Vroeger had een motor geen ruitje.....

Of een tegemoetkomende vrachtwagen op de autoweg, vanochtend kreeg ik een aardige opdonder toen dat voorbij kwam (Pan European met verhoogde ruit), heb op mn Monster stukken minder last van.
Overigens halen zowel de Duc als de Pan de 290 niet.
 
Go Big or none. Iets er tussenin werkt niet.
In de winter heb ik een ruit waar ik net overheen kijk (werkt, maar lelijk - who cares), in de zomer geen ruit.
Meer precies - een MRA spoilertje boven de klokken om de turbulentie zone net onder de helm te tunen.
 
Kwa wind kan ook prima zonder ruit, zolang de zitpositie maar voorover genoeg is.

Kwa regen vind ik een kuip wel relaxed, scheelt toch behoorlijk zolang je snelheid hebt.
 
Ik heb een motor waar een heel groot bord voor mijn kop zit,en geniet er zeker in de
winter met volle teugen van,rijden bij rond de nul graden is bijna een feest,met open vizier
rijden kan dan makkelijk,ik zou geen motor zonder kuip meer willen.
 
Wij zijn niet stoeahhh :P
I guess. Toch ben ik wel benieuwd naar @hawk gt 's uitleg. En ik ben ook benieuwd of hij ook echt wel eens op zo'n toerfiets gereden heeft.

Cruise control en verwarmd zadel heb ik niet, maar vooral CC staat wel op mijn wensenlijstje!
Daarvan had ik dus van tevoren nooit gedacht dat het op de motor ergens nuttig voor zou zijn. Maar dat is wel zo ontzettend lekker!
 
Wij zijn niet stoeahhh :P

Cruise control en verwarmd zadel heb ik niet, maar vooral CC staat wel op mijn wensenlijstje!

Ik heb zo'n platic lepeltje op het gas en dat is echt 90 procent cruise control.
Zet wel ff een plaatje neer
 
Ik word wel vaak met de nek aangekeken, geldt dat ook? :+
Reken ik goed👍🏻🥓
Herkenbaar. Mijn ouwe pa heeft net zijn laatste motor gekocht en daar zat een volstrekt verkeerd passend Puig windschermpje op. Hij reed vroeger op een politie achtige Harley met zo'n megascherm, dat had zin. Maar nu heb ik hem overtuigd om dat Puig ding er af te halen, en blijkt dat het aanzienlijk rustiger rijdt zonder. Dat zou de vorige eigenaar toch ook gemerkt moeten hebben...? Een verkeerd schermpje doet meer slecht dan goed, en dan heb je ook nog de modellen die de wegligging verkeerd beïnvloeden.

Als ik ooit (weer) echt vaak en veel kilometers ga vreten koop ik een motor die af fabriek is uitgerust met een topkuip, daar kun je gewoon niet tegenop met een stapel universele schermpjes en deflectors. O ja, en je zit minder voor lul, want sommige van die aftermarket schermpjes... :r
DA61C877-3ABB-4419-A08B-C7E4C23173B3.png


Dit is niet echt prachtig hè?
 
Zelf ook soms aan het vogelen geweest met diverese ruitjes.
Rijwind is niet erg, wel turbulentie rond de helm.
Zelfs met oordoppen nog vervelend.

En naked, niet lekker op de snelweg..
 
Ik heb op alle motoren (stuk of 5) een ruit of een kuip. Aangezien ik vaak lange stukken snelweg rijdt om op leuke plekken te komen en ook geen moeite heb met regen, vind ik dat fijn. Meeste motoren zijn 30 jaar of ouder, het enige comfort haal ik dan uit een ruit of een kuip. Op mijn CX500 (Rickman Polaris, zie mijn avatar) en mijn GL1000 (Windjammer) zitten zelfs grote badkuipen. Dat is dan ook het enige comfort. Ik vind het fijn en ik ben te oud om mij druk te maken om imago. Alleen bij heel warm weer rij ik liever zonder.
 
Nou, met ruit is het minder vermoeiend...wel zo prettig mocht je een flink afstand willen op een snelweg. 100km/h op de motor over de Afsluitdijk met je neus op de tank is ook geen gezicht......
 
Ik rij mijn naked gewoon bij alle windomstandigheden en ook op dijken. Heb nog nooit m'n neus op de tank te drukken. Het went allemaal vanzelf. Een goede helm, welke designed zijn voor naked bikes, helpt ook enorm. Misschien ligt het aan mijn naked maar hij heeft een betere wind geleiding dan mijn voorgaande gekuipte motoren.

Ieder zijn keus. Naked met mooi weer vind ik ook fijn. Maar als ik 800 kilometer op een dag rijd, vind ik een beetje windbescherming best fijn. Zeker op een motor waar ik rechtop zit en een jethelm op heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: nee
Ruitjes geven irritante turbulentie!
Op een sportmotor is het nog wel te doen, aerodynamica, maar die losse ruitjes bulderen maar wind rond mn helm.

Ik rij sportmotor, maar wil absoluut weer terug naar naked. Rijdt zoveel anders, veeeeeeeel meer "motor" gevoel (en meer wind ja)
 
Wel ik heb een honda ct en een Yamaha MT09. Op de snelweg is er wel een groot verschil hoor.
 
I guess. Toch ben ik wel benieuwd naar @hawk gt 's uitleg. En ik ben ook benieuwd of hij ook echt wel eens op zo'n toerfiets gereden heeft.

Daarvan had ik dus van tevoren nooit gedacht dat het op de motor ergens nuttig voor zou zijn. Maar dat is wel zo ontzettend lekker!
Wel een erg late reactie maar beter last dan nooit 😎

Ik heb oa op een fjr1300 ,pan European en goldwing gereden maar het is niet mijn ding.
Maar als iemand anders dat wel wil doen,moeten ze dat doen.
Persoonlijk wil ik een naked en zelf schakelen ,ik heb ook niets met pk,s.
Ik heb een 82er cb400n caferacer,94 cb500 scrambler en een cb900f hornet maar ik rij het liefst op de 400 en 500.

Gelukkig zijn we allemaal anders en is er keuze zat met de motoren.

Alleen mp3 vind ik echt stom!!
Maar de BMW c1 slaat alles🤮
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan