Vrijstelling wegenbelasting oldtimers beperken

Misschien ligt het aan mij hoor en snap ik er gewoon de ballen van omdat ik iets over het hoofd gezien heb. Maar nu het rekeningrijden op de stoep staat, en dus de wegenbelasting voor auto's afgeschaft wordt, is er toch niets meer om je druk over te maken :?
Gezien het over vrijstelling voor wegenbelasting gaat en diezelfde wegenbelasting over niet al te lange tijd afgeschaft wordt is het toch een non-issue? :z
B|
 
Let op, afwijkende mening. Niet lezen als je daar niet tegen kunt.
Uitstekend plan! Vroeger was een oldtimer iets waar je in reed uit liefde. Zo'n mooie auto die met liefde gepoetst werd, en op mooie zomerdagen werd meegenomen voor een leuk stukje 'uit toeren'. Dat je voor zo'n ding geen wegenbelasting betaalde is logisch.

Maar tegenwoordig is een oldtimer een auto van na 1980, diesel of lpg, met amper 2 ton op de teller. Zoek maar eens op marktplaats op autos->oldtimers->na 1980. Dat zijn allemaal BMW 5 en 7-series, Mercedessen, en golfjes. Kortom: het typisch soort oude meuk waar je in gaat rijden als je jong bent en niet teveel wilt betalen. Die dingen hoeven aan geen enkele moderne norm te voldoen qua veiligheid of uitstoot, maar zijn naar hun aard gewoon 'moderne' auto's. Niks geen liefde voor een speciaal oud model, gewoon 'goedkoop rijden', wegenbelastingvrij, oldtimerverzekering erbij, klaar.

Om de grens voor altijd op 1983 (of 1987 in 't huidige voorstel) te laten liggen gaat misschien een beetje ver. Maar feit is dat een auto van 25 jaar lang niet zo 'oud' meer is als dat dat vroeger was.
Mooi stukje maar helemaal kloppen doet het niet.
Je vergeet te vermelden dat de grens eerst op 20 jaar lag.
Als je voertuig ouder was dan 20 jaar hoefde je geen wegenbelasting meer te betalen.
Bij mijn weten kun je alleen een oldtimerverzekering afsluiten naast je verzekering voor het gewone dagelijkse voertuig. Anders moet je een gewone polis sluiten omdat je hem dagelijks gebruikt. De kosten zijn uiteraard wel lager dan een all-risk verzekering voor een voertuig van recentere datum.

Toen men er achter kwam dat er best wel wat van die oude bakken rondreden en de regering veel geld mis liep werd de grens opgetrokken naar 25 jaar.
Ik ben het met je eens dat niet iedereen die een old timer rijdt ook een echte autoliefhebber is.
Degene die het niet zijn proberen zich echter onder het absurde auto uitpersbeleid van de regering te onttrekken.
Eigenlijk kun je ze dat niet eens kwalijk nemen. ;)

Blij ben ik daar niet mee want ik houd van oude auto's
Auto's die nog een uitstraling hebben ipv model windtunnel en waar je nog zelf aan kunt sleutelen zonder meteen windows op te moeten starten.
En laten we eerlijk zijn, voertuigen van 25 jaar hebben dezelfde periode al schandalig betaald. Dat de overheid hele andere dingen met het geld heeft gedaan dan waar het voor was bedoeld ( onderhoud en verbetering van de wegen ) is hun probleem.
 
Laatst bewerkt:
Was LPG dan niet schoner dan benzine? Dat is mij altijd geleerd, nog afgezien van het feit dat het ook bijna niets kost en LPG een bijproduct van benzine productie is.
Je zou dus kunnen stellen dat mensen die op LPG rijden sowieso al milieubewuster zijn. Omdat zij een gas gebruiken wat anders toch maar weggefakkeld zou worden. :P
LPG is een heel stuk schoner, maar wat al eerder genoemd is: Het gaat om het geld.

Hoe dan ook hebben ze dat nodig, dus moeten wij betalen. Dus dan ook maar de oldtimereigenaren :Y
 
De oudere auto's rijden vaak op gas, een maatje van mij heeft een oude Lincoln en een Mercedes die beide op gas rijden. Weliswaar rijden ze alletwee iets van 1 op 3, denk toch dat de uitstoot een stuk minder erg is dan menig huidige auto. Sowieso zie ik ook niet zoveel van die hele zuinige auto's rijden, veel zijn gewoon moderne zuipschuiten. Denk wel dat oudere auto's wat meer olie verbruiken omdat de motoren toen nog niet zo perfect konden worden gemaakt als nu (vandaar dat de APK van een nieuwe auto voor de eerste keer ook is opgeschroefd naar 4 jaar en vervolgens om het jaar).
 
De meeste milieubelasting van voertuigen onstaat tijdens de productie. Worden er bijvoorbeeld veel zware metalen in de accu gestopt dan belast dat het milieu dus extra, daarom is de Prius zo slecht voor het milieu. Het verwijderen van oudere auto's en/of motoren betekent dus een extra belasting voor het milieu. Zolang mogelijk er in blijven rijden is dus alleen maar goed. Sterker nog het zou beloond moeten worden dat iemand bereid is zijn milieubijdrage te leveren door langer met zijn voertuig te doen. Ik weet dat het moeilijk is om alle consequenties van wat je roept te kunnen overzien. Als politici dat wel konden dan waren ze waarschijnlijk wel iets nuttigs gaan doen met hun leven.
 
Let op, afwijkende mening. Niet lezen als je daar niet tegen kunt.
Uitstekend plan! Vroeger was een oldtimer iets waar je in reed uit liefde. Zo'n mooie auto die met liefde gepoetst werd, en op mooie zomerdagen werd meegenomen voor een leuk stukje 'uit toeren'. Dat je voor zo'n ding geen wegenbelasting betaalde is logisch.

Maar tegenwoordig is een oldtimer een auto van na 1980, diesel of lpg, met amper 2 ton op de teller. Zoek maar eens op marktplaats op autos->oldtimers->na 1980. Dat zijn allemaal BMW 5 en 7-series, Mercedessen, en golfjes. Kortom: het typisch soort oude meuk waar je in gaat rijden als je jong bent en niet teveel wilt betalen. Die dingen hoeven aan geen enkele moderne norm te voldoen qua veiligheid of uitstoot, maar zijn naar hun aard gewoon 'moderne' auto's. Niks geen liefde voor een speciaal oud model, gewoon 'goedkoop rijden', wegenbelastingvrij, oldtimerverzekering erbij, klaar.

Om de grens voor altijd op 1983 (of 1987 in 't huidige voorstel) te laten liggen gaat misschien een beetje ver. Maar feit is dat een auto van 25 jaar lang niet zo 'oud' meer is als dat dat vroeger was. De grens optrekken naar 30 of 35 jaar lijkt me heel verstandig.


:^

De "nieuwe" oldtimers vindt ik daar ook niet in passen.
Vergeet niet dat als de belasting het daar niet kan heffen, er iets anders gevonden wordt waar ze het wel kunnen heffen.
En wat denkt de belasting dienst dan?: "hee er zijn nog genoeg mensen die een voertuig bezitten die geen old timer zijn, dan betalen die maar wat meer......"

Als die grens altijd al 25 jaar is geweest "dan is die auto wel altijd zo oud geweest als ie altijd al was" :P. De techniek van vroeger was misschien minder modern, maar dat maakt niets uit voor de degelijkheid. Mijn pa had vroeger een garage, een betrouwbare bron dus.

En mijn auto is dus wel uit liefhebberij gekocht, ik ben namelijk, zoals men dat wel eens noemt, "volvogek". Ik ken veel mensen die ook een auto van 25 jaar hebben en je bent er echt wel meer mee bezig, en dat wil je alleen maar als je het leuk vind om zo'n auto te hebben.

Dat de CU nu met het zotte idee komt dat oldtimers meer belastend voor het milieu zijn is gewoon te gek voor woorden. De meeste oldtimers zijn zuiniger dan nieuwere auto's en gaan dus langer mee (hebben dus hoeveel nieuwe auto's bespaard? Ter info, om één auto nieuw te maken heb je onder andere 1 miljoen liter water nodig :/). Mijn auto gaat bijvoorbeeld nooit kapot. Hoe goed is dat voor het mileu?! :+. Laat ze die nieuwe SUV's aanpakken, maar nee, we gaan de oldtimers verbannen.

Leuke reactie, maar slaat nergens op als je geen verstand van zaken hebt.

Ah! verstand van zaken....ja en om 1 liter bier te maken heb je 5 liter water nodig.

Je moet het wel in perspectief stellen, anders zouden nu alle oceanen leeg zijn.
Dat zijn ze niet omdat je misschien wel 1 miljoen liter water nodig hebt, maar een hoop vloeit ook weer automatisch terug. (denk aan verdampen, spoelen etc.)
 
Laatst bewerkt:
LPG is een heel stuk schoner, maar wat al eerder genoemd is: Het gaat om het geld.

Hoe dan ook hebben ze dat nodig, dus moeten wij betalen. Dus dan ook maar de oldtimereigenaren :Y

Jaloers ? ik heb nog wel een Kadettje uit 1975 tekoop voor je
Ben overigings wel oldtimerliefhebber en heb verschillende oude opels die zeker niet vervuilender zijn dan die meuk wat ze nu bouwen
 
ik heb nog wel een Kadettje uit 1975 tekoop voor je
Ben overigings wel oldtimerliefhebber en heb verschillende oude opels die zeker niet vervuilender zijn dan die meuk wat ze nu bouwen
Heb veel opels versleten. Wat ik daar allemaal mee heb meegemaakt :')
Heerlijke auto's. Vroeger dan hè ;)
 
Let op, afwijkende mening. Niet lezen als je daar niet tegen kunt.
Uitstekend plan! Vroeger was een oldtimer iets waar je in reed uit liefde. Zo'n mooie auto die met liefde gepoetst werd, en op mooie zomerdagen werd meegenomen voor een leuk stukje 'uit toeren'. Dat je voor zo'n ding geen wegenbelasting betaalde is logisch.

Ja, en die grens schuift op. In 1950 was een oldtimer een auto uit de jaren ´20.


Maar tegenwoordig is een oldtimer een auto van na 1980, diesel of lpg, met amper 2 ton op de teller. Zoek maar eens op marktplaats op autos->oldtimers->na 1980. Dat zijn allemaal BMW 5 en 7-series, Mercedessen, en golfjes. Kortom: het typisch soort oude meuk waar je in gaat rijden als je jong bent en niet teveel wilt betalen.

Perfect. Mensen die het dan niet breed hebben kopen zo'n oude wagen, waar vanalles aan ontbreekt zoals elek. verstl. spiegels, ruitverwarming, stuurbekr. etc.

Jongeren die graag verder willen komen en geen brokken maken betalen wel een hoge verzekering.


Die dingen hoeven aan geen enkele moderne norm te voldoen qua veiligheid of uitstoot, maar zijn naar hun aard gewoon 'moderne' auto's.

Een auto uit 1950 wat volgens jou dan wel een oldtimer is heeft geeneens gordels.


De grens optrekken naar 30 of 35 jaar lijkt me heel verstandig.

Mensen die goedkoop willen rijden zullen daar geen problemen mee hebben lijkt me.
De enige groep die je aanpakt zijn mensen die een auto kochten toen deze 20 jaar oud was en er vervolgens >5 jaar mee rijden.

Bovendien hebben oudere auto's vaak nog minder veiligheidsmaatregelen en/of zijn vervuilender.
 
Jaloers ? ik heb nog wel een Kadettje uit 1975 tekoop voor je
Ben overigings wel oldtimerliefhebber en heb verschillende oude opels die zeker niet vervuilender zijn dan die meuk wat ze nu bouwen

precies en je had er iig veeel meer pret van dan die moderne blikjes })
 
Jaloers ? ik heb nog wel een Kadettje uit 1975 tekoop voor je
Ben overigings wel oldtimerliefhebber en heb verschillende oude opels die zeker niet vervuilender zijn dan die meuk wat ze nu bouwen
:N Leuk om te zien, maar ik heb liever een nieuwe...
 
Zou allemaal goed kunnen, maar laat ze eerst eens goed uitzoeken hoe het allemaal precies zit, en wat daadwerkelijk de kosten en baten zijn van een dergelijk plan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik amper auto's van 25+ jaar zie rijden.. Golf? Dat moet dan de Golf 1 zijn (OK, de eerste Golf 2's komen nu zo'n beetje in aanmerking...) .. de keren dat ik een Golf 1 zie rijden zijn in een jaar op 1 hand te tellen :?

als je nu inderdaad nog in een (APK) gekeurde Golf 1 rijd heb je hier heel veel liefde en geld in moeten steken...

vaak zijn deze exemplaren volledig opnieuw in de lak gestoken en is het motorblokje mooi opgeknapt/gereviseerd. vanwege de nog simpele technieken is het onderhoud erg overzichtelijk en (voor de echte liefhebber) makkelijk zelf uit te voeren.
Zonder deze zorg van de Oldtimerrijder houden deze brikken het nooit geen 25 jaar uit.

naar mijn mening zegt de leeftijd ook helemaal nix over de millieu belasting van een voertuig..
een golf 1 van 750 kg gebruikt echt lang niet zoveel zoveel als zijn recente uitvoering van ruim 1394 kg..
Het is inderdaad weer duidelijk dat ook hier geen onderzoek naar gedaan is..

net als de uitspraak dat motorfietsen met een hoger vermogen meer millieu belastend zouden zijn (om het maar weer ffies op moterfietsen te houden..
 
:N Leuk om te zien, maar ik heb liever een nieuwe...
Ieder z'n meug :)

Als het om een echt nieuwe auto gaat, wel het eerste half jaar goed ventileren.
Het eerste half jaar komen er namelijk schadelijke stoffen vrij uit de in het interieur verwerkte materialen. ;)
 
Jaloers ? ik heb nog wel een Kadettje uit 1975 tekoop voor je
Ben overigings wel oldtimerliefhebber en heb verschillende oude opels die zeker niet vervuilender zijn dan die meuk wat ze nu bouwen
:^ ik ben zeker jaloers :Y. Maar ja, ik krijg mijn echte old-timer ook nog wel 8-)
 
Ieder z'n meug :)
En gelukkig maar.
Neemt niet weg dat ik het vreselijk leuk vind om te zien.
Wel de echt bijzondere dan natuurlijk....


Als het om een echt nieuwe auto gaat, wel het eerste half jaar goed ventileren.
Het eerste half jaar komen er namelijk schadelijke stoffen vrij uit de in het interieur verwerkte materialen. ;)
8-)



die rook ik er altijd uit :P
 
Neemt niet weg dat ik het vreselijk leuk vind om te zien.
Wel de echt bijzondere dan natuurlijk....
Welliswaar heb ik een gewone bmw 323i uit 1985, maar wel een niet afgetrapte en met slechts 78.000 km op de teller

Vind ik best bijzonder :)


die rook ik er altijd uit :P
Dat dacht ik ook.
Voor deze twee maal nieuw voertuig gereden, nog nooit zoveel last gehad van hoofdpijn als in die twee nieuwe. Blijkbaar zijn dat toch schadelijkere stoffen dan in tabaksrook zit.
 
Laatst bewerkt:
Let op, afwijkende mening. Niet lezen als je daar niet tegen kunt.
Uitstekend plan! Vroeger was een oldtimer iets waar je in reed uit liefde. Zo'n mooie auto die met liefde gepoetst werd, en op mooie zomerdagen werd meegenomen voor een leuk stukje 'uit toeren'. Dat je voor zo'n ding geen wegenbelasting betaalde is logisch.

Maar tegenwoordig is een oldtimer een auto van na 1980, diesel of lpg, met amper 2 ton op de teller. Zoek maar eens op marktplaats op autos->oldtimers->na 1980. Dat zijn allemaal BMW 5 en 7-series, Mercedessen, en golfjes. Kortom: het typisch soort oude meuk waar je in gaat rijden als je jong bent en niet teveel wilt betalen. Die dingen hoeven aan geen enkele moderne norm te voldoen qua veiligheid of uitstoot, maar zijn naar hun aard gewoon 'moderne' auto's. Niks geen liefde voor een speciaal oud model, gewoon 'goedkoop rijden', wegenbelastingvrij, oldtimerverzekering erbij, klaar.

Om de grens voor altijd op 1983 (of 1987 in 't huidige voorstel) te laten liggen gaat misschien een beetje ver. Maar feit is dat een auto van 25 jaar lang niet zo 'oud' meer is als dat dat vroeger was. De grens optrekken naar 30 of 35 jaar lijkt me heel verstandig.

sorry, maar dit klopt natuurlijk niet helemaal he
 
Terug
Bovenaan Onderaan