VRO bochten

Als je bij de knmv je motor verzekerd hebt is die ook bij de VRO verzekerd. Als je hem dus all-risk verzekerd hebt en je rijdt hem total loss, dan betaal je je eigen risico. Je gaat ook niet terug in je schade vrije jaren tijdens een VRO.

Of je de 10% korting dan ook krijgt weet ik niet :+
Je gaat weldegelijk terug in schadevrije jaren, je raakt echter je no-claimkorting niet kwijt. Dat merk je pas wanneer je wil overstappen naar een andere verzekeraar.
 
Dagverzekering is ook weer 30-40% van de cursusprijs.

En met de nodige haken en ogen helaas. Ik heb een custom Vmax uit '98. Te oud om toegelaten te worden en ook niet te verzekeren op taxatiewaarde.

Jammer. Ik had best wel weer een dagje Lelystad willen doen in de toekomst.
 
All..

Toch even mijn feedback voor toekomstige liefhebbers.
Heb inmiddels de training achter de rug en ben tot de volgende conclusies gekomen:

- Twijfel niet over de ervaringseis, iedereen is welkom.. heb op de cursus racemonsters gezien maar ook absolute beginners, de cursus is dus voor gewoon voor iedereen toegankelijk.

- Ik vond het persoonlijk minder leerzaam dan gehoopt. Het is hardstikke leuk om lekker over een schoon en strak circuit te scheuren en hem lekker in de bocht te leggen wetende dat het allemaal veilig kan, echter voor mij persoonlijk is bochten rijden op de gewone weg een heeeeeel ander verhaal, daar zit je met vuil, onoverzichtelijkheid, tegenliggers en aan jouw kant van de streep blijven wat toch een geheel andere insteek vergt. Helaas is hier in de training geen rekening mee gehouden het rijden van rondjes. Iets meer theorie en verkeersgerichte tips was/waren dan ook welkom geweest

Dit zal overigens ook in de KNMV evaluatie zetten wellicht dat meer mensen dit gevoel hadden, sprak wel wat mensen die dezelfde mening hadden. Dus misschien kunnen ze hierop inspelen in de toekomst.


Just my 2cts zullen we maar zeggen.
 
All..

Toch even mijn feedback voor toekomstige liefhebbers.
Heb inmiddels de training achter de rug en ben tot de volgende conclusies gekomen:

- Twijfel niet over de ervaringseis, iedereen is welkom.. heb op de cursus racemonsters gezien maar ook absolute beginners, de cursus is dus voor gewoon voor iedereen toegankelijk.

- Ik vond het persoonlijk minder leerzaam dan gehoopt. Het is hardstikke leuk om lekker over een schoon en strak circuit te scheuren en hem lekker in de bocht te leggen wetende dat het allemaal veilig kan, echter voor mij persoonlijk is bochten rijden op de gewone weg een heeeeeel ander verhaal, daar zit je met vuil, onoverzichtelijkheid, tegenliggers en aan jouw kant van de streep blijven wat toch een geheel andere insteek vergt. Helaas is hier in de training geen rekening mee gehouden het rijden van rondjes. Iets meer theorie en verkeersgerichte tips was/waren dan ook welkom geweest

Dit zal overigens ook in de KNMV evaluatie zetten wellicht dat meer mensen dit gevoel hadden, sprak wel wat mensen die dezelfde mening hadden. Dus misschien kunnen ze hierop inspelen in de toekomst.


Just my 2cts zullen we maar zeggen.

Dank voor je evaluatie. Zou de "VRO op maat" dan beter aansluiten als je gewoon wat meer focus op bepaalde onderwerpen in het dagelijks gebruik wilt hebben?
 
Laatst bewerkt:
- Ik vond het persoonlijk minder leerzaam dan gehoopt. Het is hardstikke leuk om lekker over een schoon en strak circuit te scheuren en hem lekker in de bocht te leggen wetende dat het allemaal veilig kan, echter voor mij persoonlijk is bochten rijden op de gewone weg een heeeeeel ander verhaal, daar zit je met vuil, onoverzichtelijkheid, tegenliggers en aan jouw kant van de streep blijven wat toch een geheel andere insteek vergt. Helaas is hier in de training geen rekening mee gehouden het rijden van rondjes. Iets meer theorie en verkeersgerichte tips was/waren dan ook welkom geweest
Ben het met je eens, de VRO op Lelystad is leuk en leerzaam, maar niet helemaal realistisch. Bij VRO Op Maat kreeg je wel praktijk gevallen erbij, in water rijden en remmen, op helling rijden, remmen in de bocht etc.

Voor nog meer praktijk gehalte heeft de KNMV ook andere cursussen, gewoon op de openbare weg: https://knmv.nl/opleidingen/knmv-trainingen/

En tav kortingen, mij werd verteld dat alleen de VRO R (risico herkennen) die 10% korting geeft (Motoport verzekering via Quakel).
 
Lees met belangstelling...

VRO, bochten of anderszins lijkt me altijd goed.
Luisteren naar ervaring instructeur is ook veel waard.

Maar ik herken het rijden op "ideale baan".
In een mooi, glad en bekend bochtje durf ik ook wel enigszins plat.. (of koekblik binnen/buitenom inhalen....)

Zelf ben ik bv het meest bang voor zand, grind, rotsen, olie, glad-uitziende kinderkopjes, dat soort gedoe.
En metalen lassen in de weg (zit tussen de oren, weet ik, maar toch).
ik heb in mijn motor-leven aantal achterwiel-zippers gehad, zand, zebras, pijlen, of gewoon gladdigheid, en dan zit ik altijd weer 30min verKRRMPT op de motor. (tot vandaag nog niet omver gegaan, 250K++ km... klopklop)
Terwijl ik als geboren Zeeuw bv veel minder bang ben van windstoten (want die "ken" ik, en ik weet dat de motor dat kan hebben, gewoon losjes laten gaan, lekker - die wind).

Even van linksbuiten: kan je niet beter bv een paar uur op een crosser of oud-brik gaan oefenen in driften en andere capriolen ? Het krijgen van "gevoel" voor de motor, en het aanleren van de juiste instincten lijkt me minstens zo relevant.
Doel moet zijn om zo relaxed mogelijk, zo los mogelijk, op de motor te zitten.
bv de reflex om bij uitbreken zo min mogelijk in te grijpen: de motor wil zelf immer ook rechtop komen?
(is dat correct: geef de motor de vrijheid...?)
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik bv het meest bang voor zand, grind, rotsen, olie, glad-uitziende kinderkopjes,


Inderdaad, dat dus! en met ons velen denk ik.. dus als mensen daar nog tips voor hebben?
Denk zelf toch dat het antwoord ligt in gewoon veel rijden in de Eiffel of, daar leer je het meeste van me dunkt. :]
 
Voor VRO bochten moet je wel goed kunnen sturen en vooral durfen dicht bij de berm te komen. Dat komt niet vanzelf. Dat is niet echt een cursus voor een beginnende. Ik heb mijn motorfiets daar getotald, dan ten eigen laste hersteld (ik besliste op die dag om wat geld te besparen, he-he, doe maar niet) en volgend jaar weer gedaan na veel motogymkhana oefenen. De tweede keer vond ik de cursus leuk en leerzaam, maar zeker niet de eerste. Weliswaar weet ik nu wel hoe het voelt om van 100 km/u te low-siden, he-he.
 
Voor VRO bochten moet je wel goed kunnen sturen en vooral durfen dicht bij de berm te komen. Dat komt niet vanzelf. Dat is niet echt een cursus voor een beginnende. Ik heb mijn motorfiets daar getotald, dan ten eigen laste hersteld (ik besliste op die dag om wat geld te besparen, he-he, doe maar niet) en volgend jaar weer gedaan na veel motogymkhana oefenen. De tweede keer vond ik de cursus leuk en leerzaam, maar zeker niet de eerste. Weliswaar weet ik nu wel hoe het voelt om van 100 km/u te low-siden, he-he.
Tijdens zo'n cursus krijgen mensen een ongeluk dat ze anders niet zouden hebben gekregen. Lekker veilig. Dat geeft wel aan wat voor bullshit het is.
 
Ik snap het nut en plezier van een VRO, maar wil er toch iets tegenover plaatsen. Je kunt nog zo goed je motor beheersen, maar de praktijk is geen aangeveegd circuit. Ik noem maar wat: laag liggende binnenbochten met opgehoopt vuil of bladeren, rotondes met een oliespoor, onverwachte bewegingen van medeweggebruikers, afgevallen lading waarvan je voorganger met 4 wielen geen last heeft maar waarvoor jij moet uitwijken, een serie putdeksels precies in de ideale lijn etc. Ik bereik daardoor in de praktijk zelden de ideale lijn en de maximale bochtsnelheid.
 
Zelf ben ik bv het meest bang voor zand, grind, rotsen, olie, glad-uitziende kinderkopjes, dat soort gedoe.
En metalen lassen in de weg (zit tussen de oren, weet ik, maar toch).
ik heb in mijn motor-leven aantal achterwiel-zippers gehad, zand, zebras, pijlen, of gewoon gladdigheid, en dan zit ik altijd weer 30min verKRRMPT op de motor. (tot vandaag nog niet omver gegaan, 250K++ km... klopklop)
Terwijl ik als geboren Zeeuw bv veel minder bang ben van windstoten (want die "ken" ik, en ik weet dat de motor dat kan hebben, gewoon losjes laten gaan, lekker - die wind).
Nog nooit gevallen? Ik na 4 jaar / 90K ook nog niet, maar je hoort en leest overal dat het geheid een keer gaat gebeuren. Ik blijf ook huiverig voor troep op de weg. Nat wegdek vind ik ook nog steeds niet fijn.
Anderhalf jaar geleden een VRO op maat gedaan. Het natte gedeelte daaraan was zigzaggen door een diepe plas (iets van 15cm water als ik 't me goed herinner).
1530805045.jpg

Dat ziet er leuk uit maar is wat mij betreft lang niet zo spannend als nat wegdek waarbij je het verschil tussen gewoon vochtig wegdek, en wegdek met wat olie enzo niet goed kunt zien. Eigenlijk wil ik de echte nat-wegdek training nog wel eens doen, gewoon om eens goed te voelen wat er gebeurd als je wel gaat glijden.
(overigens: ik ben in m'n brommertijd, zo'n 18 jaar terug, een keer over een oliespoor weggegleden en lag voordat ik met m'n ogen kon knipperen in een greppel... wellicht komt daar een deel van m'n nat-wegdek-angst vandaan).

Ik ken mensen die na 25 jaar nog niet ervaren zijn.

Ik heb zelf oa ook een vrachtwagen rijbewijs, heb er 2 jaar mee gereden maar noem mijzelf, ondanks de kilometers, nog geen ervaren vrachtwagenchauffeur :N
Okee, okeee... ;)


Tijdens zo'n cursus krijgen mensen een ongeluk dat ze anders niet zouden hebben gekregen. Lekker veilig. Dat geeft wel aan wat voor bullshit het is.
Omdat de kans bestaat dat je crasht is het hele doen van een extra training bullshit? :?
 
Tijdens zo'n cursus krijgen mensen een ongeluk dat ze anders niet zouden hebben gekregen. Lekker veilig. Dat geeft wel aan wat voor bullshit het is.
En op straat krijg je ongelukken die je op straat niet kan krijgen. Zelf heb ik nog nooit een vro gedaan (vanwege de hoge prijs) maar wel vaak circuittrainingen gegaan op de meeste banen in Nederland. Circuitrijden is leuk en goed voor het (door)ontwikkelen van voertuigbeheersing. Daarom vind ik dat iedere zichzelf-respecterende motorrijder zeker een keer een dagje zou moeten proberen, desnoods in het "kneuzengroepje" (eigenlijk helemaal geen kneuzem, want die mensen hebben wél de ballen om het circuit op te gaan rijden). Op sommige dagen zie je ook zelfs lessers rondrijden.
 
Het nut van VRO - ongeacht van de organisatie waar je e.e.a. volgt - hangt erg af van de instructeur (humeur, gedrevenheid, kunde) en de groep waarin je toevallig wordt ingedeeld. Ik heb vrijwel alle organisaties meermalen de revue zien passeren, en heb met elk goede en slechte ervaringen: nee, ik ben nog nooit gevallen, maar de ene keer kun je meer doen (en is het imho dus nuttiger) dan de andere keer. Dat is niet anders voor circuit- of bergtrainingen: je moet een beetje geluk hebben.

Een goede VRO geeft informatie, en leert de cursist waar de eigen beperkingen / aandachtspunten liggen. In die zin is een VRO goed, vind ik, want je kunt er dingen leren (over je motor, over jezelf) danwel oefenen, of gewoon lekker spelen in een soort van gecontroleerde omgeving. Ik doe 2 à 3 keer per jaar een VRO (en circuitdagje, etc.), gewoon omdat ik het leuk vind, en omdat je er dingen doet die ik normaliter op de openbare weg niet of zelden doe, of anders _O-

Maar ze is zeker niet heilig, zo'n VRO. Zodra een cursist er vandaan komt met het idee "nu kan ik de hele wereld aan" (en er zijn organisaties/instructeurs die zich tot doel lijken te stellen om die boodschap mee te geven) dan gaat er iets fout.

Met die certificaatjes mogen ze van mij meteen stoppen, want ik heb ze - ook bij de KNMV - uitgereikt zien worden aan motorrijders die na een hele dag oefenen nog steeds niet in staat waren om foutloos de meest simpele oefeningen te volbrengen. Dan heb ik het over oefeningen die voorwaarde zijn voor het behalen van een motorrijbewijs: kort keren, slalom, remmen ... (etc.). Persoonlijk vind ik het belachelijk dat je mensen (en hun verzekering: korting) wijsmaakt dat ze na 1 dag beschikken over hogere orde rijvaardigheid, terwijl ze op dat moment niet eens voor hun AVB zouden slagen.
 
Laatst bewerkt:
Een vro kan je wel op een hoger niveau brengen. Sommige vaardigheden oefen je in het dagelijkse rijden minimaal. En door er zo’n dag mee bezig te zijn, kan het je net weer wat verder brengen. Goed aangeven wat jou niveau is. Zelf heb ik mijn 1e sessie in een te snelle groep gereden boven mijn niveau, 1e ronde deed ik al een ongeplande bermvlucht. Een groep lager was veeel beter. Ik zie het zo je koopt rijervaring. Het is daarnaast ook gewoon een leuk uitje, lekker een dag rijden met gelijk gestemden!
 
Heb ook eens een VRO’tje gedaan (betaald door m’n werkgever)
Vond ‘t maar geldklopperij
Ik heb niets nieuws geleerd
Gewoon ruk dus :(
 
Wel leuk om alle verschillende meningen hierover te lezen :) ik heb zelf 2x een VRO gedaan in het verleden, persoonlijk vond ik het zeer leerzaam. Ik heb geen VRO bochten gedaan dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Wat ik me wel kan voorstellen is dat de TS wellicht beter eerst een algemene VRO had kunnen doen voor met de bochten VRO te beginnen. Grootste probleem is vaak het vertrouwen (in motor/weg/eigen kunnen) wat ontbreekt om goed te concentreren op de bochtentechniek. Door vertrouwen te krijgen in de voertuigbeheersing, in jezelf door te oefenen in uitwijken/door gras rijden/remmen in bochten etc.krijg je de rust om weer meer 'kunstjes' te leren. Ik denk ook niet dat je kan verwachten dat je opens een betere rijder bent na zo'n cursus, maar je krijgt wel informatie mee waarmee je elke keer dat je op de motor zit je kan oefenen. en DAT is voor mij de meerwaarde van zo'n cursus. Naast het feit dat je lekker een dagje kan spelen op de brommer natuurlijk :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan