Vrije slag Brembo RCS19 op tokico klauwen

RoyalClub

Vaak ben je te ban
Crew
12 mei 2008
38.729
7.754
Hoi :W,

Ik heb een gsxr600 uit 2001 met een Brembo rcs19, HEL staalomvlochten remleidingen, en de originele Tokico remklauwen(axiaal 4zuigers).

Toen ik de motor net een paar dagen had heb ik de rem eens goed uitgeprobeerd op een lange rechte (lege) weg en toen viel mij op dat de boel wel erg trilde, en er ook een zekere tegendruk te voelen was in de hendel. Geconcludeerd dat een van de schijven krom was en deze vervangen voor een setje braking wave disks icm EBC HH remblokken.

Vanaf het moment dat de braking schijven er op gekomen zijn is er echter een verandering in vrije slag ontstaan, en ik kom er nog niet echt achter waar dit 'm in zit.. :(

Ik merk bij t in knijpen van de rempomp dat deze eerst een vrije slag van 2~3cm heeft, voor dat deze daadwerkelijk begint te remmen.

De remmerij werkt opzich nog goed, kan er hard mee remmen, maar ben ietwat argwanend met echt hard door remmen vanwege het ontstane probleem.

Ik heb ter vergelijking bij een maat van me zijn gsxr k8 gevoeld, die grijpt eigenlijk direct aan, ik gok dat de vrije slag daar 0.5~1cm is. Deze k8 heeft een gebruikte rcs19 met melvin staalomvlochten remleidingen en brembo M4 monoblock remklauwen.

Ook heb ik voor de vergelijking even gevoeld bij een k7 gsxr 750 met originele rempomp, en ook die heeft een veel directer aangrijp punt.. :/

Ik heb de remvloeistof eens gespoeld met verse motul remvloeistof, meerdere malen ontlucht.



Vandaag heb ik de klauwen gedemonteerd en de (titanium?) cupjes schoongemaakt en alles terug gemonteerd met een likje ATE vet waar nodig.

Heb er weer verse motul remvloeistof doorheen getrokken met zon vacuum ding op perslucht, en daarna nog een paar keer handmatig ontlucht (beetje tikken en doen op de klauwen om evt laatste bellen los te krijgen) Daarna een tyrippie om de hendel gedaan en een paar uur laten staan.

Na dit alles voelde de vrije slag een stuk korter aan, nog steeds niet zo kort als bij de OEM k7 750 of de k8 600 met brembo rempomp en klauwen, maar wel een stuk acceptabeler.

Op t moment dat ik me omgekleed had om naar huis te rijden de vrije slag alweer ruimer geworden en voelde die aan zoals voor ik begon... '(

Na wat zoekwerk ben ik het volgende tegen gekomen wat ik nog wil uitvoeren; MasterTommy in "Sponzig? Brembo RCS19 rempomp"

Ik heb naast bovenstaande van MasterTommy ook ergens JanB zien posten over rotte wiellagers, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk..

Tl;dr:

Vrije slag remhendel is groter geworden na montage nieuwe schijven en blokken, blijft zo na schoonmaken remklauwen en diverse ontlucht pogingen.

Wie o wie heeft een idee wat t zou kunnen zijn..
 
Ik heb een paar dagen geleden mijn remblokken vervangen
Had de klauw effe er af gehaald ( dus ook leiding er af )
Leiding er weer op geschroefd , klauw op zijn plek
Zag ik het peil in het bakje zakken , had de nippel nog open , daar liep dus de vloeistof uit
Nog wat dot5 bij gevuld , nippel vast gedraaid en rem was kei hard
Nog nooit mee gemaakt maar was wel erg gemakkelijk ontluchten

Ben benieuwd hoelang die hard blijft als het echt dot5 was.....
 
nee, in andere topics, gewoon je nippel open zetten en zorgen dat je rempotje vol genoeg blijft.
eventueel een slangetje aan je nippel om te zorgen dat niet de hele boel onder de remvloeistof komt te zitten.

dus; NIET IN DE REM KNIJPEN, de zwaartekracht zijn werk laten doen.
 
nee, in andere topics, gewoon je nippel open zetten en zorgen dat je rempotje vol genoeg blijft.
eventueel een slangetje aan je nippel om te zorgen dat niet de hele boel onder de remvloeistof komt te zitten.

dus; NIET IN DE REM KNIJPEN, de zwaartekracht zijn werk laten doen.
Weet niet wat voor engelen geduld jij hebt, maar bij mij heeft dat nog nooit gewerkt :')
Injectiespuit van onderaf, of gewoon van bovenaf..

Ik had een soortgelijk issue met mijn koppelinghendel... Vrije slag van 3-5 cm
Uiteindelijk de alle seals vervangen en issue was opgelost

@Keiji, ik heb nog wel een injectiespuit van 100ml met slang liggen die je wel mag hebben..
Mocht je interesse hebben, ik moet vrijdag vanuit Amsterdam Bijlmer naar Leiden.. dus kan wel ff langstuffen om m te droppen

Deze:
100ml Large Plastic Disposable Syringe For Measuring Nutrient Sterile Tube | eBay
 
Laatst bewerkt:
Weet niet wat voor engelen geduld jij hebt, maar bij mij heeft dat nog nooit gewerkt :')
Injectiespuit van onderaf, of gewoon van bovenaf..

Ik had een soortgelijk issue met mijn koppelinghendel... Vrije slag van 3-5 cm
Uiteindelijk de alle seals vervangen en issue was opgelost

@Keiji, ik heb nog wel een injectiespuit van 100ml met slang liggen die je wel mag hebben..
Mocht je interesse hebben, ik moet vrijdag vanuit Amsterdam Bijlmer naar Leiden.. dus kan wel ff langstuffen om m te droppen



Deze:
100ml Large Plastic Disposable Syringe For Measuring Nutrient Sterile Tube | eBay


ging bij mij [ouwe fireblade] toch wel redelijk snel, ook vroeger met auto's vaak zo gedaan als er geen hulp in de buurt was.

en ik rook, dat scheelt. ;) ;)
 
Ahhh... dus ik moet weer gaan roken.. dan komt alles goed :+

Het scheelt natuurlijk ook hoe groot je remvloeistof resevoir is (ivm zwaarte kracht).
En ook hoe de remleidingen lopen, direct van boven naar beneden zal beter gaan, dan wanneer er een T stuk gebryuikt word
 
Laatst bewerkt:
Niks vrije slag, je hebt lucht in de leiding. Je moet je klauwen goed schoonmaken en eventueel de ringen vervangen. Ook de koperen of aluminium ringen van je banjo's vervangen. Daarna alles ontluchten zoals het moet.
 
weet je zeker dat de schijver goed zitten? Het klinkt een beetje alsof de schijf de zuigers weer een tikkie terug duwd waardoor je een vrije slag krijgt. Blijft één van de blokjes misschien hangen?
 
Dacht ik ook al te lezen :)
ik denk dat ie 5.1 bedoeld :P


p1012842583-4.jpg


Is een harley jonge :+
 
Veel mensen kunnen gewoon geen remmen ontluchten.....prutsen met injectiespuiten en al dat soort onzin komt hier voorbij. Als je op die manier je remmen wil ontluchten kun je het beter uitbesteden aan de vakman.
 
Veel mensen kunnen gewoon geen remmen ontluchten.....prutsen met injectiespuiten en al dat soort onzin komt hier voorbij. Als je op die manier je remmen wil ontluchten kun je het beter uitbesteden aan de vakman.

Werkt bij mij al jaren perfect. :P
Nooit last van lucht in het systeem,knalharde ankers :)
 
Bij mij was het hard krijgen van de rcs-en ook een probleem, vandaar mijn belangstelling. Als je de moeite neemt om dit topic ff door te nemen - ipv gewoon wat te blaten - zou je weten dat het station ontluchten voor de zalige simpele allang gepasseerd is.....
 
Veel mensen kunnen gewoon geen remmen ontluchten.....prutsen met injectiespuiten en al dat soort onzin komt hier voorbij. Als je op die manier je remmen wil ontluchten kun je het beter uitbesteden aan de vakman.
Ik kan prima remmen ontluchten met een injectiespuit zonder te prutsen.
Al tig keer gedaan en nooit problemen mee gehad.
Als jij dat prutsen noemt heb je denk ik toch een gebrek aan ervaring.
 
ach degene die het hardst roep dat anderen prutsers zijn ,is meestal zelf de grootste prutser.

laat m maar. Erg aardig doetie niet, en erg zorgvuldig lezen doet ie ook niet, maar misschien zegt ie straks nog iets wat wel bijdraagt aan de vraagstelling :)

weet je zeker dat de schijver goed zitten? Het klinkt een beetje alsof de schijf de zuigers weer een tikkie terug duwd waardoor je een vrije slag krijgt. Blijft één van de blokjes misschien hangen?

Nieuwe schijven, pasvlak daarvan speciaal oplettend schoongemaakt, kruislings aangedraaid. Ik denk dat als je de OP leest dat je wel kan zien dat ik redelijk zorgvuldig te werk ben gegaan.. :) evengoed bedankt voor je reply :)
Weet niet wat voor engelen geduld jij hebt, maar bij mij heeft dat nog nooit gewerkt :')
Injectiespuit van onderaf, of gewoon van bovenaf..

Ik had een soortgelijk issue met mijn koppelinghendel... Vrije slag van 3-5 cm
Uiteindelijk de alle seals vervangen en issue was opgelost

@Keiji, ik heb nog wel een injectiespuit van 100ml met slang liggen die je wel mag hebben..
Mocht je interesse hebben, ik moet vrijdag vanuit Amsterdam Bijlmer naar Leiden.. dus kan wel ff langstuffen om m te droppen

Deze:
100ml Large Plastic Disposable Syringe For Measuring Nutrient Sterile Tube | eBay

Oei, dat zou wel relaxed zijn! Ik app je effe (als ik je nummer nog heb :X)
 
Is het al gelukt met je remdruk?
Watvoor remleiding configuratie heb je?
2 lossen vanaf de rempomp naar je klauwen? Of 1 vanaf de remklauw die splits naar de elk 1 remklauw of 1 vanaf de pomp naar de remklauw en dan van de remklauw naar de andere?

Ik had eerst 2 remleiding op de pomp en dan ieder naar een remklauw maar het bleek dat zelfs met nieuwe ringetjes ertussen er stiekum lucht kwam bij de rempomp.
Nu heb ik goodridge superbike remleiding van 1aansluiting op de pomp die splitst naar elke remklauw en nu valt mijn druk niet meer weg en is hij kneiter hard :)
 
laat m maar. Erg aardig doetie niet, en erg zorgvuldig lezen doet ie ook niet, maar misschien zegt ie straks nog iets wat wel bijdraagt aan de vraagstelling :)Nieuwe schijven, pasvlak daarvan speciaal oplettend schoongemaakt, kruislings aangedraaid. Ik denk dat als je de OP leest dat je wel kan zien dat ik redelijk zorgvuldig te werk ben gegaan.. :) evengoed bedankt voor je reply :)Oei, dat zou wel relaxed zijn! Ik app je effe (als ik je nummer nog heb :X)

Volgende wat ik zou proberen is alle drie de banjos even een voor een een tikje los totdat er vloeistof uit komt (druk opbouwen met de hendel natuurlijk). Natuurlijk doekje erbij en hou ook een plantenspuit oid bij de hand om nog een keer extra mee af te spoelen naderhand.
 
Is het al gelukt met je remdruk?
Watvoor remleiding configuratie heb je?
2 lossen vanaf de rempomp naar je klauwen? Of 1 vanaf de remklauw die splits naar de elk 1 remklauw of 1 vanaf de pomp naar de remklauw en dan van de remklauw naar de andere?

Ik had eerst 2 remleiding op de pomp en dan ieder naar een remklauw maar het bleek dat zelfs met nieuwe ringetjes ertussen er stiekum lucht kwam bij de rempomp.
Nu heb ik goodridge superbike remleiding van 1aansluiting op de pomp die splitst naar elke remklauw en nu valt mijn druk niet meer weg en is hij kneiter hard :)
Ik heb een dubbele leiding vanaf de pomp, maar dit lijkt mij geen reden om een lange vrije slag te hebben, als de slag eerder met exact dezelfde opstelling veel korter was ;)

Remdruk is er, vrije slag is alleen (vervelend) ruim
 
Terug
Bovenaan Onderaan