VRO-1 cursus

Merlin64

Rookie
15 sep 2007
13
0
Hallo allemaal,

Ik heb sinds september 2007 mijn motorrijbewijs. Ik vind het nu eng om bochten te nemen. :] Heel raar, maar waar. Terwijl ik het motorrijden echt heel erg fijn vindt om te doen. Nu heb ik wat gehoord over een VRO 1 cursus. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen. En of je er echt wat aan hebt. Graag zou ik iets meer willen weten. Waar het allemaal gegeven wordt. Zou iemand mij wat meer informatie kunnen geven over een VRO 1 cursus. En wie hem heeft gevolgd hoe hij is bevallen. Heb je er wat van geleerd en is het te doen?
Ik sta open voor suggesties *D

Merlin
 
ik heb hem vorig jaar gedaan.. een jaar na het halen van mijn rijbewijs..

persoonlijk vond ik het een topdag waarbij ik weer veel heb bijgeleerd!! idd het bochtenwerk, door een ongeluk dat ik had was ik erg onzeker geworden in de bochten en door die dag is dat vertrouwen wel weer helemaal terug gekomen.. je leert je eigen motor (nog) beter kennen en dat is alleen maar meegenomen!!

ik heb hem gedaan bij de knmv, op het politietrainingscentrum in lelystad.. en ik wil dit jaar nog vro 2 gaan doen..

KNMV - Dé vereniging voor motorrijdend Nederland
 
same here: vorig jaar gedaan. Helemaal OK. Wel (te) duur, maar toch een aanrader.
Met name het remmen en voelen wat je motor kan en niet kan is heel waardevol.
Wel blijven oefenen na die dag! Dwz af en toe een parkeer terrein opzoeken of een verlaten weggetje en de motor weer even grondig aan de tand voelen 8-)
 
Een paar jaar geleden heb ik ook de VRO-1 cursus gevolgd. Vond het een prachtige en leerzame dag. De cursus is behoorlijk aan de prijs maar vond het geld dubbel en dwars waard :) . (het was wel zuur dat ik een dag later problemen had met de zwaartekracht :+ )

Bij de meeste verzekeraars krijg je korting op vertoon van je certificaat.

Aanrader dus!
 
Ik heb vorige dag een VRO 1 dag gevolgd (in de regen) en het is wat allen hierboven zeggen.

Aanrader !
 
ik zit er ook over te denken hem samen met mijn partner te doen. We hebben beide sinds 4 maanden ons rijbewijs maar inmiddels heb ik er al wel 4000km op zitten. Is het raadzaam om nog een jaar te wachten of zou het juist handig zijn hem bijv. in het najaar te doen?
 
Het is zeker te doen en ook absoluut een aanrader. Heb 'em met droog weer gedaan, maar had achteraf liever regen gehad. Als je het op een natte baan kan, kan je het ook wel als het droog is.

Belangrijk om te weten is dat je zelf bepaald in hoeverre je een oefening doet. Wil je niet 'wippen in de vrije natuur' bijvoorbeeld dan is dat niet verplicht. Ook bij de motorgymnastiek hoef je niet alles te doen wat de instructeur doet. Belangrijkste is dat jij meer vertrouwen krijgt in jezelf en je motor. Dat bereiken ze niet door je op je snuitje te laten gaan ;)

Verder zijn er diverse aanbieders van zulke trainingen:

KNMV - Dé vereniging voor motorrijdend Nederland
Meneer Verkeer - Rijopleidingen
Home - LCVM Bergtrainingen
http://www.mig-nederland.nl/

Keuze genoeg dus. Lijst is in willekeurige volgorde. Heb VRO-1 van de KNMV gedaan. Met andere aanbieders geen ervaring, maar het lijkt met dat deze niet beter of slechter zijn dan de KNMV.
 
Laatst bewerkt:
ik ga over 3 weken, heb mn rijbewijs nu 6 maanden en er 14.000 km op staan (helaas veel snelweg). ben héél benieuwd, maar na alle verhalen hier op het forum zal het sowieso goed komen
 
ik ga 24 augustus, via knmv! ben erg benieuwd en heb er echt zin in!!

het is miss. een hoop geld, maar beheersing en een goed, vertrouwd gevoel op de motor is veel waard!
 
als je 5-15k km hebt gereden en wat bij wilt leren is het best leerzaam (vooral einde van de dag ;) )

Heb je meer dan 30-50k gereden, dan heb je het meeste al wel meegemaakt, werkt het als een leuke opfrisser en is t einde van de dag heel leuk (om even je bochtentechniek wat te oefenen/aan te passen) , maar zul je het relatief duur vinden, aangezien je een groot gedeelte al wel "kunt" of hebt meegemaakt...

VRO1 is ook meer een bewustheidswordingscursus (scrabble :+ ), al wordt er wel aandacht besteed aan rijvaardigheid
 
Weet iemand een adres in Noord-brabant? Alles wat ik kan vinden aan VRO zit bij lelystad e.d.
 
Weet iemand een adres in Noord-brabant? Alles wat ik kan vinden aan VRO zit bij lelystad e.d.

er is een camping daar.. ik meen dat je voor 11 euro daar een nachtje kan staan... ik heb vorig jaar (met manlief) een hotel gepakt.. was zo'n aanbieding van € 50,-/pn/pk incl ontbijt.. het is maar wat je wilt.. je kan ook 's morgens vroeg vertrekken.. maar half 9 aanwezig is errug vroeg weg dan...
 
Weet iemand een adres in Noord-brabant? Alles wat ik kan vinden aan VRO zit bij lelystad e.d.
er zit geen adres in brabant. Die is helaas gesloten. De enige locatie is lelystad geloof ik. Dat is vanuit Breda 1,5 uur rijden. Geen probleem dus ;)
 
wat rez zegt: eigenlijk leer je niets nieuws, maar na een jaar rijden was het bij mij weggezakt. Ook na de winter (glad enzo) verander je toch een beetje van rijstijl.

Op de VRO herhaal je alles weer een beetje.

Ik heb hem vooral gedaan omdat het verplicht is voor VRO2 ;) en die is alweer een stuk spannender! (volgend jaar).

owja: je moet er om 8.00 zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
same here: vorig jaar gedaan. Helemaal OK. Wel (te) duur, maar toch een aanrader.

Dingen leren die je leven kunnen redden zijn nooit te duur ;)

Althans niet in prijsklasses als waarvoor rij opleiding centra dit aanbieden.

Voor nieuwelingen, heropstappers, mensen die al tig jaar rijden etc. Misschien leer je weinig nieuws maar zo'n opfris cursus is echt niet slecht. Zeker het vervolg hierop niet.


Sprak vorige week een man in een motorzaak die zijn BMW niet de bocht omkreeg. Beste man had nog nooit van countersteering gehoord in zijn 10/20 jaar motor rijden en vermelde dat ie toch wel aardig kon door kachelen. Direct VRO gaan doen is dan het advies.
 
Laatst bewerkt:
En je krijgt korting op je verzekering (KNMV) ;) afhankelijk van je motor kan dit ook flink voordeel opleveren.
 
Laatst bewerkt:
k ga dit jaar ook cursesdaggie boeken
altijd interressant en zo blijf je leren :+
 
Is het raadzaam om nog een jaar te wachten of zou het juist handig zijn hem bijv. in het najaar te doen?

Ik denk wel dat het goed is de VRO-1 te doen als je goed gewend bent aan je motor en weet hoe ie reageert. Als je de VRO-1 gaat doen met wat weinig rij ervaring dan ben je meer bezig om je motor onder controle te houden dan met de oefeningen :-)

De eerste keer VRO-1 deden we in 1998, en nu dit jaar hebben we hem weer gedaan, zeg maar als "opfris". Beide keren in lelystad, en allebei de keren ontzettend veel plezier gehad :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het dus zonde geld, ben met mijn vriendin mee geweest toen ze net haar 600 rr had en het is gewoon een lachertje. Motor gymnastiek, steile helling nemen, over een wip rijden pffffff. Als je wilt leren bochten rijden , ga lekker naar de eifel of de ardennen in of naar luxemburg daar heeft mijn vriendin echt leren rijden en ik trouwens ook hele mooie omgeving met erg veel super mooie en soms snelle bochten. Neem desnoods iemand mee die goed kan sturen, zo heb ik het ook geleerd zijn lijnen rijden en het langzaam opbouwen. Totdat je op een gegeven moment je voorrijder voorbij blaasd }) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan