Vrijwaring ter plekke of per post, wat is gebruikelijk

Chuck_Norris

MF'er
20 mrt 2009
197
0
Helleu!

Ff een vraagien. Toen ik mijn eerste motor kocht, betaalde ik ter plekke de prijs, nam ik de motor + papieren mee naar huis, haalde ik op het postkantoor in mijn stad een vrijwaring en stuurde deze op naar de oude eigenaar. Geen problemen.

Nu: een kennis van me is gister wezen kijken naar een motor (flink uit de buurt). Het was dus niet ff een op-en-neer ritje. Nu wou hij hem kopen maar kon hem niet meenemen, omdat de eigenaar eerst een vrijwaringsbewijs wou hebben voordat hij hem naar huis kan rijden. Naar het postkantoor was niet meer mogelijk, omdat het al avond was, dus het postkantoor (en de verzekeringsmaatschappij!) waren natuurlijk al dicht.

Wat is nu gebruikelijk? Vrijwaringsbewijs per post of met de eigenaar mee naar postkantoor en daarna gelijk de verzekering opbellen om hem naar huis te kunnen rijden?
 
Met de eigenaar mee naar postkantoor en daarna gelijk de verzekering opbellen om hem naar huis te kunnen rijden, anders kan je als eigenaar gezeik krijgen als de koper voor het overschrijven nog even allerlei boetes binnen trekt.

Verzekering kan je van te voren trouwens ook al regelen.
 
Laatst bewerkt:
Gebruikelijk is vrijwaring op postkantoor.
Anders moet de verkoper er maar op vertrouwen dat je hem overschrijft na verkoop.
En dan met alle gevolgen vandien voor de verkoper.
Bekeuringen, geen verzekering, doorrijden na een ongeluk, enz
 
De verzekering moet geen probleem zijn. Als je al klant ben kan je ze bijna 24 uur bereiken voor een voorlopige verzekering. Vrijwaardig is persoonlijk. Het is net hoeveel vertrouwen je krijgt. Als je de vrijwaardig aangetekend verstuurd zou het voor mij persoonlijk geen probleem zijn nadat het volledige bedrag is betaald.

Succes er mee
 
Vrijwaring ter plekke. Zonder vrijwaring en het volledige bedrag in handen krijgt de koper van mij geen motor mee.
 
Zonder vrijwaring en geld geef ik mijn motor/auto ook niet mee als verkocht. Als iemand hem niet (direct) overschrijft ben ik het haasje als er wat mis is :N
 
Laatst bewerkt:
Als het Postkantoor al dicht is, dan zou je een documentje kunnen opstellen waarin staat dat alle boetes en ongelukken vanaf een bepaalde tijd voor de nieuwe eigenaar zijn. En dan afspreken om de volgende dag naar het Postkantoor te gaan en de vrijwaring gelijk te faxen en daarna op de post te doen.

Zo heb ik het al een keer gedaan zonder problemen!
 
verzekering kan gewoon per telefoon. gegevens doorbellen. de volgende dag maar terug voor de vrijwaring en geld zaken. vooral voor de verkopende partij is de vrijwaring belangrijk ivm met ongelukken of boetes. anders is de verkopende partij verantwoordelijk voor wat de koper op de motot op de terug weg doet. alds je de motor zo graag wilt, de volende dag er weer zijn, tijdens openingstijden postkantoor.
 
Als het Postkantoor al dicht is, dan zou je een documentje kunnen opstellen waarin staat dat alle boetes en ongelukken vanaf een bepaalde tijd voor de nieuwe eigenaar zijn. En dan afspreken om de volgende dag naar het Postkantoor te gaan en de vrijwaring gelijk te faxen en daarna op de post te doen.

Zo heb ik het al een keer gedaan zonder problemen!
full


Zelf twee keer op die manier een motor gekocht.
Inderdaad wel een brief opstellen en beiden ondertekenen ivm met boetes en dergelijke.

Kwestie van vertrouwen, al keldert dat op dit moment wel in nederland
 
Laatst bewerkt:
Zelf twee keer op die manier een motor gekocht.
Inderdaad wel een brief opstellen en beiden ondertekenen ivm met boetes en dergelijke.

Kwestie van vertrouwen, al keldert dat op dit moment wel in nederland
Dat zou ik nooit doen. Voor de verzekering blijft de oude eigenaar aansprakelijk. Mocht er schade gereden worden, dan kost het de oude eigenaar z'n schadevrije jaren, en in extreme gevallen zelfs z'n verzekering. Dan krijg je heel lang gesteggel over wat de schade nou precies is, en moet je maar hopen dat je die kunt verhalen.

Ik ben niet wantrouwend aangelegd, maar de procedure is toch heel simpel? Nieuwe eigenaar zet motor op zijn naam, gaat met vrijwaring naar oude eigenaar, en krijgt daar de rest van 't kenteken en de sleutels. Als je ver weg woont, maak je maar een afspraak als het postkantoor open is.
 
Is heel simpel; Direct boter bij de vis.

Kans op voorval: niet volledig uit te sluiten
Impact bij voorval: niet volledig te overzien
Uitkomst: niet doen

Heeft mijns inziens niet zoveel met vertrouwen te maken. Iedereen zal snappen dat je direct een vrijwaringsbewijs wilt. Vind men dat raar, dan heb je direct al een reden om wantrouwig te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wegens tijdgebrek e.d. zelf s' avonds een paar keer gekocht/verkocht dat de koper deel 2 en 3 meeneemt en de vrijwaring opstuurt, en als dat binnen is word deel 1 opgestuurd.

Over het algemeen ben ik goed van vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Soms is het toch wel lastig. Wat je ook kan doen dat de oude eigenaar deel 1 houdt en nar je opstuurt wanneer je de vrijwaring naar hem opstuurt.
 
Een scenario even afgezien van goede vrienden en mensen die je goed vertrouwd. De vorige eigenaar "vergeet" het en jij meldt je aan bij de verzekering. Jij rijdt schade en achteraf zegt de verzekering: geen vrijwaringsbewijs dus niet verzekerd.
Ik kan je verzekeren dat als (sommige) maatschappijen zo zijn.
 
Dat zou ik nooit doen. Voor de verzekering blijft de oude eigenaar aansprakelijk. Mocht er schade gereden worden, dan kost het de oude eigenaar z'n schadevrije jaren, en in extreme gevallen zelfs z'n verzekering. Dan krijg je heel lang gesteggel over wat de schade nou precies is, en moet je maar hopen dat je die kunt verhalen.

Ik ben niet wantrouwend aangelegd, maar de procedure is toch heel simpel? Nieuwe eigenaar zet motor op zijn naam, gaat met vrijwaring naar oude eigenaar, en krijgt daar de rest van 't kenteken en de sleutels. Als je ver weg woont, maak je maar een afspraak als het postkantoor open is.


Verzekeren kan ook al op jou naam. dat heb ik toen ook gedaan en volgende dag gelijk overgeschreven. Motor hoeft niet op jou naam te staan om te verzekeren. Dus das geen probleem.

Maar het blijft de keus van de verkoper. wel of niet meegeven
 
Zonder vrijwaring en geld geef ik mijn motor/auto ook niet mee als verkocht. Als iemand hem niet (direct) overschrijft ben ik het haasje als er wat mis is :N
:^
Mijn motor/auto gaat pas mee naar de volgende koper op het moment dat ik mijn vrijwaring heb. Ik zal ook mijn papieren niet afgeven "in goed vertrouwen", als er wat gebeurt dan weet je maar nooit wat de verzekering doet.
Dus, ik zal meegaan naar het postkantoor om daar het kentekenbewijs over te schrijven en ik krijg meteen mijn geld.
Vertrouwen hebben is prima, maar je weet maar niet....
 
Mijn meisje werkt bij de politie, en je moet eens weten hoe vaak die ellende meemaakt van mensen die 'op goed vertrouwen' afgesproken hadden dat ze het vrijwaringsbewijs opgestuurd zouden krijgen.

Mijn tip is, doe het nou maar niet..... want JIJ bent de lul (ook als je zelf een documentje hebt opgesteld, ondertekend en al, de rechtsgeldigheid hiervan is namelijk nulkommanul) als de nieuwe eigenaar van je fiets trots bekeuringen maakt. Het is tenslotte wel een HEULE mooie kans om eens even te kijken hoe hard je nieuwe fiets kan, en noem maar op wat nog meer.
 
Nu we het er toch over hebben ;)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat met betaling gaat. Ik heb in mijn zeer korte motor carriere twee motoren gekocht, beide met contant geld. Echter de duurste was 2000,- daarmee durf ik nog enig sinds mee over straat. Maar als een motor 8.000,- euro kost wordt dat ook contant opgenomen? Of wat is gebruikelijk? ;)
 
Ter plekke vrijwaring regelen.

Mijn verzekering is heel makkelijk en ongeveer 24 uur bereikbaar maar opzeggen kan ik pas als ik aan hun een kopie van mijn vrijwaring kan overleggen. Dus ik heb de vrijwaring gewoon nodig om de verzekering op te zeggen.
 
Nu we het er toch over hebben ;)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat met betaling gaat. Ik heb in mijn zeer korte motor carriere twee motoren gekocht, beide met contant geld. Echter de duurste was 2000,- daarmee durf ik nog enig sinds mee over straat. Maar als een motor 8.000,- euro kost wordt dat ook contant opgenomen? Of wat is gebruikelijk? ;)
Telefonisch overmaken als je allebei een goede bank (of goede rekening) hebt. Dan kan de ander meteen zijn eigen bank bellen om te controleren of het geld erop staat. Maar dan moet je wel vantevoren de transactie aanmelden, en veel banken doen bij particuliere rekeningen niet aan telefonische overboekingen.

Makkelijker: Bij een bank of op een postkantoor het geld laten overmaken. De ene neemt het op, het geld blijft 'achter de balie', en het wordt op rekening van de ander gestort. De ander krijgt een briefje dat het gestort is, en daarmee is je transactie rond. Kost wel een tientje of wat aan kosten.

Tegenwoordig ook een optie: Internetbankieren. Koper doet de transactie terwijl verkoper over de schouder meekijkt, of als je bij dezelfde bank zit kan de verkoper meteen op z'n eigen rekening zien dat het is bijgeschreven.
 
Wijziging tenaamstelling tussen particulieren is wettelijk geregeld !! Gebruikelijk gaat dus niet op. Mag je wel doen als je wilt maar het is gewoon wettelijk geregeld. Er staan zelf boete's op mocht je deze regelingen niet naleven !!

Zie hier:

Artikel 26 KR Wijziging van de tenaamstelling: overdracht tussen particulieren
De kentekenhouder - of in geval van overlijden de eigenaar/houder van het voertuig - is bij overdracht het volgende verplicht (lid 1):
- deel IB en het deel II terstond overdragen aan de nieuwe eigenaar;
- deel IA onder zich te houden, totdat hij van de nieuwe eigenaar/houder het vrijwaringsbewijs en het oude deel IB heeft ontvangen.

Binnen een week na ontvangst van het deel IB en het deel II is de nieuwe eigenaar/houder verplicht om bij de Dienst Wegverkeer een nieuw deel IB aan te vragen (lid 2).
Daarbij moeten worden overlegd:
- deel IB;
- deel II;
- een legitimatiebewijs.

Vervolgens geeft de Dienst Wegverkeer aan de nieuwe eigenaar/houder een nieuw deel IB en een vrijwaringsbewijs af (lid 3). De nieuwe eigenaar/houder is verplicht het vrijwaringsbewijs en het oude deel IB te doen toekomen aan de oude eigenaar/houder (lid 4). De oude eigenaar/houder is verplicht het deel IA terstond af te geven aan degene van wie hij het vrijwaringsbewijs en het oude deel IB ontvangt (lid 5).

En dan nu de straf:

Kentekenbewijzen afgegeven na 31 mei 2004
m K 417 deel I B en deel II niet terstond aan de
nieuwe eigenaar/houder overdragen
30

m K 418 deel I A afgeven terwijl het
vrijwaringsbewijs en het oude deel I B
nog niet is ontvangen
90

m K 419 ontvangstbewijs afgeven terwijl het
vrijwaringsbewijs en het oude deel I B
nog niet is ontvangen
90

m K 420 als nieuwe eigenaar/ houder
niet binnen één week op de
voorgeschreven wijze het
kentekenbewijs overschrijven
220 <-- Pittig !

m K 421 het vrijwaringsbewijs en het oude
deel I B niet terstond aan de vorige
eigenaar/houder afgeven
30

m K 422 deel I A niet aan de nieuwe eigenaar/
houder afgeven na ontvangst van het
vrijwaringsbewijs en het oude deel I B
60

m K 423 het ontvangstbewijs niet aan de
nieuwe eigenaar/houder afgeven na
ontvangst van het vrijwaringsbewijs en
het oude deel I B
30

Gewoon zorgen dat je een legitimatie hebt gezien dus en het is wel handig als je zeker weet dat de desbetreffende persoon op het adres woont waar jij de motor ophaalt.
Je kan het natuurlijk ook gewoon old school doen en met de verkoper naar het postkantoor gaan. Maar dit is voor alle zaterdag en zondagskopers die niet meteen naar het postkantoor kunnen gaan. Doe er je voordeel mee.

Pies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan