Vroeger motorijden prettiger??

Kaxan

MF veteraan
23 jun 2002
1.425
117
Oosten des lands
Ik hoor de "jonge" oudere motorrijder weleens verzuchten dat het vroeger (= het motorijden in de jaren 70 en 80 veel leuker was.
Nu hoor ik zelf ook bij deze groep(25 jaar met zo´n tweewieler op de weg)en ik ben het daar niet mee eens.
Genoemd worden dan voorbeelden als onderlinge verbondenheid, de kleine motorzaak, gezelligheid enz en natturlijk de goede motoren.
Ik ben van mening dat er nog steeds voldoende onderlinge verbondenheid, de huidige (soms) grote motorzaken niet slechter zijn dan de vroegere kleine en dat de motoren veel beter zijn geworden.
Motoren waarvan je vroeger alleen maar kon dromen heb ik nu in de schuur staan, sterker nog, dat ze zo goed zouden worden daar kon niemand van dromen.
Een honkasuya of een BMW R60 van de jaren 70-80, prima fietsen maar niet te vergelijken met de huidige motoren, en dan bedoel ik niet alleen het vermogen.
Een Norton of een Triumph, het karakter bestond vooral uit veel sleutelen en olievlekken op de stoep.(niks mis mee, maar het primaire doel van een motorfiets is toch rijden .
Minder verbondenheid???????? hier op het MF worden in no time afspraken gemaakt om gezamenlijk een dagje "ring " te gaan doen, zulke spontane dingen kan ik me van vroeger niet herinneren.
Reageren maar jonge oudere, en ik weet dat 10 jaar geleden internet nog door bijna niemand gebruikt kon worden!!
 
Ben het wel met topic starter eens. Alleen is het in de zomer wel erg druk met Jup ukkels die weinig motor gevoel hebben en vluchten bij eerste spat regen.
Kleine gezellige motor zaken zijn er nog altijd en motoren zijn door de techniek vele malen veiliger geworden.
Alleen is verkeer nu wel weer veel onveiliger door extra drukte en aggresie. (vaak ook door die half blinde zomer puber/jup in te dure auto).
Heb ook in dorp van die figuren zitten die voorheen alles van het motorrijden de grond in trapte en nu op zomerse dagen een dagje HD rijden of iets anders huren.
 
Vroeger pleisterplaatste we op de Posbank en nu modern bij de Mac ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mens
Vroeger was motorrijden nog een beetje exclusief (rebels?).
Nu rijdt iedere jan doedel. Het is een beetje errug massaal geworden.
Vind ik wel een beetje jammer.

Vroeger was mijn motor de beperkende factor bij snelle bochten en zo nu ben ik het zelf ;)
 
Heb zelf vroeger altijd enduro gereden. Destijds (jaren '80) kon je nog overal komen, wat nu niet meer waar is.
Op de weg is het ook best een heel stuk drukker/onveiliger geworden. Ben er zelf 6 jaar tussenuit geweest en dat verschil merk je wel.
Eén groot voordeel, de motorfietsen zijn wel véél beter geworden.
 
Okay dan, omdat de motoren vroeger "slechter" waren, dwz je moest meer sleutelen en had vaker pech onderweg EN haast iedereen had minder geld, hielp je elkaar VEEL meer. Tevens waren er in de zeventiger en tachtiger jaren veel minder motorrijders (zowel procentueel als absoluut) en we hadden het imago van "rebels" tengevolge van films zoals easyrider etc. Dat alles schept een band. Tegenwoordig koopt iedereen een motor en hoeft daarbij niets af te weten van de techniek, laat staan van sleutelen. Ik hoor de zanger Rob de Nijs in een interview nog zeggen:" mijn Harley heeft 5 of uh.... 6 versnellingen" Hij had geen idee, maar moest vanwege het imago ook zo nodig een vette Harley hebben!
Trouwens de techniek is tegenwoordig ook behoorlijk wat ingewikkelder geworden, dus sleutelen is ook nogal wat complexer geworden.
Motorrijden was vroeger leuker omdat er meer ruimte was, geen flitspalen etc. en er was een sterkere onderlinge band.
 
Ik hoor de zanger Rob de Nijs in een interview nog zeggen:" mijn Harley heeft 5 of uh.... 6 versnellingen" Hij had geen idee, maar moest vanwege het imago ook zo nodig een vette Harley hebben!
Trouwens de techniek is tegenwoordig ook behoorlijk wat ingewikkelder geworden, dus sleutelen is ook nogal wat complexer geworden.
Hehe :+

Harley en techniek in één reaktie.

Sorry :X
 
Vroeger ; was er een heel groot voordeel, geen snelheidslimiet !!
En vroeger waren er veel meer braakliggende terreintjes waar je ongestoord kon crossen !!


Precies... geen snelheidslimieten, dat was een voordeel, maar nadeel was wel de wegligging van de standaard-motoren van toen..
 
Begin jaren 80 reed ik op een Yamaha RD350LC. Dat werd vroeger een race-replica genoemd (was eigenlijk een simpele naked bike). Wie herinnert zich nog die reclame op de achterpagina van Moto73 waar een RD350 naast een TZ350 racer stond? In één van de eerste tests in 1980 zei een zekere Boet Van Dulmen: "Ik mag het niet hardop zeggen, maar dit ding stuurt beter dan mijn racemotor!"... Beter sturen? Als je in wegrace stijl naast de motor ging hangen (we waren toen nogal fanatiek...) leek het frame wel van plastiek. Tot 80km/u ging het nog redelijk. Wel (heel) goed op de RD was de voorrem. Klasse!
Je kon toen nog tegen +100km/u door de bebouwde kom scheuren, en met wat geluk kreeg je misschien een reaktie: iemand die met zijn wijsvinger op het voorhoofd tikte. Het verkeer is sindsdien ongelooflijk toegenomen, net als de snelheidscontroles. Eigenlijk kon je toen zorgeloos snel rijden. Maar WAT was snel rijden in die tijd? Tot 1980 geraakten slechts enkele motoren (de 1000cc 's) met moeite boven de 200km/u (de GS1000, Z1300, Z1R, CBX,...).
Was het rijden toen leuker? Ja. Waren de motoren toen leuker? Geenszins! (toch niet als "sportbiker") Ze hadden hier in de buurt toen net een nieuw industrieterrein aangelegd; een beetje als een ovaalbaan waar je gewoon rondjes kon rijden. Brede asfaltwegen, een paar haakse hoeken, twee snelle doorlopende bochten en een lang recht stuk. Er stonden nog geen bedrijven en de baan was praktisch overal prima te overzien. En scheen op zondag voormiddag de zon in de zomer, dan konden wij die plek ongestoord als ons persoonlijk circuit gebruiken. Nooit politie gezien daar!
("DAT was een gezellige tijd, m'neer Sonneberg!")
Maar geef mij maar m'n huidige GSX-R, er is gelukkig nog steeds de Nordschleife. Alleen jammer dat die hier niet aan de andere kant van de stad ligt...

(Ik vraag me trouwens af hoe motorrijden binnen 20 jaar zal zijn?)
 
ja, vroeger dat waren tijden, toen blaften de honden nog uit hun kont. Ik heb altijd het idee dat de mensen die voeger alles beter vonden gewoon maar in die goede oude tijd een flinke overdosis hadden moeten nemen ofzo. Elke tijd heeft zijn eigen charme, vroeger mocht je hard rijden, maar kon het niet, nu kun je hard rijden maar het mag niet, das toch veel leuker? })
Diezelfde mensen hebben het er ook vaak over dat vroeger alles goedkoper was. "toen kostte een brood maar een kwartje" Maar ja, toen verdiende je ook maar 5 gulden in de week, dus zo goedkoop was het ook weer niet.
 
ja, vroeger dat waren tijden, toen blaften de honden nog uit hun kont. Ik heb altijd het idee dat de mensen die voeger alles beter vonden gewoon maar in die goede oude tijd een flinke overdosis hadden moeten nemen ofzo. Elke tijd heeft zijn eigen charme, vroeger mocht je hard rijden, maar kon het niet, nu kun je hard rijden maar het mag niet, das toch veel leuker? })
Diezelfde mensen hebben het er ook vaak over dat vroeger alles goedkoper was. "toen kostte een brood maar een kwartje" Maar ja, toen verdiende je ook maar 5 gulden in de week, dus zo goedkoop was het ook weer niet.

hahaha, mooi verhaal :}
 
Vroeger ja, toen had ik ook racers, ik rij 22 jaar, toen had je er nog wat aan, weinig snelheidtrammelant. als je tegenwoordig een R1 of hoe heet die troep koopt wat bloedsnel gaat, is het alleen maar voor het oog, vroeger hadden we dolle pret met een CBX 6 cyl, de Kawa Z 1300, daar kon je wat mee, maar tegenwoordig koop je an ellende een hd of een ander raar ijzer om het toch leuk te houden.

Nee, ik mis die tijd wel.

Groeten, een 40 jarige rijder.

En de hdtjes zijn nog net als vroeger, ze doen het alleen als ze zin hebben kar sleutels mee, een gewone jap ernaast is gewoon verplicht
 
Vroeger ja, toen had ik ook racers, ik rij 22 jaar, toen had je er nog wat aan, weinig snelheidtrammelant. als je tegenwoordig een R1 of hoe heet die troep koopt wat bloedsnel gaat, is het alleen maar voor het oog,

Dan zou ik maar eens een middagje aan het einde van de A4 gaan kijken... (of lees de topics er hier eens op na...)
 
en lagen jullie nog in het kinderledikant,maar toen rosten wij de stenen al uit de straat met de toen nieuwe honda cbx 1000 6 cyl, werdt jij weer gillend wakker, pa pliezie bellen die op 14 dagen rijden zat, toen was het lagge met rappe ijzers. Tegenwoordig lagge we op de eigenbouwtreffens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan