VRO1: mijn belevenissen van 17-3

Rebelske

MF veteraan
12 dec 2001
2.133
0
Delft
Omdat ik het (mezelf) beloofd had en omdat ik denk dat er mensen zijn die er wellicht wat aan hebben, zal ik iets vertellen over de VRO1 cursus die ik 17 maart gevolgd heb.

De dag opzich:
De dag bestaat eigenlijk uit 4 delen. 2 Delen voor de lunch (met koffie tussendoor) en 2 delen na de lunch.
De 2 delen voor de lunch gaan eigenlijk over voertuigbeheersing en de 2 delen erna gaan over remmen (ook natuurlijk voertuigbeheersing) en bochtentechniek.

Nadat de eerste bak koffie (om 8u30) naar binnen was en de groepen verdeeld (1 instructeur op 8 cursisten) gingen we voor het eerst de baan op. Nadat iedereen zich had voorgesteld, werd er eerst algemeen gekeken naar de motor. Wat check je voordat je gaat rijden en welke invloed heb jij als bestuurder op de motor. Om eea kracht bij te zetten werden er wat demonstraties gedaan. Zo kon je bijvoorbeeld goed zien dat door het verplaatsen vna het zwaartepunt je eerst naar links gaat als je een bocht naar rechts inzet. Hierna moesten we zelf slalom rijden en bochten draaien. Dit valt nog best tegen als het een tijd geleden is dat je je rijbewijs gehaald hebt. Het kwam in eerste instantie dus ook niet in mij op om mijn achterrem te gebruiken (achterrem....waar zit die dan ;) ). Na weer wat theorie hierover ging het al stukken beter. Dat is trouwens hoe het de hele tijd wordt gedaan: veel zelf doen, afgewisseld met theorie. Ook werden sommige nog door de instructeur achterop meegenomen (soms op hun eigen motor soms op die van de instructeur) zodat je goed kan voelen wat er gebeurd.
Toen was er koffie. Na de koffie hebben we een aantal oefeningen gedaan. Die werden eerst uitgelegd en verteld waar je ze eventueel in het verkeer nodig voor zou kunnen hebben en vervolgens deed je ze zelf. Zo hebben we over obstakels gereden (voor de mensen zonder onderkuip: over een autoband en een stuk hout, voor de mensen met onderkuip: over een motorband en een stuk hout. Het zou nl kunnen gebeuren dat de kuip kapot gaat bij het rijden over een autoband.) Het doel hiervan was te laten zien dat je makkelijk over een obstakel heen kan rijden, zonder te vallen en dat je niet moet remmen. Het wil niet zeggen dat je dan geen schade hebt, maar toch minder dan wanneer je valt. Ook hebben we over een plat obstakel gereden (zoals bijv. zand op de weg) hierbij was weer het remmen belangrijk. Van te voren kon je remmen, maar zodra je over het obstakel gaat moet je de rem loslaten. En na het obstakel moet je het remmen weer rustig opbouwen. (Dat laatste blijkt vaak fout te gaan in de praktijk.) Ook hebben we nog over een wip gereden en wat motorgymnastiek gedaan. Dus staan op de motor enz. Overigens begon dit alles met een verhaal over mentale training. Dat je er veel aan kunt hebben verhalen van andere te horen, zodat je niet zelf dezelfde fout maakt.
Na het eten hebben we een noodstop gemaakt. En hebben we geoefend op het remmen en uitwijken. Wat dus inhoudt dat je je rem weer op tijd loslaat. Ook hebben ze hier nog een demonstratie gegeven over hoeveel langer je remweg wordt als je harder rijdt. En als je alleen je achterrem gebruikt.
Daarna kregen we onder het genot van een kopje koffie wat over bochtentechniek te horen. Hoe rijdt ik een bocht en wanneer kan het gas er weer op. Na de theorie zijn we het zelf gaan oefenen door (achter de instructeur aan) over het circuit te rijden. Iedereen rijdt een stukje achter de instructeur aan en kan ook weer achterop worden meegenomen.

Wat vond ik er nou van:
De reden dat ik dit ging doen was omdat ik gevallen was en toch wat meer vertrouwen wilde opbouwen. Ook had ik het gevoel dat ik niet goed wist hoe ik een bocht moest rijden. Ik kom de bocht wel door, maar wat extra theorie erover vond ik niet erg. Ik ben nou eenmaal iemand die best makkelijk wat uit de theorie oppakt en dat kan toepassen in de praktijk. Dat vond ik ook het verschil met de CRT (circuit rijvaardigheids training) die ik heb gedaan. Daar krijg je wel wat theorie, maar leer je het vooral door de instructeur na te doen en daar ben ik minder goed in. Het remmen (want dat was vooral in het begin nadat ik gevallen was het probleem) viel me echt alles mee. Ik remde zelfs zo hard (lees: ik had zoveel vertrouwen in mijn remmen en motor) dat het achterwiel omhoog kwam (en dat terwijl het aan het regenen was). Ik had ook helemaal niet het idee dat ik heel hard remde (maar goed, het asfalt is daar dusdanig dat het remmen beter gaat) dus het vertrouwen is terug. Het uitwijken en remmen was zeker goed om te doen, omdat ik dat toen ik viel verkeerd heb gedaan. Die oefeningen zijn goed om beter met je motor te leren omgaan en ik denk dat als ik nu een obstakel tegen kom ik minder problemen er mee zal hebben om gewoon rechtdoor te rijden.
Jammer vond ik wel dat toen we eenmaal (voor de bochtentechniek) op het circuit gingen rijden dat het zo snel voorbij was en dat we betrekkelijk langzaam gingen. Maar goed, voor de snelheid moet je bij een andere cursus wezen (zoals VRO3, speciaal voor sportmotoren-daar leer je bijv. ook remmen op hogere snelheid of CRT, dat is echt circuitrijden).
All-in-all heb ik er veel van geleerd en heb ik het gevoel meer controle over mijn motor te hebben. Daarbij was het een hartstikke gezellige dag en vond ik dat de instructeur echt goed en duidelijk dingen uit kon leggen.

Zo... zijn er nog vragen ;)
 
nee geen vragen ik ben a.s. vrijdag aan de beurt.

heb jij het ook bij de knmv gedaan?
enne dat rijden over het circuit gaat hopelijk wel een beetje met tempo hoop ik...


bedankt iig voor de feedback :}
 
Helske,

Ik lees dat je een leuke en leerzame dag hebt gehad. En nu alles toepassen!!
Vorig jaar oktober heb ik ook VRO1 gedaan, en ik vond het ook errug leuk en leerzaam.

Om e.e.a. nog beter te leren ga ik op 14 april in Lelystad samen met Frank (de andere helft van Plastic Power) VRO2 doen.... we hebben er nu al onwijs veel zin in!!
 
Ja: ook bij de KNMV
Nee: gaat niet erg rap over het circuit... Maar goed, daar moet je niet te zwaar aan tillen. Denk maar zo: als je het goed oefent bij een lage snelheid, kun je het vast ook toepassen bij een hogere snelheid.

En Plastic Power: veel plezier bij deel 2. Die ga ik vast ook een keer doen, maar nu eerst weer CRT 6 mei.
 
Laatst bewerkt:
Ja: ook bij de KNMV
Nee: gaat niet erg rap over het circuit... Maar goed, daar moet je niet te zwaar aan tillen. Denk maar zo: als je het goed oefent bij een lage snelheid, kun je het vast ook toepassen bij een hogere snelheid.
ja die hoge snelheid oke maar hier in de buurt zijn niet zo heel veel rlx bochten,

daarom zijn mijn stepjes ook nog heel :(
 
Helske, Perfecte omschrijving van een VRO1 dag! :}
Ik heb er vorig jaar ook van genoten, ik hoop dit jaar VRO2 te kunnen doen.
Misschien een idee voor diegene die VRO2 binnen kort volgen om ook een verslag van die dag te schrijven?
 
Het is voor mij al weer 4 jaar geleden. Kan me nog herinneren dat ik een hele leuk dag heb gehad en veel geleerd heb. Net wat Helske zegt: eerst de techniek, de snelheid komt dan vanzelf.
 
Helske, Perfecte omschrijving van een VRO1 dag! :}
Ik heb er vorig jaar ook van genoten, ik hoop dit jaar VRO2 te kunnen doen.
Misschien een idee voor diegene die VRO2 binnen kort volgen om ook een verslag van die dag te schrijven?

Hier met diegene...

Wie zich nu nog voor VRO2 wil inschrijven moet dat ongeveer NU doen als je dit jaar nog aan de beurt wilt zijn... helaas maar waar. Hoewel: hoe meer motorrijders deze cursus volgen, hoe beter het is natuurlijk.

Kunnen we binnenkort extra kunstjes doen op de motor........ ok dan!! :9~
 
Woe progt er effe stukkie html om zulke dingen een vast onderkomen te geven?!

:} helske
morgen weer minibiken btw?
 
Jammer genoeg kan ik het niet toepassen op de minibikes... Ik had duidelijk plannen om mee te gaan, maar ik heb tentamen vrijdag en ik moet nog HEEL veel lezen... Als het opschiet morgen bedenk ik me misschien, maar voor nu: ik ga niet mee '( '( '( '(
 
1 juni: VRO1
15 juni: VRO2

Beide in Lelystad. Heb d'r erg veel zin in. Wilde eerst ook nog VRO3 op 22 juni doen, maar dat vond ik toch iets te ver gaan.

Ben erg benieuwd of iemand eens bevindingen van VRO2 kan posten.
 
Zal na 31 mei wel verslag doen van de bevindingen van de CRT cursus op Assen. Het is nog (teveel) nachtjes slapen.
 
Kan het hele verhaal beamen..... ik was er ook 17 maart j.l. Ik zat echter in de andere groep en we reden, ondanks de regen lekker door met het circuit trainen.... Jij zat in de groep met de choppertjes? :] ( je cbr heeft een beetje schade linksboven aan de kuip ??? ;(
Ik was één van de twee laatkomers :z


Johan.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje schade?? Waarom denk je dat ik die cursus ben gaan doen ;) ;)
Ik was idd gevallen, maar goed.
Op welke motor reed jij?
 
Terug
Bovenaan Onderaan