Vrije slag Brembo RCS19 op tokico klauwen

RoyalClub

Vaak ben je te ban
Crew
12 mei 2008
38.729
7.754
Hoi :W,

Ik heb een gsxr600 uit 2001 met een Brembo rcs19, HEL staalomvlochten remleidingen, en de originele Tokico remklauwen(axiaal 4zuigers).

Toen ik de motor net een paar dagen had heb ik de rem eens goed uitgeprobeerd op een lange rechte (lege) weg en toen viel mij op dat de boel wel erg trilde, en er ook een zekere tegendruk te voelen was in de hendel. Geconcludeerd dat een van de schijven krom was en deze vervangen voor een setje braking wave disks icm EBC HH remblokken.

Vanaf het moment dat de braking schijven er op gekomen zijn is er echter een verandering in vrije slag ontstaan, en ik kom er nog niet echt achter waar dit 'm in zit.. :(

Ik merk bij t in knijpen van de rempomp dat deze eerst een vrije slag van 2~3cm heeft, voor dat deze daadwerkelijk begint te remmen.

De remmerij werkt opzich nog goed, kan er hard mee remmen, maar ben ietwat argwanend met echt hard door remmen vanwege het ontstane probleem.

Ik heb ter vergelijking bij een maat van me zijn gsxr k8 gevoeld, die grijpt eigenlijk direct aan, ik gok dat de vrije slag daar 0.5~1cm is. Deze k8 heeft een gebruikte rcs19 met melvin staalomvlochten remleidingen en brembo M4 monoblock remklauwen.

Ook heb ik voor de vergelijking even gevoeld bij een k7 gsxr 750 met originele rempomp, en ook die heeft een veel directer aangrijp punt.. :/

Ik heb de remvloeistof eens gespoeld met verse motul remvloeistof, meerdere malen ontlucht.



Vandaag heb ik de klauwen gedemonteerd en de (titanium?) cupjes schoongemaakt en alles terug gemonteerd met een likje ATE vet waar nodig.

Heb er weer verse motul remvloeistof doorheen getrokken met zon vacuum ding op perslucht, en daarna nog een paar keer handmatig ontlucht (beetje tikken en doen op de klauwen om evt laatste bellen los te krijgen) Daarna een tyrippie om de hendel gedaan en een paar uur laten staan.

Na dit alles voelde de vrije slag een stuk korter aan, nog steeds niet zo kort als bij de OEM k7 750 of de k8 600 met brembo rempomp en klauwen, maar wel een stuk acceptabeler.

Op t moment dat ik me omgekleed had om naar huis te rijden de vrije slag alweer ruimer geworden en voelde die aan zoals voor ik begon... '(

Na wat zoekwerk ben ik het volgende tegen gekomen wat ik nog wil uitvoeren; MasterTommy in "Sponzig? Brembo RCS19 rempomp"

Ik heb naast bovenstaande van MasterTommy ook ergens JanB zien posten over rotte wiellagers, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk..

Tl;dr:

Vrije slag remhendel is groter geworden na montage nieuwe schijven en blokken, blijft zo na schoonmaken remklauwen en diverse ontlucht pogingen.

Wie o wie heeft een idee wat t zou kunnen zijn..
 
Dat zou dacht ik ook, na wat zoekwerk over remdruk kwam er een topic voorbij dat er bij heel hard remmen zo maar 15+bar remdruk uitgeoefend word, oké, dat evenaar ik niet, maar als er lucht in zou komen, zou ik het ook wel zeker moeten merken dat er met een behoorlijke straal remvloeistof het systeem verlaat.. :+



even voor de duidelijkheid, nu ik die tig kleine minibelletjes heb kunnen ontluchten is er dus méér druk en minder vrije slag. deze blijft momenteel ook :)




Als het weer minder word met de druk en er komen weer luchtbelletjes dan weet je genoeg.
 
Dat zou dacht ik ook, na wat zoekwerk over remdruk kwam er een topic voorbij dat er bij heel hard remmen zo maar 15+bar remdruk uitgeoefend word, oké, dat evenaar ik niet, maar als er lucht in zou komen, zou ik het ook wel zeker moeten merken dat er met een behoorlijke straal remvloeistof het systeem verlaat.. :+



even voor de duidelijkheid, nu ik die tig kleine minibelletjes heb kunnen ontluchten is er dus méér druk en minder vrije slag. deze blijft momenteel ook :)



Had je niet ver hoeven zoeken want dit staat allemaal een paar posts hiervoor al beschreven door mij dus eigen topic lees je denk ik niet.
 
Denk niet dat lucht via ringetjes naar binnen kan gaan,als dat zo is zou je ook vloeistof tussen de ringen naar buiten persen ook al zit er wat lucht in de remvloeistof.En ben geen voorstander van banjobouten losdraaien om eventueel wat lucht eruit te laten en weer vast draaien.Die ringen vervormen ten slotte als ze een keer aangedraaid zijn geweest.Je vervangt ze ten slotte ook als je andere remleidingen monteert net zoals je een alu ring vervangt tijdens een oliewissel.En dan staat er in een remsysteem iets meer druk op.Voel maar eens tijdens aandraaien van banjobout hoeveel slag je kan geven voordat je zeg maar 15nm op de bout hebt staan.Als je hem daarna losdraait dan is klein tikje naar links genoeg om hem los te hebben dus de rek is uit de ring.
 
wegwezen oma!

Om het topic compleet te maken voor toekomstige problemen en oplossingen zoekers,

Ik heb nog een keer een avondje staan tikken en ontluchten (slijtageplekken in de pomp van sleuteltje 12 nu :+) en een maat van me een rondje laten rijden later, die erg erg hard remt, en de vrije slag is nu weer zoals die geweest is! samen met bijbehorende bite! *O*

Tl;dr : goed ontluchten onder alle mogelijke hoeken en bij twijfel de remblokken even goed pisheet remmen (kennelijk was de manier waarop ik ingeremd heb niet afdoende :( )
 
Terug
Bovenaan Onderaan