Vroeger motorijden prettiger??

De tijd gaat aan ons voorbij, ik vraag me af wie er werkelijk terug zou willen.
Koesteren van mooie herinneringen is fijn, maar terug naar het verleden zou iedereen zwaar vallen: guldens, lire's, marken, franken, geld wisselen, draaischijf telefoon, onbereikbaar als je van huis bent en de wegenwacht onbereikbaar als je ergens vast staat, kolen sjouwen voor de kolen kachel, kolen kachel die 's nachts uit gaat, ijsbloemen op de ramen en een ijsrand onder je neus op het laken.
Motorrijden heden ten dage is toch veel aangenamer, de motorfietsen op zich zijn vele malen beter en betrouwbaarder, de wegen zijn beter en in aantal toegenomen, met de mogelijkheden van navigatie nemen de mogelijkheden van lange en verre motortochten en vakanties alleen maar toe.
Voor wie wil sleutelen aan een oude motor en daar op een rondje rond de kerk wil rijden zijn de mogelijkheden er nog steeds.
Nostalgie gaat meestal voorbij aan de narigheid die bij die tijd hoort.
Wil je echt terug, dan moet je ook echt terug en wonen we in een lemen hut waarbij we in onze eigen behoeften voorzien, grootouders op de kinderen passen en kinderen tot de dood voor hun ouders zorgen.
Vandaag geen motorweer.
 
Classic bikes noemen we ze tegenwoordig liefkozend, de oldtimer motorfietsen waarmee het zo aangenaam toeren is op memory lane.

Legendarische vervoersmiddelen waren het en bepaald niet alleen voor militairen, politie en wegenwachters.
Als 'the poor man's car' werden ze onder vaak barre omstandigheden afgebeuld door de ene huisvader na de andere die er mee van en naar het werk reed en op vrije dagen het land er mee verkende.

Na een lang en arbeidzaam leven roestten ze weg in schuurtjes of achter in de tuin, tot ze weer tot leven werden gekust door liefhebbers die ze met zorg restaureerden en hun oude glorie teruggaven.

(uit hetzelfde boekje)
 
Ik koop alleen maar van die ouwe dingen omdat ik helemaal nix heb met die nieuwe rijdende computers... Wat RG-Gamma zegt over de tweetakten, onevenaarbare ervaring waar je alleen maar over kan praten als je die hebt... Daarom de tweetakten nooit weggedaan (liegen is ook een vak: GT750 heb ik verpatst) om terug te willen naar de lemen hut vind ik ook weer zowat.. maar onze herinneringen uit de 70er, 80er jaren zijn nog zéér vaar onderwerp van gesprek. Dit wordt onwijs versterkt doordat de vriendengroep uit die tijd nog steeds bij mekaar is, we gaan al 40, 45 jaar met elkaar om. Ik zou nu niet op mijn fietsen van toen op willen stappen met een kurken doppie op mijn kop, gebreide wanten en een lange leren jas... maar ik ga ook niet in eenpeppie wit reflecterend met piepende sidi laarzen op mijn RD zitten

RG-Gamma, wat voor tweetakten heb je nog?

Fotootje van toen
018-34.jpg
 
Vroeger was alles beter, en waarom, omdat je toen jong was, alles voor het eerst ervaarde en geen angst had. De slechte dingen zijn vervaagd en de goede herinneringen blijven altijd sterker aanwezig. Iedere generatie vind zijn of haar jonge jaren nou eenmaal het mooist. Vraag het over 25 jaar opnieuw en de generatie van nu zal zeggen dat vroeger alles beter was.

Maar aangezien we nu leven, en niet morgen of gisteren kan je er maar beter van genieten, hoe slecht het volgens de oude generatie nu ook is, want voor je het weet is het over en is er alleen nog maar vroeger.
 
Dodewaard? Cijck? Francorchamps? Zeeland? Rockanje?
 
Vroeger was alles beter, en waarom, omdat je toen jong was, alles voor het eerst ervaarde en geen angst had. De slechte dingen zijn vervaagd en de goede herinneringen blijven altijd sterker aanwezig. Iedere generatie vind zijn of haar jonge jaren nou eenmaal het mooist. Vraag het over 25 jaar opnieuw en de generatie van nu zal zeggen dat vroeger alles beter was.

Ik ben bang dat er een generatie aankomt die zegt "Ik zat dag en nacht op mijn telefoon en heb van het echte leven niet veel meegemaakt. Ik had een boel vrienden op Fakebook maar toen ik ging verhuizen stond ik alleen en die vrienden was ik kwijt toen Fakebook opgeheven werd. Ik kwam nooit buiten of in de kroeg en motorrijden ken ik alleen van de X-Box en TV."

IWaarop ik deze uitspraak baseer? Ik was mechanic bij de Marcos Mantis Challenge en op een gratis dag van texaco of Rizla whatever liep er een vader met zo'n bleek jong voorbij (als het geen gratis dag was zouden ze nooit gekomen zijn) waarop ik het jong hoorde zeggen: "ik ga thuis wel op de computer racen, veel leuker" Nou dan ben je er hoor! :r
 
Daar ben ik het helemaal mee eens. Vroeger, toen ik jong was waren we altijd buiten bezig, boomhutten maken, aan brommers kloten en crossen ermee.
Nu woon ik in een vrij kinderrijke buurt, ik zie dat nooit meer. Sterker, ik zie zelfs die kinderen zelden buiten..:/
 
Vroeger was alles simpeler!

Vandaar de uitspraak: je moet denken in oplossingen (omdat er veel te veel zijn) ipv problemen.....
 
Ik ben bang dat er een generatie aankomt die zegt "Ik zat dag en nacht op mijn telefoon en heb van het echte leven niet veel meegemaakt. Ik had een boel vrienden op Fakebook maar toen ik ging verhuizen stond ik alleen en die vrienden was ik kwijt toen Fakebook opgeheven werd. Ik kwam nooit buiten of in de kroeg en motorrijden ken ik alleen van de X-Box en TV."

Daar moet ik je zeker gelijk in geven, daar ben ik ook wel een beetje bang voor. Hoewel ik ook wel denk (en hoop) dat dit een periode is die ook wel weer voorbij gaat. Die telefoons zullen niet verdwijnen, maar de jeugd zal er toch wel een keer achterkomen dat er meer is op de wereld dan asociale media en digitale ''vrienden''. Maar misschien zal dat voor de generatie die er nu middenin zit wel te laat zijn. Maar aan de andere kant is het ook weer zo dat wij de tijd van voor de smartphone en het internet kennen, maar als je die tijd niet hebt meegemaakt dan mis je het waarschijnlijk ook niet.
 
vroeger toen de veters nog in de laarzen zaten in plaats van de reet, was je schorum of provo als je op de motor aan kwam rijden....je hoorde er niet bij.
De onderlinge verbondenheid was veel groter, je zocht een schuur of andere ontmoetingsplaats wat dan je clubhuis werd, en je hielp elkaar met problemen..
Een weekend assen werd geplanned, alles moest kloppen, anders haalde je het niet met de groep, en als je met 20 man vertrok, kwam je in groepjes van 4-5man aan omdat er ergens wel altijd iemand met pech kwam te staan
Assen sliep je op het circuit, je was er woensdags al voor de trainingen, donderdags de eerst races, en trainingen, vrijdags trainingen, en zaterdagochtend al vroeg gewekt voor de laatste trainingen, daarna een hele dag races...50-125-250-350-500-zijspan en ook nog 750 of later 1000 viertact. en allemaal op een dag...
Naar huis, en zondags afspraken maken voor de week er na naar francorchamps...
iedereen ging mee, maar uiteindelijk vertrok je op zaterdag met 5-6 man, de rest kon of mocht niet,,,.....

Dan de echte buitenlandse race...
Naar Brno..
Door Dld, naar maagdenburg, om daar na 10 km door de stazi van de weg te worden geplukt omdat je de snelheidslimiet overschreed, en naar het bureau...
3 dagen in een cel met alleen een bed, en in de tussentijd werd je bagage geplunderd, fototoestel, spijkerbroek, alles wat maar waarde had in oost duitsland was je kwijt.....al het geld wat je bij je had was de boete, en zondags werd je naar hannover begeleid en zie maar hoe je thuiskwam...

Imatra, Le mans, paul ricard, overal ging je naar toe, niet opstappen en rijden....nee plannen....contactpuntjes, ketting uitkoken, reserve binnenband mee, gereedschap....

Nu staat er een moderne jap in de garage, eentje extra in zuid frankrijk, maar het echte kicken is er niet meer....ja je kunt wat sneller de bochten door, maar nu rijd je op de limiet, deed je toen ook
 
Daar moet ik je zeker gelijk in geven, daar ben ik ook wel een beetje bang voor. Hoewel ik ook wel denk (en hoop) dat dit een periode is die ook wel weer voorbij gaat. Die telefoons zullen niet verdwijnen, maar de jeugd zal er toch wel een keer achterkomen dat er meer is op de wereld dan asociale media en digitale ''vrienden''. Maar misschien zal dat voor de generatie die er nu middenin zit wel te laat zijn. Maar aan de andere kant is het ook weer zo dat wij de tijd van voor de smartphone en het internet kennen, maar als je die tijd niet hebt meegemaakt dan mis je het waarschijnlijk ook niet.

inderdaad.....het is lastig voor te stellen maar de huidige millenium generatie weet niet van een wereld zonder internet....
die meet sociaal succes af aan de hoeveelheid fb-vrienden die ze hebben.
hoe treurig eigenlijk.....ik vraag me af hoe NL eruit komt te zien als die gastjes het voor het zeggen krijgen..
een hele generatie die is opgegroeid met pulp tv, internet,games en alles wat je wilt komt gratis uit de lucht vallen...
ik zie het somber in wat dat betreft..
 
Ik heb 3 zoons (18-21-23) en ondanks dat ze veel achter het schermpie hebben gezeten, zaten ze vroeger ook veel buiten. Ik zie het best goed komen met ze.
Anders dan toen ik klein was, maar dat is elke nieuwe generatie.
 
inderdaad.....het is lastig voor te stellen maar de huidige millenium generatie weet niet van een wereld zonder internet....
die meet sociaal succes af aan de hoeveelheid fb-vrienden die ze hebben.
hoe treurig eigenlijk.....ik vraag me af hoe NL eruit komt te zien als die gastjes het voor het zeggen krijgen..
een hele generatie die is opgegroeid met pulp tv, internet,games en alles wat je wilt komt gratis uit de lucht vallen...
ik zie het somber in wat dat betreft..
Dit staat echt heel ver van de realiteit af.

Ik ben zelf van een leeftijd die in de overgangsfase zit. Ik ben nu 26 en sinds een ik een jaar of 10 ben, is internet wel redelijk normaal. Ik zie inderdaad ook de extreme gevallen die hele dagen aan dat schermpje vastgeplakt zitten. Voornamelijk een jaar of 5 geleden zag je dat heel erg veel. Ik zie nu dat juist veel van mijn vrienden (die ik toevallig ook op facebook als vrienden heb en waar ook jongere mensen tussen zitten) bewuster omgaan met de telefoon. Telefoon gaat? Prima. Lekker laten liggen, dat kan altijd nog. Daarnaast zie ik dat de telefoon juist ingezet wordt om afspraken te maken etc. In die zin stimuleert het juist.

Social media zie ik juist minder gebruikt worden. De meeste hebben facebook, maar gebruiken dat of niet, of meer als feed van dingen die je interessant vind. Een beetje een gepersonaliseerd dagblad dus. Twitter is al een paar jaar alleen nog maar voor politici en instagram heeft een stuk minder mensen die er actief gebruik van maken dan wat het van een afstand lijkt.
Whatsapp wordt wel veel gebruikt, maar dat is voornamelijk omdat het makkelijker is dan bellen.

Daarnaast komt het voor de huidige generatie echt niet uit de lucht vallen. Ik zie regelmatig onderzoeken voorbij komen waaruit blijkt dat de gemiddelde student in Nederland een steeds grotere kans heeft op een burn out voordat ze al zijn begonnen met werken. En dat dat ook terecht is. Tel daarbij op dat een beetje gemiddelde student met een flinke studieschuld school verlaat, om zich vervolgens scheel te betalen voor een huurappartement, omdat kopen geen optie is.. Zo makkelijk en gratis komt het ook niet aanwaaien.



Wat betreft motorrijden: ik merk dat motorrijders onder elkaar nog steeds een clubje vormen. Op het werk, maar ook op vakantie ga ik daardoor veel met motorrijders om.
 
inderdaad.....het is lastig voor te stellen maar de huidige millenium generatie weet niet van een wereld zonder internet....
die meet sociaal succes af aan de hoeveelheid fb-vrienden die ze hebben.
hoe treurig eigenlijk.....ik vraag me af hoe NL eruit komt te zien als die gastjes het voor het zeggen krijgen..
een hele generatie die is opgegroeid met pulp tv, internet,games en alles wat je wilt komt gratis uit de lucht vallen...
ik zie het somber in wat dat betreft..
Ja, dan word je verondersteld 'like-jes' uit te delen....................:X
Ook ga je dan veel 'vrienden' krijgen. Maar op internet heb je geen 'vrienden'.
Verder zijn alle onzinnige berichtjes totaal on-interessant. Voor mij dus geen FB!
Ik geef nooit like-jes. Trouwens ook niet hier op MF. (zelfs ook niet als het WEL een interessant berichtje is)

Toen ik me ooit had aangemeld bij FB, kreeg ik vrij snel al een vraag voor een like-je.
Dat was voor mij het moment om direct weer af te haken!
Ik heb idd nog wel een FB-account maar met zero vrienden en zero like-s op mijn ene bericht.
O ja, Ik ben ook nog heel lang bestookt door FB om allerlei lieden (die ik vaak niet eens kende) 'VRIEND" te laten worden.
Gelukkig had ik een mail-adres gebruikt waar ik altijd de bagger-berichten in laat zetten............................ Dus soms hele pagina's met mails op 'delete'

Vwb een jongere generatie die in de toekomst zouden gaan mislukken...........?
Dat zal nog wel meevallen. Werd vroeger ook van onze generatie gezegd. Toch komt het altijd weer goed!!:t
 
Ik kocht mijn Norton in 1966 voor 1000 gulden en die was in concoursstaat.

Ik ging even zoeken op de prijzen van de onderdelen van mijn klassieke Norton. De krukas voor een Norton twin tot 1977 kost 3100 euro. Goeiesmorgens. De drijfstangen kosten 277 euro per stuk en dan komt er nog een setje lagerschalen bij van rond 50 euro. Ik voorspel je dat die motor over 20 jaar een halve ton waard zal zijn.

Sommige zaken waren vroeger beter en iig goedkoper.
 
Ik kocht mijn Norton in 1966 voor 1000 gulden en die was in concoursstaat.

Ik ging even zoeken op de prijzen van de onderdelen van mijn klassieke Norton. De krukas voor een Norton twin tot 1977 kost 3100 euro. Goeiesmorgens. De drijfstangen kosten 277 euro per stuk en dan komt er nog een setje lagerschalen bij van rond 50 euro. Ik voorspel je dat die motor over 20 jaar een halve ton waard zal zijn.

Sommige zaken waren vroeger beter en iig goedkoper.

over 20 jaar kun al geen benzine meer krijgen voor je Norton
 
Of je vroeger dit wel mocht weet ik eigenlijk niet............



Als je dit bord passeert is het niet meer toegestaan om andere motorvoertuigen in te halen. Je mag hier met een motorvoertuig dus ook geen tractor, brommobiel of motorfiets inhalen. En andersom ook niet.
Dit bord is meestal geplaatst op plaatsen waar inhalen niet mogelijk is door bijvoorbeeld een smalle weg of op plaatsen waar inhalen tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Een verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen duidt vaak op een verandering aan de weg(omgeving). Kijk ver vooruit om tijdig te ontdekken waaruit deze verandering bestaat. Dit kunnen wegwerkzaamheden zijn, een scherpe, onoverzichtelijke bocht, of een versmalling of splitsing van de rijbaan.
Ondanks een inhaalverbod zijn er toch wel eens gehaaste bestuurders die zich hier niets van aantrekken. Wees hier op bedacht.
Als de breedte van de rijbaan meer bedraagt dan 5 meter, wordt het bord tevens aan de linkerzijde van de rijbaan geplaatst.
Door middel van een onderbord kan het toegestaan worden om landbouwvoertuigen in te halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan