Omdat ik het (mezelf) beloofd had en omdat ik denk dat er mensen zijn die er wellicht wat aan hebben, zal ik iets vertellen over de VRO1 cursus die ik 17 maart gevolgd heb.
De dag opzich:
De dag bestaat eigenlijk uit 4 delen. 2 Delen voor de lunch (met koffie tussendoor) en 2 delen na de lunch.
De 2 delen voor de lunch gaan eigenlijk over voertuigbeheersing en de 2 delen erna gaan over remmen (ook natuurlijk voertuigbeheersing) en bochtentechniek.
Nadat de eerste bak koffie (om 8u30) naar binnen was en de groepen verdeeld (1 instructeur op 8 cursisten) gingen we voor het eerst de baan op. Nadat iedereen zich had voorgesteld, werd er eerst algemeen gekeken naar de motor. Wat check je voordat je gaat rijden en welke invloed heb jij als bestuurder op de motor. Om eea kracht bij te zetten werden er wat demonstraties gedaan. Zo kon je bijvoorbeeld goed zien dat door het verplaatsen vna het zwaartepunt je eerst naar links gaat als je een bocht naar rechts inzet. Hierna moesten we zelf slalom rijden en bochten draaien. Dit valt nog best tegen als het een tijd geleden is dat je je rijbewijs gehaald hebt. Het kwam in eerste instantie dus ook niet in mij op om mijn achterrem te gebruiken (achterrem....waar zit die dan ). Na weer wat theorie hierover ging het al stukken beter. Dat is trouwens hoe het de hele tijd wordt gedaan: veel zelf doen, afgewisseld met theorie. Ook werden sommige nog door de instructeur achterop meegenomen (soms op hun eigen motor soms op die van de instructeur) zodat je goed kan voelen wat er gebeurd.
Toen was er koffie. Na de koffie hebben we een aantal oefeningen gedaan. Die werden eerst uitgelegd en verteld waar je ze eventueel in het verkeer nodig voor zou kunnen hebben en vervolgens deed je ze zelf. Zo hebben we over obstakels gereden (voor de mensen zonder onderkuip: over een autoband en een stuk hout, voor de mensen met onderkuip: over een motorband en een stuk hout. Het zou nl kunnen gebeuren dat de kuip kapot gaat bij het rijden over een autoband.) Het doel hiervan was te laten zien dat je makkelijk over een obstakel heen kan rijden, zonder te vallen en dat je niet moet remmen. Het wil niet zeggen dat je dan geen schade hebt, maar toch minder dan wanneer je valt. Ook hebben we over een plat obstakel gereden (zoals bijv. zand op de weg) hierbij was weer het remmen belangrijk. Van te voren kon je remmen, maar zodra je over het obstakel gaat moet je de rem loslaten. En na het obstakel moet je het remmen weer rustig opbouwen. (Dat laatste blijkt vaak fout te gaan in de praktijk.) Ook hebben we nog over een wip gereden en wat motorgymnastiek gedaan. Dus staan op de motor enz. Overigens begon dit alles met een verhaal over mentale training. Dat je er veel aan kunt hebben verhalen van andere te horen, zodat je niet zelf dezelfde fout maakt.
Na het eten hebben we een noodstop gemaakt. En hebben we geoefend op het remmen en uitwijken. Wat dus inhoudt dat je je rem weer op tijd loslaat. Ook hebben ze hier nog een demonstratie gegeven over hoeveel langer je remweg wordt als je harder rijdt. En als je alleen je achterrem gebruikt.
Daarna kregen we onder het genot van een kopje koffie wat over bochtentechniek te horen. Hoe rijdt ik een bocht en wanneer kan het gas er weer op. Na de theorie zijn we het zelf gaan oefenen door (achter de instructeur aan) over het circuit te rijden. Iedereen rijdt een stukje achter de instructeur aan en kan ook weer achterop worden meegenomen.
Wat vond ik er nou van:
De reden dat ik dit ging doen was omdat ik gevallen was en toch wat meer vertrouwen wilde opbouwen. Ook had ik het gevoel dat ik niet goed wist hoe ik een bocht moest rijden. Ik kom de bocht wel door, maar wat extra theorie erover vond ik niet erg. Ik ben nou eenmaal iemand die best makkelijk wat uit de theorie oppakt en dat kan toepassen in de praktijk. Dat vond ik ook het verschil met de CRT (circuit rijvaardigheids training) die ik heb gedaan. Daar krijg je wel wat theorie, maar leer je het vooral door de instructeur na te doen en daar ben ik minder goed in. Het remmen (want dat was vooral in het begin nadat ik gevallen was het probleem) viel me echt alles mee. Ik remde zelfs zo hard (lees: ik had zoveel vertrouwen in mijn remmen en motor) dat het achterwiel omhoog kwam (en dat terwijl het aan het regenen was). Ik had ook helemaal niet het idee dat ik heel hard remde (maar goed, het asfalt is daar dusdanig dat het remmen beter gaat) dus het vertrouwen is terug. Het uitwijken en remmen was zeker goed om te doen, omdat ik dat toen ik viel verkeerd heb gedaan. Die oefeningen zijn goed om beter met je motor te leren omgaan en ik denk dat als ik nu een obstakel tegen kom ik minder problemen er mee zal hebben om gewoon rechtdoor te rijden.
Jammer vond ik wel dat toen we eenmaal (voor de bochtentechniek) op het circuit gingen rijden dat het zo snel voorbij was en dat we betrekkelijk langzaam gingen. Maar goed, voor de snelheid moet je bij een andere cursus wezen (zoals VRO3, speciaal voor sportmotoren-daar leer je bijv. ook remmen op hogere snelheid of CRT, dat is echt circuitrijden).
All-in-all heb ik er veel van geleerd en heb ik het gevoel meer controle over mijn motor te hebben. Daarbij was het een hartstikke gezellige dag en vond ik dat de instructeur echt goed en duidelijk dingen uit kon leggen.
Zo... zijn er nog vragen
De dag opzich:
De dag bestaat eigenlijk uit 4 delen. 2 Delen voor de lunch (met koffie tussendoor) en 2 delen na de lunch.
De 2 delen voor de lunch gaan eigenlijk over voertuigbeheersing en de 2 delen erna gaan over remmen (ook natuurlijk voertuigbeheersing) en bochtentechniek.
Nadat de eerste bak koffie (om 8u30) naar binnen was en de groepen verdeeld (1 instructeur op 8 cursisten) gingen we voor het eerst de baan op. Nadat iedereen zich had voorgesteld, werd er eerst algemeen gekeken naar de motor. Wat check je voordat je gaat rijden en welke invloed heb jij als bestuurder op de motor. Om eea kracht bij te zetten werden er wat demonstraties gedaan. Zo kon je bijvoorbeeld goed zien dat door het verplaatsen vna het zwaartepunt je eerst naar links gaat als je een bocht naar rechts inzet. Hierna moesten we zelf slalom rijden en bochten draaien. Dit valt nog best tegen als het een tijd geleden is dat je je rijbewijs gehaald hebt. Het kwam in eerste instantie dus ook niet in mij op om mijn achterrem te gebruiken (achterrem....waar zit die dan ). Na weer wat theorie hierover ging het al stukken beter. Dat is trouwens hoe het de hele tijd wordt gedaan: veel zelf doen, afgewisseld met theorie. Ook werden sommige nog door de instructeur achterop meegenomen (soms op hun eigen motor soms op die van de instructeur) zodat je goed kan voelen wat er gebeurd.
Toen was er koffie. Na de koffie hebben we een aantal oefeningen gedaan. Die werden eerst uitgelegd en verteld waar je ze eventueel in het verkeer nodig voor zou kunnen hebben en vervolgens deed je ze zelf. Zo hebben we over obstakels gereden (voor de mensen zonder onderkuip: over een autoband en een stuk hout, voor de mensen met onderkuip: over een motorband en een stuk hout. Het zou nl kunnen gebeuren dat de kuip kapot gaat bij het rijden over een autoband.) Het doel hiervan was te laten zien dat je makkelijk over een obstakel heen kan rijden, zonder te vallen en dat je niet moet remmen. Het wil niet zeggen dat je dan geen schade hebt, maar toch minder dan wanneer je valt. Ook hebben we over een plat obstakel gereden (zoals bijv. zand op de weg) hierbij was weer het remmen belangrijk. Van te voren kon je remmen, maar zodra je over het obstakel gaat moet je de rem loslaten. En na het obstakel moet je het remmen weer rustig opbouwen. (Dat laatste blijkt vaak fout te gaan in de praktijk.) Ook hebben we nog over een wip gereden en wat motorgymnastiek gedaan. Dus staan op de motor enz. Overigens begon dit alles met een verhaal over mentale training. Dat je er veel aan kunt hebben verhalen van andere te horen, zodat je niet zelf dezelfde fout maakt.
Na het eten hebben we een noodstop gemaakt. En hebben we geoefend op het remmen en uitwijken. Wat dus inhoudt dat je je rem weer op tijd loslaat. Ook hebben ze hier nog een demonstratie gegeven over hoeveel langer je remweg wordt als je harder rijdt. En als je alleen je achterrem gebruikt.
Daarna kregen we onder het genot van een kopje koffie wat over bochtentechniek te horen. Hoe rijdt ik een bocht en wanneer kan het gas er weer op. Na de theorie zijn we het zelf gaan oefenen door (achter de instructeur aan) over het circuit te rijden. Iedereen rijdt een stukje achter de instructeur aan en kan ook weer achterop worden meegenomen.
Wat vond ik er nou van:
De reden dat ik dit ging doen was omdat ik gevallen was en toch wat meer vertrouwen wilde opbouwen. Ook had ik het gevoel dat ik niet goed wist hoe ik een bocht moest rijden. Ik kom de bocht wel door, maar wat extra theorie erover vond ik niet erg. Ik ben nou eenmaal iemand die best makkelijk wat uit de theorie oppakt en dat kan toepassen in de praktijk. Dat vond ik ook het verschil met de CRT (circuit rijvaardigheids training) die ik heb gedaan. Daar krijg je wel wat theorie, maar leer je het vooral door de instructeur na te doen en daar ben ik minder goed in. Het remmen (want dat was vooral in het begin nadat ik gevallen was het probleem) viel me echt alles mee. Ik remde zelfs zo hard (lees: ik had zoveel vertrouwen in mijn remmen en motor) dat het achterwiel omhoog kwam (en dat terwijl het aan het regenen was). Ik had ook helemaal niet het idee dat ik heel hard remde (maar goed, het asfalt is daar dusdanig dat het remmen beter gaat) dus het vertrouwen is terug. Het uitwijken en remmen was zeker goed om te doen, omdat ik dat toen ik viel verkeerd heb gedaan. Die oefeningen zijn goed om beter met je motor te leren omgaan en ik denk dat als ik nu een obstakel tegen kom ik minder problemen er mee zal hebben om gewoon rechtdoor te rijden.
Jammer vond ik wel dat toen we eenmaal (voor de bochtentechniek) op het circuit gingen rijden dat het zo snel voorbij was en dat we betrekkelijk langzaam gingen. Maar goed, voor de snelheid moet je bij een andere cursus wezen (zoals VRO3, speciaal voor sportmotoren-daar leer je bijv. ook remmen op hogere snelheid of CRT, dat is echt circuitrijden).
All-in-all heb ik er veel van geleerd en heb ik het gevoel meer controle over mijn motor te hebben. Daarbij was het een hartstikke gezellige dag en vond ik dat de instructeur echt goed en duidelijk dingen uit kon leggen.
Zo... zijn er nog vragen