendel nog ruim voldoende van het handvat af blijft en het zaakje goed remt,kun je veilig blijven rijden :]

Ik heb makkelijk lullen,de mijne remt te hard _O- ,nissin monoblocks,stalen remleidingen en nissin pomp met aangepaste hendel

Nouja, t punt is, de vrije slag is kleiner geweest, en hoort ook kleiner te zijn bij een rcs, ik heb twee motoren als vergelijkingsmateriaal gehad (al dan wel niet met andere klauwen) en deze hadden een normale slag voor de druk echt begon op te bouwen.. Het remt nog hard, maar je grijpt telkens soort van mis als je de rem aanlegt.. Beetje lastig uitleggen :+


Ik heb een paar dagen geleden mijn remblokken vervangen
Had de klauw effe er af gehaald ( dus ook leiding er af )
Leiding er weer op geschroefd , klauw op zijn plek
Zag ik het peil in het bakje zakken , had de nippel nog open , daar liep dus de vloeistof uit
Nog wat dot5 bij gevuld , nippel vast gedraaid en rem was kei hard
Nog nooit mee gemaakt maar was wel erg gemakkelijk ontluchten


die optie heb ik ook al een paar keer voorgesteld in diverse ontluchtings topics,
gaat bij mij ook vaak prima zelf met auto's.

dat heet ; met behulp van zwaartekracht. ;)


Nippel open en knijpen maar? even terug kijken, misschien heb ik eroverheen gelezen :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan