Vrije slag Brembo RCS19 op tokico klauwen

RoyalClub

Vaak ben je te ban
Crew
12 mei 2008
38.729
7.752
Hoi :W,

Ik heb een gsxr600 uit 2001 met een Brembo rcs19, HEL staalomvlochten remleidingen, en de originele Tokico remklauwen(axiaal 4zuigers).

Toen ik de motor net een paar dagen had heb ik de rem eens goed uitgeprobeerd op een lange rechte (lege) weg en toen viel mij op dat de boel wel erg trilde, en er ook een zekere tegendruk te voelen was in de hendel. Geconcludeerd dat een van de schijven krom was en deze vervangen voor een setje braking wave disks icm EBC HH remblokken.

Vanaf het moment dat de braking schijven er op gekomen zijn is er echter een verandering in vrije slag ontstaan, en ik kom er nog niet echt achter waar dit 'm in zit.. :(

Ik merk bij t in knijpen van de rempomp dat deze eerst een vrije slag van 2~3cm heeft, voor dat deze daadwerkelijk begint te remmen.

De remmerij werkt opzich nog goed, kan er hard mee remmen, maar ben ietwat argwanend met echt hard door remmen vanwege het ontstane probleem.

Ik heb ter vergelijking bij een maat van me zijn gsxr k8 gevoeld, die grijpt eigenlijk direct aan, ik gok dat de vrije slag daar 0.5~1cm is. Deze k8 heeft een gebruikte rcs19 met melvin staalomvlochten remleidingen en brembo M4 monoblock remklauwen.

Ook heb ik voor de vergelijking even gevoeld bij een k7 gsxr 750 met originele rempomp, en ook die heeft een veel directer aangrijp punt.. :/

Ik heb de remvloeistof eens gespoeld met verse motul remvloeistof, meerdere malen ontlucht.



Vandaag heb ik de klauwen gedemonteerd en de (titanium?) cupjes schoongemaakt en alles terug gemonteerd met een likje ATE vet waar nodig.

Heb er weer verse motul remvloeistof doorheen getrokken met zon vacuum ding op perslucht, en daarna nog een paar keer handmatig ontlucht (beetje tikken en doen op de klauwen om evt laatste bellen los te krijgen) Daarna een tyrippie om de hendel gedaan en een paar uur laten staan.

Na dit alles voelde de vrije slag een stuk korter aan, nog steeds niet zo kort als bij de OEM k7 750 of de k8 600 met brembo rempomp en klauwen, maar wel een stuk acceptabeler.

Op t moment dat ik me omgekleed had om naar huis te rijden de vrije slag alweer ruimer geworden en voelde die aan zoals voor ik begon... '(

Na wat zoekwerk ben ik het volgende tegen gekomen wat ik nog wil uitvoeren; MasterTommy in "Sponzig? Brembo RCS19 rempomp"

Ik heb naast bovenstaande van MasterTommy ook ergens JanB zien posten over rotte wiellagers, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk..

Tl;dr:

Vrije slag remhendel is groter geworden na montage nieuwe schijven en blokken, blijft zo na schoonmaken remklauwen en diverse ontlucht pogingen.

Wie o wie heeft een idee wat t zou kunnen zijn..
 
Ja dat snap ik dat hij eerst wel goed was :) Maar ik heb toen ook een brembo rempomp geplaatst en sindsdien had ik ook problemen. Ik had toen alle koperen ringetjes vervangen en alles opnieuw gemonteerd en ook een grotere vrije slag. Toen had ik deze set besteld van goodridge en nu is dat probleem weg en schijnbaar pakte hij stiekem wat lucht via de aansluiting op de rempomp....
 
Heb zelf ook dat probleem maar bij mij zit het in de diameter van de pomp. Orgineel is deze 5/8 maar had een andere gekocht, radiale van een cbr600rr met diameter 11/16. Remt wel maar hendel gaat tot tegen het stuur dus er weer af gehaald.
 
ik snap dat je zorgvuldig hebt gewerkt, ben ik ook een voorstander van. Maar ik had hetzelfde probleem, bij mij bleken de schijven wat geschoteld of hadden een andere afwijking, maar na wisselen van de schijven had ik ook meteen weer een kneiterharde rem. gezien de schijf eigenlijk de enige factor kan zijn die weer 'ruimte' kan creëren in het systeem. Misschien een idee om met het voorwiel van de grond even te kijken of alles goed loopt? Van zo'n pomp verwacht je natuurlijk wel perfecte prestaties :)
 
Nouja het blijft natuurlijk wel een beetje budget pomp , ziet er wel indrukwekkend uit maar blijft een gegoten pomp
Heb ook wel eens een gegoten brembo gehad , bleek lek tezijn, sindsdien andere gefreesde merken gehad en nooit meer problemen er mee gehad
 
Ja dat snap ik dat hij eerst wel goed was :) Maar ik heb toen ook een brembo rempomp geplaatst en sindsdien had ik ook problemen. Ik had toen alle koperen ringetjes vervangen en alles opnieuw gemonteerd en ook een grotere vrije slag. Toen had ik deze set besteld van goodridge en nu is dat probleem weg en schijnbaar pakte hij stiekem wat lucht via de aansluiting op de rempomp....

De druk is er sinds de schijven, vreemd genoeg, de pomp zat er al op toen ik de motor kocht en toen met de originele (kromme!!!!) schijven had ik een korte vrije slag..
 
Nouja het blijft natuurlijk wel een beetje budget pomp , ziet er wel indrukwekkend uit maar blijft een gegoten pomp
Heb ook wel eens een gegoten brembo gehad , bleek lek tezijn, sindsdien andere gefreesde merken gehad en nooit meer problemen er mee gehad

Budget tov duurdere pompen ja, vergeleken met een oem (helemaal uit die tijd) pomp is t al een eind beter :+
 
Volgende wat ik zou proberen is alle drie de banjos even een voor een een tikje los totdat er vloeistof uit komt (druk opbouwen met de hendel natuurlijk). Natuurlijk doekje erbij en hou ook een plantenspuit oid bij de hand om nog een keer extra mee af te spoelen naderhand.

Ja, dat moet ik de hele week al doen maar t komt er telkens niet van, vanmiddag weer misschien :+
 
Budget tov duurdere pompen ja, vergeleken met een oem (helemaal uit die tijd) pomp is t al een eind beter :+

Ik heb een srad,voor het circuit,gehad,waar ik een nissin radiale pomp(aftermarket ) op gemonteerd had,remde ook prima. :)
Wel was ik minder te spreken over de 6 zuiger tokico's die snel vervuilden :')
 
Heb zelf ook dat probleem maar bij mij zit het in de diameter van de pomp. Orgineel is deze 5/8 maar had een andere gekocht, radiale van een cbr600rr met diameter 11/16. Remt wel maar hendel gaat tot tegen het stuur dus er weer af gehaald.
Dan heb je toch iets verkeerd gedaan
11/16 is 17.5mm en dat moet goed werken op jouw fiets.
 
Denk niet dat ik iets fout gedaan heb, heb ze ontlucht met een vac, pomp en had geen luchtbelletjes meer. Terug de oude gemonteerd en direct druk. Wilde de pomp vervangen daar de orginele veel te schuin staat met een superbike stuur, werkte voor de rest ok
 
Is het al gelukt met je remdruk?
Watvoor remleiding configuratie heb je?
2 lossen vanaf de rempomp naar je klauwen? Of 1 vanaf de remklauw die splits naar de elk 1 remklauw of 1 vanaf de pomp naar de remklauw en dan van de remklauw naar de andere?

Ik had eerst 2 remleiding op de pomp en dan ieder naar een remklauw maar het bleek dat zelfs met nieuwe ringetjes ertussen er stiekum lucht kwam bij de rempomp.
Nu heb ik goodridge superbike remleiding van 1aansluiting op de pomp die splitst naar elke remklauw en nu valt mijn druk niet meer weg en is hij kneiter hard :)

Denk niet dat lucht via ringetjes naar binnen kan gaan,als dat zo is zou je ook vloeistof tussen de ringen naar buiten persen ook al zit er wat lucht in de remvloeistof.En ben geen voorstander van banjobouten losdraaien om eventueel wat lucht eruit te laten en weer vast draaien.Die ringen vervormen ten slotte als ze een keer aangedraaid zijn geweest.Je vervangt ze ten slotte ook als je andere remleidingen monteert net zoals je een alu ring vervangt tijdens een oliewissel.En dan staat er in een remsysteem iets meer druk op.Voel maar eens tijdens aandraaien van banjobout hoeveel slag je kan geven voordat je zeg maar 15nm op de bout hebt staan.Als je hem daarna losdraait dan is klein tikje naar links genoeg om hem los te hebben dus de rek is uit de ring.
 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat lucht via ringetjes naar binnen kan gaan,als dat zo is zou je ook vloeistof tussen de ringen naar buiten persen ook al zit er wat lucht in de remvloeistof.En ben geen voorstander van banjobouten losdraaien om eventueel wat lucht eruit te laten en weer vast draaien.Die ringen vervormen ten slotte als ze een keer aangedraaid zijn geweest.Je vervangt ze ten slotte ook als je andere remleidingen monteert net zoals je een alu ring vervangt tijdens een oliewissel.En dan staat er in een remsysteem iets meer druk op.Voel maar eens tijdens aandraaien van banjobout hoeveel slag je kan geven voordat je zeg maar 15nm op de bout hebt staan.Als je hem daarna losdraait dan is klein tikje naar links genoeg om hem los te hebben dus de rek is uit de ring.
:^
De druk tijdens remmen is 50x zo groot tijdens remmen als de buitenlucht en bij niet remmen gelijk.
Als de lucht de remleiding in zou gaan kwam de remvloeistof er met geweld uit als je zou remmen.
 
:^
De druk tijdens remmen is 50x zo groot tijdens remmen als de buitenlucht en bij niet remmen gelijk.
Als de lucht de remleiding in zou gaan kwam de remvloeistof er met geweld uit als je zou remmen.

50x weet ik niet,wat ik wel weet is dat een maatje van mij(Rafael Sinke) in ONK 600 op Hengelo 18 bar druk kneep en op Assen 15 bar.Rijdt dus met remdrukmeter.
 
50x weet ik niet,wat ik wel weet is dat een maatje van mij(Rafael Sinke) in ONK 600 op Hengelo 18 bar druk kneep en op Assen 15 bar.Rijdt dus met remdrukmeter.
Oke, 50x was een wilde gok.
Als je maar een schijf hebt en dus een kleinere diameter rempomp dan is de druk weer een stuk hoger.
 
Heb vanavond twee van de drie banjos even gelost (met druk op de hendel) en dit leverde twee weer wat vrije slag op, maar dan in de goede richting. Heb na een hele boel tikken en knijpen ook nog twee kleine belletjes kunnen verbannen uit de nippel op de pomp zelf, t helpt allemaal een beetje.

Daniel is ook nog langs geweest om een spuit af te gooien, bedankt daarvoor nog!!! *O* Deze zal ik vant weekend maar even braaf laten liggen. :+
 
Even een update weer:

Ik had vanochtend even wat vrije uren en ben toen maar weer een beetje autistisch gaan zitten ontluchten op de pomp, met een heleboel tikken op de banjobouten en wriemelen aan de leidingen, en nu komen er elke keer telkens hele kleine belletjes uit.
Nooit grote bellen, enkel losse miniscule belletjes, en heeeel soms een waas met echt bijna onzichtbare belletjes..

na een uur slijtplekken in de rcs te hebben getikt met sleuteltje 8 :+ is er merkbaar meer bite in de rem en is de vrije slag ook kleiner geworden.

De injectiespuit heb ik nog even niet kunnen proberen, de bijbehorende slang wil niet bijzonder graag over de ontluchtingsnippels.. :)
 
Even een update weer:

Ik had vanochtend even wat vrije uren en ben toen maar weer een beetje autistisch gaan zitten ontluchten op de pomp, met een heleboel tikken op de banjobouten en wriemelen aan de leidingen, en nu komen er elke keer telkens hele kleine belletjes uit.
Nooit grote bellen, enkel losse miniscule belletjes, en heeeel soms een waas met echt bijna onzichtbare belletjes..

na een uur slijtplekken in de rcs te hebben getikt met sleuteltje 8 :+ is er merkbaar meer bite in de rem en is de vrije slag ook kleiner geworden.

De injectiespuit heb ik nog even niet kunnen proberen, de bijbehorende slang wil niet bijzonder graag over de ontluchtingsnippels.. :)
Komt uit china he... past niet altijd even goed geloof ik :+
Beetje verhitten wil meestal wel helpen
 
Als er lucht blijft komen zou het dan niet zo zijn dat de rempomp lucht aanzuigt ?

Dat zou dacht ik ook, na wat zoekwerk over remdruk kwam er een topic voorbij dat er bij heel hard remmen zo maar 15+bar remdruk uitgeoefend word, oké, dat evenaar ik niet, maar als er lucht in zou komen, zou ik het ook wel zeker moeten merken dat er met een behoorlijke straal remvloeistof het systeem verlaat.. :+



even voor de duidelijkheid, nu ik die tig kleine minibelletjes heb kunnen ontluchten is er dus méér druk en minder vrije slag. deze blijft momenteel ook :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan