VRO-1 cursus

ik heb 1 en 2 gedaan toen ik 3 maanden mijn rijbewijs had en heb erg veel geleerd, daarna is de eiffel een stuk leuker (in tegenstelling tot wat cbrdave zegt) omdat je direct lekker de bocht in kan. haarspelden zijn een vak apart maar ook dat heb je snel genoeg door. ik zeg doen!
 
Ik vind het dus zonde geld, ben met mijn vriendin mee geweest toen ze net haar 600 rr had en het is gewoon een lachertje. Motor gymnastiek, steile helling nemen, over een wip rijden pffffff. Als je wilt leren bochten rijden , ga lekker naar de eifel of de ardennen in of naar luxemburg daar heeft mijn vriendin echt leren rijden en ik trouwens ook hele mooie omgeving met erg veel super mooie en soms snelle bochten. Neem desnoods iemand mee die goed kan sturen, zo heb ik het ook geleerd zijn lijnen rijden en het langzaam opbouwen. Totdat je op een gegeven moment je voorrijder voorbij blaasd }) .

ik denk niet dat je het moet zien als 'leren bochten rijden' wel het onder controle houden van je eigen motor in rare omstandigheden..

noodstoppen leer je met lessen tot 50 km.. nu ga je (als je dat durft) door naar de 100.. meer realistisch dus.. en dan kan je gelijk ervaren wat JOUW motor kan en doet in zo'n geval.. troep op de weg.. kijk maar wat je motor doet als je niet anders kan dan erover heen (niks dus) doorremmen op zand/modder.. en ook hier ga je aan het eind van de dag het circuit over.. niet bloedhard, maar je gaat wel!!

overigens is dat gymnastiekgedeelte niet meer bij vro-1!!

bij vro-2 krijg je ook remmen in de bochten en bermrijden, waterbak enz.. gewoon praktijk wat iedereen wel eens kan overkomen..
 
Ik vind het dus zonde geld, ben met mijn vriendin mee geweest toen ze net haar 600 rr had en het is gewoon een lachertje. Motor gymnastiek, steile helling nemen, over een wip rijden pffffff. Als je wilt leren bochten rijden , ga lekker naar de eifel of de ardennen in of naar luxemburg daar heeft mijn vriendin echt leren rijden en ik trouwens ook hele mooie omgeving met erg veel super mooie en soms snelle bochten. Neem desnoods iemand mee die goed kan sturen, zo heb ik het ook geleerd zijn lijnen rijden en het langzaam opbouwen. Totdat je op een gegeven moment je voorrijder voorbij blaasd }) .
Het gaat hierbij niet zozeer om het truukje, maar meer om het vertrouwen. Ze noemen het ook een stukje mentale training. Doel is datje leert dat zo'n motor meer kan hebben dan je waarschijnlijk denkt en dat ie eigenlijk alleen maar rechtuit wil gaan als je ergens overheen rijdt (autoband, stuk hout).

Bochten rijden is ook meer een bewustwording van je kijkgedrag. Snelheid is hierbij (bij de gehele VRO1 trouwens) ondergeschikt.

Persoonlijk denk ik dat een stukje extra training nooit zo heel veel kwaad kan. Behalve voor jou dan, want jij bent al goed :+ Al die motoragenten die daar nog wel eens bezig zijn zijn zeker ook allemaal amateurs :z
 
Zoek eens een parkeerterrein op die een beetje schoon is en ga daar oefenen.
Steeds harder en schuiner. Beginnen met een vaart van 40km/h ofzo.

Zo heb ik de eerste stappen gezet richting het echte stuurwerk.
Net zolang doorgaan totdat je doorhebt hoe dat knietje aan de grond moet.
Op hogere snelheid is het niet veel anders dan op lage snelheden, het risico wel natuurlijk.
 
ik denk niet dat je het moet zien als 'leren bochten rijden' wel het onder controle houden van je eigen motor in rare omstandigheden..

noodstoppen leer je met lessen tot 50 km.. nu ga je (als je dat durft) door naar de 100.. meer realistisch dus.. en dan kan je gelijk ervaren wat JOUW motor kan en doet in zo'n geval.. troep op de weg.. kijk maar wat je motor doet als je niet anders kan dan erover heen (niks dus) doorremmen op zand/modder.. en ook hier ga je aan het eind van de dag het circuit over.. niet bloedhard, maar je gaat wel!!

overigens is dat gymnastiekgedeelte niet meer bij vro-1!!

bij vro-2 krijg je ook remmen in de bochten en bermrijden, waterbak enz.. gewoon praktijk wat iedereen wel eens kan overkomen..


Nou die gymnastiek is geen vast onderdeel, heb ik begrepen. Alleen als er tijd over is doen ze dit. Maar dat is absoluut een ervaring apart.
Je wordt er een stuk zekerder door.

full


 
Het gaat hierbij niet zozeer om het truukje, maar meer om het vertrouwen. Ze noemen het ook een stukje mentale training. Doel is datje leert dat zo'n motor meer kan hebben dan je waarschijnlijk denkt en dat ie eigenlijk alleen maar rechtuit wil gaan als je ergens overheen rijdt (autoband, stuk hout).

Bochten rijden is ook meer een bewustwording van je kijkgedrag. Snelheid is hierbij (bij de gehele VRO1 trouwens) ondergeschikt.

Persoonlijk denk ik dat een stukje extra training nooit zo heel veel kwaad kan. Behalve voor jou dan, want jij bent al goed :+ Al die motoragenten die daar nog wel eens bezig zijn zijn zeker ook allemaal amateurs :z


Oefening moet zeker!!!
.....maar of je daar een VRO of andere instantie bij nodig hebt.

Die oefeningen kun je bijna allemaal ook zelf doen op een parkeerplaats.
Ik denk dat de meerderheid van de motorrijders na hun behaalde examen geen bijzondere verrichtingen meer oefenen......zoals bv een noodstop.

Natuurlijk is begeleiding goed en ik zal het ook niemand afraden.
Maar het enige wat mensen die dag doen is verplicht bijzondere verrichtingen.
Ik ben van mening dat je heel veel ook zelf kunt oefenen.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga eens kijken naar de links die Fully heeft achter gelaten.
 
ik heb een tijd terug de cursus Remmen Onder Controle gedaan via KNMV.
dit is een soort van slipcursus, erg leuk en leerzaam. je gaat met een motor(BMW) met "zijwieltjes" ook een gladde baan op.
link: KNMV - Dé vereniging voor motorrijdend Nederland
is ook een aanrader voor de abs rijders onder ons, daarmee leren ze je ook omgaan.
en uiterraard mag je aan het eind van de middag met de eigen motor de baan op (m.u.v. de gladde baan)
en ik denk er ook over om binnenkort de VRO-1 te gaan doen, leerzaam (volgens een aantal dan niet) en erg leuk lijkt mij
 
in tegenstelling tot wat CBRdave zegt gaat het in de startpost om een stukje vertrouwen krijgen in de motor. technisch een bocht goed nemen kan je natuurlijk op een circuit training leren, maar dan lukt je pas als je durft.
heb tot nu toe alleen maar positieve verhalen gehoord over de VRO training. vanuit mijn rijschool gaan ze in augustus ook naar deze training, dus misschien kan je daar eens vragen. als het een stukje vertrouwen/controle over je motor is kan je misschien eens je oude rijschool bellen en vragen of je weer een paar lesjes bijzondere verrichtingen kan meedoen.
denk dat de voordelen (korting bij je verzekering, je fiets nog beter leren kennen) wel opwegen tegen de nadelen (kosten). als de kosten het probleem zijn- vraag het als kado voor je verjaardag ofzo :p
 
in tegenstelling tot wat CBRdave zegt gaat het in de startpost om een stukje vertrouwen krijgen in de motor. technisch een bocht goed nemen kan je natuurlijk op een circuit training leren, maar dan lukt je pas als je durft.
heb tot nu toe alleen maar positieve verhalen gehoord over de VRO training. vanuit mijn rijschool gaan ze in augustus ook naar deze training, dus misschien kan je daar eens vragen. als het een stukje vertrouwen/controle over je motor is kan je misschien eens je oude rijschool bellen en vragen of je weer een paar lesjes bijzondere verrichtingen kan meedoen.
denk dat de voordelen (korting bij je verzekering, je fiets nog beter leren kennen) wel opwegen tegen de nadelen (kosten). als de kosten het probleem zijn- vraag het als kado voor je verjaardag ofzo :p

voor veel motorrijders een goede zaak! vooral diegene die weinig KM rijden zinvolle opfriscursus aan het begin van hetseisoen
 
Oefening moet zeker!!!
.....maar of je daar een VRO of andere instantie bij nodig hebt.

Die oefeningen kun je bijna allemaal ook zelf doen op een parkeerplaats.
Ik denk dat de meerderheid van de motorrijders na hun behaalde examen geen bijzondere verrichtingen meer oefenen......zoals bv een noodstop.

Natuurlijk is begeleiding goed en ik zal het ook niemand afraden.
Maar het enige wat mensen die dag doen is verplicht bijzondere verrichtingen.
Ik ben van mening dat je heel veel ook zelf kunt oefenen.

tuurlijk kan je dat zelf... maarrr... DOE je dat ook en doe je dat ook goed?? in de loop der tijd leer je jezelf veel aan dat technisch misschien helemaal zo goed niet is..

maar ach het is geen verplichting.. je moet het leuk vinden zoiets.. is denk ik hetzelfde met een slipcursus voor de auto.. ook niet nodig, want hoe vaak kom je nou in een slip, maar wel leuk om te doen..
 
Wij gaan toch ook van de zomer maar eens kijken of we de VRO1 kunnen doen, vooral ook omdat mijn vriendin 3 weken geleden een aardige klapper gemaakt heeft in de Botlektunnel en op deze manier weer een beetje het vertrouwen terug wil krijgen. Ik denk dat deze cursus daar wel geschikt voor is en ik steek er zelf ook nog wel wat van op.
 
Wij gaan toch ook van de zomer maar eens kijken of we de VRO1 kunnen doen, vooral ook omdat mijn vriendin 3 weken geleden een aardige klapper gemaakt heeft in de Botlektunnel en op deze manier weer een beetje het vertrouwen terug wil krijgen. Ik denk dat deze cursus daar wel geschikt voor is en ik steek er zelf ook nog wel wat van op.

ik was zelf ook mijn vertrouwen kwijt na een klapper.. en die is na de vro echt wel weer terug (misschien een beetje teveel?? :? O-) )
 
maar ach het is geen verplichting.. je moet het leuk vinden zoiets.. is denk ik hetzelfde met een slipcursus voor de auto.. ook niet nodig, want hoe vaak kom je nou in een slip, maar wel leuk om te doen..
Tot nu toe één keer in ongeveer 15 jaar :$

Geen training gehad :N

Dat slippen op de openbare weg is niet leuk kan ik je vertellen :N. Gelukkig goed afgelopen (180 graden gedraaid, keurig 'geparkeerd' tussen twee bomen, op ongeveer een meter van een greppel :X). Slechts wat gras op m'n auto en een hartslag van over de 200 :o
 
Laatst bewerkt:
ik was zelf ook mijn vertrouwen kwijt na een klapper.. en die is na de vro echt wel weer terug (misschien een beetje teveel?? :? O-) )

Hmmm.... ik heb een ook een aardige klapper gemaakt (vlak na VRO1), erg weinig vertrouwen in bochten sindsdien...

VRO2 heeft het niet op kunnen halen (in de bochten) zoals ik het zou willen.
Veel rijden en vooral de Eifel (en vrienden die me aanwijzingen gaven en zich inzetten om het voor te doen etc..) hebben ervoor gezorgd dat ik, meer dan vroeger, weer vertrouwen heb in de bochten :)
 
Wat ik hiermee wil zeggen is: VRO is heel erg goed om vertrouwen te krijgen in de motor, maar verwacht geen wonderen.
Soms zijn andere alternatieven beter :)
 
heb nu 3 maanden mijn rijbenwijs en wil graag vro1-2-3 doen.
puur om meer 1 te worden met je motor.
Ik vind van mijn zelf dat het best goed gaat maar schok toch wel toen ik mijn stepje op de grond kwam.
zou wel graag op het circuit willen.
Maar alles op zijn tijd!! eerst leren rijden.
 
Ik heb heel veel gehad aan mijn vro1 en 2. Heb ook een off the road cursus gedaan in Rijssen en daarna off the road vakantie in Andorra. Ging dankzij die cursus best goed!
Wat ik wil zeggen is dat na zo'n cursus de motor veel vertrouwder voelt. Zelf oefenen kan ook maar dat doe je toch niet zo snel, en zeker niet een hele dag. En bij de cursus krijg je ook nog uitleg van iemand die er echt verstand van heeft..
Ik was zo slim om de VRO-1 met een tweetakt KAWA-kr1 te doen. Was waarschijnlijk oververhit geraakt, en op de terugweg kreeg ik op de snelweg een vastloper! ;(
Dat was wel effe schrikken, motor begon te stuiteren maar dankzij de cursus (denk ik ) bleef ik er op zitten en kom hem in de berm tot stilstand brengen.
Achteraf hoorde ik dat ik de koppeling in had moeten trekken, dan was ie waarschijnlijk gestopt met stuiteren.... :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan