VRO bochten

thenico

MF'er
8 mei 2013
194
73
Hi All,

Ik wil graag mijn VRO bochten gaan doen om toch eens te leren wat soepeler door de bocht te gaan.
Echter nu staat er dat deze VRO voor "ervaren tot specialist" rijders wordt gehouden.

Nu heb ik 10 jaar rijervaring, maar qua bochten ben ik een echte noob vrees ik.
De vraag is dus eigenlijk, weet iemand uit ervaring wat de benodigde ervaring is voor deze cursus?

Is het echt hoger niveau of kan eigenlijk iedereen gewoon meedoen?

Thanks!
nico
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet op welke VRO je precies doelt, maar over het algemeen zijn er gewoon instructeurs die kijken naar wat JIJ doet. En krijg je dus feedback op wat je zelf kunt verbeteren. Ieder op zijn/haar eigen niveau. No worries!
 
Zelfs bij de vro bochten heb ik ze van de baan zien glijden helaas. Oa een nieuwe R6 totalloss gezien.
 
Nou, als jij al 10 jaar rijd dan kun je jezelf wel ervaren noemen hoor. ;)

Een bochtentraining kan ik iedereen aanraden. Of 't nu in de vorm van een VRO is of gewoon een circuitdagje. Je leert ermee dat de limiet van je motor veel verder ligt dan bij normaal dagelijks gebruik waardoor je veel vertrouwder en soepeler (niet eens zozeer harder) door bochten gaat op de openbare weg.
 
Er staan ook filmpjes van de VRO Bochten op youtube, kan je een beetje bekijken of het je wat lijkt
 
Ik denk dat het handig is om even contact met ze op te nemen, kijken hoe ze jouw ervaring inschatten en of er misschien verschillende (niveau)groepen zijn.
 
Ik heb deze training vorig jaar gedaan, en er zit qua ervaring van alles tussen bij de deelnemers.

Zelfs chopperrijdertjes die zo dom waren om tegen de rijrichting in te gaan rijden...

Als je wat minder ervaring hebt zal je wellicht aan het einde van de dag er wat minder aan hebben.
Dan worden er vooral rondjes gereden op een stevig tempo, maar het blijft altijd mogelijk gewoon achteraan mee te hobbelen hoor.
Maar er iets van opsteken die je altijd, ook andere zaken zoals remmen in de bocht, remproef en uitwijken voor obstakels komt aan bod in de ochtend.

Als je al 10 jaar rijdt, en het lijkt je leuk, gewoon doen.
Gezond verstand meenemen en gebruiken, net als altijd met motorrijden.

Voor mij was het tevens de mogelijkheid om verzekerd op een circuitje rond te mogen rijden.
 
Heb zelf VRO Expert op het programma, was wel benieuwd dus heb t maar gewoon gedaan.
 
Inderdaad... 10 jaar een motor in de schuur maar niet zoveel km. Bochten zijn langzaam ens ik heb nog steeds last van target fixatie, verkeerd insturen (te vroeg, te laat) en een mooie lijn is al helemaal geen sprake.

Dus ik ga er sowieso wat van opsteken (mag ook wel voor die prijs :X)

Cheers!
 
Wat enorm helpt is zorgen dat je banden hebt waarmee je ook een bocht kan maken.

Dat ligt 1 aan het type band en 2 aan de staat van de band. Zitten er hoeken in, zijn ze vierkant dan wordt het allemaal wiebelig en onvertrouwd. Dat motiveert niet een bocht lekker in te sturen.

De vering ook op orde hebben. Dus geen vork en schokdemper die nooit geserviced zijn wat bij 9 van de 10 motoren het geval is.

Dat zorgt ervoor dat de motor doet wat jij wilt en verwacht dat deze doet. Zonder te hoeven corrigeren of iets.

Ik denk dat je nog zoveel cursusjes kan nemen, maar als deze basis niet goed is heb je er weinig aan.
 
Laatst bewerkt:
Zelfs bij de vro bochten heb ik ze van de baan zien glijden helaas. Oa een nieuwe R6 totalloss gezien.
Hoe graag ik zo'n VRO zou willen doen, maar het feit dat ik eind van de dag zonder motor kan komen te zitten weerhoudt mij ervan. ;) Je zoekt immers je grenzen op neem ik aan. Dagverzekering is ook weer 30-40% van de cursusprijs. -O-
 
Hoe graag ik zo'n VRO zou willen doen, maar het feit dat ik eind van de dag zonder motor kan komen te zitten weerhoudt mij ervan. ;) Je zoekt immers je grenzen op neem ik aan. Dagverzekering is ook weer 30-40% van de cursusprijs. -O-

Dat is ook bedoeling van zo een cursus. Je grenzen opzoeken van zowel jezelf als die van de motor. Als jij niet over je grenzen gaat dan rij jij aan het eind van de dag gewoon weer op terug op je oude betrouwbare fiets.
 
Gewoon doen. Ik heb inmiddels meerdere VRO trainingen gedaan. Je rijdt in principe op je eigen niveau. Je zit tenslotte zelf aan je gashendel. Mijn ervaring is dat je niet opgejaagd wordt of zo. Je kunt op je eigen manier meedoen en leren van wat de instructeurs zeggen en dat gelijk oefenen.

En wat je grenzen opzoeken betreft daar ben je ook zelf bij. Ik dacht ook dat ik de grens van mijn motor wel bereikt had........totdat ik de instructeur op mijn motor liet rijden met mij achterop. Toen bleek dat mijn grens wel bereikt was, die van de motor nog lang niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf wel eens met wat vrienden een middagje bij MCT meegedaan. Da's een heel stuk goedkoper dan een VRO en helpt ook al behoorlijk. Kon toen kiezen tussen 'rustig', 'tour' en 'sportief' waarbij ik voor 'tour' ging. Dat ging me het eerste rondje vrij hard maar daarna kon ik het aardig bijbenen. Als je dan echt aan jezelf twijfelt dan zou je nog voor 'rustig' kunnen gaan. Dit is een voorbeeld maar er zijn volgens mij meerdere partijen die hetzelfde aanbieden.

En hoewel dit geen VRO is, helpt dit al heel aardig omdat je de grenzen ietsjes gaat verkennen (bij lange na er niet overheen) waardoor je daarna op de weg simpelweg wat minder gespannen bent bij bochtenwerk.
 
Laatst bewerkt:
Twee jaar geleden een vro bochten gedaan, Lelystad politiecircuit. Op de dag zelf werden drie groepen gemaakt van beginnen tot gemiddeld naar expert. Een indicatie was naast je eigen inschatting ook bijvoorbeeld de schaamrand op je band. Veel is beginner, niets tot weinig is expert.
Als het te heftig wordt voor je kun je eventueel wisselen naar een aderere groep.

Begint met kleine oefeningen zoals noodrem, bermvlucht, uitwijken, over een obstakel heen (motor voorband of zo). Het circuit wordt opgedeeld in secties, elke keer een nieuwe sectie, langzaam een eerste keer en dan snelheid opbouwen, lijnen leren zien. Uiteindelijk rij je inde laatste sessie het circuit andersom, waardoor alle apex punten, lijnen en bochten weer anders worden. Rij niet achteraan inde groep maar redelijk vooraan, constantere snelheid en beter zicht. Instructeur ziet ook beter hoe jij de bochten neemt en geeft advies tussendoor bij korte besprekingen.

Als het jou te heftig wordt sla je over, JIJ bepaald tot hoe ver je wilt gaan.
 
Laatst bewerkt:
VRO iets van 260 euro geloof ik.
Verzekering voor een nieuwe 1190 ADV was rond de 50 euro.
€ 280 voor niet-leden: VRO Bochten - KNMV
€ 78,65 voor dagverzekering: Algemene informatie - KNMV

25% van de cursusprijs dus. :P

Dat is ook bedoeling van zo een cursus. Je grenzen opzoeken van zowel jezelf als die van de motor. Als jij niet over je grenzen gaat dan rij jij aan het eind van de dag gewoon weer op terug op je oude betrouwbare fiets.
Juist omdat ik die grenzen zal gaan opzoeken ben ik bang dat ik zonder motor eindig. :+ Verkeerde mindset, ik weet het..
 
Laatst bewerkt:
Juist omdat ik die grenzen zal gaan opzoeken ben ik bang dat ik zonder motor eindig. :+ Verkeerde mindset, ik weet het..
Je moet het inderdaad andersom zien. Zo'n training kan je helpen om de glimmende kant boven te houden wanneer je de weg weer op gaat. ;)

Dat geldt toch alleen bij KNMV-verzekeringen?
Bij de ANWB ook, bij Bikerpolis ook. Even nagaan bij je verzekering dus. :)
 
Als je bij de knmv je motor verzekerd hebt is die ook bij de VRO verzekerd. Als je hem dus all-risk verzekerd hebt en je rijdt hem total loss, dan betaal je je eigen risico. Je gaat ook niet terug in je schade vrije jaren tijdens een VRO.

Of je de 10% korting dan ook krijgt weet ik niet :+
 
Als je bij de knmv je motor verzekerd hebt is die ook bij de VRO verzekerd. Als je hem dus all-risk verzekerd hebt en je rijdt hem total loss, dan betaal je je eigen risico. Je gaat ook niet terug in je schade vrije jaren tijdens een VRO.

Of je de 10% korting dan ook krijgt weet ik niet :+

Potjandorie, totaal niet aan gedacht. Mooie manier om toch nog met m'n striple te rijgen op Lelystad!
 
Terug
Bovenaan Onderaan