Vroeger had een motor geen ruitje.....

Wel een erg late reactie maar beter last dan nooit 😎

Ik heb oa op een fjr1300 ,pan European en goldwing gereden maar het is niet mijn ding.
Maar als iemand anders dat wel wil doen,moeten ze dat doen.
Ha, een blast from the past! :D Ik heb mijn FJR-van-de-zaak vorig jaar ingeleverd (lease zat erop en ik ben weer naar een auto overgestapt).

Ondertussen rijd ik privé alweer een paar weken op een Honda NT650V Deauville uit 1998 met 80k op de klok. Lekkere ronkende knorrepot met nog net knipperlichtjes en verder niks. Vorige maand voor €1300 gekocht in prima staat, alleen wel vol krassen en butsen omdat hij gewoon Goed Gebruikt is. Dus ik kan hem gewoon in Amsterdam op straat laten staan op zaterdagavond zonder stress :) Heerlijk, dat is toch wel een voordeel boven zo'n FJR van letterlijk 20x de financiele investering :)

Ja, zo'n FJR is vetter. Als ik mag kiezen neem ik er zo weer een, of iets vergelijkbaars (bijv. als ik weer naar een leasemotor zou gaan). Maar de Deauville heeft (naast de prijs) voordelen boven de FJR als het gaat om pure stressloosheid. Eigenlijk is het gewoon lekker brommertjerijden, ik voel me (paradoxaal genoeg) echt veel jonger op zo'n oude motor :)

Wel meteen weer een verhoogd ruitje opgezet, inclusief zelfs zo'n opzetstukje daar nog bovenop (niet op de foto), want die lekkere hoge ruiten kan ik niet goed meer zonder.

1651443393879.png
 
Voor mij geen naked bike, is niet mijn ding.

De motor moet volledig bekuipt zijn.
Als het kon, zou ook de ketting volledig ingekast moeten zijn (beetje zoals bij "nen hollandse vélo").

En ja, een kuipruit is dan een absolute eis!
Mijn motor heeft echter geen "schuifpui", maar enkel een in de lijnen volgende kuipruit. Doet zijn werk goed, maar als het niet zo duur was, kwam er een MRA verhoogd spoilervormig model op. Ja, zo in 1 stuk, niet met nog een bovenop geschroefde spoiler.

Is dat mooi?
Nee. Maar who cares, het is een GSX F, volgens sommigen kunnen die al niet lelijker ... dus ...

Maar buiten die verhoogde kuipruit had ik ook graag een automaat gehad. Een DCT dus, geen koffieautomaat. Zouden er achteraan drie grote koffers bij zijn, passend bij het model en in kleur, een rechtere zithouding, een schuifpui, crousecontrole (nee, geen "lepeltje", maar een échte, en een adaptieve zelfs!). Het motorblok zou vervangen moeten worden door een electromotor, de tank door een batterij, met een bruikbare actieradius van 300km en een fastcharger die van 20 naar 80% laadt in 15 minuten. De duozit moet mijn vrouwtje het comfort als thuis in de sofa geven, ... ohw ... wacht ...

... dus eigenlijk wil ik gewoon een dikke full electric touringbuffel motor met alles erop en eraan ... maar aangezien die nog niet bestaan, en de huidige ev brommertjes (die motoren genoemd plachten te worden), al 30.000€ kosten, zal "mijn wens", als het al bestond, zeker 120.000€ kosten ...

Nah ... ik rijd nog wel even met mijn gsx f. MÉT kuipruit uiteraard!
Ze is immers nog maar 18 jaar jong, en met 139.300km net ingereden.
Comfort is mij net goed, alleen jammer van het hoge benzineverbruik, ze zuipt bijna 3,5L/100km ... ik wil niet weten wat ze zou verbruiken zonder kuipen en kuipruit ...

Telkens ik onderhoud doe, doe ik een testritje, vóór ik alle kuipen en kuipruit terug plaats ... man man man ... dat het zelfs maar bestáát, naked bikes ...
 
Vroeger hadden motoren ook geen ruitje
..definieer 'vroeger'...

Screenshot_20220502-095648_Google.jpg
1943 42WLA...ruitje..

Screenshot_20220502-095520_Google.jpg
1930..'Lawrence of Arabia'.."Bruf Sup" SS100 ...ruitje.

Het verschil is dat tegenwoordig de meeste motoren met ruit geleverd worden, of dat je (net als toen) zelf een optioneel ruitje op je fiets sleutelt..
Voor de rest geen verschil met 'vroeger'...
 
Om de een of andere reden klinkt zo'n opmerking toch nou weer niet zo aardig als hij had kunnen klinken... 🤔 😏

en terug on-topic: Ik heb me er inmidddels overigens bij neergelegd dat ik waarschijnlijk nooit ga wennen aan motoren met grote ruiten. :N

Ik doe hem wat plagen,kan ie wel hebben 🤗 💪
 
Spreek voor jezelf :P
Ach, het is toch gewoon zo met alles.

Stom voorbeeldje, in de jaren '80, we hadden VW Golf met ronde koplampen, en de VW Jetta met rechthoekige koplampen.

Maar het was toch cool om in een Golf de rechthoekige Jetta koplampen te steken, en in een Jetta ronde Golf koplampen ...
 
Ach, het is toch gewoon zo met alles.

Stom voorbeeldje, in de jaren '80, we hadden VW Golf met ronde koplampen, en de VW Jetta met rechthoekige koplampen.

Maar het was toch cool om in een Golf de rechthoekige Jetta koplampen te steken, en in een Jetta ronde Golf koplampen ...
Een studiegenoot van mij had zelf een cabrio gebouwd: hij had met een ijzerzaag het dak van zijn Kever gezaagd. De scherpe randen had hij met tape afgedekt.8-)
 
Ik vraag me af waarom ik nooit een motorrijder tegenkom laat staan eentje die mij voorbij rijdt die een dusdanige snelheid heeft dat een ruit nodig zou zijn
Blijkbaar rijden jullie snelheidsduivels op een andere plek
 
Riep er iemand ruitje?🤪,maar ja je kan een groot bord voor je kop hebben met zijwind helpt dat ook geen bal:N🥴
20210811_150000.jpg
 
Ik vraag me af waarom ik nooit een motorrijder tegenkom laat staan eentje die mij voorbij rijdt die een dusdanige snelheid heeft dat een ruit nodig zou zijn
Blijkbaar rijden jullie snelheidsduivels op een andere plek
Huh? Ik merk de voordelen van mijn nieuwe verhoogde tourruit op mijn Deauville al heel duidelijk boven de 30 km. Zo maar het verschil tussen de vogeltjes wel of niet horen fluiten tijdens het rijden, of je telefoon horen afgaan in je zak of zo. en zeker bij 100+ is het gewoon het verschil tussen BULDERDEBULDER, KLAPPERDEKLAP en een zeer acceptabel, constant ggggggggggggggggg. Nog niet te spreken over de rust in mijn nek zonder al dat geruk van de wind.

met zijwind helpt dat ook geen bal
Het moet best hard waaien, of je moet heel langzaam rijden, voordat je meer merkt van zijwind dan van wind van voren (lees, de lucht waar je doorheen rijdt). En de "bubbel" die de luchtstroom rondom een goed geplaatste en goed afgemeten ruit creëert, buigt ook de zijwind op je bovenlichaam en hoofd af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan