Vroeger motorijden prettiger??

Alles verandert, en het is mens-eigen om veranderingen met Argusogen te bekijken.
Zijn motoren van nu beter dan die van vroeger? Vast, maar er zitten nu zoveel electronica-zaken op dat ik me vaak afvraag waar het motorrijden is gebleven..
Op mijn jaren '70 japse fiets zit slechts electronische ontsteking en de rijmodi bepaal ik met mn rechterhand, en heb ABS nog nooit gemist..

Motorzaken waren vroeger vooral een vettige aangelegenheid, waarin de eigenaar naast verkoper ook nog vaak monteur was.
Dat soort zaken zie je niet veel meer, grappig is wel dat ze de hype van stropdas-zaken als Safe allemaal overleefd hebben; men stopt vaak bij gebrek aan opvolging.
Er is een groep motorrijders die niets heeft met sleutelen en vettigheid, maar de groep stropdas-wantrouwers is zeker zo groot.
Deze groep zal altijd de "oude" motorzaak blijven bezoeken.

Ik ben bij meerdere 'stropdaszaken' de deur uitgekeken met mijn gemoemde japanner, maar vond bij Motoport gelijkgezinden.
Voor een gemiddelde dealer (auto of motor) ben je niet interessant als klant wanneer je met iets komt voorrijden dat ouder is dan wat er in hun systeem staat, zeg 8+ jaar.
Simpelweg omdat onderdelen niet (meer) voorradig zijn en men moeite moet doen je te kunnen helpen.
En dan wordt het een simpel rekensommetje; een verkoper die €75,- kost gaat geen twintig minuten zitten graven in diverse systemen en boekjes voor een rubbertje of lipje van 3 euro..

Ik zie wel meer 1a2 persoons zaken komen, hier in de omgeving.
 
Mijn pa laat me nog geregeld oude foto’s zien, van zijn vrienden en hun bezoeken aan de buitenlandse GP’s. Geweldig om die verhalen te horen....
12 motoren die kant op met tentjes enz.

Als ik dat nu opper aan mijn vrienden dan krijg je alleen te horen van: geen tijd, om dat ze moeten werken enz. enz.
Best jammer.

Nu heb ik zelf kinder en dan ga je ook niet zomaar.
Ik weet niet hoe oud ze zijn maar je kan die natuurlijk ook met de kids gaan:Y,ik weet nog wel dat ik met mijn pa naar de motor rai ging,
dat zijn dingen die je als kind nooit vergeet*O*.Zo zijn er ook genoeg kids mee genomen naar motorraces en die als volwassenen
daar mooie herinneringen aan hebben.:Y
 
Och jonguh...als je je daar druk om moet maken....
Ik kom uit nijmegen, en we hadden?hebben :
Termaat >>> Yamaha bij uitstek
Siezenis>>> Honda en suzuki
Tijnagel>>>>Suzuki en Honda
Karel>>>>Kawa, BMW en JAWA
En ondanks dat mijn hart altijd bij Kawa lag, heb ik nog nooit een kawa bij karel gekocht, gewoon omdat zijn houding mij niet aanstond...
Hoi heb je voor mij 4 uitlaatpakkingen?
Uhm heb je nog meer nodig???
Nee, alleen de pakkingen....
Kom over en uurtje maar terug, dan ben ik wel een keer boven geweest, ga voor 4 pakkingen niet naar boven....
Nou dus een keer en nooit weer...
Dus werd het de Groot in ravenstein, gelijk even een leuk ritje over de maas dijk , en daar lekker koffie drinken en ouwehoeren met de dochters en de monteurs..

Aan de andere kant, bij dat soort zaakjes stonden de plastic bekertjes op tafel , rond een thermoskan, een opengescheurde doos suikerklontjes, en een flesje koffiemelk, met zo'n gedroogd randje aan de bovenkant...alles wat wat wit was zat onder de zwarte vingers, en de schroevendraaier werd gebruikt om te roeren, want de roerstaafjes waren altijd op....en altijd gezellig met gelijkgestemden
Toen kwamen de heropstappers, een generatie die niet wisten wat ze met het geld moesten doen, en allemaal hun crisis moesten bezweren met een motor, showrooms kwamen als paddestoelen uit de grond, uit de hele wereld werden motoren geimporteerd, en gebruikte motoren werden duurder verkocht als dat ze ooit nieuw hadden gekost...
Je werd ontvangen door een gastvrouw, het bakkie pleur werd een latte moccacino in een glas, en de baliemedewerker had nog nooit een hamer in de hand gehad, en als hij het niet in de computer kon vinden, bestond het ook niet...
Een motor kopen werd een oneindig ritueel met ik weet niet hoeveel formulieren , en de verkopers begrepen niet dat je gespaard had voor een motor, en wisten niet hoe dat moest met betalen, want alles liep normaal via becam of de finatabank...
Ook dat is weer aan het wegebben, en ik zoek nog steeds de kleine zaakjes op waar je en jij betekend dat je elkaar in de ogen kunt kijkenen met een handdruk zaken kunt doen

Karel was zeker een rare snikkel ; ook wel eens bij BVM parts in Wijchen geweest ?
Tijnagel ook een ballentent; De Groot en later Herman van Doorn waren toch mijn zaakjes waar ik graag kwam.
 
Ik weet niet hoe oud ze zijn maar je kan die natuurlijk ook met de kids gaan:Y,ik weet nog wel dat ik met mijn pa naar de motor rai ging,
dat zijn dingen die je als kind nooit vergeet*O*.Zo zijn er ook genoeg kids mee genomen naar motorraces en die als volwassenen
daar mooie herinneringen aan hebben.:Y

Meenemen die kids :) Mijn vader nam me vroeger , denk dat ik een jaar of 8 was de eerste keer, vaak mee naar motorcross, geweldig vond ik het.
En de eerste wegrace waar ik kwam, ook in die periode, was in Mill. Zeker mooie herinneringen
 
Meenemen die kids :) Mijn vader nam me vroeger , denk dat ik een jaar of 8 was de eerste keer, vaak mee naar motorcross, geweldig vond ik het.
En de eerste wegrace waar ik kwam, ook in die periode, was in Mill. Zeker mooie herinneringen

Ze is nog maar 3 daar moeten eerst een paar jaar bij. En een motor hebben waar het bij gaat. Een 1098 zal niet ideaal zijn.
 
Karel was zeker een rare snikkel ; ook wel eens bij BVM parts in Wijchen geweest ?
Tijnagel ook een ballentent; De Groot en later Herman van Doorn waren toch mijn zaakjes waar ik graag kwam.

Jazeker wel eens bij BVM geweest...
Is ooit onder de molen begonnen met subsidie van de gemeente....daar als motorsloper met zijn broer ooit een kawa gebouwd die uiteindelijk in de MOTOR ( blad)
een heel stuk over geschreven zat volgens mij de voorvork in van lucinelli...daarna verhuisd naar de zesweg ging toen ook in motoren handelen...en toen naar zijn laatste lokatie....typisch zo'n voorbeeld van zaken die denken dat een groter pand ook meer klanten betekend......
 
Yep , kan me nog herinneren dat ik er op een vrijdagavond was en dat Bert zijn broer, Hentje of Gradje dat weekend naar Italie zou gaan om een rg voorvork te halen. En die Bakker Kawa was zeker een dikke fiets. Geloof dat Bert nog wat doet in oude bromfiets onderdelen en wat klein spul. Nog onder de naam BVM parts.
 
Alles verandert, en het is mens-eigen om veranderingen met Argusogen te bekijken.
Zijn motoren van nu beter dan die van vroeger? Vast, maar er zitten nu zoveel electronica-zaken op dat ik me vaak afvraag waar het motorrijden is gebleven..
Op mijn jaren '70 japse fiets zit slechts electronische ontsteking en de rijmodi bepaal ik met mn rechterhand, en heb ABS nog nooit gemist..

Motorzaken waren vroeger vooral een vettige aangelegenheid, waarin de eigenaar naast verkoper ook nog vaak monteur was.
Dat soort zaken zie je niet veel meer, grappig is wel dat ze de hype van stropdas-zaken als Safe allemaal overleefd hebben; men stopt vaak bij gebrek aan opvolging.
Er is een groep motorrijders die niets heeft met sleutelen en vettigheid, maar de groep stropdas-wantrouwers is zeker zo groot.
Deze groep zal altijd de "oude" motorzaak blijven bezoeken...zolang ze er zijn.

Ik ben bij meerdere 'stropdaszaken' de deur uitgekeken met mijn genoemde japanner, maar vond bij Motoport gelijkgezinden.
Ook de 'official HD dealer' ziet me met mn oorlogslijk liever gaan dan komen..
Voor een gemiddelde dealer (auto of motor) ben je niet interessant als klant wanneer je met iets komt voorrijden dat ouder is dan wat er in hun systeem staat, zeg 10+ jaar.
Simpelweg omdat onderdelen niet (meer) voorradig zijn en men moeite moet doen je te kunnen helpen.
En dan wordt het een simpel rekensommetje; een verkoper die €75,-/u kost gaat geen twintig minuten zitten graven in diverse systemen en boekjes voor een rubbertje of lipje van 3 euro..

Gisteren een bericht op nieuwsmotor dat bijna 25% van de, in 2018 verkochte occasions, ouder was dan 25 jaar.
Het hele motorpark in Nederland bestaat voor een relatief groot deel uit motoren van 25 jaar en ouder, is toch wat te verdienen zo lijkt mij al zullen het niet de veelrijders zijn met zo'n fiets.

Verkoopcijfers tweedehands motorfietsen 2018: 165.926 occasions
 
Meer verscheidenheid zoals 2 takten/ 6 cilinders / nico bakker types/ andere specials etc en de merken waren ook best wel verschillend tov elkaar . Nu lijken ze net zoals auto`s veel op elkaar .
Ook de motorzaakjes waren veel leuker en gezelliger/drukker en kon veel meer .
Tegenwoordig is het snel kopen en kijkers liever niet .
Veel dijken afgesloten voor motorverkeer.
Nu heb je Goedhart dat is wel een leuke zaak waar velen komen wel meestal < 45 + , maar andere zaken loop je soms gewoon in je eentje rond.
Ook heb je veel trajectcontroles en veel meer flitsers, alles wordt digitaal gedaan.
De KW grenzen spelen ook parten voor jongeren om een motor rijbewijs te gaan halen .
Vaak meer natte zomers , toevallig deze afgelopen zomer niet maar dan is het weer 30 + .
Jongeren hebben veel meer geld te besteden als vroeger, gaan vaak eerst voor de auto en blijven dan erbij .
TT van assen, ONK waren veel ruiger (campings) en drukker bezocht als tegenwoordig.
Uiteraard drukker verkeer dan vroeger en veel meer randdebielen op de weg (appers /notoire hardrijders/ oudjes die links blijven rijden etc )
:+
 
Meer verscheidenheid zoals 2 takten/ 6 cilinders / nico bakker types/ andere specials etc en de merken waren ook best wel verschillend tov elkaar . Nu lijken ze net zoals auto`s veel op elkaar .
Ook de motorzaakjes waren veel leuker en gezelliger/drukker en kon veel meer .
Tegenwoordig is het snel kopen en kijkers liever niet .
Veel dijken afgesloten voor motorverkeer.
Nu heb je Goedhart dat is wel een leuke zaak waar velen komen wel meestal < 45 + , maar andere zaken loop je soms gewoon in je eentje rond.
Ook heb je veel trajectcontroles en veel meer flitsers, alles wordt digitaal gedaan.
De KW grenzen spelen ook parten voor jongeren om een motor rijbewijs te gaan halen .
Vaak meer natte zomers , toevallig deze afgelopen zomer niet maar dan is het weer 30 + .
Jongeren hebben veel meer geld te besteden als vroeger, gaan vaak eerst voor de auto en blijven dan erbij .
TT van assen, ONK waren veel ruiger (campings) en drukker bezocht als tegenwoordig.
Uiteraard drukker verkeer dan vroeger en veel meer randdebielen op de weg (appers /notoire hardrijders/ oudjes die links blijven rijden etc )
:+

Yep, vroeger werden standaard naked fietsen vaak veranderd; racekuipje erop, hangstuurtje, tankzit plastic, uitlaat, special paint.
anderen bouwden er weer een sjopper van. Nu is er veel meer keuze , van racer tot rijdende fauteuil.
 
Meer verscheidenheid zoals 2 takten/ 6 cilinders / nico bakker types/ andere specials etc en de merken waren ook best wel verschillend tov elkaar . Nu lijken ze net zoals auto`s veel op elkaar .
Ook de motorzaakjes waren veel leuker en gezelliger/drukker en kon veel meer .
Tegenwoordig is het snel kopen en kijkers liever niet .
Veel dijken afgesloten voor motorverkeer.
Nu heb je Goedhart dat is wel een leuke zaak waar velen komen wel meestal < 45 + , maar andere zaken loop je soms gewoon in je eentje rond.
Ook heb je veel trajectcontroles en veel meer flitsers, alles wordt digitaal gedaan.
De KW grenzen spelen ook parten voor jongeren om een motor rijbewijs te gaan halen .
Vaak meer natte zomers , toevallig deze afgelopen zomer niet maar dan is het weer 30 + .
Jongeren hebben veel meer geld te besteden als vroeger, gaan vaak eerst voor de auto en blijven dan erbij .
TT van assen, ONK waren veel ruiger (campings) en drukker bezocht als tegenwoordig.
Uiteraard drukker verkeer dan vroeger en veel meer randdebielen op de weg (appers /notoire hardrijders/ oudjes die links blijven rijden etc )
:+


Ik denk dat vroeger meer motorrijders randdebielen waren :Y toen werd er gelukkig nog niet zo nauw gekeken en was je als motorrijder nog uitschot:t
 
ja in dit geval ,VROEGER WAS ALLES BETER op de motor ,hoorde wel meer pech onderweg bij, maar je had een vrijer gevoel .
 
Ik denk dat vroeger meer motorrijders randdebielen waren :Y toen werd er gelukkig nog niet zo nauw gekeken en was je als motorrijder nog uitschot:t

Nou ik mocht dus thuis geen motor hebben, dus toen ik het rijbewijs binnen had ben ik dus op kamers gaan wonen, keus was niet moeilijk
 
Nou ik mocht dus thuis geen motor hebben, dus toen ik het rijbewijs binnen had ben ik dus op kamers gaan wonen, keus was niet moeilijk


Ik mocht dat ook niet , maar ja , in dienst vonden ze dat ik motorordonnans moest worden :t
 
Ik mocht thuis ook geen motor hebben. En toen in militaire dienst.
Daar vonden ze ook dat ik geschikt was voor motorordonnans. Had inmiddels het motorrijbewijs al gehaald.
Wel veel pret gehad daar op de motor.
Veel minder druk op de weg en auto’s gingen voor je aan de kant.
Nu al een keer meegemaakt dat ik doelbewust van mijn stilstaande motor ben afgereden.
Het is nu veel drukker op de weg en “veel” automobilisten zijn veel brutaler.
 
Edit MBM: Harm01, je hier aanmelden om direct een link te plaatsen naar een ander medium word uiteraard niet zo gewaardeerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik beweer met mn verhaal niet dat vroeger alles beter was..maar wel dat ik de motoren van nu niet 'snap'...
Waarom moet je motor geprogrammeerd worden wanneer het regent, en dus in een andere modus?
JIJ bent toch degene die bepaald wat een motor doet?
Het zal allemaal wel, ben met mn 45 waarschijnlijk gewoon een dodo uit een tijdperk dat wobbelen en blokkerende achterwielen er doodnormaal bijhoorden..
Zelf corrigeren vind ik meer bij voertuigbeheersing horen dan een voertuig dat zelf corrigeert...
Tsja...again...dodo..
 
Ik beweer met mn verhaal niet dat vroeger alles beter was..maar wel dat ik de motoren van nu niet 'snap'...
Waarom moet je motor geprogrammeerd worden wanneer het regent, en dus in een andere modus?
JIJ bent toch degene die bepaald wat een motor doet?
Het zal allemaal wel, ben met mn 45 waarschijnlijk gewoon een dodo uit een tijdperk dat wobbelen en blokkerende achterwielen er doodnormaal bijhoorden..
Zelf corrigeren vind ik meer bij voertuigbeheersing horen dan een voertuig dat zelf corrigeert...
Tsja...again...dodo..


Een ouwe knakker _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan